جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

رونمایی از سیستم عامل IOS 14 در کنفرانس ویدئویی اپل

author منتشر کننده
بدون نظر 7 0
رونمایی از سیستم عامل IOS 14 در کنفرانس ویدئویی اپل

جدیدترین سیستم عامل اپل در حوزه پلتفرم های موبایل چند شب گذشته در یک کنفرانس ویدئویی معرفی شد. در این کنفرانس اپل به مهاجرات از پردازنده های اینتل به ARM تا معرفی سیستم عامل IOS 14 پرداخت. یکی از بزرگ ترین خبرهایی که در کنفرانس WWDC دیشب اتفاق افتاد رونمایی از نسخه چهاردهم IOS بود. پیش از این شایعات متعددی در مورد این سیستم عامل و کارآیی آن شنیده بودیم که اکنون وقت آن رسیده تا به طور جزیی و دقیق به معرفی سیستم عامل جدید آیفون بپردازیم.

سیستم عامل IOS 14

رابط های کاربری بهبود یافته در سیستم عامل IOS 14

بهترین کاری که از آیفون انتظار داریم بهبود رابط کاربری سیستم عامل IOS 14 است. زمانی که آیفون بخواهد جدیدترین سیستم عامل خود را ارائه دهد باید تغییرات گسترده ای را ایجاد کند که نه تنها فرآیند رابط کاربری تسریع شود بلکه با کیفیت خوب خود، از هرگونه باگ قبلی مبرا باشد. در این سیستم عامل آنچنان که معرفی شد، رابط کاربری بهبود سافته است. ویژگی های جدیدی به آن افزون گشته و یقیناً از امروز به بعد نسل های دیگر آیفون عملکرد بهتری را خواهند داشت. علاوه بر تغییراتی که در محیط نرم افزاری شاهد هستیم تحولاتی در ظاهر نیز مشاهده می‌شود.

تسریع به روزرسانی برنامه ها: یکی از ویژگی های جدیدی که البته اپل در نسخه های بالاتر گوشی های پرچمدار خود در نظر گرفته است دسترسی سریع تر به به روزرسانی برنامه ها است که نیاز رفت و آمد مداوم به اپ استور را برطرف می‌کند. با نگه داشتن آیکون برنامه به راحتی و به سرعت وارد بخش به روزرسانی برنامه مورد نظر می‌شوید و دیگر نیازی نیست وارد اپ استور شوید و نسبت به جست و جو و سپس روزرسانی تک تک برنامه ها اقدام کنید.

ورود فیلترهای اینموجی: استیکر ها یا اموجی های حیوانات که آن را با اینموجی ها می شناسیم بدون نصب اپلیکیشن خاصی در کیبورد اپل قابل استفاده خواهند بود. البته اپل این انیموجی ها را فقط در محیط اپلیکیشن های اجتماعی در دسترس گذاشته و تنها دوربین اینستاگرام به این اموجی ها مجهزند.

اضافه شدن بخش ویجت ها به صفحه اصلی: در نسخه های قبلی سیستم عامل IOS این امکان وجود نداشت که شما بتوانید ویجت های مخصوص اپلیکیشن ها را وارد صفحه اصلی کنید. به طور مثال ویجت های هواشناسی و یا موسیقی. اکنون اپل یک گالری ویجت در اختیار کاربران قرار داده و آن ها می توانند از طریق Widget Gallery هر ویجتی را به دلخواه و در ابعاد مختلف در هر مکانی که دوست دارند قرار دهند. جدیدترین ویجتی که در IOS 14 از آن صحبت شده ویجت Smart Stack است.

به روز شدن قابلیت اپل مپس: اپلیکیشن اپل مپس یکی از مهم ترین اپ های آیفون است که در این نسخه از سیستم عامل کیفیت بهتری به خود گرفته است. اکنون در اپل مپس، مسیریابی جدیدی را به دوچرخه ها اضافه کرده اند. گفته شده در کنار دوچرخه ها خودروهای فورد و بی ام و به این اپ مجهز می شوند. از جمله ویژگی هایی که در بالین اپل مپس خوابیده می‌توان به تشخیص جاده های شلوغ و خلوت و توانایی پیدا کردن ایستگاه های شارژ خودرو برقی اشاره کرد.

بهبود رابط کاربری Siri: رابط دستوری Siri که آن را با نام دستیار صوتی می شناسیم از این به بعد، یک لیست کلی از پیشنهادهای فرامین را پس از شنود در اختیار شما قرار می دهد. این پیشنهادها ممکن است جهت استافده در وب، شبکه های اجتماعی و یا حتی مسنجرها قرار بگیرد.

تغییراتی که در مورد آن صحبت کردیم از جمله تحولات ریزی بود که در این نسخه از IOS به کار گرفته شده است. اما وقت آن رسیده تا بزرگ ترین تغییراتی که در سیستم عامل IOS 14 رخ داده است را با هم مرور کنیم.

سیستم عامل IOS 14

بیشتر بخوانید: معرفی برترین اپلیکیشن‌های آیفون سال 2019

اضافه شدن قابلیت تصویر در تصویر در سیستم عامل IOS 14

یکی از بزرگ ترین تغییراتی که در سیستم عامل IOS 14 شاهد آن بوده ایم، اضافه شدن ویژگی «تصویر در تصویر» است. به این صورت که یک پنجره ی شناور بر روی صفحه زمینه ی شما (اپلیکیشن شما) باز می شود که به طور همزمان می توانید از هر دو صفحه ها استفاده کنید. با وجود این ویژگی لازم نیست به صورت مداوم بین صفحات جا به جا شوید. قابلیت «تصویر در تصویر» از سال 2017 شایعه شده بود و حتی کاربران درخواست های مکرری از اپل داشتند تا این قابلیت را بر روی گوشی ها هم اضافه کنند. این ویژگی پیش از این در آیپدها مورد استفاده قرار گرفته بود که از این به بعد در گوشی های هوشمند آیفون هم خواهیم دید.

از جمله مهم ترین نویدی که با وجود این ویژگی می توانیم بشنویم استفاده از دستیار Siri در اپلیکیشن های متفاوت است. به طور مثال یک صفحه وب را باز کرده اید و یک متن طولانی را می خواهید بنویسید. کافی است دستیار صوتی Siri را به عنوان یک پنجره ی شناور باز کنید و صدای خود را در آن ضبط کنید. Siri فرمان شما را مستقیماً درون برنامه ی وب می نویسد و جست و جو می کند. همین امر موجب شده که نیاز نباشد Siri را در یک پنجره ی جداگانه باز کنید.

امکان دسترسی سریع تر به اپلیکیشن ها در سیستم عامل IOS 14

دیگر تغییر بزرگی که در سیستم عامل IOS 14 شاهد هستیم دسترسی سریع تر به اپلیکیشن ها به لطف اپلیکیشن App Library است. ویژگی جدیدی تحت عنوان App Library توسط اپل در این سیستم عامل ارائه شده است تا اپلیکیشن ها به طور خودکار و به صورت سازماندهی شده در این کتابخانه قرار گرفته باشند. اما از کتابخانه ی اپلیکیشن یا App Library چه کارهایی ساخته است؟

1. نمایش فهرست وار اپلیکیشن ها: یکی از خوبی های این اپ، نشان دادن اپلیکیشن ها به صورت فهرست وار است. یعنی شما می توانید به مانند برخی از گوشی های هوشمند اندروید دو قالب را برای گوشی خود در نظر بگیرید. یکی قالب اصلی و یک ی هم قالب فهرست وار که فقط در این اپلیکیشن امکان پذیر است.

2. ترتیب گذاری اپلیکیشن ها به دلخواه: در App Library شما قادرید اپلیکیشن ها را به صورت دلخواهتان ترتیب بندی کنید. یعنی به صورت نام، تاریخ ، بزرگ تری و کوچکتری و ... .

3. مخفی کردن اپلیکیشن ها: اپلیکیشن ها از طریق این اپ قابلیت مخفی شدن را برای شما خواهند داشت. زمانی که اپلیکیشن های زیادی را در گوشی خود نصب کرده اید و یا زمانی که می خواهید برخی از افراد سودجو به اپلیکیشن های مهم شما دسترسی نداشته باشند می توانید از طریق این اپ، برنامه های دلخواه خود را پنهان کنید. این قابلیت پیش از این در اندروید و در گوشی های هوشمند هواوی با نام App Drawer موجود بود که وجود آن در سیستم عامل IOS 14 نشان دهنده ی بازتر شدن رابط کاربری آیفون می باشد. قابل توجه است که بدانید این ویژگی در IOS هوشمندانه تر و سازماندهی تر از سیستم عامل اندروید کار می‌کند.

سیستم عامل IOS 14

بیشتر بخوانید: مدیریت فایل های آیفون با اپلیکیشن Files

پشتیبانی سیستم عامل IOS 14 از ترجمه آفلاین مکالمات

ترجمه آفلاین مکالمات از دیگر دستاوردهای سیستم عامل IOS 14 است. اپل با ارائه اپلیکیشن Translate توانمندی ترجمه گفت و گوهای شما به صورت آفلاین فراهم کرده است. این اپلیکیشن به صورت انحصاری برای ترجمه مکالمات طراحی شده استو خدماتی کاملا آفلاین را عرضه می کند. کافی است زبان مورد نظر خود را هنگام شنود مکالمات انتخاب کنید تا به زبان دلخواهتان ترجمه شود. این ویژگی در بسیاری از مجالس بزرگ که مهمانان خارجی را دعوت می کنند دیده میشد که به صورت ترجمه هم زمان ترجمه توسط افراد متخصص صورت می گرفت. اینک، ویژگی ترجمه همزمان با گفتار شخص خارجی مد نظر شما صورت می گیرد. دریغ نکنیم که عملکرد این اپلیکیشن مشابه گوگل ترنسلیت است.

البته تا الان زبان های انگلیسی، روسی، پرتغالی، اسپانیایی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، ماندارین، کره ای، چینی، ژاپنی و عربی توسط این اپلیکیشن پوشش داده می شوند و امید می رود در به روزرسانی های جدید زبان های دیگر هم اضافه شوند.

ویژگی CarKey در سیستم عامل IOS 14 به کار گرفته شده است

از دیگر تغییرات بزرگی که در سیستم عامل IOS 14 شاهد آن خواهیم بود اضافه شدن قابلیت CarPlay است. از طریق این قابلیت به راحتی می‌توانید گوشی خود با خودرو همگام سازی کنید. ارتباط موبایل شما با خودرو به این معناست که کارهای بسیاری را که در خودرو می توانستید انجام دهید اکنون از طریق کنترل از راه دور و با موبایل قادر به انجام خواهید بود. از جمله کنترل هایی که با ویژگی CarKey در خودروها می‌توانیم به آن اشاره کنیم تغییراتی است که در والپیپرها می توانیم ایجاد کنیم. همچنین NFC قفل درب خودرو از طریق این اپ قابل انجام است. بی ام او سری 5 که در سال دیگر میلادی معرفی خواهد شد اولین خودرویی خواهد بود که به این ویژگی مجهز می‌شود. همچنین نامی از خودروی جدید فورد هم برای داشتن این ویژگی آورده شده است ولی کماکان در هاله ای از ابهام است.

سیستم عامل IOS 14

کدام یک از مدل های آیفون با سیستم عامل IOS 14 سازگارند؟

پس از  رونمایی از سیستم عامل IOS 14 و پایان یافتن شایعات دانستیم که IOS 14 در گوشی هایی نصب می شود که پیش از این جدیدترین به روزرسانی IOS 13 را دارا هستند. لذا آیفون های SE و آیفون 6s کماکان می توانند به IOS 14 به روزرسانی شوند. لذا انتظار می‌رود گوشی های آیفون 5 اس و آیفون 6 این به روزرسانی را دریافت نکنند. آیفون 6 اس که از پنجمین سال ارائه آن می گذرد، در صورتی این به روزرسانی را دریافت می کند که اپل آخرین سال پشتیبانی از این دستگاه را در دستور کار خود قرار داده است.

علاوه بر آیفون 6 اس، آیفون 6 پلاس نیز این به روزرسانی را دریافت خواهد کرد. اما همانطور که گفتیم آیفون 6 قادر به دریافت به روزرسانی نیست. چرا که آیفون 6 در همان سال های گذشته که IOS 13  عرضه ضده بود هم نتوانسته بود به آپدیت IOS 13 تجهیز شود. فهرست زیر لیست تمامی گوشی های اپلی است که به این به روزرسانی تجهیز خواهند شد:

* آیفون 6s – آیفون 6 پلاس

* آیفون 7 – آیفون 7 پلاس

*آیفون SE 1 – آیفون SE 2

* آیفون 8 – آیفون 8 پلاس

* آیفون X – آیفون XR – آیفون XS – آیفون XMax

* آیفون 11 – آیفون 11 پرو – آیفون 11 پرو مکس

آیا امکان وجود باگ در سیستم عامل IOS 14  هم انتظار می رود؟

تجربه نشان می‌دهد امکان وجود باگ در سیستم عامل IOS 14 وجود دارد. زمانی که سیستم عامل IOS 13 عرضه شد، در روزهای ابتدایی واکنش های بسیاری نسبت به آن انجام شد و ایرادهای بی شماری از آن گرفته شد. نرم افزارها به شدت دچار باگ می شدند و اپلیکیشن ها مدام از کار می افتادند. حتی برخی از قابلیت های نرم افزارها در پاره ای از وقت پس از آنلاین شدن گوشی به اینترنت از کار می‌افتاد. اپل به سرعت تصمیم به بهبودی آن گرفت و نهایتاً باگ های آن برطرف شد. در نتیجه نسخه ی سیستم عامل از IOS 13 به IOS 13.1 منتقل شد.

این موضوع کمپانی اپل را تا حدودی سردرگن کرده و آن ها نگران تکرار این اتفاق هستند. اما از آنجایی که بیماری کرونا بسیاری از کارهای دنیای تکنولوژی را متوقف کرده لذا کاربران انتظار تسریع عرضه ی سیستم عامل بر روی گوشی هایشان را ندارند. پس می‌توان حدس زد اپل فرصت بساری برای آزمایش کردن این سیستم عامل را دارد که در صورت وجود باگ به سرعت آن را برطرف کند.

فراموش نکنیم که وجود باگ در سیستم عامل در هر شرکتی رخ می‌دهد و و اپل از آن مستثنا نیست. می توان به عنوان نمونه، عرضه ویندوز 8 توسط مایکروسافت را مثال زد که شکست بزرگی برای این کمپانی بود دو سال بعد آن را جبران کرد.

اکنون که سیستم عامل IOS 14 عرضه شده است امید می رود مشکلات چندانی نداشته باشد. کاربران به راحتی به روزرسانی آن را دریافت کنند و ویژگی های برنامه ها به خوبی در دسترس قرار بگیرد. همچنین حذف نشدن برخی از ویژگی های بسیار حائز اهمیت قبلی می تواند نقطه قوت آپدیت جدید این سیستم عامل باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید