جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

زندگی نامه دکتر حسابی

author منتشر کننده
نظرات (2) 5 0
زندگی نامه دکتر حسابی

بدون شک همه ی ما ایرانیان نام دکتر حسابی را شنیده ایم. در تمامی کتب دوران تحصیل از ابتدایی تا دوران دانشگاه همیشه نامی از این فرد برده شده است تا فراموش نکنیم چنین افرادی در سرزمینمان وجود داشته اند و چه افتخاراتی آفریده اند. دکتر محمود حسابی مشهور به «پدر علم فیزیک» و از بنیان گذاران علوم نوین و مهندسی در ایران است که با وجود نزدیک به ۲ دهه از درگذشت وی، هنوز از اقدامات فرهنگی و علمی و همچنین عمرانی و عملیاتی این دانشمند و فیزیک‌دان در مراکز علمی و آموزشی بهره برداری می‌ شود.

پروفسور اصالتا اهل شهر تفرش است اما وقتی که او کودک بود خانواده اش به بیروت رفتند. او تحصیلات دبستانش را در بیروت به اتمام رساند و وقتی در دوران دبیرستان بود جنگ جهانی اول آغاز شد و مدارس فرانسوی زبان تعطیل شدند. دکتر حسابی تحصیلات خود را تا 2 سال در خانه ادامه داد و در سال 1922، مدرک مهندسی راه و ساختمان را از دانشگاه آمریکایی بیروت به دست آورد. پس از اخد این مدرک، با اشتغال در شرکت نقشه کشی و راهسازی، به امرار معاش خانواده اش کمک ‌کرد. پروفسور به دلیل هوش بالایی که داشت در سن هفده سالگی لیسانس ادبیات، و در سن نوزده سالگی لیسانس بیولوژی گرفت. او همچنین در رشته‌های پزشکی، ریاضیات و ستاره شناسی به تحصیلات دانشگاهی پرداخت.

دکتر حسابی به جهت کسب تحصیلات بیشتر به پاریس رفت و در رشته مهندسی برق مشغول به تحصیل شد و در ادامه درجه دكترا در سال 1927 به وی اعطا گردید. در تهران، او به دانشگاه تهران وابسته بود و دانشکده های علوم و مهندسی را مدیریت می کرد، او در زمان تحصیل در دانشگاه، معلم النوش طریان بود. در ژوئن سال 1951، حسابی در یک هیئت استانی سه نفره نفت ایران شرکت کرد و به عنوان جانشین برای شرکت نفت انگلیس - ایران انتخاب شد. در دسامبر سال 1951، او به عنوان وزیر آموزش و پرورش به جای کریم سنجابی به فعالیت پرداخت. ناگفته نماند که بین سال های 1961 و 1969، حسابی نماینده ایران در کمیته علمی و فنی، در استفاده صلح آمیز از فضای بیرونی بود.

او با دانشمندان بزرگ دنیا و چندین فیزیکدان و همچون آندره ژید، راسل، فرمی، شرودینگر، بورن و غیره همکاری و تبادل نظر داشت و همانطور که خودتان بهتر می دانید او تنها ایرانی ای بود که تحت تعلیم پروفسور انیشتین قرار گرفت. البته او پس از سال ها تلاش و پژوهش و تحقیق و مطالعات علمی در دانشگاه های عالی رتبه این موقعیت را به دست آورد.

زندگی نامه دکتر حسابی

دلایل موفقیت دکتر حسابی

بیایید قبول کنیم که موفقیت و موفق شدن آن قدرها هم سخت نیست یعنی همه ی ما با تلاش می توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم. "پروفسور محمود حسابی"  از پدر و مادری تفرشی در تهران به دنیا آمد. پس می بینید که لازم نیست برای موفق شدن یا جهانی شدن در قلب اروپا یا آمریکا به دنیا بیایید. کافی است به آنچه که علاقه دارید بیاندیشید و در مسیر رسیدن به آن حرکت کنید.

در حقیقت برای موفق شدن نباید حتما پزشک یا مهندس باشید، شما می توانید یک شیمی دان موفق یا یک حتی خیاط موفق شوید. اصلا می توانید هم شیمی دان و هم خیاط موفقی شوید. پروفسور حسابی در طول حیاتشان در مسیر هر آنچه که علاقه داشتند، پا گذاشتند. از پزشکی تا فیزیک، از نجوم تا باغبانی و ...شاید دوست داشته باشید که بدانید زندگی این مرد پرآوازه چگونه شروع و چگونه به پایان رسیده است و همچنین چگونه به چنین فرد موفقی تبدیل شده است.

پدر ایشان دائما دغدغه این را داشت که به مردم خدمت کند و آثار و خدمات آبادانی مانند قنات و مسجد را برای مردم می ساخت که این آثار هنوز هم در تهران موجود است. خانواده ایشان علاوه بر کارهای آبادانی، به کارهای دولتی و سیاسی هم مشغول بودند طوری که پدرشان زمانی که پروفسور چهار سال سن داشت به عنوان سفیر ایران در عراق منصوب شد و ایشان به همراه خانواده شان راهی بغداد شدند. پس از دو سال اقامت در آن شهر با خانواده به دمشق و سپس بیروت منتقل شدند. او به دلیل داشتن خانواده ای فرهیخته پس از طی کردن مراحل بالای تحصیلی در سن ۲۵ سالگی دانشنامه دکترای فیزیک خود را، با ارائه پایان نامه ای تحت عنوان «حساسیت سلول‌های فتوالکتریک، با درجه عالی دریافت کرد و پس از آن دائما افتخار آفرید.

چگونه در زندگی مان به فرد موفقی همچون دکتر حسابی تبدیل شویم؟

همه ی ما انسان ها در ذات خود به دنبال کمال هستیم و می خواهیم در زندگی به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنیم به طوری که هر کسی ما را ببیند از حضور ما لذت ببرد به این خاطر که در چشمانمان موفقیت را میتواند ببیند. اما واقعا چطور می توانیم انسان موفقی شویم؟

موفقیت یک شبه اتفاق نمی افتد و نیاز به بازه ی زمانی دارد، یکی از راه های رسیدن سریع به موفقیت می تواند این باشد که از افرادی که به موفقیتی دست پیدا کرده اند، درس بگیرید. یا به طور مثال کتاب هایی بخوانید ازافرادی که توانسته اند به موفقیت برسند. اگر که می خواهید تجارتی را شروع کنید، کتاب هایی از افرادی را بخوانید که با موفقیت توانسته اند تجارتشان را شروع کنند. اگر می خواهید دکتر شوید، کتاب بخوانید و ببینید که روش ورود پیدا کردن به رشته پزشکی چیست. اگر می خواهید وزن کم کنید، کتاب های زیادی در این مورد وجود دارند وغیره.

برای موفق شدن، باید برنامه ریزی داشته باشید

دکتر حسابی و یا افرادی مانند ایشان در تمام طول عمرشان به دنبال علم و دانش و برنامه ریزی برای رسیدن به افدافشان بوده اند پس به یاد داشته باشید که همیشه و درهمه جا برنامه ریزی به شما کمک خواهد کرد تا زندگی منظمی داشته باشید و راحت تر به خواسته های خود برسید. در مورد موفقیت هیچ رازی وجود ندارد، تنها چیزی که برای موفقیت نیاز دارید این است که مصمم باشید، تلاشتان را تا حد امکان بکنید و از شکست هایتان درس بگیرید. در ضمن مورد دیگری که وجود دارد این است که موفقیت اصلا تصادفی نیست، بر خلاف نظر خیلی از افراد که موفقیت را وابسته به شانس می دانند. البته اصلا نمی توان کتمان کرد که شانس هم تا اندازه ای در موفقیت دخیل است، اما این که بخواهید آن را کاملا وابسته به شانس بدانید، کاملا اشتباه است.

برای خودتان اهداف واقع بینانه تعریف کنید

حواشی و حرف های دیگران را کنار بگذارید! یکی از اصلی ترین و مهم ترین راه ها برای موفقیت این است که حرف های دیگران را دور بریزید و اجازه ندهید افکار مزاحم شما را از اهدافتان دور کنند و همچنین علاوه بر این بهتر است که خودتان هم به جای حرف زدن، عمل را شروع کنید. پس وقت آن رسیده که اهدافتان را مشخص کنید چرا که این اهداف به شما کمک می کنند تا بدانید که از زندگی چه می خواهید، هدف مسیر را برای شما مشخص می کند و در نتیجه با داشتن هدف شما می دانید که در چه راهی باید قدم بگذارید و در چه راهی نه، اهداف به شما کمک می کنند تا محدودیت ها را پس بزنید و خود واقعی تان را ثابت کنید.

جسور ها بیشتر موفق می شوند

جرئت و جسارت همیشه به عنوان فاکتوری است که به افراد در پیشرفت شان کمک می کند، در حقیقت یکی از اصلی ترین ویژگی های انسان های موفق همین مورد است. اگر که بخواهید موفق شوید باید جسارت و یا به عبارتی اعتماد به نفس شکست خوردن را هم داشته باشید. شما می توانید اعتماد به نفستان را از روش های زیر ارتقا دهید:

- اگر قصد دارید به فرد مشهور و فعالی مانند پروفسور حسابی تبدیل شوید پس باید مانند ایشان رفتار کنید و همیشه تصویری از فردی که می خواهید شبیه آن باشید را در ذهنتان مرور کنید.

- به طور مداوم با خود مرور کنید و به خود گوشزد کنید که شما موفق خواهید شد. شاید باور نکنید تا چه اندازه، ولی تلقین های مثبت بسیار به شما کمک می کنند تا بتوانید اعتماد به نفستان را افزایش دهید.

- همه ی ما درونمان یک عنصر سرزنشگر داریم که به آن من سرزنشگر می گویند برای موفق شدن لازم است که من سرزنشگر درونتان را نادیده بگیرید. معمولا همیشه هر کسی بیشترین سرزنش های را از من درونی خودش می گیرد. باید یاد بگیرید که آن را نادیده بگیرید. چرا؟ چون واقعا اهمیت ندارد که در گذشته چه کارهای اشتباهی کرده اید، به جای سرزنش کردن خودتان که باعث کم شدن اعتماد به نفستان می شود، خوب است تا از اشتباهات گذشته درس بگیرید.

تجسم موفقیت شما را به موفقیت نزدیک می کند

از آن جایی که مطالعات نشان داده است ذهن مثل یک کودک می ماند و هر چه که ببیند و بر آن متمرکز کند یا هر چه که باور کند، به آن دست می یابد و این یک واقعیت است. اگر می خواهید موفق شوید و در گروه انسان های موفق باشید، باید بتوانید موفقیت را تجسم کنید و البته این را بدانید که بین رویا پردازی و تجسم، زمین تا آسمان فاصله است. تجسم، ابزاری است که به شما کمک می کند تا موفق شوید اما رویاپردازی محض بدون هیچ تلاشی، شما را به موفقیت نمی رساند. ممکن است که تا به حال درباره ی اینکه روزی به فردی ثروتمند تبدیل شوید، رویا پردازی های زیادی کرده باشید اما باید بدانید که متاسفانه اصلا این کار به ثروتمند شدن شما در واقعیت، کمکی نمی کند. چون رویاپردازی هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد اما تجسم این طور نیست. تجسم، خلاق است، به شما مسیر و جهت می دهد، شما را در راهی که دارید، کمک می کند. بر خلاف رویا پردازی که سعی دارد تا شما را از مسیری که درآن هستید؛ حتی برای چند دقیقه هم که شده دور کند.

انسانی دوست داشتنی باشید

اگر در دور و اطرافتان آدم های خوش برخورد زیادی داشته باشید ناخودآگاه شما نیز جذب این مسئله می شوید و این هم یکی دیگر از پارامترهای موفقیت است. شما برای موفقیت و یا حتی بعد از موفقیت، با افراد زیادی در ارتباط خواهید بود و اگر دوست داشتنی نباشید، نمی توانید انسان های موفقی باشید. علاوه بر این، در صورتی که دوست داشتنی باشید، افراد دیگر هم دوست دارند تا به شما کمک کنند.

حرف را کنار بگذارید و وارد عمل شوید

سعی کنید همیشه ایده هایتان را عملی کنید تا اینکه فقط در حد یک حرف آن ها را در سینه خودتان نگه دارید. رویا پردازها فقط رویا پردازی می کنند ولی افراد موفق، عمل می کنند و این دقیقا قسمتی از ماجرا است که بسیاری آن را نادیده می گیرند. به جای این که به دنبال وقت و زمان مناسب باشید، از زمانی که حالا در اختیارتان است استفاده کنید و به فکر رویداد معجزه نباشید.

دست آورد های دکتر محمود حسابی

پروفسور حسابی در طول عمر پرباری که داشت، دست آورد های بسیار زیادی کسب کرد که در این بخش به شرح مختصری از آن ها پرداخته ایم:

- در اوایل قرن 1300 مدرسه مهندسی وزارت راه و شهرسازی را استارت زد و سپس در آنجا به تدریس پرداخت.

- ساخت اولین رادیو در كشور

- تأسیس دانشسرای عالی و تدریس در آنجا

- ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی در ایران

- نصب و راه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران

- تعیین ساعت ایران

- تأسیس بیمارستان خصوصی گوهرشاد

- تدوین قانون و پیشنهاد تأسیس دانشگاه تهران و تأسیس دانشكده فنی و ریاست آن دانشكده و تدریس در آن جا.

تأسیس دانشكده علوم و ریاست آن دانشكده از و تدریس درگروه فیزیك آن دانشكده

- در زمان دولت دكتر مصدق مأموریت خلع ید از شركت نفت انگلیس را به عهده داشت و اولین رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شركت ملی نفت ایران بود.

- احداث و پایه ریزی مدارس عشایری و تأسیس اولین مدرسه عشایری

- با طرح قرارداد كاپیتولاسیون و كنسرسیوم درمجلس مخالفت کرد

- اولین رصد خانه نوین و مركز مدرن تعقیب ماهواره ها درشیراز را تاسیس کرد

به غیر از اقداماتی که در بالا در مورد پروفسور گفته شد ایشان صاحب آثار ارزشمند زیادی است و کتاب ها و مقالات زیادی در حیطه فیزیک، نجوم و غیره از ایشان تا به امروز به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. من عاشق مطالعه در مورد زندگینامه آدمای بزرگ و اثرگذار هستم. ممنون از شما نویسنده گرامی بابت مطالب خوب و مفیدتون

    1. خوشحالم که پسندیدید.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید