جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

رنگ‌ها و جلوه‌های زیبای آن‌ها در دکوراسیون داخلی

author منتشر کننده
بدون نظر 10 0
رنگ‌ها و جلوه‌های زیبای آن‌ها در دکوراسیون داخلی

آیا میدانید زیبا ترین رنگ‌ها چه رنگ‌هایی هستند؟ کدام رنگ‌ها جلوه‌های زیباتری به فضای داخلی منزل شما می‌بخشند؟ رنگ‌ها مهم‌ترین عناصر بصری هستند که تأثیر بسیار زیادی در شکل گیری و ماهیت فضا دارند و در طراحی داخلی و دکوراسیون نیز مهم‌ترین عناصر به شمار می‌روند و جزء اولین انتخاب‌ها هستند. انتخاب رنگ مناسب به خانه شما ماهیت می‌بخشد و اگر این انتخاب درست و اصولی باشد زیبایی منزل شما تضمین خواهد شد. آشنایی با رنگ‌ها و تأثیر آن‌ها بر فضا و افراد و استفاده از آن‌ها از اساسی ترین نکات در دکوراسیون و طراحی داخلی خانه است در این مقاله می‌خواهیم شما را با زیباترین رنگ‌ها و تأثیر آن‌ها در دکوراسیون داخلی، آشنا کنیم.

رنگ

آرامش رنگ آبی

بسیاری از افراد رنگ آبی را به رنگ های دیگر ترجیح می‌دهند. جالب ترین نکته در رابطه با این رنگ این است که حس آرامش، رفاه، شادابی و زیبایی را در افراد افزایش می‌هد. از آنجایی که رنگ آبی تداعی کننده آب و آسمان است و آب و آسمان معمولاً برای همه انسان‌ها آرامش بخش هستند شاید آرامش بخش بودن آن دلیل پرطرفداری این رنگ در میان مردم باشد. اما رنگ آبی یک طیف خاص نیست و شامل طیف‌های متنوعی از رنگ‌ها، از جمله رنگ‌های سرمه‌ای، فیروزه‌ای لاجوردی و آبی آسمانی است که هر کدام می‌توانند تأثیر شگرفی بر فضای منزل داشته باشند. می‌توانید از آبی روشن برای تزئینات و از آبی تیره برای مبلمان، موکت و پرده استفاده کنید.

گرما و درخشش رنگ زرد

رنگ زد می‌تواند درخشش و جلوه ویژه‌ای به فضای داخلی و دکوراسیون منزل تان ببخشد. رنگ زرد رنگی پرانرژی و در میان رنگ‌ها زیباترین و درخشان ترین رنگ است. از این رنگ خیره کننده، که چشم‌ها را مجذوب خود می‌کند، نمی‌وان به مقدار زیاد و در سطوح بزرگ استفاده کرد. اما می‌توانید از طیف های خنثی و ملایم زرد که چشم‌ها را خسته نمی‌کنند استفاده کنید. می‌توانید از وسایل و تزئینات زرد در زمینه‌های تیره و سرد استفاده کنید تا زیبایی چشم گیر و انرژی بیشتری در فضای منزل خود به وجود آورید. در حقیقت رنگ زرد قوی ترین گزینه برای روشن کردن فضای داخلی منزل است.

رنگ سبز رنگ طبیعت

در دنیای طراحی، الهام گرفتن از طبیعت حرف اول را می‌زند، در این میان رنگ سبز که نماد طبیعت و سرسبزی است بیشترین نقش را ایفا می‌کند. روش‌های بسیاری برای استفاده رنگ سبز در طراحی و دکوراسیون داخلی منزل وجود دارد که آسان ترین و ساده ترین آن‌ها استفاده از گل و گیاه هان سبز در فضای منزل است. اگر در پرورش گل و گیاه توانایی چندانی ندارید می‌توانید از اشیاء و تزئینات سبز رنگ استفاده کنید و از اثر آرامش بخشی، شادی و سرزندگی آن‌ها استفاده کنید. استفاده از رنگ سبز به دلیل خنثی بودن برای فضای داخلی فوق العاده است. رنگ سبز بهتر است در ترکیب با نقره ای و بنفش به کار رود.

شکوه و جلای رنگ طلایی

رنگ طلایی رنگ شکوه و عظمت است. هر چیزی که به رنگ طلایی باشد لوکس و تجملاتی، شاهانه و دور از دسترس به نظر خواهد رسید، رنگ طلایی درخشان و روشن کننده‌ی فضا است و همه چیز را لاکچری و گران قیمت نشان می‌دهد. از این رنگ به روش‌های زیادی می‌توان استفاده کرد اما دقت داشته باشید که رنگ طلایی علاوه بر زیبایی و درخشندگی یک رنگ افراطی است پس سعی کنید آن را به وسایل و تزئینات محدود کنید. اگر تناسب را در استفاده از این رنگ زیبا رعایت نکنید، این رنگ درخشنده، فضای منزل را به محیطی آزار دهنده تبدیل می کند و یک خانه‌ی دلزده و افراطی به وجود می آورد.

پاکی و زیبایی رنگ سفید

رنگ سفید بدون آنکه رنگی داشته باشد به طور ذاتی و طبیعی رنگی بسیار زیبا و باشکوه است‌. در حال حاضر این رنگ زیبا که نشانگر پاکی و سادگی است در طراحی داخلی به رنگی محبوب تبدیل شده است و هیچ خانه ای را نمی‌توان یافت که به این رنگ زیبا مزیین نباشد. رنگ سفید یک زمینه خالی و فضایی عالی به وجود می آورد که شما می‌توانید در این زمینه از هر شئ با هر رنگی استفاده کنید. اما رنگ سفید می تواند فضا را به محیطی یک نواخت و تک بعدی تبدیل کند بنابراین برای اینکه منزلتان به فضایی بی روح تبدیل نشود می‌توانید از رنگ‌ها و بافت‌های مختلفی (مانند بافت‌های سنگی) همراه با آن استفاده کنید.

تنوع رنگ رنگین کمانی

می‌توانید در انتخاب رنگ خود را محدود نکنید. اگر بخواهید می‌توانید همه رنگ‌ها را یکجا امتحان کنید. شاید تصور کنید که انتخاب و چیدن چند رنگ روشن در کنار هم باعث شلوغ شدن محیط منزل شود اما این کار ترفند خاص خود را دارد و اگر بتوانید رنگ‌ها را با رعایت اصول انتخاب کنید می‌توانید یک رنگین کمان زیبا را به خانه‌ی خود بیاورید. برای این کار شما می‌توانید از لوازم و وسایل تزئینی رنگارنگ استفاده کنید. اما اگر به لوازم و وسایل مدرن علاقمندید می توانید از لوازم فلزی هفت رنگ استفاده کنید. این وسایل روی سطوح فلزی خود درخششی هفت رنگ ایجاد می‌کنند که بدون ایجاد شلوغی، در فضا جلوه ای زیبا و درخشان ایجاد می کنند.

 صورتی، رنگ هزاره

یکی دیگر از رنگ‌های زیبا و پرکاربرد در طراحی، رنگ صورتی است که رنگ هزاره نیز نام گرفته است. رنگ صورتی می تواند هم در پس زمینه به کار رود هم در مرکز توجه باشد. رنگ‌های ملایم تر صورتی مانند گلبرگی، صورتی چرک و صورتی یاسی، نسبت به طیف‌های صورتی روشن و تند، تطبیق پذیری بیشتری دارند. اما صورتی روشن پرکاربردتر است و قدرت و جذابیت بیشتری به محیط می‌بخشد.  صورتی رنگی بسیار جذاب و پرطرفدار در میان مردم بخصوص دختر بچه‌ها است. این رنگ زیبا نه تنها انرژی بخش است بلکه به محیط صمیمیت و لطافت خاصی می‌بخشد.

قرمز رنگ شادی

استفاده از رنگ قرمز در طراحی داخلی و دکوراسیون منزل، حس شادی و طراوت را به فضای خانه می‌بخشد. قرمز رنگ عشق و علاقه است اما این رنگ همانطور که می‌تواند آغازکننده شادی و شور باشد می‌تواند گاهی موجب خشم شود. پس بهتر است از رنگ قرمز به صورت ترکیبی استفاده شود تا بتواند اثر مثبت داشته باشد. بهتر است از قرمز به عنوان رنگ مکمل استفاده شود. به عبارت دیگر رنگ غالب را رنگ دیگری انتخاب کنیم و از قرمز به عنوان رنگی که به کار جهت می‌دهد و حس شادی و نشاط ایجاد می‌کند، استفاده کنید. برای مثال می‌توان از مبلمان قرمز یا پرده‌های قرمز تیره استفاده کنید.

رنگ مشکی، شیک و عالی

همانطور که می‌دانیم مشکی رنگی ساده، تجملی، شیک و با ظرافت است اما به ندرت توسط افراد، در طراحی و دکوراسیون داخلی به کار می‌رود. از آنجا که این رنگ تاثیر خاصی بر افراد دارد، لازم است که در طراحی داخلی با رنگ‌های دیگر ترکیب شود. رنگ مشکی مطلقاً بر تضاد تأکید می‌کند و می تواند اصلاح کننده هر سبک طراحی باشد. برخی معتقد اند که رنگ‌های تیره باعث می‌شوند که فضای یک اتاق کوچکتر به نظر برسد اما برعکس مشکی باعث می‌شود که فضا نامحدود به نظر برسد. مشکی رنگی است که می‌تواند با هر رنگی ترکیب شود. با رنگ‌های براق فضایی درخشان ایجاد می‌کند درحالی که با رنگ‌های پاستیلی هماهنگی بیشتری ایجاد می‌کند.

نارنجی، رنگ با روح

اگر به رنگ نارنجی علاقمند هستید قطعا نارنجی رنگ مناسبی برای طراحی داخلی و دکوراسیون منزل شماست. تحقیقات نشان داده اند که رنگ نارنجی تحریک پذیری، خصومت بین افراد و کج خلقی را کاهش می‌دهد و به بهبود رفتارهای اجتماعی کمک می‌کند از این رو در روزگاران قدیم از این رنگ در سالن های اجتماعی استفاده میشده است. استفاده از رنگ نارنجی در فضاهای بزرگ و وسیع باعث می‌شود که آن فضا کوچکتر، صمیمی تر و با روح تر به نظر رسد. ترکیب رنگ نارنجی با نورپردازی رنگ‌های خنثی فضایی عالی به وجود می‌آورند. برای مثال اگر قالیچه نارنجی دارید از مبلمان خاکستری روشن و مشکی استفاده کنید.

رنگ قهوه ای، پرکاربرد و زیبا

رنگ قهوه ای در دکوراسیون منازل بیشتر افراد بخصوص ایرانی ها کاربرد فراوانی دارد. شاید عده ای از افراد بر این باور باشند که قهوه‌ای رنگی بی روح و خسته کننده است اما این رنگ پرکاربرد قابلیت انعطاف پذیری بسیار ریادی با رنگ‌های دیگر دارد. از این رو اگر به اطراف خود نگاه کنیم دیدن رنگ قهوه‌ای در میان رنگ‌های دیگر اجتناب ناپذیر است. همان طور که میدانید استفاده از میز نهارخوری، درها، صندلی ها و مبلمان چوبی جلوه ی زیبایی به خانه می‌بخشد. اما ترکیب رنگ قهوه ای با کرمی، خاکستری، سفید و سبز چمنی بیشترین کاربرد را دارد.

کاربرد انواع رنگ پاستیل

رنگ‌های پاستیل، رنگ‌هایی مانند صورتی، سبز نعنایی، لیمویی، آبی آسمانی، یاسی و... رنگ‌هایی هستند که ما را به یاد بهار میاندازند. این رنگ های زیبا علاوه بر زیبایی چشمگیر و آرامش و نشاطی که در فضا ایجاد می‌کنند، می‌توانند در طراحی داخلی منزل و دکوراسیون نیز به کار گرفته شوند. اگر بتوانید از رنگ‌های پاستیل در دکوراسیون داخلی به درستی استفاده کنید، انتخاب و استفاده شما نتیجه ای عالی در پی خواهد داشت. به شما توصیه می کنیم که از رنگ‌های پاستیل به تعداد محدود استفاده کنید و از کنارهم قرار دادن چندین رنگ روشن اجتناب کنید، با این کار فضای منزل شما جلوه ای زیبا خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید