جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

ده قدم تا سلامت بدن

author منتشر کننده
بدون نظر 7 0
ده قدم تا سلامت بدن

سلامتی کلید موفقیت هر انسانی است. سلامت بدن نیازمند سبکی خاص از زندگی است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. ورزش کردن، تغذیه مناسب داشتن، نوشیدن فراوان آب، مصرف نکردن دخانیات و عوامل بسیار دیگر به یک سبک زندگی سالم منجر می­‌شود که در این سبک زندگی بدن به بالاترین درصد سلامتی می‌رسد. سلامت بدن بطور کلی سلامت پوست، مو، قلب، کبد و کلیه اندام­‌ها را شامل می­‌شود. سلامت بدن هر انسانی باتوجه به شرایط بدنی شخص نیازمند مراقبت‌­های ویژه­‌ی خاصی است. در برخی از افراد نیاز است تا مقداری خاص از نوعی چربی مصرف شود و در برخی دیگر مصرف چربی بطور کلی قدغن می­‌شود. شرایط بدنی خاص انواع مختلفی از سبک رژیم را نیازمند است.

سلامت

سلامت پوست

پوست انسان­‌ها در سه دسته‌­ی خشک، چرب و نرمال جای می­‌گیرد. هر کدام از این انواع پوست مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و نیازمند مراقبت‌­های خاصی هستند. پوست­‌های چرب زود جوش می­‌زنند اما در پوست­‌های خشک این اتفاق نمی­‌افتد بلکه زودتر از بقیه دچار پیری می­‌شوند. برای سلامت پوست چرب باید حداقل دو بار در روز پوستمان را با مایع شست و شوی مخصوص بشوییم و از کرم‌­های مخصوص پوست­‌های چرب استفاده کنیم. پوست­‌های خشک نیاز دارند تا مورد آب‌رسانی قرار بگیرند و با کرم‌­های مخصوص همواره چرب باشند. سلامت پوست با ماسک‌­های مختلف نیز تامین می­‌شود. نوشیدن آب و مصرف نکردن دخانیات نیز تاثیر بسیار زیادی روی سلامت پوست می­‌گذارد.

سلامت مو

مو نیز مانند پوست انواع مختلفی  دارد. برخی از افراد موهای چربی دارند که مدام کثیف و چرب به نظر می‌­رسد و برخی برعکس موهای بسیار خشکی دارند. قبل از هرکاری لازم است تا برای اطمینان از سلامت بدن­مان مورد آزمایش قرار بگیریم. بسیاری از افرادی که موهای چرب دارند یا درگیر ریزش مو هستند باید مشکلات داخلی­شان را برطرف کنند. کبد چرب یکی از عواملی است که موهای چرب را می‌­سازد. برای جلوگیری از ریزش مو و تامین مواد معدنی مورد نیاز سر نیاز است تا تغذیه سالمی داشته باشیم و از مکمل­‌های غذایی نیز استفاده کنیم.

سلامت سیستم گوارش بدن

سیستم گوارش بدن یکی از مهم‌­ترین سیستم­ها در بدن است که قادر است در طول مدت کوتاهی کل بدن را از کار بیندازد. سلامت این سیستم بسیار با ارزش است. فیبر کافی، پروتئین لازم و در کل تغذیه درست می‌­تواند باعث شود که این سیستم به درستی کار کند و با این کار تغییرات مثبتی در روند کلی بدن اتفاق بیفتد. سیستم گوارش بدن شامل معده، مری، روده بزرگ و کوچک وظیفه هضم و دفع بدن را برعهده دارد. غفلت در این وظیفه می‌­تواند باعث شود که کل سیستم بدن دچار خلل شود. دفع به موقع و هضم درست تغذیه باعث سلامت بدن و قلب و سایر اعضا می‌­شود از این رو لازم است که افراد تمام مواد لازم بدن را برای این امر تامین کنند.

سلامت قلب چگونه به دست می آید؟

همانگونه که همه می‌­دانند قلب مهم‌­ترین عضو بدن است که ثانیه‌­ای خلل در این عضو باعث مرگ می­‌شود. لازم است که قلب به درستی کار کند تا سلامت کل بدن تامین شود. دخانیات دشمن اصلی قلب است. برای مشاهده این امر می­‌تواند قلب یک آدم سیگاری و غیر سیگاری را با یکدیگر مقایسه کنید. قلب یک سیگاری مملو از دود و به رنگ سیاه است، این در حالی است که قلب یک انسان غیر سیگاری به رنگ قرمز است. چربی زیاد، کلسترول بالا می­تواند دور قلب را احاطه کند و مانع از تنفس صحیح در انسان شود. قلب و مغز دو عضو بسیار مهم در بدن­اند که خلل در هرکدام باعث توقف حیات می­‌شود.

از سلامت کبد تا سلامت پوست

کبد یکی دیگر از اعضای مهم بدن محسوب می‌­شود. کبد چرب بطور مستقیم در زندگی انسان تاثیر می‌­گذارد. کبد چرب باعث می­‌شود تا اختلال در دستگاه گوارش بدن، قلب و سایر اعضای دیگر اتفاق بیفتد. جالب است بدانید اگر به ظاهر یک فردی که دارای کبد چرب است نگاه کنید متوجه می­‌شوید که این چربی در ظاهر او مثل موها و پوست او نیز تاثیر گذاشته است. چربی کبد باعث می­‌شود که دور حفره­‌ی قلب حلقه‌­ای از چربی باشد که این امر باعث نفس نکشیدن و یا اختلال در تنفس می­‌شود. کبد چرب راه رگ­‌ها را می­‌بندد و در خون­‌رسانی اختلال ایجاد می‌­کند. برای دست یافتن به یک کبد سالم لازم است تا سلامت بدن خود را بازیابید و از تغذیه چرب و نامناسب بپرهیزید.

سلامت و بهداشت

رعایت بهداشت فردی باعث سلامت پوست مو و بدن است. بهداشت فردی تمامی شاخه­‌های بهداشت مثل شست­وشوی مداوم صورت و بدن، قرار نگرفتن در معرض آلودگی، استفاده از ماسک در هنگام برخورد با انواع شوینده‌­های قوی (مثل وایتکس و جوهرنمک و ...)، زندگی در مکان غیر آلوده، استحمام زود به زود، رسیدگی به مو و پوست و... را در برمی‌­گیرد. بهداشت و سلامت دو عنصر به هم پیوست‌ه­ای هستند که در نبود یکی از آن‌ها دیگری نیز نابود می­‌شود. برای بدست آوردن سلامت بدن لازم است تا در رعایت بهداشت بکوشیم.

سلامت را عضوی از خانواده مان کنیم

برای رعایت سلامت در زندگی­مان لازم نیست که فشار زیادی به خودمان بیاوریم، همانقدر که این روش را بعنوان بخشی از زندگی­مان قبول کنیم، کافی است. برخی از انسان­‌ها در مواجهه با رژیم غذایی درست، ورزش کردن و در کل زندگی سالم داشتن مقاومت نشان می­‌دهند، زیرا فکر می­‌کنند که این روش مختص انسان‌­هایی خاص با ویژگی­‌های خاص است. این در حالی است که سبک درست زندگی باید برای همه­‌ی انسان­‌ها باشد. ورزش کردن و سالم غذا خوردن چیزی نیست که باعث خجالت کسی بشود. پس لازم است این روش سلامت زندگی جزئی از زندگی ما شود.

رابطه سلامت با تغذیه

تغذیه به شدت در سلامت ما تاثیر می­‌گذارد. تغذیه سالم و درست پتانسیلی دارد که زندگی یک نفر را کاملا تغییر بدهد. سلامت و تغذیه در هم تنیده شده­‌اند. کسی که در طول زندگی تغذیه درستی داشته است زندگی کاملا متفاوتی را با کسی که در طول زندگی مدام فست فود مصرف می‌­کرده و کلسترول و چربی از رژیم غذایی­اش حذف نمی­شده دارد. فست فود و غذاهای پرچرب تاثیر مستقیمی در قلب و کبد افراد دارد. تاثیر تغذیه شاید در یک سال و یک ماه مشخص نشود اما قطعا این عنصر مهم در طول سال‌ها تاثیرات به شدت مهمی در زندگی افراد می­‌گذارد.

رابطه سلامت با دخانیات

دخانیات دشمن سلامت انسان است. تاثیری که این مواد روی بدن انسان می­‌گذارد، غیرقابل اغماض است. دخانیات می­‌تواند قلب و کبد را سیاه کند و از نفس کشیدن انسان جلوگیری کند. دخانیات روی پوست انسان به شدت تاثیر می­‌گذارد و باعث پیری زودرس و مانع از آبرسی به پوست می‌­شود. افرادی که سیگار می­‌کشند، پوست تیره تر، موهایی کم پشت تر، دندان­‌هایی تیره تر و بدنی فرسوده تر دارند. دخانیات اگر از سیگار فراتر رود و به مواد مخدری مثل تریاک، شیشه و ... برسد در طول مدت کوتاهی فسفرهای مغز و سلول­‌های مغز را از بین می­برد و باعث فراموشی و سایر بیماری‌­های روانی می­‌شود.

رابطه سلامت با آلودگی

شهرهای بزرگ و آلوده، در معرض دود کارخانه‌­ها و خودروها قرار داشتن و سر و کار داشتن با یک محیط زندگی آلوده باعث می‌­شود که بدن انسان طی مرور زمان فرسوده شود. این فرسایش می‌­تواند به سرعت یا با سرعت کمتری اتفاق بیفتد. آلودگی را بدون اینکه قابل مشاهده باشد ما تنفس می­‌کنیم. آلودگی جزئی از وجود ما می­‌شود و این فرسایش در تمام اعضای بدن ما اتفاق می‌­افتد. آلودگی نیز مثل مصرف دخانیات به همان اندازه تاثیر منفی روی سلامت ما دارد. انواع آسم، نفس تنگی، میگرن و ... عوارض یک محیط آلوده است.

راه‌های ساده برای دستیابی به سلامت بدن

برای رسیدن به یک زندگی طولانی مدت و باکیفیت لازم است تا با رعایت نکات ریز و درشت به زندگی خودمان کمک کنیم. کافی است از چیزهای کوچک شروع کنیم. روزانه هشت لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب باعث سوخت و ساز بیشتر بدن، سوزاندن چربی­‌ها، شفافیت پوست، پیشگیری از ریزش مو و ... می‌­شود. در قدم دوم کافی است فست فود و غذاهای چرب را حتی الامکان از زندگی­مان دور کنیم. چربی و روغن‌­هایی که این غذاها در آن‌ها سرخ می­‌شود بطور مستقیم روی قلب ما، کبد ما و سلامت­مان تاثیر می­‌گذارد. ورزش را جدی بگیریم. از روزی نیم ساعت پیاده روی شروع کنیم و سعی کنیم غذاهای چربی را که وارد بدنمان کردیم را با ورزش کردن جبران کنیم.

دانستی های سلامت

دمنوش‌­های گیاهی را جدی بگیریم. هر از گاهی راجع به خواص برخی از گیاهانی که در اطراف ما رشد می­‌کنند بخوانیم و از آن‌ها در زندگی­مان استفاده کنیم. برای مثال با دانستن خواص بابونه، رازیانه، زعفران، سدر و ... ناخودآگاه به نوشیدن آن‌ها روی می‌­آوریم. زعفران موجب شادی روح  و سلامت روان می‌­شود و این در حالی است که جوانان مدام از قرص­‌های آرام‌بخش استفاده می­‌کنند.

سلامت و عمر طولانی

هیچ انسانی بی دلیل نمی‌میرد. عمر‌ما انسان­‌ها می­‌تواند بسیار بیشتر از میانگین سنی جهان باشد. وقتی در تغذیه و ورزش نکات با ارزش را رعایت نمی‌­کنیم،  وقتی با سیگار کشیدن به خودمان ضرر می­‌رسانیم، هنگامی که از خواص مثبت برخی از گیاهان اطلاع داریم و آن‌ها را مصرف نمی­‌کنیم، این خودمانیم که سلامت خودمان را نادیده گرفتیم و هر روز خودمان را آماده برای مرگ می‌­کنیم.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید