جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

در مورد سلامت پوست خود بیشتر بدانیم

author منتشر کننده
نظرات (1) 7 0
در مورد سلامت پوست خود بیشتر بدانیم

پوست از مهم‌ترین و سطحی ترین سلول‌های بدن به شمار می‌آید و از این رو به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارد، زیرا بسیاری از مشکلات داخلی بدن را آشکار می‌کند. در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که در حفظ سلامت پوست نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

سلامت پوست

ویژگی‌هایی که نشان دهنده‌ی سلامت پوست می‌باشد.

بر اساس نظر متخصصان، پوست سالم دارای نشانه‌هایی است که باعث تمایز آن از پوست ناسالم می‌شود. با بررسی و شناخت ویژگی‌های پوست سالم و ناسالم می‌توانیم سلامت پوست را تضمین کنیم و بسیاری از مشکلات پوستی را بشناسیم و به درمان آن‌ها بپردازیم، زیرا عموما برخی از مشکلات پوستی از درون انسان نشأت می‌گیرند. وقتی که از پوست سالم صحبت می‌کنیم منظورمان پوستی است که بدون لک و برآمدگی، انواع سوختگی،انواع جوش و آکنه (جوش چرکی و سرسیاه)، چین و چروک، چربی، خشکی، زخم و احساس سوزش، کشیدگی و خارش باشد. پوستی که صاف و یکدست، آبرسانی شده، دارای رنگ یکنواخت، لطافت، رطوبت لازم و خاصیت ارتجاعی باشد، به عنوان پوست سالم شناخته می‌شود.

سلامت پوست دهیدراته (خشک) و مراقبت و درمان آن

احساس کشیدگی، نداشتن خاصیت ارتجاعی و پوسته پوسته شدن باعث چین و چروک زودهنگام پوست می‌شود و این موارد همگی از ویژگی‌های پوست دهیدراته می‌باشند. حفظ سلامت پوست دهیدراته بسیار پر اهمیت است. راه‌های ساده‌ای به منظور رفع خشکی پوست وجود دارد. برای درمان و مراقبت از پوست خشک و دهیدراته همیشه پوست خود را توسط انواع روغن‌ها و کرم‌های مخصوص مرطوب نگه دارید، مخصوصا اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که آب و هوای خشک دارد. پوست دهیدراته اصولا حساسیت بیشتری نسبت به انواع دیگر پوست دارد و شرایط آب و هوایی بر روی آن تاثیرات فراوانی می‌گذارد. نوشیدن آب فراوان در طول روز و مصرف میوه و سبزیجات آب دار مانند هندوانه می‌تواند پوست را تا حدودی آب‌رسانی کند. از صابون‌هایی که قلیایی فروانی دارند استفاده نکنید، زیرا که این صابون‌ها چربی را از سطح پوست می‌گیرند و باعث خشکی آن می‌شوند.

تاثیر آفتاب بر سلامت پوست

همانطور که جذب نور آفتاب توسط پوست می‌تواند فوایدی از جمله تولید ویتامین دی باشته باشد، تابیدن بیش از حد نور آن می‌تواند خطراتی را برای  سلامت پوست به وجود بیاورد. جذب بیش از حد نور خورشید و آفتاب سوختگی پوست سبب از بین رفتن فراوان ترین پروتئین در بدن یعنی کلاژن می شود و کمبود آن در بدن منجر به پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک می‌شود. آفتاب سوختگی سبب تغییر رنگ پوست و ایجاد لکه‌ها و برجستگی هایی بر روی پوست می‌شود که ممکن است به انواع سرطان های پوستی تبدیل شود.

تاثیر استرس و خواب بر سلامت پوست

استرس، انواع ناراحتی‌های روحی و اختلالات خواب تاثیر منفی بر روی سلامت پوست انسان می‌گذارند و آن را حساس و آسیب پذیر می‌کنند. جوش و آکنه های مقاوم یکی ازعوارض استرس و کم خوابی بر پوست می‌باشد. افرادی که مداوم دچار استرس هستند ناخودآگاه به پوست خود بی توجهی می‌کنند و بر دستکاری جوش‌ها موجب آسیب به پوست می‌شوند. استرس زیاد همچنین باعث افزایش سلول‌های دفاعی و به وجود آمدن انواع بیماری‌های پوستی خود ایمنی مانند پسوریازیس و بیماری‌های التهابی پوست شود. پف، تورم و تیرگی پوست دور چشم در برخی مواقع ناشی از کم خوابی و بد خوابی است. پیری، ایجاد آکنه و جوش، ایجاد کهیر و قرمزی پوست و افزایش کورتیزول و خشکی پوست رابطه‌ی مستقیمی با کم خوابی و بد خوابی دارند.

تاثیر ورزش بر سلامت پوست

ورزش نقش بسیار مهمی برای تمامی بخش های بدن دارد. تاثیر ورزش را در سلامت پوست نمی‌توان انکار کرد و نادیده گرفت. افزایش گردش خون در پوست از عمده ترین تاثیرات ورزش به شمار می‌آید. با افزایش سن پوست دچار چین و چروک می‌شود ولی با ورزش می‌توان از پیری زودهنگام پوست جلوگیری کرد. با ورزش می‌توان کلاژن سازی در پوست را افزایش داد و به جوانسازی پوست کمک کرد. در افرادی که ورزش نمی کنند و فعالیت بدنی ندارند کلاژن سازی انجام نمی‌شود این سبب پیری و تیرگی زودرس پوست آن‌ها می‌شود. ورزش کردن همچنین موجب تنظیم هورمون‌های بدن از جمله تستوسترون و شفافیت پوست می‌شود. با توجه به تاثیرات منفی استرس بر روی سلامت پوست، با ورزش می‌توان استرس را کاهش داد و سلامت بیشتر پوست را تضمین کرد.

سلامت پوست دور چشم

حفظ سلامت پوست دور چشم از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد، زیرا نازک تر از پوست نواحی دیگر بدن می‌باشد و به همین علت بیشتر مستعد چروک زودرس می‌باشد. تیرگی و پف دور چشم دو مورد از مشکلاتی پوستی دور چشم هستند که بسیار رایج اند. مراقبت از پوست دور چشم حساسیت بالایی دارد و باید بیشتر به آن اهمیت داد. خواب کافی، استفاده از عینک‌های مخصوص در برابر اشعه ی خورشید، استفاده از ویتامین‌های ای و سی و انواع آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند تا حدودی مشکلات چشمی را درمان کنند و بروز پف و تیرگی زیر چشم جلوگیری کنند.

سلامت پوست سر

پوست سر یکی دیگر از نواحی حساس و مهم بدن می‌باشد که توجه کمتری به آن شده است. عدم مراقبت و بی توجهی به پوست سر می‌تواند مشکلاتی از قبیل کچلی، شوره‌ی سر، ریزش مو، انواع عفونت‌های پوستی مربوط به پوست و فولیکولیت را به وجود بیاورد. سلامت پوست سر با سلامت مو ها رابطه‌ی مستقیم دارد. خشکی پوست سر که بر اثر عواملی مانند استفاده از شامپو های نامناسب و قرار گرفتن در محیط‌های نامناسب اتفاق می‌افتد منجر به پوسته پوسته شدن سر نیز می‌شود. در انتخاب شامپو باید نهایت دقت را به کار گرفت و شامپویی مناسب با پوست را انتخاب کرد. ماساژ پوست سر و تحریک خون‌رسانی در آن، جلوگیری از قرار گرفتن سر در معرض حرارت شدید، استفاده از روغن‌های مناسب با پوست سر و تقویت آن از روش‌هایی هستند که در حفظ سلامت پوست سر مفید هستند.

توصیه‌هایی برای حفظ سلامت پوست در دوران بارداری

تغییر در پوست یکی از فرآیند‌های شایع بارداری می‌باشند. برخی از این تغییرات بعد از اتمام بارداری برطرف می‌شوند ولی برخی از آن‌ها باقی می‌مانند. تیره شدن پوست که بر اثر تولید بیش از حد ملانین در پوست و تغییرات هورمونی در زنان باردار اتفاق می‌افتد از شایع ترین مشکلات پوستی دوران بارداری به حساب می‌آید. این تیرگی‌ها در همه جای بدن ایجاد می‌شوند و با قرار گرفتن در معرض آفتاب افزایش می‌یابند، بنابراین برای سلامت پوست، از قرارگیرفتن در معرض آفتاب تا حد امکان اجتناب شود. خطوط کشش یا استریا که بر اثر کشش پوست به وجود می‌آیند نیز بسیار شایع هستند و در بیشتر مواقع بعد از زایمان باقی می‌مانند. برای جلوگیری از ایجاد استریا در دوران بارداری باید پوست را با روغن‌های مخصوص ماساژ داد. خشکی پوست یکی از عواملی است که استریا را تشدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. ممنون بابت مطالب خوبتون. لطفاً در مورد پوستهای چرب نیز مطالب بنویسید.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید