جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

رصدخانه رادیویی «Brain» در جستجوی نشانه‌هایی از حیات موجودات بیگانه

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
رصدخانه رادیویی «Brain» در جستجوی نشانه‌هایی از حیات موجودات بیگانه

بریتانیا قصد دارد یک رصدخانه آرایه‌‌ای – رصدخانه رادیویی- با نام «SKAO» یا «SKA» تاسیس کند. از آنجا که این رصدخانه نقش مهمی در گسترش تلسکوپ‌های پرقدرت دارد که قابل هستند جهان اولیه را مطالعه کنند، برخی آن را «رصدخانه مغز» یا «Brain Observatory» می‌نامند. رصدخانه رادیویی مغز یا همان SKAO می‌تواند سیگنال‌های رادیویی بیگانه که از کهکشان‌های دوردست می‌آید را، بررسی کند. این رصدخانه دریچه‌ای برای ورود ما به عالم اولیه است.

تلسکوپی که در رصدخانه رادیویی مغز به کار خواهد رفت، از 197 بشقاب و بیش از صد وسی هزار آنتن تشکیل می‌شود. این رصدخانه برای جستجوی سیگنال‌های رادیویی بیگانگان طراحی شده است و درنتیجه می‌تواند به اثبات وجود حیات بیگانگان کمک کند.

برای شروع پروژه، تیمی از دانشمندان بریتانیایی نمونه اولیه رصدخانه مغز را راه‌اندازی خواهد کرد. نام مغز درواقع از این جهت انتخاب شده است که مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای فوق‌العاده قدرتمند در این رصدخانه به کار برده خواهند شد. اما این کار آسان نیست و چالشی بزرگ برای تیم محققان محسوب می‌شود.

دکتر «کریس پیرسون» یکی از رهبران گروه نجوم در «RAL Space» گفت: « انتظار می‌رود رصدخانه مذکور چیزی حدود 600 پتابایت داده در سال جمع‌آوری کند.» گروه تحقیقاتی RAL Space تنها یکی از گروه‌هایی است که بر روی پروژه SKAO کار می‌کند.

600 پتابایت معادل 600 میلیون گیگابایت است که به فضای بسیار زیادی برای ذخیره و پردازش نیاز دارد. از آنجایی که حجم داده‌ها بسیار زیاد است، پیرسون عقیده دارد دسته‌بندی، پردازش و انتقال آن‌ها یک مسئله دشوار است.

بیشتر بخوانید: دهانه یخ زده مریخ در تصویر جدید ناسا می‌درخشد

رصدخانه رادیویی مغز (Brain) چه خواهد کرد؟

مانند برخی از دیگر پروژه‌های بزرگ قرن حاضر، مانند تلسکوپ فضایی «جیمز وب» و تلسکوپ بسیار بزرگ اروپایی «E-ELT»، پروژه SKAO پتانسیل زیادی برای گشودن درهای جدیدی از درک عالم بر روی ستاره‌شناسان دارد. محققان با استفاده از این رصدخانه نه تنها می‌توانند به جهان اولیه نگاه کنند، بلکه می‌توانند نشانه‌هایی از حیات در سیارات دوردست را نیز پیدا کنند.

علاوه بر این، به علت قدرت بسیار زیاد تلسکوپ این رصدخانه، دانشمندان عقیده دارند می‌تواند به سوالاتی که درباره انرژی تاریک مطرح است، تاحدودی پاسخ دهد. آن‌ها همچنین امیدوار هستند که علت درخشش اولیه ستارگان را نیز به کمک این تلسکوپ دریابند.

تلسکوپ رادیویی مذکور به همراه سایر فناوری‌هایی که توسعه داده شده‌اند – همانند کاوشگر خورشیدی «پارکر»، تلسکوپ فضایی جیمز وب و تلاش مستمر ناسا برای اکتشافات فضایی – ما را در درک بهتر عالم همراهی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید