جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

روان خود را سلامت نگه دارید

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
روان خود را سلامت نگه دارید

همانگونه که جسم نیاز به تغذیه دارد، روح نیز برای سالم ماندن به تغذیه و خوراک احتیاج دارد. روان و جسم دو عنصر وجودی انسان است که باید همواره سلامت و پایدار باشند تا با سالم ماندن آن‌ها زندگی روی نمودار سلامت حرکت کند. روان انسان تاثیر به شدت زیادی در روند زندگی او دارد. برای سالم ماندن روان مان نیاز است تا مثبت اندیشی را در وجودمان پرورش دهیم و ویژگی‌­های منفی را از ذهنمان پاک کنیم. همواره از خشم، افسردگی، استرس دوری کنیم و بجای این ویژگی­‌ها آرامش، آسایش و مثبت نگری را جایگزین آن‌ها کنیم. در مواقعی که راهی جز عصبانیت برایتان باقی نمانده است، سعی کنید بر خودتان مسلط باشید و رفتار غیر انسانی انجام ندهید و انجام هر نوع واکنشی را به آینده که در آن می‌­توانید درست فکر کنید، موکول کنید.

روان

چگونه کودکانتان را روان درمانی کنید؟

کودکان آینه شما هستند. آن‌ها مثل یک ضبط صوت تمام حرف‌های شما را در حافظه‌­شان ذخیره می‌­کنند و در واکنش به شما رفتار شما را به خودتان تحویل می­‌دهند. به هر شکلی که با کودک رفتار کنید، به همان ترتیب پاسخ شما را خواهد داد. توقع نداشته باشید که با تنبیه کردن کودک و فریاد زدن بر سر او، رفتار درستی از او دریافت کنید. در صورتی که کودک به بیش فعالی دچار بود، سلامت روان نداشت و اخلاق­‌های زننده در او زیاد شد و در تربیت کردن او دچار مشکل جدی شدید، بهتر است که با یک روان‌پزشک مشورت کنید. روانپزشک می­تواند تشخیص دهد که با توجه به شرایط ذهنی و فیزیکی کودک، بهترین رفتار کدام است.

سلامت روان در محل کار چگونه بدست می آید؟

زندگی آدمی ابعاد مهمی را داراست که باید به هرکدام جداگانه رسیدگی کرد. شغل انسان یک بعد مهم او را تشکیل می­‌دهد. برای آنکه در محل کار سلامت روان داشته باشید و بتوانید با تمامی همکارانتان عاقلانه رفتار کند، بهتر است که تفاوت­‌های رفتاری را بپذیرید و در دایره­ی انضباط و ادب با بقیه رفتار کنید. صمیمیت بیش از حد در محل کار وابسته به نوع شغل گاها می‌­تواند مشکل ساز شود. بدترین اتفاق این است که با شخصی در محل کارتان رقابت ناسالم داشته باشید. این حسادت یا رقابت خیلی زود جایش را با کینه و دشمنی عوض می‌­کند و باعث می­‌شود که شغل مورد علاقه­تان به یکی از کابوس‌­هایتان تبدیل شود.

چند درصد از نوجوانان و جوانان سلامت روان دارند؟

با شروع مدرنیته و جایگزینی بسیاری از عادات گاها منفی بجای عادات مثبت درصد زیادی از نوجوانان و جوانان گرایشاتی خاصی مثل گرایش به مواد مخدر، الکل، فساد و فحشا در خودشان بوجود آوردند. سلامت روان بیش از هرچیزی به تعهد قلبی ما به خودمان بستگی دارد. اگر شخصی تمایلی به خیانت ندارد از حساسیت­‌های زیاد همسرش نیست بلکه از تعهدی است که او قلبا به همسرش دارد. یا شخصی که محبت و مهربانی را سردر تمام کارهایش قرار داده است، مجبور به محبت کردن نیست، بلکه او به قلبش تعهد دارد که مهربان باشد. درصد زیادی از جوانان و نوجوانان به پرخاش، عصبانیت و نا امیدی گرایش دارند و آن‌ها با قرص‌­های آرامبخش هیچگاه آرامش عمیقی را بدست نمی‌­آورند، زیرا که این گرایشات جزوی از وجود آن‌ها شده است و دل کندن از آن‌ها برایشان سخت است.

روان

روان شناسی کودکان

کودکان موجودات پیچیده­ای هستند که برای روانکاوی نیاز به مراحل پیچیده­ای دارند. گاها کودکان تا چند جلسه اول ممکن است با روان­شناس حتی یک کلمه هم صحبت نکنند. در این مواقع روانشناس وظیفه دارد که در طول جلسات، ارتباط دوستان‌ه­ای با کودک برقرار کند و باعث شود که کودک به روانشناس اعتماد کند. پس از آنکه کودک به روانشناس اعتماد پیدا کرد، حاضر می­‌شود تا با او صحبت کند و درونیات وجودی­اش را برای روانشناس در قالب حرف‌هایی بچه­گانه بروز دهد. سلامت روان کودک برای آینده جامعه و تاثیرات مهمی که در جامعه می‌­گذارد بسیار مهم است. از این رو باید رفتارهای کودکان را زیر نظر داشته باشیم و از کوچک‌­ترین رفتارهایشان درس‌­های بزرگی بگیریم.

روان شناسی ازدواج

ازدواج مهم‌ترین یا یکی از مهم‌­ترین بخش­های زندگی را تشکیل می‌­دهد. روان­شناسی ازدواج باید قبل از ازدواج صورت بگیرد و در صورتی که دختر و پسر با یکدیگر آشنایی قبلی نداشته باشند، لازم است در طول چند جلسه فشرده با خلق و خوی هم آشنا بشوند. اما ازدواج یک بحث جدی و پیچیده است. تا زمانی که مرد و زن با هم دیگر زندگی نکرده باشند، نمی­‌توانند که عمیقا یکدیگر را بشناسند و جلسات آشنایی قبل از ازدواج بدلیل محدودیت شرایط این امکان شناخت عمیق را ازشان دریغ می­‌کند. آشنایی با فرد موردنظر برای ازدواج بخش بسیار مهم ازدواج را پوشش می­‌دهد و نیاز است که قبل از ازدواج مرد و زن همدیگر را تا حد قابل قبولی بشناسند.

روان درمانی چقدر تاثیر دارد؟

گاها در زندگی پیش می‌­آید که انسان بسیار تنها می‌­ماند و کسی را برای صحبت کردن پیدا نمی‌­کند. بیشتر انسان‌­ها زمانی تخلیه روانی می­‌شوند که برای کسی صحبت کنند. بیشتر ما به گوش‌­های تیزی برای شنیدن نیاز داریم تا دهانی که مارا نصیحت کند. روانشناسان این موقعیت را در اختیار ما می‌­گذارند که بدون قضاوت و پیش داوری صحبت­‌هایمان را ساعت‌­ها گوش بدهند و چیزهایی که به شنیدنش نیاز داریم را در اختیار ما قرار بدهند. روان درمانی یکی از راه‌­های تاثیر گذار برای سلامت روح است که به تزکیه نفس کمک فراوانی می‌­کند. انسان بعد از صحبت کردن و شنیدن حرف‌­های تاثیر گذار احساس بسیار خوبی دارد.

روان پریشی چگونه میسر می شود؟

در جامعه ما افراد روان‌­پریش بخش مهمی از جامعه را تشکیل داده‌­اند. این افراد به طرق گوناگونی رفتار می­‌کنند اما هرکدام رفتارهای ناسالمی را همراه با خود دارند. روان­پریشی همراه با رفتارهای تند مثل پرخاش گردن، عصبانی شدن، افسردگی‌­های طولانی مدت و استرس همراه است. روان پریشی و بطور کلی تر تمام اخلاق و رفتارهای ناسالم روانی ریشه در دوران کودکی فرد دارد. اگر کودک در دوران تاثیرگذار کودکی­اش بدرستی تربیت نشود، شاید مشکلات روانی در آن دوران گریبانش را نگیرد اما مطمئنا در دوران بزرگسالی این مشکلات روانی او و اطرافیانش را خواهد آزرد.

روان

روان پریشی کوتاه مدت و بلند مدت

عموما تمام بیماری­‌های روانی زمان‌­های مختلفی را به خودشان اختصاص می­‌دهند. اگر شخصی در یک شوک بزرگ روحش دچار ضربه شود این روان‌­پریشی و مشکلات افسردگی که برایش پیش می­‌آید به احتمال زیاد کوتاه مدت خواهد بود. اما کسی که از اول دوران کودکی­اش با مشکلات افسردگی و روان‌­پریشی دست و پنجه نرم می­کرده به مشکلات روانی بلند مدت دچار خواهد بود. اما مشکلات روانی مشکلات بسیار پیچیده‌­ای هستند که در برخی موارد تمام حساب­‌ها را به هم می­‌ریزند. برای کم کردن دوره‌­ی نابسامانی روان­تان بهتر است که حتما با یک روان‌پزشک مشورت کند و از انجام کارهایی که شما را مجبور به انجامش می­‌کند، سر باز نزنید.

خوراک روان چیست؟

انسان‌­ها برای رقم زدن اوقات خوب و کمک کردن به حالشان، هرکدام به روش‌­های مختلفی عمل می­‌کنند. بهترین راه حل این است که خوراک درستی برای روان­تان پیدا کنید. گاها بهترین راه حل برای آرام شدن­تان و فرار از خستگی­‌های کارو زندگی، خلوت کردن با خود است. بهتر است به خودتان اهمیت دهید و خودتان را در سه گزینه ابتدایی اولویت­‌هایتان قرار دهید. یکی از راه­‌حل­‌های دیگر برای اهمیت بخشی به خودتان، گرفتن میهمانی و رفتن به میهمانی و جشن­‌ها است. قرار گرفتن در مجامع شلوغ و تخلیه شدن احساسی و هیجانی، برخی مواقع بسیار کمک کننده و تاثیرگذار است.

در مقابل اتفاقات غیرمترقبه چگونه روان مان را کنترل کنیم؟

برخی مواقع اتفاقات غیرمترقبه باعث می‌­شود که درمورد کنترل رفتارهایمان به مشکل بر بخوریم. کنترل کردن روان در مواقع اتفاقات غیرقابل پیش­بینی بسیار کار دشواری است اما به ما کمک می‌­کند که درست ترین رفتار را به زمانی بعدتر موکول کنیم. در زمانی که استرس، نگرانی و اضطراب به وجود ما رخنه می‌­کند باعث می­‌شود که همه­‌ی رفتارهای ما را تحت الشعاع قرار دهد و انجام هر واکنشی شاید درست ترین واکنش نباشد. ما باید سعی کنیم که اعصاب و روان­مان را تحت کنترل داشته باشیم و همواره در مواقع لزوم بهترین واکنش را انجام بدهیم.

چند پیشنهاد موثر برای روان درمانی خانگی

برای روان­درمانی خانگی بهتر است که دمنوش‌­ها و فواید برخی از خوراکی­‌ها مثل زعفران و گل گاو زبان را جدی بگیریم. حتما در طول روز فرصتی را برای مطالعه، اندیشیدن، ورزش و ریلکس کردن اختصاص بدهید. به خودتان و تفریحتان اهمیت دهید و همیشه موقعیتی فراهم کنید که بتوانید بیشترین لذت را از لحظه‌­تان ببرید. سعی کنید در مکان‌­هایی که ممکن است به روان شما آسیب بزند وارد نشوید و با افرادی که حالتان را بد می­‌کنند، کمترین ارتباط را داشته باشید. بهتر است هراز چندگاهی کتاب‌­های روانشناسی را مطالعه کنید و از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید