جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

رنگ لباس چه تاثیر بر روحیه می گذارد؟

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
رنگ لباس چه تاثیر بر روحیه می گذارد؟

حتما تا به حال به این موضوع توجه کرده اید که رنگ لباس می تواند بیانگر حال و روحیه ی شما باشد و نشان دهد که در حال حاضر در چه موقعیتی هستید! به عنوان مثال در عزاداری ها همه رنگ مشکی می پوشند زیرا از لحاظ روحی و عرفی بهترین و مناسب ترین رنگ برای چنین موقعیتی رنگ مشکی است.

رنگ لباس و روان انسان ها

رنگ لباس ‌‌هایی که به تن می کنیم، همان قدر که بر روان اطرافیانمان موثر است، می ‌تواند بر روان خودمان هم تاثیرگذار باشد. در واقع نوعی انطباق روحی بین فرد و لباسی که می پوشد ایجاد می‌ شود و رنگ لباس شادی یا اندوه درونی را در فرد ایجاد یا به او القا خواهد کرد. به عبارت آسان تر، می‌ توانیم با رنگ ‌هایی که در طول روز از آنها استفاده می‌ کنیم، با دنیای درونمان مرتبط شویم در صورتی که با دیدن رنگ لباس دیگران با روحیه آنها آشنا خواهیم شد. البته تفاوت زیادی در این دو نوع ارتباط روانی با رنگ ‌ها نیست و نقطه مشترک هر دوی آنها این است که بر سلامت روح و روان افراد تاثیرگذارند. به همین خاطر است که به تمام اعضای خانواده توصیه می ‌شود برای حفظ نشاط و شادابی خود و خانواده‌ شان در خانه لباس‌ های مرتب با رنگ‌ هایی دلباز و شاد و روشن بپوشند.

رنگ لباس و روان انسان ها

رنگ ‌های روشن: رنگ هایی که روحیه را شاد می کنند

به صراحت می توان گفت که رنگ‌ های روشن موجب شادی شده و همچنین سرزندگی را با خود به ارمغان می آورند و موجب پر شوری و نشاط افراد می گردند. اگر شما پیراهنی با رنگ ‌های روشن و یا نزدیک به رنگ‌ های طبیعت بپوشید، هم برای خود و هم اطرافیان نشاط روحی به همراه می‌ آورید. همچنین در طی تحقیقی ثابت شد که نگاه کردن به رنگ‌ های شاد، سبب افزایش سلامت روانی جامعه خواهد شد. رنگ‌ هایی که شاد و روشن اند پیام‌ های خوشی را از خود ساطع می‌ کنند و موجب رضایت‌ خاطر افراد می گردند. در حدیث مشهوری از حضرت محمد(ص) آمده است که: «نگاه کردن به سبزه باعث افزایش نور چشم می‌شود.» این بالا رفتن نور چشم به دلیل طراوت و شادابی پنهان در رنگ سبز طبیعت است که به روان ما انسان ‌ها منتقل می شود.

بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگ ‌ها

رنگ ‌های تیره: تزریق حس افسردگی

همه ما ذاتا همیشه در پی شادی، شعف و زیبایی هستیم و به همین خاطرعلاقه شدیدی به رنگ ‌هایی پر شور و جیغ داریم. به همین خاطر با استناد به همین دلایل شاید بتوانیم بگوییم گاهی آنهایی که به رنگ ‌های تیره و خنثی مثل مشکی یا خاکستری علاقه دارند، بعضا از ناراحتی ‌های روانی شبیه به افسردگی یا انزوا رنج می ‌برند. البته در مواردی پوشیدن لباس های تیره یک نوع قرارداد اجتماعی بین مردم است و نباید آن را نتیجه افسردگی یا حزن و اندوه یک اجتماع دانست؛ مثلا این امکان وجود دارد که پوشیدن لباس ‌های خاکستری، قهوه‌ ای یا سرمه‌ ای از قوانین یک شرکت باشد و دنبال کردن از چنین قوانینی به معنای افسرده بودن کارکنان آن شرکت نیست. به طور کلی استفاده از رنگ ‌های روشن و شاد موجب بروز شادی عمومی، نشاط، تمدد اعصاب، افزایش قدرت تصمیم‌ گیری، دوری از پرخاشگری و استرس و اضطراب و رسیدن به آرامش می ‌شود و ازین راه سلامت روانی افراد جامعه تامین خواهد شد، حتی گاها از این طریق اعتماد به نفس در چنین جوامعی بالا می رود.

روانشناسی و شخصیت شناسی از روی رنگ لباس

بر اساس گفته های یکی از نویسندگان درباره ی مد حتی اگه کمد لباس شما پر باشد از لباس های رنگ وارنگ، همیشه یک رنگ وجود دارد که شما آن را بیشتر از بقیه ترجیح می دهید، چون با آن رنگ احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری دارید. به همین دلیل رنگ لباس های شما به مراتب انعکاس دهنده شخصیت شماست. حالا می خواهیم بر اساس رنگ هایی که برای لباس ها می پوشید یک سری نکات روانشناسی به شما بدهیم:

معنی رنگ لباس ها

روانشناسی و شخصیت شناسی از روی رنگ لباس

رنگ مشکی

رنگ مشکی رسمی و جدی بودن شما را نشان می دهد. در واقع رنگ مشکی رنگیست که نشان گر اعتبار، قدرت، جدیت، هوش و فراست است. به همین دلیل، در بسیاری از دانشگاه های اروپایی، لباس فارغ التحصیلی مشکی رنگ است. مردمی که ترجیحشان پوشیدن لباس مشکی است، جاه طلب و در عین حال حساس اند. این دسته از افراد آدمای هیجانی و احساساتی اند، هرچند اغلب سعی دارند اینگونه نشون ندهند.

رنگ قهوه ای

قهوه ای رنگیست که معرفی کننده اعتبار، حقیقت، قوت، پایداری و ثبات است. افرادی که غالبا قهوه ای می پوشند از نظر دیگران با این خصوصیات دیده می شوند. افرادی که قهوه ای می پوشند، کمی محافظه کارند، به بزرگترها احترام می گذارند و همیشه به دنبال آرامش، ثبات، دوام و استحکام در هر چیزی هستند.

رنگ آبی

یکی از دانشمندان گفته است که “آبی بهترین رنگیست که می شود برای مصاحبه پوشید، زیرا حس اعتبار و اعتماد به نفس رو به فرد می دهد. بنابراین، بسیاری از یونیفورم های اداری یا لباس های کار آبی رنگ هستند.” تحقیقات بسیاری نشان داده که طیف های آبی تیره اثر آرامش بخشی دارند. این رنگ، حس فراست، صداقت، کفایت، آرامش و آسودگی خاطر رو در ذهن بیننده ایجاد می کند. لباس هایی که آبی رنگ اند، اغلب به وسیله افراد مهربان، دل سوز، مودب و حتی خجالتی انتخاب می شوند.

رنگ سبز

رنگ سبز موجب تقویت روحیه مثبت در شما و اطرافیان می شود. صمیمیت و تازگی رنگ سبز به دلیل ارتباط آن با طبیعت است و به همین دلیل باعث احساس خرسندی و آرامش می شود. تمامی افرادی که در یک فعالیت یا زندگی سیاسی، به رنگ سبز تمایل دارند، همیشه در منطقه ای خوب زندگی می کنند و از لحاظ مالی و اقتصادی دارای ثبات اند. این افراد، آدم های محتاط و مهربانی هستند.

رنگ بنفش

در زمان های قدیم رنگ بنفش به عنوان رنگی مجلل در خانواده های قاجاری استفاده می شد. این رنگ به عنوان نماد دلربایی و دلفریبی، ثروت و تجمل است. ملکه کلئوپاترا به دلیل علاقه شدیدی که به رنگ بنفش داشت مشهور بود. در آن زمان، فقط افراد دارای مقام می توانستند لباس هایی با طیف بنفش رنگ بپوشند. اما در حال حاضر، پوشیدن لباس بنفش رنگ نشان دهنده ی خلاقیت، بینش و عشق به هنر است. افرادی که رنگ بنفش می پوشند، افرادی احساساتی و حساس اند.

رنگ زرد

رنگ زرد، رنگ نشاط، خورشید و لبخند است. این رنگ موجب تولید سروتونین در مغز می شود و متابولیسم را تسریع می بخشد و سبب تقویت روحی روانی افرادی می شود که به این رنگ نگاه می کنند. علاوه بر این ها رنگ زرد موجب افزایش تمرکز و توجه خواهد شد، به همین دلیل در بیلبورد ها و سایت های تبلیغاتی، علایم جاده ای و خط کشی خیابون ها غالبا از زرد استفاده می شود.

رنگ سفید

سفید سمبل آزادی، پاکی و خلوص، بی گناهی و سادگی است. به همین دلیل است که بسیاری از افراد هنگام انجام کارهای جدید یا ورود به فصل جدیدی از زندگی، تصمیم می گیرند لوازم سفید بخرند. رنگ سفید افراد معتبر و معتمدی رو که عاشق آزادی هستند و خوش بینانه به زندگی نگاه می کنند، جذب خود می کند. این افراد در هر کاری که انجام می دهند، بسیار مرتب و شسته رفته اند و سازمان یافته عمل می کنند.

رنگ صورتی

صورتی، رنگی دخترانه است که در کمد لباس بچه ها یا تن عروسک های باربی به راحتی هم دیده می شود. به هر حال، در رده سنی بزرگسالان هم، طیف صورتی ملایم و کم رنگ، رنگی است که خانوم ها با آن نهایت زنانگی شان رو به نمایش می گذارند. صورتی کم رنگ نماد آرامش، گرمی و زنانگیست و یکی از قدرتمند ترین مسکن هاست. بنابراین، در برخی زندان ها، برای کاهش میزان پرخاش گری زندانیان، دیوارها را با طیفی از رنگ صورتی نقاشی می کنند. به گفته متخصصان، افرادی که رنگ صورتی را دوست دارند، انسان هایی رمانتیک، خوش بین و معتقد به عدالت اند. این آدما معمولا مهربان اند و قوت قلب را فرای هر چیز دیگری درک می کنند و برایش ارزش قائلند.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی همیشه جوی پر شور و نشاط را ایجاد می کند، به علاوه بر رنگ گرم و تندی است. نارنجی، رنگی جذاب و پرانرژی هم می باشد. افرادی که دوست دارند نارنجی بپوشند، انسان هایی خوش بین، فعال و خوش رو بوده و علاقه زیادی به تغییر دارند. همیشه بلند پرواز و محتاطند، هرچند گاهی اوقات هم دم دمی هستند.

رنگ خاکستری

رنگ خاکستری یا طوسی یک رنگ خنثی و متعادل است، به این دلیل که نه روشن است و نه تیره. اگه کسی لباس های خاکستری زیادی دارد به این معناست که نمی خواهد به چشم بیاید. خاکستری و طیف های آن مظهر آرامش خیال، کمال و چند بعدی بودن است. از آنجایی که خاکستری رنگی خنثی ست، بسیار مشکل است که شخصیت کسی را که ترجیح می دهد این رنگ را بپوشد را تشخیص داد. آنها می توانند فردی ترسو و آماده تسلیم شدن و بی سر و صدا در برابر قانون باشند، همچنین دارای قوه قضاوت سلیم، کم هیجان و صریح و قاطع هستند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید