جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

ساتوشی ناکاموتو کیست؟ + بیوگرافی

author منتشر کننده
نظرات (2) 5 0
ساتوشی ناکاموتو کیست؟ + بیوگرافی

بیت کوین در ابتدا به‌ عنوان یک پروژه همگانی شکل گرفت. این به ‌عنوان یک نرم‌افزار متن ‌باز روشن و شفاف طراحی ‌شده و در سال 2009 ارائه شد. بیت کوین یک پروژه متن ‌باز عمومی است که روی دفتر کل باز که برای عموم قابل‌ دسترس است، کار می‌کند. ولی جهان بیت کوین با تمام شفافیت و واضح بودنش هنوز یک راز بزرگ دارد. این که ساتوشی ناکاماتو کیست؟

بیوگرافی ساتوشی ناکاموتو

ساتوشی ناکاموتو به انگلیسی Satoshi Nakamoto نامی است که توسط فرد یا افراد ناشناخته ای برگزیده شده‌است که بیت کوین ا طراحی کرده‌اند. آن ها همچنین اولین پایگاه داده بلاک چین را طراحی کردند. اولین بار هدف آن ها حل مشکل دوگانگی (دوبار خرج کردن) برای پول دیجیتال بود. آنها تا دسامبر 2010 در حال توسعه ی بیت کوین بودن.

ناکاموتو در گزارش بنیاد P2P ادعا کرد که مردی است که در ژاپن زندگی می‌کند و در تاریخ 5 آوریل 1975 متولد شده‌است. اما گمانه زنی‌ها درباره هویت واقعی ناکاموتو عمدتاً بر روی تعدادی از کارشناسان رمزنگاری و علوم کامپیوتری غیر ژاپنی که در ایالات متحده و اروپا زندگی می‌کنند متمرکز شده‌است.

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

در ماه مارس سال 2014، یک خبرنگار هفته‌نامه نیوزویک به‌نام خانم لی مک‌گرات گودمن داستانی با عنوان “چهره پشت بیت‌کوین” منتشر کرد. وی ادعا کرد خالق بیت کوین یک فیزیکدان بازنشسته به‌نام دوریان ناکاموتو است. وقتی گودمن وارد خانه دوریان در کالیفرنیا شد، دوریان ناکاموتو به این خبرنگار گفت: “من دیگر درگیر این مسائل نیستم و نمی‌توانم در مورد این چیزها صحبت کنم.” این اظهار نظر ناکاموتو باعث شد که گودمن و همکاران وی در نیوزویک تصور کنند که او در مورد بیت‌کوین صحبت می‌کند، بنابراین آن‌ها گوشه‌هایی از زندگی دوریان را در هفته‌نامه نیوزویک منتشر کردند. در برخی از خبرگزاری ها نیز از تبهکار بودن ناکاموتو صحبت میشود و گفته می‌شود ساتوشی ناکاموتو کسی نیست جز پاول سولوتشی: یک قاچاقچی معروف کوکایین و اسلحه و همان کسی که نرم‌افزار‌های رمزنگاری E 4 M و TrueCrypt را توسعه داده است!

مخترع بیت کوین در اصل چه کسی است؟

مقاله زیر، پنجمین مقاله از سری مقالات جستجوی ساتوشی ناکاموتو است. مجموعه “واقعیت‌های زیاد” با نگاهی کلی به شواهدی اشاره میکند که این شواهد دوریان ناکاموتو را به خالق بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتوی اسرارآمیز، مرتبط میسازند.

دوریان ناکاموتو: من دیگر درگیر این مسائل نیستم و نمی‌توانم در مورد این چیزها صحبت کنم.

6 سال پیش، لی مک‌گرات گودمن از هفته‌نامه نیوزویک، مقاله‌ای در مورد مخترع بیت کوین منتشر کرد و طی آن گزارش، گودمن ادعا کرد که خالق بیت کوین همان شهروند کالیفرنیا، دوریان ناکاموتو است. طی 11 سال گذشته، افراد مختلفی ادعا داشتند که ساتوشی ناکاموتوی واقعی هستند. عده دیگری نیز با گمانه‌زنی‌های جامعه کریپتو به عنوان خالق بیت کوین معرفی شده‌اند که بیشتر این افراد با جنبش سایفرپانک در ارتباط بوده‌اند.

جنبش سایفرپانک، حرکتی بود که پیشگامان آن، حریم خصوصی و فناوری‌های مرتبط با آن را، عامل کلیدی در ایجاد فضای امنِ فارغ از دست‌اندازی دولت‌ها می‌دانستند. با رشد انجمن، صدها شرکت‌کننده به‌طور روزانه در آن به تبادل ایده‌ها می‌پرداختند. این تبادل‌ها با کدگذاری منحصربفردی انجام می‌شد تا از حفظ حریم خصوصی اعضای گروه اطمینان حاصل شود. در نتیجه، ایده‌ها بصورت آزادانه به اشتراک گذاشته میشدند.

مقاله بیت کوین: سیستم پول الکتریکی همتا به همتا

در اکتبر سال 2008، ساتوشی ناکاموتوی واقعی، برای اولین بار مقاله‌ای با عنوان “بیت‌کوین؛ سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا” به انجمن سایفرپانک ارسال کرد. اما مظنون گودمن، با این جنبش در ارتباط نبود. گودمن نزدیک به دو ماه به جمع آوری اطلاعات در مورد دوریان پرداخت و یکی از برجسته‌ترین نقاط اتکای وی این واقعیت بود که نام دوریان در هنگام تولد”ساتوشی ناکاموتو” بوده است. اما دوریان 64 ساله ژاپنی-آمریکایی عضو جنبش سایفرپانک نبود و در آن زمان، وی یک فیزیکدان بازنشسته و مهندسی با شخصیت بود. مهارت‌های زندگی و شغل دوریان باعث شد گودمن و دیگران به این باور برسند که او برای اختراع ارز دیجیتال و انتشار آن به‌طور ناشناس، آنچه را که لازم باشد در اختیار داشته است.

آیا دوریان بخشی از پروژه بیت کوین است؟

از آنجاکه دوریان برای چند شرکت مهم و همچنین ارتش آمریکا کار میکرد، و برخی از پروژه‌هایی که او روی آن کار کرده بود به‌عنوان اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی شده شناخته می‌شدند، باعث شد گودمن بار دیگر باور کند که دوریان بخشی از پروژه آفرینش بیت‌کوین است. گودمن پس از دو ماه مطالعه پیرامون زندگی دوریان، به کالیفرنیا رفت و از خانه او واقع در سن گابریل لس‌آنجلس بازدید کرد. گودمن دو افسر پلیس را نیز در این بازدید با خود همراه کرد. افسران از خانم گودمن پرسیدند که آیا دوریان مشکلی دارد؟ گودمن در پاسخ به افسران گفت:

“من فکر نمی‌کنم که او مشکلی داشته باشد. من می‌خواهم از او درباره بیت‌کوین سؤال کنم. این مرد ساتوشی ناکاموتو است.”

گودمن از دوریان در مورد درگیر شدن وی با اختراع بیت‌کوین سؤال کرد. خبرنگار نیوزویک تأکید کرد که دوریان به‌طور ضمنی نقش خود را در پروژه بیت‌کوین تصدیق کرد اما از پاسخ دادن به سوالات مستقیم خودداری کرد. دوریان در آن روز به گودمن و افسران گفت: “من دیگر درگیر این مسائل نیستم و نمی‌توانم در مورد این چیز ها صحبت کنم. این پروژه به افراد دیگر تحویل داده شده است. آنها اکنون مسئول آن هستند. من دیگر هیچ ارتباطی با آن ندارم.”

دوریان دخالت در بیت‌کوین را تکذیب می‌کند

تمام این موارد، گودمن را به این باور میرساند که هرچه بیشتر دوریان نقش خود را در خلق بیت‌کوین انکار میکرد، این ذهنیت را که او موفق شده است خالق اسرارآمیز بیت‌کوین را پیدا کند، بیشتر تقویت میکرد. بنابراین گودمن و نیوزویک تصمیم گرفتند تا داستان زندگی دوریان را منتشر کنند و ادعا نمودند که شباهت‌هایی بین مخترع ناشناس بیت‌کوین و دوریان ناکاموتو بدست آورده‌اند. به‌دنبال انتشار این مقاله، تمام جامعه بیت‌کوین درمورد این موضوع به بحث نشستند و اکثریت علاقمندان حوزه رمزنگاری، مقاله گودمن را باور ندارند.

شاهدی برای این ادعا

بزرگترین شواهدی که مقاله به آن استناد می‌کرد عبارت بود از اینکه دوریان یک شهروند ژاپنی-آمریکایی است که بدین تریب زبان انگلیسی و اسم ژاپنی ساتوشی ناکاموتوی واقعی را توجیه میکند. از طرفی، دوریان بر روی پروژه‌های محرمانه فعالیت می‌کرد. وی فارغ‌ التحصیل رشته فیزیک از دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا بود و وقتی مستقیماً از او در مورد بیت‌کوین سؤال شد، دوریان پاسخ داد: “این کار را به دیگران تحویل داده است.”

محل زندگی دوریان

جالب اینجاست که محل زندگی دوریان به خانه هال فینی بسیار نزدیک بود. هال فینی یکی از چهره‌های سرشناس تاریخ بیت‌کوین به شمار می‌آید که پس از ساتوشی ناکاموتو اولین کسی بود که پروتکل بیت‌کوین را به اجرا در آورد. اولین تراکنش شبکه بیت‌کوین نیز با همکاری فینی انجام گرفت و ناکاماتو در این تراکنش 50 بیت‌کوین به کیف پول فینی ارسال کرد. فینی که خود را یکی از سایفرپانک‌ها می‌دانست، پیش از پیدایش بیت‌کوین نیز سابقه طولانی در رمزنگاری و علوم کامپیوتر داشت.

ایدئولوژی دوریان

دوریان نشان داد که او به ایدئولوژی شبیه به آزادی خواهی نیز گرایش دارد. او همچنین به اندازه کافی باهوش است که پروژه را به اتمام برساند، زیرا همکاران وی اظهار داشتند که دوریان بر روی پروژه‌های دفاعی الکترونیک و ارتباطات برای ارتش امریکا کار می‌کرده است.دختر دوریان نیز طی گفتگویی که با گودمن داشته، به این خبرنگار گفت که پدرش از صمیم قلب به فردگرایی اعتقاد داشته است. دخترش همچنین خاطرنشان کرد:

“او نسبت به دولت، مالیات و افراد مسئول بسیار محتاط بود.”

با این حال، دوریان اندکی پس از انتشار مقاله به مردم گفت که او احساس یک قربانی را دارد، و سوالات گودمن را اشتباه فهمیده است. دوریان ادعا میکند که او در مورد سوالات گودمن دچار اشتباه شده است. وی اظهار داشت که فکر میکرده است که خبرنگار در مورد یک پروژه محرمانه که او با غول مالی امریکایی یعنی سیتی بانک کار کرده است از او سوال می‌پرسد؟ پس از آنکه دوریان ماجراها و مشکلات پیش آمده برای خودش را پس از انتشار این مقاله بازگو کرد، جامعه کریپتو از نیوزویک و گزارش گودمن به شدت خشمگین شده و علیه آنان شکایتی را تنظیم نمودند.

فراخوان کمک به دوریان

همه این ها سبب شد تا بیت‌کوینرها برای جبران دردسرهای پیش آمده برای دوریان و تعدی به حریم خصوصی وی که با انتشار تصاویری از خانه دوریان در مقاله نیوزویک آغاز شده بود، فراخوانی برای جمع آوری کمک مالی به دوریان تدارک ببینند. پس از انتشار این مقاله، چندی نگذشت که دوریان با یک خبرنگار از آسوشیتدپرس به صورت مصاحبه‌ای تصویری گفتگو کرد و حضور در پروژه بیت‌کوین را کاملاً انکار کرد. دوریان تأکید می‌کند که در گفتگو با گودمن، یک اشتباه اتفاق افتاده است و تنها عبارت “من دیگر درگیر آن نیستم” منتشر شده است. دوریان به خبرنگار AP گفت:

“من می‌گویم من دیگر در کار مهندسی نیستم. والسلام.”

و اگر زمانی پیش از این مشغول کاری بوده‌ام، طی قراردادی که امضا شده و من به استخدام درآمده‌ام، قانوناً حق انتشار جزئیات پروژه‌ای که در آن فعالیت می‌کرده‌ام را از خود سلب نموده‌ام. این فیزیکدان بازنشسته افزود: “از گفته‌های من چنین برآمده که من قبلاً درگیر پروژه بیت‌کوین بوده‌ام و اکنون درگیر آن نیستم. اما منظور من این نبود. من می‌خواهم این را روشن کنم.”

منبع : iMiner

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. خیلی جالب بود. ممنون از شما

  1. بیت کوین واقعا با ارزش میشه روش خیلی سرمایه گذاری بزرگی داشت.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید