جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

درم آبریژن چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
درم آبریژن چیست؟

داشتن پوست سالم تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و آراستگی فرد دارد. پوست که بزرگترین عضو بدن است؛ با افزایش سن، دچار کاهش استحکام و کشسانی می شود و به همین دلیل شاهد خطوط و چین و چروک ها هستیم. پوست زیبا و بی نقص می تواند تاثیر بسیاری روی اعتماد به نفس افراد داشته باشد و افرادی که اقدامات پیشگیرانه به صورت مرتب دنبال می کنند؛ کمتر دچار این آسیب ها خواهند شد.گزینه هایی که می توان در زمینه مراقبت ها و درمان های پوستی پیش روی مراجعه کنندگان گذاشت تنوع بالایی دارند پس توصیه می کنیم قبل از انجام هر کدام از موارد، حتما طی جلسات مشاوره با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید بهترین راهکار را انتخاب کنید.

در این مقاله می خواهیم درمورد یکی از قدیمی ترین روش های جوانسازی پوست به نام درم ابریژن، کاربردها، نحوه انجام آن توسط پزشک به صورت مرحله به مرحله، هزینه، موقتی یا دائمی بودن آن صحبت کنیم. پس توصیه می کنیم تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

تاریخچه درم ابریژن

درم ابریژن اولین بار، در سال 1985 و در ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت و سپس در اروپا و آمریکا رواج یافت. امروزه به عنوان روشی بی خطر در سراسر جهان برای جوانسازی پوست از آن استفاده می شود. درم ابریژن یا صاف کردن پوست با جراحی، روشی است که در آن یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک از یک ابزار تخصصی برای "سنباده زدن" پوست استفاده می کند.

درم ابریژن برای اولین بار برای کاهش اسکار آکنه و علائم آبله ساخته شد. امروزه از آن برای کاهش چین و چروک و خطوط ریز، حذف خالکوبی و معکوس کردن آسیب های ناشی از نور خورشید استفاده می شود.

کاربرد های درم ابریژن

این روش، عموما برای پوست صورت استفاده می شود و هدف از آن برطرف کردن جای اکنه و جوش و برامدگی های پوستی است. حتی می تواند برای برطرف کردن خط ها و آسیب های ناشی از تابش افتاب نیز کاربرد داشته باشد. طی این فرایند، در ابتدا پوست با بی حسی موضعی، بی حس می شود و خارجی ترین لایه پوست که همان لایه اسیب دیده است توسط یک ابزار چرخشی سریع یا برس برای سایش پوست برداشته می شود. پس از برداشته شدن این لایه، لایه های زیرین که لطیف تر و جوان تر هستند نمایش داده می شوند. این لایه های جوان تر حدود یک و نیم الی دو ماه رنگ صورتی دارند و طی این مدت نباید آرایش های خاصی را انجام داد. اگر پوست روشنی دارید، درم ابریژن نتایج خوبی ارائه می دهد. رنگ پوست های تیره بیشتر مستعد ایجاد اسکار یا تغییر رنگ هستند. اگر پوست شما تیره‌ است بهتر است به دنبال سایر روش ها باشید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

یکی دیگر از کاربرد های روش درم ابریژن برای پاک کردن تتوهاست. از آنجایی که این روش تنها روش درمان و مراقبت پوستی نیست؛ممکن است درماتولوژیست ها برای پاک کردن تتو از لیزر استفاده کنند. از کاربرد های دیگر درم ابریژن می توان به درمان rhinophyma اشاره کرد؛ راینوفیما در واقع نام یک بیماری است که طی آن بینی قرمز و متورم می شود. دلیل آن تشکیل بافت های زخم مانند و بزرگ شدن غده های چربی زیر پوست است و ممکن است با پیشرفت بیماری، نوک بینی حالت کوفته ای به خود بگیرد.

توجه داشته باشید که درم آبریژن نقشی در درمان لک ها و سایر علائم پوستی هنگام تولد، سوختگی ها، خال ها ندارد و در درمان موارد زیر موثر است:

-آسیب آفتاب و چین و چروک

- کشش پوست

- اسکارهای ناشی از آکنه، تصادفات یا جراحی

- پوست قرمز و ضخیم روی بینی (رینوفیما)

- علائم آبله و خالکوبی

- ملاسما و سایر نقاط تیره پوست

- پنجه کلاغی و خطوط ظریف

- ایج اسپات ها

افراد در هر سنی، از جمله کودکان، می توانند از درم آبریژن بهره ببرند اما اگر سن بالایی دارید ممکن است نسبت به یک کودک یا یک فرد جوان تر دیرتر نتیجه بگیرید. دو عامل ممکن است شما را از واجد شرایط بودن باز دارد:

-نوع پوست

- سابقه پزشکی

اگر آسیایی یا سیاه پوست هستید یا به طور کلی پوست تیره دارید؛ این درمان می تواند برای همیشه پوست شما را تغییر رنگ دهد. اگر شرایط پزشکی مانند بثورات آلرژیک، واکنش‌های پوستی، تبخال دارید ممکن است در معرض تشدید این موارد قرار بگیرید. همچنین، اگر آکنه شما ادامه دارد بهتر است ابتدا به دنبال رفع آن باشید چرا که درم آبریژن در این حالت دیگر یک گزینه مناسب برای شما به شمار نمی رود. همچنین اگر سوختگی بد، لایه برداری شیمیایی یا درمان های پرتودرمانی داشته باشید، عفونت نیز یک خطر است. آخرین خطری که باید در این زمینه بدانید؛ این است که وقتی پوست شما خراشیده می شود، ممکن است کک و مک شما از بین برود.

آیا درم ابریژن دردناک است؟

پوست شما با استفاده از بی حسی موضعی یا اسپری انجماد در طول عمل بی حس می شود تا دردی احساس نکنید. پس از عمل، ممکن است احساس کنید که آفتاب سوختگی بدی داشته اید. اگر احساس سوزش شدید وجود داشته باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد درد تجویز کند.

مراقبت های پیش از درم آبریژن:

قبل از عمل با جراح پوست یا پلاستیک خود ملاقات خواهید کرد تا در مورد اهداف و انتظارات خود صحبت کنید. در طول مشاوره، جراح پلاستیک یا جراح پوست شما نوع بیهوشی، روش و نتایج واقعی را که می‌توانید انتظار داشته باشید، شرح می‌دهد. بهبود 50 درصدی در وضعیت پوست شما یک نتیجه خوب در نظر گرفته می شود.

برای اینکه کاندیدای خوبی برای درم ابریژن در نظر گرفته شوید، باید خودتان را برای ظاهرتان در زمانی که پوستتان در حال بهبود است آماده کنید. پوست شما در این زمانت بسیار صورتی و خام خواهد بود. بدون مراقبت مناسب پس از عمل، یک پوسته پوسته مانندی روی صورت تشکیل می شود که به طور بالقوه می بهبود را به تاخیر می اندازد و نتیجه را بدتر می کند. در این زمان پوست شما ممکن است تراوشاتی داشته باشد. توجه داشته باشید که یک روز بعد از جراحی، قبل از شروع مراقبت از زخم در خانه، یک پانسمان مرطوب باید روی زخم قرار گیرد. بسیار مهم است که در طول دوره بهبودی از نور خورشید دور بمانید تا پوست جدید به طور یکنواخت بهبود یابد و تغییر رنگ ندهد. ممکن است لازم باشد حداقل دو هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید تا پوستتان به خوبی بهبود یابد. بنابراین قبل از اقدام به درم آبریژن، برای مرخصی گرفتن از کارفرما اقدام کنید.

آیا درم ابریژن یک عمل سرپایی است یا بستری؟

درم ابریژن یک روش سرپایی است. این بدان معناست که برای انجام این عمل در مطب، مرکز جراحی یا بیمارستان خواهید بود، اما یک شب نخواهید ماند. در موارد نادر، اگر کار گسترده ای وجود داشته باشد که نیاز به نظارت داشته باشد، ممکن است در بیمارستان بستری شوید.

درم آبریژن چیست؟

آیا می توانم درم ابریژن را روی خودم در خانه انجام دهم؟

فقط یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک آموزش دیده باید درم ابریژن را انجام دهد.

مراقبت های پس از درمان

 ممکن است بعد از درم ابریژن پوست دچار حساسیت، قرمزی، خارش، ... شود که طی 7 الی 10 روز اول پس از درمان برطرف خواهد شد .طی 6 ماه الی یک سال اول پس از درم ابریژن بهتر است از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید؛ این محافظت برای جلوگیری از افزایش و کاهش رنگدانه ها و تغییر رنگ پوست شماست. پس از اتمام کار توسط پزشک، پوست شما با یک ماسک مرطوب کننده پوشیده خواهد شد. این روش به اصطلاح جزو روش های out patient است یعنی فرد مراجعه کننده می تواند ادامه درمان را در خانه و خودش انجام دهد. این دستورالعمل ها از قبل توسط پزشک به شما داده خواهد شد.

برخی از انواع پوست ها می تواند مانع از انجام این کار توسط پزشک شود مثلا:

1_پوست هایی که اکنه های التهابی دارند و یا دچار افتاب سوختگی شدند و یا هرپس دارندو یا زخم های آن ها ناشی از سوختگی است.

2_اگر داروهایی با عارضه جانبی نازک کننده پوست استفاده می کنید ممکن است پزشک شما را از انجام این کار منع کند.

3_همچنین رنگ پوست بسیار تیره جزو فاکتور هایی است که این روش درمانی را برای شما تبدیل به گزینه ای نامناسب میکند.

ممکن است پزشک به شما جهت آمادگی قبل از درم ابریژن، کار های زیر را توصیه کند:

1_مصرف داروهای ضد ویروسی یا انتی وایرال

2_مصرف انتی بیوتیک های خوراکی

3_کرم های حاوی رتینوئید ( دارای ویتامین A )

درم ابریژن می تواند به تنهایی یا به طور همزمان با دیگر فرایند های زیبایی انجام شود.

عوارض جانبی درم ابریژن

1_تورم و قرمزی بینی

2_آکنه: ممکن است بعد از انجام درم ابریژن، شما متوجه میلیا های ریز روی صورت خود شوید. جای نگرانی نیست چون میلیاها یا خود به خود و یا با استفاده از صابون از بین می روند.

3_رشد طولانی تر پرز های صورت

4_تغییر رنگ پوست: بیمار می تواند دچار تیر تر شدن رنگ پوست (hyperpigmentation)، کمرنگ تر شدن رنگ پوست (hypopigmentation)، غیرواضح بودن رنگ پوست (Blotchy) شود.

5_عفونت ها: درم ابریژن ممکن است باعث عفونت های قارچی،ویروسی،باکتریال شود. این عارضه بسیار نادر است اما باز هم ریسک این عفونت ها وجود دارد. عفونت های ویروسی می توانند تبدیل به تب خال شوند.

6_زخم: اگر درم ابریژن بیش از حد عمیق استفاده شود می تواند باعث ایجاد زخم شود. در این مواقع می توان با استفاده از داروهای استروئیدی ظاهر این زخم ها را بهبود بخشید.

7_ واکنش های حساسیتی: اگر شما اغلب اوقات راش های پوستی یا دیگر واکنش های حساسیتی را دارید؛ درم ابریژن ممکن است باعث تشدید آنها شود.

مدت زمان درمان

زمان انجام درم ابریژن می تواند از چند دقیقه تا بیشتر از یک ساعت متفاوت باشد و کاملا بستگی میزان درمانی دارد که پوست شما نیاز دارد. مثلا اگر جای زخم عمیق باشد یا حجم پوستی که برای درمان در نظر گرفته شده زیاد باشد قاعدتا این فرایند زمان بیشتری از شما خواهد گرفت.

درم آبریژن چیست؟

برای برطرف کردن درد پس از انجام درم ابریژن چه کار کنیم؟

برای برطرف کردن درد می توانید از داروهای مسکن ای که over the counter هستند استفاده کنید. به داروهایی که بدون نیاز به نسخه پزشک می توانید از داروخانه ها دریافت کنید over the counter گفته می شود. برای مثال آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسین سدیم، ... از این دست دارو ها هستند. واضح است که قبل از مصرف، با پزشک خود در رابطه با انتخاب مناسب ترین مسکن برای خودتان باید مشورت کنید.

درم ابریژن دائمی است؟

متاسفانه خیر؛ با افزایش سن و افزایش خطوط و چین و چروک و یا آسیب های پوستی جدید ناشی از آفتاب مجدد نیاز به مراجعه پزشک و درم ابریژن خواهید داشت.

چه جایگزین هایی برای لایه برداری پوست صورت وجود دارد؟

- استفاده از لایه بردارهای شیمیایی جهت لایه برداری لایه های بالایی پوست صورت.

- لایه برداری پوست با لیزر از لیزر برای کاهش چین و چروک یا اسکار فقط در انواع پوست های روشن استفاده می کند.

- میکرونیدلینگ از یک دستگاه فیزیکی برای کاهش چین و چروک یا اسکار در انواع پوست استفاده می کند.

- میکرودرم ابریژن از اسپری کریستال های ساینده ریز برای نرم کردن انواع پوست استفاده می کند. این روش سبک‌تر از درم ابریژن است و برای مشکلات پوستی عمیق مانند ترک‌های پوستی، اسکار یا چین و چروک کار نمی‌کند. نیازی به بیهوشی ندارد و پوست شما در 24 ساعت بهبود می یابد.

مزایای درم ابریژن در مقابل لایه برداری شیمیایی چیست؟

مطالعات نشان می دهد که درم ابریژن تولید کلاژن را در پوست شما تحریک می کند و به این معنی است که پوستی جوان تر خواهید داشت. تولید کلاژن از لایه برداری شیمیایی به اندازه کافی موثر نیست. متخصصان پوست خطر تغییر رنگ کمتری را در پوست‌های متوسط با درم ابریژن در مقایسه با لایه‌برداری شیمیایی گزارش می‌کنند. مطالعات همچنین نشان می دهد که درم ابریژن در کاهش جای جوش های عمیق تر از لایه برداری شیمیایی موثرتر است.

هزینه درم ابریژن

قیمت گذاری معمولا پس از جلسات مشاوره و معاینه توسط متخصص انجام می شود کمااینکه کلینیکی که انتخاب می کنید می تواند در هزینه های شما موثر باشد. به طور میانگین هر جلسه درم ابریژن می تواند از 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان متفاوت باشد. اگر هدف شما از درم ابریژن صرفا برطرف کردن یک جای زخم کوچک است هزینه کمتری نسبت به پاکسازی کل صورت پرداخت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید