جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

هر آنچه که باید درباره جراحی زیبایی شکم آبدومینوپلاستی بدانید

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
هر آنچه که باید درباره جراحی زیبایی شکم آبدومینوپلاستی بدانید

جراحی آبدومینوپلاستی (Abdominoplasty) یا جراحی کشیدن شکم (Tummy Tuck Surgery)، یک عمل زیبایی است که با برداشتن چربی و پوست اضافی باعث انسجام و صاف شدن ظاهر شکم و در بیشتر موارد باعث بهبود یکپارچگی عضلات شکم می‌شود. این عمل جراحی انتخابی یکی از مواردی است که برخی ممکن است پس از کاهش وزن زیاد خود در نظر بگیرند. نتایج آن برای طولانی مدت تضمین نمی‌شود، اما اجتناب از افزایش وزن دوباره، به حفظ ظاهر صاف شکم فرد جراحی شده کمک می‌کند.

جراحی آبدومینوپلاستی

آبدومینوپلاستی چیست؟

در طی آبدومینوپلاستی، با از بین بردن پوست و چربی های اضافی و دوختن پوست باقی مانده به همدیگر، شکم صاف می‌شود. این روش می تواند عضلات زیرین شکمی را نیز با جراحی ببندد. در این جراحی بزرگ یا از یک روش لاپاروسکوپیک حداقل تهاجمی (با یک یا چند برش کوچک و به کمک دوربین برای تجسم ساختارها) و یا از روش باز گسترده تر (شامل یک یا چند برش که دید و دسترسی جراح به چربی شکم و عضلات زیرین فراهم می کند) استفاده می‌شود:

- آبدومینوپلاستی کامل معمولاً شامل یک برش بزرگ شکمی، برداشت گسترده چربی و پوست و احتمالاً ایجاد یک محل ناف جدید است.

- آبدومینوپلاستی جزئی ممکن است شامل برش کوچکتر و برداشتن بافت کمتر باشد و ممکن است شامل برشی در اطراف محل ناف نباشد. گاهی اوقات از عمل آبدومینوپلاستی جزئی برای از بین بردن پوست و چربی استفاده می‌شود که فقط در ناحیه تحتانی شکم قرار دارد.

وقتی عضلات راست شکمی از قسمت جلویی شکم از هم جدا شوند، این شرایط به عنوان diastasis recti توصیف می‌شود. در نهایت طی جراحی این عضلات می توانند به هم دوخته شوند تا ظاهر شکم را منسجم نشان دهند. برای انجام هرگونه عمل جراحی کشیدن شکم، باید بی حسی وریدی یا بیهوشی عمومی داشته باشید. از آنجایی که جراحی کشیدن شکم نوعی عمل زیبایی است، بیشتر بیمه های درمانی هزینه این روش را پرداخت نمی‌کنند.

موارد منع انجام آبدومینوپلاستی

افراد زیادی هستند که جز موارد منع انجام آبدومینوپلاستی محسوب می‌شوند. اگر در معرض خطر بالای عوارض این جراحی باشید، انجام این روش به شما توصیه نمی‌شود. مثلا در صورت داشتن یک بیماری مزمن شدید، اختلال خونریزی یا نقص ایمنی ممکن است در معرض خطر مشکلات پس از جراحی باشید. سیگار کشیدن معمولا با عفونت های بعد از جراحی آبدومینوپلاستی همراه است. گاهی اوقات، مواردی مانند عفونت شدید یا بیماری کلیوی تازه کشف شده، باعث به تعویق انداختن جراحی تا زمان کنترل این مشکلات سلامتی خواهد شد. مهم است بدانید که هر کسی که افزایش یا کاهش وزن قابل توجهی را برای خود پیش بینی می کند یا زنانی که قصد باردار شدن دارند، ممکن است دچار تغییرات پوستی، چربی یا عضله شوند که باعث تغییر اثرات زیبایی جراحی آبدومینوپلاستی خواهند شد. بنابراین اگرچه این روش در این افراد منعی ندارد، اما ممکن است در آینده نتیجه مطلوبی نداشته باشد.

اسکار یا جای زخم دائمی پس از جراحی آبدومینوپلاستی، در صورت کاملاً لخت شدن قابل مشاهده خواهد بود، اما معمولا همراه با چین و چروک طبیعی در امتداد پایین شکم است. اگر به شدت نگران این موضوع هستید، بهتر است این جراحی را انجام ندهید. (ترس احتمالی خود را از قبل با پزشک در میان بگذارید تا بتوانید در مورد پرونده خود آگاهانه تصمیم بگیرید).

خطرات احتمالی آبدومینوپلاستی

به طور کلی، نتایج این روش خوب است و اکثر افراد از نتایج آن راضی هستند. اما یادتان باشد که این جراحی منجر به ایجاد زخم در قسمت پایین شکم شما می‌شود. گفته می‌شود که همراه با خطرات معمول مرتبط با جراحی و بیهوشی، جراحی آبدومینوپلاستی می‌تواند منجر به مشکلات اضافی دیگری بعد از عمل شود. مثلا ممکن است دچار عوارض سلامتی یا ظاهری متفاوت با آنچه انتظار داشتید، یا قبل از جراحی با پزشک در مورد آن صحبت کرده اید، شوید. عوارض و خطرات احتمالی آبدومینوپلاستی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

- عفونت محل زخم

- عدم تقارن شکل شکم

- جای زخم شدید یا تغییر رنگ پوست محل جراحی

- شل شدگی پوست

- بی حسی یا درد در ناحیه جراحی

- نتایج ظاهری و زیبایی ناخوشایند

معمولا آبدومینوپلاستی کامل بیشتر از آبدومینوپلاستی جزئی باعث ایجاد عوارض می‌شود.

هدف از جراحی آبدومینوپلاستی

هدف از جراحی آبدومینوپلاستی کاملا مشخص است و به دلایل کاملاً زیبایی شناختی انجام می‌شود. داشتن یک ناحیه شکمی صاف تر؛ اگر شکم شما بزرگ به نظر برسد یا دچار افتادگی پوست در آن ناحیه هستید، به خصوص وقتی که به همراه ترک های پوستی باشد. مخصوصا اگر قبلاً اضافه وزن داشتید یا اگر با بارداری های متعدد وزن قابل توجهی را از دست داده اید. کاهش عمده وزن بعد از انواع جراحی مربوط به کاهش وزن، ممکن است منجر به ایجاد پوست اضافی شود که سست و شل است. در تمامی این حالات می‌توانید انجام جراحی آبدومینوپلاستی را در نظر بگیرید. این روش می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد در صورتی که از ظاهر جسمی خود پس از انجام آن رضایت بیشتری داشته باشید، اما نمی تواند سلامت جسمی شما را تضمین کند.

جراحی کشیدن شکم، یک جراحی مربوط به کاهش وزن نیست. بنابراین در زمان بررسی و تصمیم گیری برای  انجام جراحی آبدومینوپلاستی، شاید جراحی دیگری برای شما مناسب تر باشد. سایر روش هایی که پزشک ممکن است با شما در میان بگذارد عبارتند از:

- لیپوساکشن شامل برداشتن چربی بدون اصلاح مجدد پوست یا عضله توسط جراحی است و فقط به شکم محدود نمی‌شود. لیپوساکشن مانند عمل جراحی کشیدن شکم، یک عمل زیبایی است.

- پانیکولکتومی یک روش جراحی است که در آن پوست اضافی از ناحیه شکم بدون مداخله جراحی با چربی یا عضله برداشته می‌شود.

- جراحی چاقی (Bariatric surgery) نوعی جراحی کاهش وزن است که شامل بازسازی سیستم هضم برای جلوگیری از پرخوری و جذب کالری اضافی است. این روش برای جلوگیری از عوارض پزشکی چاقی و نه به دلایل زیبایی انجام می شود.

برای اطمینان از اینکه می‌توانید جراحی آبدومینوپلاستی را انجام دهید، به برخی آزمایشات پیش از عمل از جمله آزمایش های مقدماتی آزمایشگاهی مانند شمارش کامل خون (CBC) و آزمایش های الکترولیت، برای بررسی مشکلات سلامتی نیاز دارید. علاوه بر این، پزشک شما ممکن است برخی آزمایشات مربوط به بیماری قلبی یا بیماری ریوی قبل از عمل را نیز برای اطمینان انجام دهد.

نحوه آماده شدن قبل از آبدومینوپلاستی

غالباً، تصمیم برای انجام آبدومینوپلاستی، فرایندی است که ماه ها ممکن است طول بکشد. زیرا قبل از تصمیم به انجام این روش، ممکن است استراتژی های کاهش وزن و ورزش را امتحان کنید تا ببینید آیا می‌توانید بدون نیاز به جراحی به ظاهر دلخواه خود برسید. شما قبل از اینکه برای جراحی برنامه ریزی کنید، می توانید مطمئن شوید که از وزن نسبتاً پایداری برخوردار هستید، تا فواید این روش را به حداکثر برسانید.

محل انجام جراحی

جراحی شما در یک مجموعه جراحی یا اتاق عمل یک بیمارستان یا یک مرکز جراحی انجام می‌شود. پس از انجام عمل احتمالاً باید حداقل یک شب در آنجا بمانید. اگر شما آبدومینوپلاستی جزئی داشته باشید، ممکن است بتوانید در همان روز جراحی به خانه بروید. پزشک هنگام بحث درباره برنامه جراحی، مدت بستری پیش بینی شده برای شما را توضیح می‌دهد.

آنچه که باید در هنگام جراحی بپوشید

برای انجام عمل خود باید لباس مخصوص بیمارستانی بپوشید، بنابراین می‌توانید هرچیزی را که مایلید در قرار ملاقات اول جراحی خود بپوشید.

آنچه که باید بخورید و بنوشید

شب قبل از عمل جراحی باید بعد از نیمه شب از خوردن غذا و نوشیدنی خودداری کنید.

داروها

پزشکتان ممکن است از شما بخواهد که چند روز قبل از عمل مصرف داروهای رقیق کننده خون را متوقف کنید. اگر از استروئیدهای خوراکی یا داروهای دیابت استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز باشد که یک دوز تنظیم شده را در روزهای قبل از جراحی دنبال کنید. حتما در مورد دستورالعمل های مربوط به خود جدی باشید و آن ها را دقیقاً دنبال کنید.

هر آنچه که باید بیاورید

هنگام مراجعه به قرار ملاقات برای انجام جراحی، مدارک شناسایی، اطلاعات بیمه درمانی و کارت پرداخت هزینه را به همراه داشته باشید. لباس های راحتی بپوشید که بتوانید هنگام بازگشت به خانه به آسانی عوض کنید.

تغییرات سبک زندگی قبل از عمل

قبل از عمل باید وزن و تغذیه خوبی داشته باشید تا بتوانید شانس بهبودی را به حداکثر برسانید. در هفته های قبل از جراحی، پزشک یا متخصص تغذیه ممکن است در مورد مسائل رژیم غذایی با شما صحبت کنند. اگر تمایل به افزایش وزن یا رژیم غذایی بیش از حد دارید، باید برای اطمینان از دریافت مواد مغذی و کالری لازم برای سالم ماندن و بهبود بهتر، با برنامه غذایی شروع کنید. از آنجایی که سیگار کشیدن مانع بهبودی می‌شود، ممکن است پزشک از شما بخواهد سیگار را ترک کنید.

چه چیزی را باید در روز انجام جراحی آبدومینوپلاستی انتظار داشته باشید؟

هنگامی که روز جراحی به بیمارستان می رسید، باید فرم رضایت نامه را امضا کنید. شما را به یک بخش قبل از عمل هدایت می‌کنند، جایی که شما لباس خود را عوض می‌کنید و علائم حیاتی شما مانند دما، فشار خون، نبض، سطح اکسیژن و ظرفیت تنفسی بررسی می‌شوند. ممکن است برخی آزمایش های خون از جمله CBC و آزمایش های الکترولیت را انجام دهید تا مطمئن شوند که از نظر بهداشتی یا عفونت مشکلی ندارید. علائم حیاتی شما قبل، حین و حداقل برای چند ساعت پس از جراحی به طور مداوم کنترل می شود.

قبل از جراحی

وقتی زمان جراحی فرا رسید، شما به اتاق عمل یا مجموعه جراحی خواهید رفت. شما باید یک کاتتر داخل وریدی (IV) قرار دهید. همچنین ممکن است کاتتر ادراری دریافت کنید تا مثانه شما بتواند ادرار را آزاد کند، به خصوص اگر بیهوشی عمومی داشته باشید. در حین انجام عمل ممکن است بیهوشی عمومی یا بی حسی IV داشته باشید. تیم جراحی شما یک پارچه را در اطراف شکم شما قرار می دهد و ناحیه ای را که می توانند برش بزنند را مشخص می‌کنند. پوست شما با یک محلول ضد عفونی کننده تمیز می‌شود. جراح شما ممکن است قبل از ایجاد برش، نواحی شکم شما را اندازه گیری یا علامت گذاری کند.

در حین جراحی

جراحی آبدومینوپلاستی ممکن است از دو تا پنج ساعت به طول انجامد و این مساله تا حد زیادی به تکنیک استفاده شده بستگی دارد. جراح شما با ایجاد دو برش شروع می‌کند، یکی از استخوان بالایی لگن در یک طرف به استخوان بالایی لگم در طرف دیگر و برش دیگر در اطراف ناف. اگر جراحی آبدومینوپلاستی جزئی انجام دهید، جراح شما یک یا دو برش کوچکتر ایجاد می‌کند. این عمل به روش لاپاراسکوپی انجام خواهد شد که در آن لاپاراسکوپ را که در انتهای آن ابزار جراحی قرار دارد، برای برش و از بین بردن چربی و پوست اضافی وارد می‌کنند.

جراحی آبدومینوپلاستی

پس از ایجاد برش ها، پوست از عضلات شکم جدا و چربی اضافی از ناحیه شکم برداشته می‌شود. اگر عضلات از هم جدا شوند، ممکن است روی هم جمع شده و در جای خود بخیه زده شوند. پوست اضافی برای ظاهر سفت تر برداشته می‌شود و سپس باقی پوست در ناحیه شکم کشیده می شود. اگر جراح شما ناف را جز برش ها قرار داد، در موقعیتی که طبیعی به نظر می‌رسد آن را بازسازی می‌کند.  سپس برش ها با بخیه بسته می‌شوند و از پانسمان استریل در ناحیه استفاده می شود.

بعد از جراحی

پس از اتمام جراحی، بیهوشی شما متوقف می شود. اگر برای کمک به تنفس شما لوله تنفسی داشته باشید، تا قبل از اینکه از اتاق عمل خارج شوید برداشته می‌شود. شما را به بخش بعد از عمل منتقل می کنند که در آنجا علائم حیاتی شما همچنان کنترل می‌شود. هنگامی که بیدار شدید و پایدار شناخته شدید، پرستار شما ممکن است کاتتر ادرار را از شما جدا کند. چندین ساعت طول می‌کشد تا بتوانید از خواب بلند شوید و راه بروید. به طور کلی، شما طبق برنامه ای که قبل از عمل جراحی داشتید به خانه خواهید رفت یا در بیمارستان خواهید ماند. بعد از جراحی تیم پزشکی از زخم جراحی شما مراقبت کرده و نحوه انجام این کار را در خانه به شما نشان می‌دهند. شما داروی مسکن دریافت خواهید کرد و پزشک دستورالعمل هایی را برای کنترل درد بعد از عمل به شما می‌دهد. مصرف هر داروی تجویز شده را از سر خواهید گرفت (یا در مورد زمان شروع آن به شما آموزش داده می‌شود). تیم پزشکی شما اطمینان حاصل می‌کنند که قبل از ترخیص برای رفتن به خانه می توانید راحت و با خیال راحت راه بروید، غذا بخورید و از دستشویی استفاده کنید. اگر در ساعاتی پس از بهبودی علائم عارضه ای مانند تب یا درد شدید پیدا کردید، ممکن است لازم باشد مدت زمان طولانی تری در بیمارستان بمانید تا مشکل پزشکی شما ارزیابی و درمان شود.

شرایط دوران نقاهت بعد از انجام جراحی آبدومینوپلاستی

بهبودی و دوران نقاهت از هر نوع جراحی آبدومینوپلاستی دو هفته تا دو ماه طول می‌کشد. به طور کلی، اگر زخم بزرگی دارید و یا مقدار قابل توجهی از پوست و چربی برداشته شده است، باید بهبودی طولانی تری نسبت به زخم کوچک و برداشتن مقدار کمی از بافت داشته باشید. یادتان باشد که مدیریت دقیق بعد از عمل به جلوگیری از عوارض کمک می‌کند.

ناحیه جراحی را تمیز و خشک نگه دارید و مطابق دستورالعمل هایی که در بیمارستان دریافت کرده اید، حتماً از زخم خود مراقبت کنید. حتما در مورد نحوه تعویض پانسمان در صورت لزوم و ضد آب بودن پانسمان خود آگاه باشید، بنابراین در هنگام استحمام اقدامات احتیاطی لازم را برای خشک نگه داشتن محل برش انجام می دهید. جای زخم ممکن است به طور قابل توجهی تا یک سال پس از جراحی از بین نرود. محافظت از آن در برابر آفتاب می‌تواند به رفع آن کمک کند.

در هفته های بعد از جراحی، باید از انجام فعالیت های شدید اجتناب کنید و از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. وقتی از پزشک خود اجازه گرفتید، می توانید به کار خود برگردید و ورزش را شروع کنید. هنگامی که به ملاقات های بعدی خود با دکتر می‌روید، زخم شما معاینه می شود و در صورت نیاز، بخیه های غیر قابل جذب کشیده می شوند. پس از بهبودی کامل از عمل جراحی آبدومینوپلاستی، دیگر نیازی به مراقبت طولانی مدت ندارید.

اگر از اسکار یا جای زخم پس از جراحی خود ناراضی هستید، می‌توانید در مورد روش ترمیم آن با یک جراح پلاستیک بحث کنید. معمولا اگر بعد از جراحی مشکلی در بهبودی یا عفونت زخم داشته باشید، ممکن است ظاهر جای زخم شما متفاوت از حد انتظار شود. هرگونه روش جراحی زیبایی شکم در آینده به هر دلیل پزشکی یا غیر پزشکی باید با در نظر گرفتن برش های موجود شما برنامه ریزی شود.

افزایش وزن دوباره، ممکن است باعث افزودن چربی به ناحیه شکم و اجازه جدا شدن عضلات از اثرات جراحی شود. افزایش وزن و به دنبال آن کاهش وزن می‌تواند باعث دوباره افتادگی پوست شود. بنابراین ورزش و پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای کنترل وزن و فواید مطلوب طولانی مدت پس از جراحی کشیدن شکم، ضروری است. چه بی اشتهایی عصبی و چه پرخوری برای سلامتی شما خطرناک است و به طور بالقوه تهدید کننده زندگی هستند. در نهایت اینکه قبل از تصمیم برای انجام جراحی آبدومینوپلاستی، حتما در مورد مزایا و معایب این جراحی با پزشک خود گفتگوی آزاد داشته باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید