جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

سئو چیست ؟ چرا باید سایت خود را سئو کنیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
سئو چیست ؟ چرا باید سایت خود را سئو کنیم؟

قرار است در این مقاله درباره سئو بحث و گفت‌وگو کنیم و اینکه بفهمیم سئو چیست و چه تاثیری در وب سایت مان خواهد داشت و اینکه چطور سایت خود را سئو کنیم و بهینه سازی را برای موتورهای جستجو پیاده سازی کنیم. در ادامه همراه ما باشید تا یکی یکی موارد را برای شما توضیح دهم.

سئو چیست

موتور جستجو گوگل

گوگل هم یک رقابت بسیار هیجان انگیز برای وب سایت ها به وجود آورده تا سایت ها خود را به رتبه یک نزدیک کنند. حال بحث مهمی که پیش رو است این است که این سایت ها بر اساس چه ابزار و معیاری سنجیده می شوند و به رتبه اول صعود می کنند؟ در ادامه مقاله همراه من باشید تا بیشتر درباره سئو و عملکرد آن صحبت کنیم.

سئو چیست؟

قبل از اینکه بگویم چرا باید سایت خود را سئو کنیم  اول از همه من سئو را برای شما تعریف می کنم؛ سئو یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) به عبارت دیگر هر آن چه کاری را  باید انجام بدهیم تا سایتمان در بالاترین رتبه قرار بگیرد و در صفحه اول گوگل باشد حال ما باید از یک سری ابزار و قواعد پیروی کنیم و در طول زمان شاهد ارتقاء سایت خود باشید.

سئو چیست

سئو چیست؟

امروز افراد زیادی به دنبالت سئو کردن سایت خود هستند. زیرا بعد از راه اندازی سایت و کسب و کار خود را دوست دارند در صفحه گوگل مشاهده شوند و نرخ بازدید اطلاعاتشان  بالا بروید. در ضمن سئو فرآیند آسانی نیست که بتوان سریع قابل حل باشد؛ زیرا نیازمند دانش زیاد، تخصص و مهارت کافی و در عین حال زمان زیاد؛ چون سایتی که سئو می‌شود تقریباً به یک الی یک سال طول می‌کشد تا آنچه مدیرسایت از آن انتظار دارد، محقق شود.

یک مثال از سئو کردن وب سایت

برای اینکه کلمه سئو برای شما جا بیافتد، من یک مثال می‌زنم. مثلاً فرض کنید قرار است از یک فروشگاه آنلاین گوشی بخرم پس سرچ می کنم "خرید گوشی". در این صورت هزاران فروشگاه برای من به نمایش در می آیند. برای اینکه فروشگاه مد نظر را صدا بزنم تایپ می کنم "خرید گوشی از فروشگاه ماهان" در این صورت مشاهده می‌کنید که اسم همان فروشگاه مد نظر در صفحه اول گوگل مشاهده می شود که در این صورت می توان گفت سایت فروشگاه ماهان قوانین سئو را رعایت کرده است.

سئو کردن سایت و یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یکی از فعالیت‌های است که توسط سئو کار انجام می‌شود. طی آخرین گزارش‌های آمده از طرف گوگل این الگوریتم رتبه بندی شامل 200 فاکتور و معیار است که اگر کارشناس سئو آنها را به خوبی رعایت کند قطع به یقین آن چیزی که انتظار می‌رود، محقق می شود.

بعضی از کاربران فضای مجازی بر این معتقد است که خود گوگل تصمیم می‌گیرد بعضی از وب سایت‌ها را رتبه‌بندی کند و سئو هیچ اهمیتی به وبسایت نمی‌دهد؛ اما در واقع اینطور نیست و کسانی که دوست دارند به رتبه یک گوگل برسند باید خود را به گوگل اثبات کنند که چرا لیاقت جایگاه‌های اول را دارند و برای رسیدن به رتبه یک باید عملیاتی روی وب سایت خود انجام دهند تا به آن برسند.

عملیات سئو

می توان عملیات سئو را شامل موارد زیر دانست:

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه سفید

در مورد اول که سئو کلاه سیاه است می توان اینطور معنا کرد: اجرای عملیات غیر قانونی که در زمان بسیار کوتاهی می توان نتایج خوب گرفت اما اگر گوگل به آن رسیدگی کند در سریعترین زمان سایت شما بلاک شده و جریمه می شوید که جریمه های مختلفی توسط گوگل انجام می‌شود بعداً در مقاله‌های آینده درباره آن صحبت خواهیم کرد.

مورد بعدی سئو کلاه خاکستری و کلاه سفید است که در این دو هیچ گونه عملیات غیرقانونی انجام نمی شود ولی در کلاه خاکستری کمی تخلف وجود دارد ولی به اندازه کلاه سیاه نیست. در واقع امروز قصد داریم درباره سئو کلاه سفید بحث کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

کار کردن و دانستن قوانین سئو و رعایت کردن آن بسیار ساده است. کافیست کاربر وارد سایت شما شود و آن سایت برایش جذاب باشد. به همین علت مدت بیشتری در سایت شما وقت می گذراند که این یک پوئن مثبت برای سایت شمادر نظر گرفته می شود. موتورهای جستجو به دنبال ارائه کردن بهترین خدمات به کاربران خود هستند. به همین علت سایت‌هایی که واقعاً بهترین کیفیت و محتوای خوب را دارا هستند را به کاربران خود نشان می‌دهند.

کارشناس سئو

یکی از وظایف کارشناس سئو دانستن سه ‌قسمت و مراحل انجام کار سئو است که با در نظر گرفتن این ۳ مورد سایت را به بالاترین رتبه ارتقا می‌دهد. سئوی فنی، سئوی داخل صفحه، سئوی خارج از صفحه.

سئوی فنی (Technical Seo)

سئوی فنی یا سئوی تکنیکال به زیربنا و زیر ساخت سایت مان اشاره دارد که قصد آن بهبود جنبه‌های فنی و یکسری ارکان سئوی فنی است که یکی از آنها قابل فهم ساختن محتوای وب سایت برای موتور جستجوست که این کار نیز سریع و آسان توسط ربات های گوگل بررسی می شود. به عبارت دیگر با استفاده از سئوی فنی ما موتورهای جستجو را صدا میزنیم تا راحت تر به وب سایتمان دسترسی پیدا کرده و آن را تجزیه تحلیل کنند.

تاکید می کنم سئوی فنی هیچ ارتباطی به محتوای وب سایت شما و یا کلمات کلیدی سایت شما ندارد و تمرکز اصلی آن بهینه‌سازی زیربنا و زیرساخت وب سایت شماست.

سئوی داخل صفحه (On Page Seo)

برعکس سئوی فنی، سئوی داخل صفحه ربات های گوگل برای اینکه سایت ما را بهینه سازی کنند با محتوای سایت ما درگیر می‌شوند. چرا که بهترین بهینه سازی صفحات برای موتور جستجو در این روش وجود دارد که بایستی برای صفحات را برای کاربران بهینه سازی کنیم.

فرایند سئوی داخلی علاوه بر تولید کردن محتوای با کیفیت و مرتبط و آنچه کاربر انتظار دارد، مواردی از قبیل استفاده از عنوان ها، تصاویر و ویدیو ها همینطور تگ ها و لینک های داخلی که نشان می‌دهد شما برای کاربران وب سایت خود ارزش قائل هستید. اگر این محتوا از منظر کاربر مفید و کارآمد به نظر برسد، سایت شما شامل ترافیک های ورودی و بازدید های بیشتری می شود که این کار یعنی ارتقا پیدا کردن به رتبه یک گوگل.

سئوی خارج صفحه (Off Page Seo)

ما در سئوی خارج صفحه باید فعالیت‌هایی را انجام دهیم که از سایت دیگران بک لینک دریافت کنیم. یعنی چه؟ در سئو خارج از صفحه بخشی از تمرکز سئوی خارج صفحه بر روی بک لینک ها است. طبیعتاً هر سایتی که بک لینک بیشتر و با ارزشی داشته باشد در رتبه یک گوگل نمایش داده می شود. اما باید این را هم در نظر بگیریم که موتورهای جستجو بک لینک را شناسایی می‌کنند اگر آن لینک با ارزش بود یک پوئن مثبت برای وب سایتمان در نظر می‌گیرند در غیر اینصورت این کار هم برای ما امتیاز منفی در پی خواهد داشت.

بخش دیگری از سئوی خارج از صفحه شامل دیجیتال مارکتینگ و فعالیت در فضای مجازی می شود تا کاربران جدید از طریق فضای مجازی مانند اینستاگرام، تلگرام و .... وارد وب سایت شوند که در این صورت نرخ سئوی خارج از صفحه توسط ربات های گوگل افزایش پیدا میکند.

در صورت رسیدن به رتبه یک گوگل پولدار می شویم؟

اکثر کاربران فضای مجازی و کسانی که در موتورهای جستجو سرچ انجام می دهند، سه گزینه اول را مورد بررسی قرار می دهند و از آنها استفاده می کنند. در غیر این صورت کسانی که به دنبال تهیه کردن یک تحقیق و یا یک گزارش هستند موردهای دیگر موتورهای جستجو می کنند و کار خود را به آن صورت انجام می دهند.

سوالی که اینجا پیش می آیاد برایتان این است که اگر وبسایت مان در رتبه یک گوگل قرار بگیرد آیا ثروتمند می‌شویم یا نه؟ می توان با یک مقایسه ساده این کار را انجام داد. برای مثال اگر روزانه کلمه خرید گوشی توسط کاربران فضای مجازی در موتور جستجو بیش از 50 هزار بار سرچ شود، که 80 درصد آن ها توسط تلفن های همراه‌ این کار را انجام می دهند، اگر 40 درصد آن ها بر روی رتبه یک کلیک کنند، یعنی 20 هزار نفر داخل سایت شما قرار دارند.

حال اگر از این 20 هزار نفر، فرض بگیریم 5 درصد آنها قادر به خرید گوشی از وب سایت شما باشند: یعنی هزار نفر از سایت شما گوشی خریداری می کنند. مثال واقعی کسب و کار دیجیکالا(5 درصد را حداقل ترین مبنا قرار داده ام).

اگر سایت به رتبه یک رسید یعنی دیگر سئو را کنار بگذاریم؟

بیشتر کسانی که در کسب و کارشان به رتبه یک رسیدند بعد از مدتی سئو کردن سایت خود را رها کردند. این کار یک اشتباه محض است؛ اگر سایتتان رتبه یک گوگل رسید سعی کنید بیشتر از قبل سایت خود را سئو کنید و از قوانین سئو در صفحات دیگر سایت پیروی کنید(مثال بارز کسانی که قصد دارند از بلاگ در سایت خود بهره ببرند). یکی از وظایف کارشناس سئو این است که همیشه درگیر محتوا سایت و عجین شدن سایت با سئو باشد تا بعد از اینکه حتی سایت خود به رتبه یک گوگل رسید آن را رها نکند و سعی کند صفحات دیگر سایت را ارتقا دهد.

آیا از سایت هایی که ابزار های آماده برای سئو سایت دارند، استفاده کنیم؟

ابزار های آماده سئوی سایت

بسیاری از سایت‌ها در گوگل وجود دارند که برای شما یک سری ابزارهای آماده در اختیارتان قرار می گذارند تا شما بتوانید با استفاده از آنها سئو سایت خود را بهتر کنید و رنکینگ سایت خود را افزایش دهید. این ابزارها شامل تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی است که شما می توانید با استفاده از این مورد از سایت رقیبان خود کلمات کلیدی را بررسی کنید و آنها را در سایت خود پیاده سازی کنید. علاوه بر آن اکثر آنها یک داشبورد مرکزی را در اختیار شما قرار می دهند تا سایت شما از همه لحاظ بررسی شود تا بتوانید نقاط ضعف و مثبت سایت خود را مشاهده کنید و آنها را بهبود ببخشید.

این سایت ها از پشتیبانی بسیار مناسبی برخوردار هستند و شما اگر در هر مرحله از سئو کردن سایت خود به مشکل برخورده اید، میتوانید با تیک زدن به این سایت ها مشکل خود را آنی حل کنید.

حرف آخر

در این مقاله قصد داشتم شما را با کلمه سئو و اینکه چرا باید سایت خود را سئو کنیم بپردازیم تا یک آشنایی با آن ها داشته باشیم. در مقالات بعدی قرار است بیشتر درباره سئو صحبت کنیم و ابزاره های آن را به شما معرفی کنیم. بدرود

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید