جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

دلایل ایجاد ترک های پوستی چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
دلایل ایجاد ترک های پوستی چیست؟

ترک های پوستی یا استریا و یا استرچ مارک، ضایعاتی قرمز و صورتی رنگ هستند بر روی پوست که به دلایلی مثل نازک شدن پوست و یا فرورفتگی پوست به شکل خط هایی موازی هم دیگر و یا بسیار نزدیک به هم در قسمت های مختلفی از بدن مانند ران، باسن، شکم و سینه ها رویت می شود. این ترک‌های پوستی شکلی از اسکار روی پوست اند و در طول زمان ممکن است کمرنگ و تا حدودی بی رنگ شوند اما به‌طور کامل ناپدید نمی‌شوند. در دوران بارداری استریا معمولاً در 3 ماهه ی آخر و معمولاً روی شکم مادر ایجاد می‌شود ولی بر روی پستان‌ها، ران، لگن و کمر و باسن هم ممکن است ایجاد شود که به نام استریا گراویداروم شناخته شده است.

از علایم و نشانه های ترک های پوستی می توان به این موارد اشاره کرد:

قبل از پدیدار شدن ترک های پوستی، پوست شما بسیار نازک و قرمز می شود که همراه است با با خارش و حساسیت. این ترک ها در ابتدا به صورت چروک ایجاد می شوند و قرمز رنگ اند و بعد از آن در طول زمان به تدریج کمرنگ تر و سفید تر می شوند.

دلایل ایجاد ترک های پوستی چیست؟

این ترک های پوستی در بعضی از افراد به دلایل ژنتیکی ایجاد می‌شوند. اما اغلب در اثر کشش سریع پوست به دنبال رشد یا کاهش و افزایش وزن سریع و یا امکان دارد که در اثر تغییرات هورمونی زمان بلوغ، بارداری، شیردهی یا درمان‌های جایگزینی هورمونی نیز ایجاد شوند. این نکته قابل توجه است که مصرف طولانی مدت داروهای نقطه کورتیکواسترویید سبب ایجاد استریا یا ترک پوستی میشوند.

ترک های پوستی

راه های درمان ترک های پوستی یا استریا

کرم های ضد ترک

شما می توانید از از کرم های ضد ترک پوست بهره ببرید. اما این را بهتر است بدانید که این کرم ها بیشتر از اینکه جنبه درمانی داشته باشند حالت پیشگیری کنندگی دارند و در درمان ترک ها تاثیر چندانی ندارند.

لیزر درمانی

این روزها استفاده از لیزر برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی تبدیل به امری رایج شده است و شما می توانید از لیزر برای درمان ترک های پوستی خود استفاده کنید.  پنج تا شش جلسه لیزر آن هم به فاصله زمانی یک ماه می تواند موجب کلاژن سازی پوست شما و در نهایت سبب کمرنگ شدن و گاهاً محو شدن استریا یا استرچ مارک های روی بدنتان شود.

چند مدل لیزر درمانی وجود دارد که به شرح زیر است:

لیزر پالسی

در این روش، جرقه‌هایی از جنس نور که بدون درد اند، روی ترک‌هایی که ‌تازه ایجاد شده‌اند و قرمز رنگ اند، وارد می‌شود. انرژی ای که از نور ساطع میشود می تواند رگ‌های خونی زیر پوست را که باعث به ‌وجود آمدن این علائم شده‌اند بهبود ‌بخشد.

لیزر فرکشنال دی‌اکسیدکربن

این لیزر یکی از راه های درمانی به روز و تازه برای از بین بردن ترک ‌های قدیمی و سفیدرنگ است. بررسی های محققان نشان داده است، خانم هایی که از این لیزر استفاده کرده‌اند، در مقایسه با خانم هایی که از کرم‌ های گلیکولیک‌اسید و ترتینوئين استفاده می‌کنند، بعد از گذشت پنج جلسه ترک ‌های پوستی ‌‌شان به طور کامل از بین رفته است.

سلول درمانی یا پی آر پی

این روش، روشی است نوین که در آن از خون خود فرد جهت درمان استفاده می شود. پزشک مربوطه با گرفتن خون فرد و سانتریفیوژ کردن آن و همچنین جداسازی پلاکت ها و فاکتور های رشد و در نهایت تزریق آنها در داخل استریا (ترک های پوستی) موجب بازسازی مجدد و کلاژن سازی در نواحی استریا می گردد و به مرور زمان سبب محو شدن استریا میشود.صبر شما می تواند به عنوان یک فاکتور مهم در این روش در نظر گرفته شود.

نخ گذاری یا استفاده کردن از embedding

در این روش پزشک با قرار دادن نخ های کوچک مخصوص در بافت استریا ها موجب تحریک کلاژن سازی و سبب بازسازی پوست ناحیه استریا شده و استریاها به مرور زمان محو و کم رنگ می گردد. شایان ذکر است که از embedding یا نخ گذاری می توانید در کاهش وزن موضعی و تناسب اندام و شکل دهی بدن به خصوص برای سفت شدن نواحی که دچار شل شدگی پوست شده اند و همچنین عضلات استفاده کرد.

میکرودرم ابریژن

این روش به گونه ای است که، کریستال‌ های کوچک روی سطح پوست کشیده می‌شود و از این طریق ترک های پوستی از بین می روند. در صورتی که همراه این روش لایه برداری برای پوست خود انجام دهید، به از بین بردن ترک‌ های جدید و قرمز پوست خود بسیار کمک می‌کنید.

جراحی های زیبایی

همانند همه ی مشکلات دیگر که با جراحی درمان می شوند در این مورد هم شما می توانید به سراغ  عمل های جراحی زیبایی بروید و از آن ها برای زیبایی پوست خود بهره بگیرید. اما این نکته را فراموش نکنید که در این روش امکان دارد آثار زخم بعد از عمل برجا بماند و این موضوع حتی بدتر از وجود ترک های پوستی بر روی بدنتان باشد. از طرفی هم این روش هم دردناک و هم پرهزینه است.

یک سری از درمان ها به صورت خانگی است و از آنها نیز می توان برای رفع استریاها استفاده کرد.

درمان خانگی برای از بین بردن ترک های پوستی

مصرف کردن ویتامین A

ویتامین A یکی از ویتامین هایی است که حاوی رتینوئید می باشد. شما با استفاده‌ی موضعی از این ویتامین یا استفاده‌ی آن به صورت خوراکی می‌توانید به ظاهر و سلامت پوست خود کمک بزرگی کنید. هویج و همچنین سیب‌زمینی شیرین از جمله منابع مشهور برای ویتامین A هستند.

استفاده از شکر

برخی از افراد شکر را یک روش میکرودرم ابریژنِ هومیوپاتی می‌دانند یعنی از آن به عنوان یک اسکراپ طبیعی یاد می کنند. شکر مانند روشی عمل می کند که پزشک متخصصِ پوست آن را با دستگاه میکرودرم انجام می‌دهد. شما با استفاده کردن از شکر به عنوان یک اسکراب قوی می‌توانید به ‌صورت طبیعی برای خود عمل میکرودرم را انجام دهید و با کشیدن آن روی پوست خود، آن لایه‌ های سطحی پوست را که مرده اند، بتراشید. برای ساخت اسکراب شکر، یک فنجان شکر را با روغن بادام یا روغن نارگیل ترکیب کنید تا از لحاظ قوام و غلظت شبیه به شن ‌های خیس ساحل شود، بعد از مدتی قدری آب ‌لیمو به این مخلوط بیافزایید. مخصوصا این اسکراب را روی قسمت‌ های ترک‌دار بدن خود بکشید. اگر چندین بار در هفته و هرمرتبه به مدت 8 تا 10 دقیقه در حمام، اسکراب کردن پوست را تکرار کنید به نتایج فوق العاده ای می رسید.

مصرف مداوم آلوئه‌ورا

گیاه آلوئه ورا برای بسیاری از مشکلات پوستی گزینه ی خوبی است. این گیاه دارای خاصیت نرم‌کنندگی پوست بوده و همچنین جنبه درمانی دارد. درست است که شواهدی بالینی بر مبنای موثر بودن آلوئه‌ورا در درمان ترک های پوستی وجود ندارد، اما بخاطر خواص این گیاه، می‌توانید از آن در بهبود ترک های پوستی خود استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که بگوییم ابتدا عصاره‌ ی آلوئه‌ورا را خارج کنید و پس از حمام روی پوست خود مالش دهید.

خرید اسید هیالورونیک

این اسید ماده ای دارویی است که به شکل های مختلفی مانند عصاره یا کپسول در بازار وجود دارد. با افزایش و کهولت سن میزان کلاژن در بدن کاهش می‌یابد، اما اسید هیالورونیک به ساخت کلاژن کمک می‌کند و به شما پوستی تازه و با طراوت هدیه می دهد.

استفاده از روغن نارگیل

همانطور که از قدیم الایام میدانید این روغن خاصیت های بسیار زیادی دارد و یکی از خواص درمانی اش این است که طول درمان زخم را بسیار کوتاه می‌کند. با استفاده از روغن نارگیل بکر (به روغنی گفته می شود که در تهیه‌ ی آن از مواد شیمایی و گرما استفاده نشده است)، می‌توان ترک های پوستی را از بین برد.

روغن بادام تلخ

بررسی ‌های صورت گرفته توسط محققین نشان داد، پوست خانم ‌هایی که در طول دوره بارداری، شکم خود را با روغن بادام تلخ به طور مداوم ماساژ می‌دهند، نسبت به آن دسته از خانم‌ هایی که بدون ماساژ از این روغن استفاده می‌کنند، کمتر دچار ترک‌خوردگی می‌شود، پس از مصرف آن به خصوص در دوره ی بارداری غافل نشوید.

به طور کلی این را بدانید جهت درمان استریا یا ترک های پوستی می‌توانید با توجه به تراکم خطوط ایجاد شده روی پوست خود از یک یا چند روش گفته شده به طور هم زمان استفاده کنید تا باعث اثرگذاری بیشتر و بهتر شده و نتیجه ی شگفت انگیزی بگیرید.

ترک های پوستی

راه های پیشگیری از ترک های پوستی یا استریاها

مراقب وزن خود باشید!

این که همیشه و همه جا مراقب باشید تا وزنتان زیاد نشود جمله ایست که در بخش های مختلفی از زندگی آن را می شنوید، چون اضافه وزن هیچوقت به نفع شما نبوده و نیست! همانطور که گفتیم پوست به دلیل کشش زیاد در یک مدت زمان بسیار کوتاه دچار استریا می‌شود. پس اگر بخواهیم از ایجاد آنها جلوگیری کنیم باید به نحوی عمل کنیم که این کشش در زمانی طولانی ‌تر بر پوست وارد شود. به عنوان مثال اگر قصد افزایش وزن دارید نباید در 2 ماه وزن اضافه کنید، بهتر این است که این میزان وزن را در طول یک سال کسب کنید. زمان خودش بسیاری از مشکلات را حل می‌‌کند و پوست به جهت کشسان بودنش این قدرت را دارد که خود را با این میزان کشش وفق دهد.

تغذیه شما مسئله ی بسیار مهمی است

در زمان حاملگی از اضافه وزن ‌های بیش از حد جلوگیری کنید، درست است که در این دوران فرد باید تغذیه مناسبی داشته ‌باشد ولی تغذیه مناسب مساوی با پرخوری نیست یعنی در حقیقت شما باید مواد ضروری و لازم را بدنتان وارد کنید نه اینکه هر چیزی که دم دستتان بود. برای کنترل این وضعیت بهتر است خانم‌های باردار تحت نظر یک پزشک متخصص تغذیه باشند تا وضیعت تغذیه آنها کاملا مورد بررسی قرار گیرد. یعنی همه مواد مثل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و غیره به بدن فرد برسد بدون اینکه فرد را به طور ناگهانی چاق می‌کند. در واقع با کنترل حجم بدن خود مانع به وجود آمدن این استریا ها می‌شوید.

افزایش حجم عضله ها با هورمون

بسیاری از ورزشکاران که به دنبال افزایش حجم عضله ‌هایشان هستند توصیه می‌شود که برای رسیدن به نتیجه دلخواه به دنبال هورمون‌ها چه به صورت تغذیه‌ای، چه تزریقی یا حتی مکمل‌ های قوی نروند، چرا که همه ی اینها موجب افزایش ناگهانی حجم عضله‌ ها می‌شود و همانطور که می دانیدافزایش ناگهانی حجم عضله مساوی است با استریا و نه تنها به آن چیزی که می خواستید می رسید که نتیجه چیزی برخلاف میل شما خواهد بود! چون می‌خواستید عضله بیاورید که زیباتر شوید ولی استریا زیبایی پوستتان را از بین می‌برد.

حذف کورتون بدون تجویز پزشک

قرص‌هایی مثل کورتون‌ ها نیز باعث افزایش حجم ناگهانی پوست می‌شوند و متاسفانه بعضی از افراد برای افزایش وزن از داروهایی از این قبیل استفاده می‌کنند و در نهایت استریا به وجود می‌آید. علاوه بر این کورتون‌ها موجب ضعیف شدن بافت‌ های عضلانی می‌شود و در صورتی که در معرض کشیدگی هم قرار ‌گیرند، راحت‌تر آسیب می‌بینند.

شوینده‌های مورد استفاده

صابون‌های معمولی ای که اکثر ما از آن ها استفاده می کنیم دارای PH قلیایی هستند، در حالی که جنس پوست ما اسیدی است! صابون‌هایی از این قبیل همه ی  چربی روی سطح پوست ما را از بین می‌برند. پس اگر می‌خواهید از یک شوینده مناسب استفاده کنید توصیه می‌کنیم به دنبال شوینده‌ هایی با پایه اسیدی باشید شوینده ‌هایی که اسیدی هستند Syndet نام دارند. این شوینده‌ها چربی محافظ پوست را به راحتی نمی‌شویند و همچنین قدرت پاک‌کنندگی کمتری نسبت به صابون‌های معمولی دارند

مهم‌ترین فاکتور = ارث

ارث و ژنتیک افراد مسئله ایست مهم. خانم یا آقایی که مادرش و یا افراد نزدیکش دچار چنین استریاهایی شده‌ است به احتمال زیاد دچار این مشکل خواهد شد. در واقع می‌توان گفت ارثی بودن از همه فاکتورها مهم‌تر است زیرا اگر در مورد ترک های پوستی ارث داشته ‌باشید امکان دارد همه پیشگیری ‌ها و درمان‌ های لازم را هم انجام دهید اما باز هم این استریاها در بدن‌‌ تان ظاهر شوند.

در نهایت توصیه ی ما به شما این است که بدن خود را دوست داشته باشید در هر شکل و حالتی که هستید. زیرا تنها با این نگرش می توانید از زندگی لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید