جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

روش‌هایی برای سالم ماندن دندان

author منتشر کننده
نظرات (1) 7 0
روش‌هایی برای سالم ماندن دندان

همانطور که می‌دانیم برای داشتن دندان‌های زیبا باید هزینه زیادی را صرف دندانپزشکی کنیم، پس چه بهتر که از دندان‌ها مراقبت کنیم تا نیازی به هزینه اضافه نداشته باشیم. ما میخواهیم روش‌هایی برای سالم ماندن دندان به شما معرفی کنیم. تقریبا همه افراد با این که روزی دو بار مسواک زده شود، موافقند اما بهتر است که قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده شود زیرا مسواک باکتری های باقی مانده پس از استفاده از نخ دندان را، از بین می‌برد. اغلب مردم هنگام مسواک زدن، زمان کافی را برای آن اختصاص نمی دهند. هنگام مسواک زدن به دقت در آینه نگاه کنید زیرا امکان اینکه مکانی را از مسواک زدن جا بیندازید، هست.

عوامل موثر در خرابی دندان

در این عنوان چندین عوامل موثر در خرابی دندان را به شما معرفی می‌کنیم. ممکن است فکر کنید جویدن یخ که یک ماده بدون قند است، برای دندان ضرری نداشته باشد، اما این عمل موجب از بین رفتن مینای دندان می‌شود و حتی ممکن است بخشی از دندان بشکند. به طور معمول کودکان انگشتان خود را می مکند، اما اگر این مکیدن ادامه پیدا کند، موجب لق شدن دندان‌ها و انحراف آن‌ها می شود. ناخن جویدن نه تنها ظاهر دست را بدشکل می‌کند، بلکه باعث می‌شود دندان، منحرف و به مینای آن آسیب برساند. درست است که مسواک زدن برای سلامت دندان‌ها واجب است، اما نباید خیلی سفت و محکم این اتفاق بیوفتد زیرا باعث آسیب به لثه و مینای دندان شود. خوراکی هایی مانند سوهان، گز، پاستیل که چسبندگی بسیار بالایی دارند موجب آسیب رساندن به مینای دندان می‌شود.

سفید شدن دندان

زرد شدن دندان همزمان با بالا رفتن سن، یک امر طبیعی است. ما روش‌هایی خانگی برای سفید شدن دندان و از بین بردن جرم دندان‌ها به شما پیشنهاد می‌کنیم. مسواک زدن به طور مرتب اهمیت ویژه‌ای دارد. یکسری نوشیدنی‌هایی وجود دارد که باعث زردی دندان می‌شود، مانند نوشابه، قهوه، نوشیدنی‌های الکلی که باید از آن‌ها دوری کرد. استفاده از خمیر دندان‌های سفیدد کننده نیز بسیار اهمیت دارد. این خمیر دندان ها نسبت به خمیر دندان های معمولی خاصیت بیشتری دارد و باعث از بین رفتن لکه‌های زرد روی دندان می‌شود. در خمیر دندان‌های زغالی، زغالی وجود دارد که موجب سفید شدن دندان‌ها می‌شود. جوش شیرین و هیدروژن پراکسید نیز ممکن موجب کاهش زردی دندان شود. اگر از مقدار کمی سرکه سیب استاده کنید بی تاثیر نخواهد بود، و رنگ آن را به سفیدی باز می‌گرداند.

خوراکی‌هایی که دشمن دندان هستند

بعضی از خوراکی بدون اینکه حتی متوجه بشوید، دندان‌های شما را خراب می‌کند. در این مطلب برخی از خوراکی‌هایی که دشمن دندان هستند را صحبت می‌کنیم. خوردن میوه خشک دقیقا مانند خوردن آب نبات است. آن‌ها بسیار چسبنده هستند و قند بالایی که در آن وجود دارد موجب پوسیدگی دندان می‌شود. یک قوطی نوشابه تقریبا دارای 40 گرم قند است و بسیار اسیدی است و موجب از بین رفتن مینای دندان می‌شود. در برخی از ماست‌ها نیز مواد افزودنی وجود دارد که به علت داشتن اسید و قند بسیار بالا، برای سلامت دهان و دندان مضر هستند. استفاده از همه موادی که توتون و تنباکو را دارا هستند، به دلیل کاهش جریان خون در لثه‌ها موجب پوسیدگی دندان، بوی بد دهان و حتی سرطان دهان می‌شود. توصیه می‌شود از مواد‌های نام برده اجتناب کنید.

آناتومی دندان

در این قسمت می‌خواهیم برای شما آناتومی دندان را شرح دهیم. همانطور که می‌دانیم هر دندان از دو بخش به اسم ریشه و تاج تشکیل شده است. بخشی که ما قادر به دیدن آن هستیم را، تاج می‌نامند که از بخش‌های مختلفی بنام مینا، تاج و مغز دندان تشکیل شده است. مینای دندان پوشش سخت سفید رنگ روی دندان است که تاج را می‌پوشاند. مینا قوی ترین ماده در بدن است و عصبی در آن وجود ندارد. عاج ماده کرم رنگی است که بخش زیادی از دندان را تشکیل می‌دهد. به رگ های خونی در دندان، پالپ یا مغز دندان گفته می‌شود. ریشه دندان‌ها در فک انسان قرار دارد. هر دندانی وظیفه خاص خودش را دارد. دندان‌های ثنایا به هشت عدد دندان هایی گفته می‌شود که در وسط فک قرار دارند و با استفاده از آن غذا را گاز می‌زنیم. در فک چهار دندان نیش وجود دارد که بعد از دندان‌های ثنایا هستند که برای تکه کردن غذا از آن استفاده می‌کنیم. دندان آسیاب برای له کردن و جویدن غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علت درد دندان چیست؟

آیا تا به حال شده است که از خودتان سوال بپرسید علت درد دندان چیست؟ ما به سوال شما، پاسخ می‌دهیم. بیشترین درد دندان‌ها به علت پوسیدگی دندان است. هنگامی که یک حفره بسیار کوچک روی دندان ظاهر می‌شود، گسترش پیدا می‌کند و منجر به التهاب و تاثیر روی عصب دندان می‌شود. دلیل های دیگری برای درد دندان وجود دارد مانند: شگستگی دندان، تحریک شدن عصب‌های دندان پس از انجام درمان، پوسیدگی در زیر پرشدگی دندان، آبسه شدن لثه، وجود زخم روی زبان یا لثه و... . بهترین و کم هزینه ترین راه برای حفاظت از دندان در برابر عوامل مخرب آن حفظ بهداشت دهن و دندان است. مسواک زدن، استفاده از دهان شوی نمونه های حفاظت از دهان و دندان است.

مراحل ارتودنسی دندان

همانطور که مشخص است مراحل ارتودنسی دندان به شدت ناهنجاری‌های دندان بستگی دارد. جلسه اول ارتودنسی برای شناخت عیوب و علت نا هنجاری‌ها اختصاص داده می‌شود. برای نصب براکت‌ها روی دندان، متخصص اول دندان شما را خشک می‌کند. سپس یک اسید مخصوص را روی دندان ریخته و دندان را برای نصب آماده می‌کند. پس از آن سیم قوسی را از تمام براکت‌های نصب شده، عبور می دهد. برای بوجود آوردن فشار روی دندان‌ها کش هایی با رنگ دلخواه روی دندان قرار می‌گیرد. این کار ممکن است تا یک هفته با بیشتر، دردی را در فک شما ایجاد کند، که با خوردن مسکن از درد آن کاسته می‌شود. برخی از افراد نیز، بجای مسکن از آدامس‌های بدون قند جهت کاهش درد استفاده می‌کنند.

لکه‌های روی دندان

پوسیدگی دندان به هر علتی، موجب ایجاد لکه‌هایی روی دندان می‌شود، که علاوه بر درد بر روی زیبایی نیز تاثیر بدی می‌گذارد. به طور کلی لکه هایی که روی دندان بوجود میایند دو دسته خارجی و داخلی هستند. لکه‌های خارجی نشان دهنده آسیب دیدگی لایه خارجی دندان یا مینای دندان است. لکه‌های داخلی نیز به این معنی است که قسمت داخلی دندان یا همان عاج دندان زرد شده است. لکه‌های زرد رنگی که روی دندان ایجاد می‌شود نتیجه استفاده از غذا و نوشیدنی‌های ناسالم هست که برای دندان مضر است و همچنین استعمال دخانیات. لکه‌های قهوه ای روی دندان نشانه پوسیدگی دندان است که با کسواک زدن می‌توان از آن جلوگیری کرد. برای درمان این نوع لکه ها از بلیچینگ، که یکی از راه‌های درمانی این نو لکه‌ها هست استفاده می‌شود.

درمان کرم خوردگی دندان

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که کرم خوردگی دندان چیست؟ راه‌های درمان کرم خوردگی دندان چیست؟ کرم خوردگی دندان یا همان پوسیدگی دندان به علت‌های مختلفی مانند تغذیه نا مناسب و... اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است مصرف شکر را کمتر کنیم و به بهداشت دهان بیشتر اهمیت دهیم. برای درمان کرم خوردگی از قدیم روش هایی وجود داشته که یکی از آن‌ها قرقره کردن روغن نارگیل به مدت 20 دقیقه است. راه دیگر این است که از خمیر دندان طبیعی استفاده کنید که اینگونه ساخته می‌شود: 4/1 قاشق جوش شیرین، 2/1 قاشث روغن نارگیل، 1 قاشق آب و 4/1 قاشق عرق نعنا. کرم خوردگی به روش های طبیعی نیز قابل درمان است و نیار به هزینه‌های بسیار زیاد نیست.

درمان خانگی پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد باکتری‌های درون دهان اسیدی خورنده تولید می‌کنند که باعث تجزیه دندان‌ها می‌شود و دندان پوسیده می‌شود. عواملی که بیشتر موجب پوسیدگی دندان می‌شود عبارتند از : مسواک نزدن، کمبود فلوراید که موجب کاهش مقاومت دندان می‌شود، کم بودن بزاق دهان، استفاده از دخانیات. درمان خانگی پوسیدگی دندان نیز وجود دارد. مواد‌هایی که برای پوسیدگی دندان مفید است عباتند از: نمک، روغن، سیر، شیرین بیان، زردچوبه، گل میخک و... به طور مرتب از دهان شوی استفاده کنید این کار موجب از بین بردن باکتری های اسید ساز می‌شود. پس از خوردن هر وعده غذایی دهان خود را با آب ولرم، آب بکشید. به طور مداوم آب بنوشید. روزانه پنیر مصرف کنید.

کاربرد انواع دندان

دندان‌ها مهم ترین نقش را در هضم غذاهای در جانداران زمین را دارند. در این عنوان میخواهیم کاربرد انواع دندان را به شما معرفی کنیم. دندان های شیری 20 عدد است که به طور متقارن در فک قرار می‌گیرد. در فرد بالغ و کامل دندان های دائمی 32 عدد است که به مرور زمان جایگزین دندان‌های شیری می‌شود. دندان های دائمی از 6 ماهگی شروع به رشد کردن می‌کند، و تا 20 سالگی، دندان‌های آسیاب بزرگی بنام دندان های عقل در می‌آیند. دندان‌های نیش چهار عدد هستند، که برای پاره کردن غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. دندان‌های آسیاب کوچک و بزرک برای جویدن و خرد کردن غذا کاربرد دارند. نکته قابل توجه این است که کلیه دندان‌ها دارای ریشه و تاج هستند. هر دندان از سه لایه تشکیل شده است ک لایه رویی مینای دندان، لایه بعدی عاج دندان و لایه آخر مغز دندان نامیده می‌شود.

علت شکستگی دندان چیست؟

آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده است که علت شکستگی دندان چیست؟ هنگامی که ما غذا می‌خوردیم، فشاری که به دندان‌ها وارد می‌کنیم، به فک بالا و پایین منتقل می‌شود. متخصصان می‌گویند احتمال شکستن در دندان‌های پوسیده ای که پر شده اند نسبت به بقیه دندان‌ها بیشتر است. هنگامی که دندانی میشکند فشاری که به بقیه دندان‌ها ایجاد می‌شود ، از حالت طبیعی بیشتر است، و مکان اینکه دندان ترک بخورد هست. در شکستگی عمودی دندان، دندان از وسط نصف می‌شود. علائم این اتفاق در افراد متفاوت است. شکستگی عمودی دندان از سطح تاج شروع شده، و تا ریشه ادامه پیدا می‌کند. ترمیم دندان شکسته، به نوع شدت آن بستگی دارد. در هر صورت تنها کسی که می‌تواند آن را تشخیص داده و درمان کند متخصص است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. ممنون از شما بابت مطالب خوبتون

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید