جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

دانشمندان یک سیاره فراخورشیدی با جو مشابه زمین پیدا کردند

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
دانشمندان یک سیاره فراخورشیدی با جو مشابه زمین پیدا کردند

سیارات فراخورشیدی، سیارات خارج از منظومه شمسی هستند که دانشمندان امیدوارند روزی خانه دوم انسان در عالم باشند. با این‌حال، سیارات کشف شده تاکنون از لحاظ جو با زمین بسیار متفاوت بودند. درحالیکه جو زمین از 5 لایه متفاوت تشکیل شده، سیارات کشف شده تاکنون تنها دارای یک لایه جو بودند. اما حالا دانشمندان یک سیاره فراخورشیدی با جو مشابه زمین پیدا کرده‌اند.

یک مطالعه جدید که توسط تیمی از محققان در دانشگاه «لوند» سوئد انجام شد، نشان داد که یک سیاره فراخورشیدی به نام «WASP-189b» دارای جو چندلایه درست همانند جو زمین است.

«جنز هجمایکر»، ستاره‌شناس از دانشگاه لوند سوئد گفت: «نتایج ما نشان می‌دهند که حتی اتسمفر سیارات غول‌پیکر گازی با تابش شدید ساختارهای سه بعدی پیچیده‌ای دارند.»
سیاره فراخورشیدی جدید

دانشمندان یک سیاره فراخورشیدی با جو مشابه زمین پیدا کردند

WASP-189b اولین بار در سال 2020 توسط ماهواره «CHEOPS» مشاهده شد. پس از آن دانشمندان دست به انجام مطالعات بیشتر بر روی این سیاره زدند. این سیاره در فاصله 322 سال نوری از زمین قرار دارد. WASP-189b حدود 20 برابر بیشتر از میزان نزدیکی زمین به خورشید، به ستاره مرکزی خود نزدیک است. همین امر سبب می‌شود تا WASP-189b سیاره‌ای درحال جوش با دمای تقریبی 3200 درجه سلسیوس باشد. بنابراین این غول آتشین به عنوان یکی از سیارات با شرایط جو بسیاری حاد شناخته می‌شود.

سیاره فراخورشیدی

براساس مطالعه منتشر شده در «Nature Astronomy» جو چندلایه این سیاره فراخورشیدی حاوی گازهایی است که مقداری از نور ستاره اصلی را جذب می‌کند. منظور از ستاره اصلی، ستاره‌ای است که این سیاره فراخورشیدی به دور آن می‌چرخد. به عنوان مثال، خورشید برای زمین یک ستاره اصلی محسوب می‌شود. این عملکرد دقیقا مشابه فعالیت لایه‌های جو زمین در برابر تابش‌های نور خورشید است. درحالی که این گازها شامل بخارات فلزات سنگین مانند آهن، تیتانیوم، کروم، منیزیم، وانادیم و منگنز هستند، جذب آن‌ها توسط این لایه رخداد بسیار متحیرکننده‌ای است. نکته جالب‌تر اینجاست که اکسید تیتانیوم به ندرت در زمین یافت می‌شود و پیش از این در هیچکدام از سیارات کشف شده، پیدا نشده بود.

دانشمندان یک سیاره فراخورشیدی با جو مشابه زمین پیدا کردند

بیشتر بخوانید: نخستین سیاره خارج از کهکشان راه شیری رصد شد

اخترفیزیکدان «کوین هنگ» از دانشگاه «برن» می‌گوید: «اکسید تیتانیوم تابش موج کوتاه مانند پرتوهای فرابنفش را جذب می‌کند. بنابراین تشخیص حضور آن می‌تواند نشان دهنده لایه‌ای در جو WASP-189b باشد که با تابش‌های ستاره اصلی برهمکنش دارد.»

در این مطالعات همچنین مشخص شد که ساختار جو WASP-189b ناهمگن است. به عبارت دیگر، مواد شیمیایی به‌طور متفاوتی در جو این سیاره حرکت می‌کنند و همین امر سبب پیچیدگی بیشتر آن‌ها می‌شود.

جو سیارات فراخورشیدی موضوع مورد علاقه اخترشناسان است. آن‌ها امیدوارند با درک بهتر این سیارات، به پیدا کردن خانه دوم انسان در عالم تسریع ببخشند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید