جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

سادیسم را بیشتر بشناسیم - سادیسم در کودکان

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
سادیسم را بیشتر بشناسیم - سادیسم در کودکان

همه­‌ی انسان­‌ها حتی آ‌ن‌هایی که در ظاهر بسیار سالم می­‌نمایند، دچار بیماری روانی هستند. ریشه تمام بیماری­‌های روانی در ما وجود دارد اما رشد آن‌ها به میزان اهمیتی که به آن‌ها می‌­دهیم بستگی دارد. سادیسم در گذشته بعنوان اختلال سادیسم شناخته می‌­شود اما امروزه از آن بعنوان یک خصوصیت اخلاقی نام برده می‌شود. سادیسم بسیار خطرناک است و پیشگیری نکردن از آن موجب ضربه روحی، جسمی و جنسی به دیگران می­‌شود. فردی که سادیسم دارد بعنوان فرد سادیستیک شناخته می­‌شود. این افراد عموما از آزار و اذیت دیگران بصورت روحی، جسمی و جنسی لذت می­‌برند. ریشه این بیماری در ذهن شخص وجود دارد و برای درمان مغز و روح باید مورد درمان قرار بگیرد.

سادیسم

علائم سادیسم

افراد نرمال با اذیت کردن دیگران عمدا یا سهوا، دچار نارضایتی و افسردگی می­‌شوند اما افرادی که دچار سادیسم هستند با اذیت کردن دیگران قلبا احساس رضایت می­‌کنند. افراد سادیستیک بسیار بی رحم و ظاهری خشن دارند. آن‌ها معمولا خودشان را برتر از دیگران می‌­دانند و پایمال کردن حقوق دیگران را حق خودشان می­‌دانند. افرادی که سادیسم دارند برای آزار دادن دیگران به آن‌ها دروغ می­‌گویند حتی این رفتار را در مقابل کسانی که دوس دارند نیز دارند. آن‌ها از این اتفاق و از عذابی که به اطرافیانشان می‌­دهند لذت می‌­برند. در دسته­ای دیگر از این افراد دیده شده که از تماشای فیلم‌­های عذاب آور لذت می­‌برند و از شادی دیگران احساس خوبی پیدا نمی­‌کنند.

علل سادیسم

معمولا بیماری­‌های روانی ریشه در گذشته فرد و آن چیزی که شخصیت کنونی­‌اش را شکل داده است، دارد. در علم روانشناسی از یک رفتار بعنوان رفتار بازتابی نام برده می‌­شود. این رفتار بصورت واکنش به رفتارهای دیگران و بخصوص خانواده شخص خودش را نشان می‌­دهد. برای مثال احتمال اینکه شخصی در گذشته بسیار مورد ضرب و شتم از سمت خانواده‌­اش قرار می­‌گرفته و در آینده آن شخص بسیار پرخاشگر و اهل کتک زدن بشود بیشتر است. سادیسم نیز بیماری­ای است که باید در گذشته شخص به دنبال آن گشت. حتی مواردی مثل آزارهای کوچکی که در دوران نوزادی به شخص وارد می­‌شده امروزه می‌تواند خودش را به شکل سادیسم نشان دهد.

چگونه با افرادی که سادیسم دارند رفتار کنیم

بهترین راه برای درمان افرادی که سادیسم دارند، مشاوره کردن با یک پزشک است. بسیاری از بیماران روانی متوجه بیماری خودشان نیستند و آن را انکار می­‌کنند. سادیسم بیماری‌ای است که ممکن است تا مدت­‌ها در یک نسل باقی بماند. بهترین راه، روبرو شدن با این بیماری است. بسیاری از بیماران سادیستیک نمی‌­خواهند از درد دیگران لذت ببرند، بلکه این بیماری بصورت مادرزادی و ناخودآگاه در وجود آن‌ها رخنه کرده است. برای کمتر عذاب کشیدن خودمان بهتر است که زیاد به صحبت‌های افراد سادیستیک واکنش تندی نشان ندهیم. آن‌ها معمولا بسیار از خودراضی و مغرور می­‌نمایند و از شما تنها توقع درد کشیدن دارند.

افرادی که سادیسم دارند چگونه رفتار می کنند

افرادی که سادیسم دارند براساس نوع بیماری­شان رفتارهای متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها که بیماری نسبتا پیشرفته تری دارند از اینکه رفتارشان جلوی همه لو برود ابایی ندارند. اما عده‌­ای دیگر که در واقع سادیسم پنهان دارند،  همواره مراقبند تا کسی از بیماری­‌شان بویی نبرد. بسیاری از بیماران حتی خودشان هم نمی‌­دانند که درگیر چنین بیماری­ای هستند، تنها چیزی که می­‌دانند حس ناشناخته‌­ای است که با درد کشیدن دیگران به آن‌ها لذت می­‌دهد. بسیاری از سادیستیک­‌ها با شنیدن حقیقت از زبان پزشک، این واقعیت را باور نمی‌­کنند اما عده­ای هم با قبول این ماجرا سعی در پنهان کردن این موضوع دارند و تلاش می‌­کنند که به مرور با پنهان کردن، این بیماری را به کل از بین ببرند.

سادیسم پنهان

سادیسم پنهان در واقع در افرادی وجود دارد که همواره سعی می­‌کنند تا بیماری­‌شان را پنهان کنند. این افراد وقتی واقعیت را راجع به اوج لذتی که از آزار رساندن به دیگران می­‌فهمند، متوجه می‌شوند که ادامه این روند بیماری در آن‌ها باعث می­‌شود تا تمام آشنایان آن‌ها را طرد کنند، پس به مرور از لذت بردن‌­های علنی دوری می‌­کنند و تنها سعی می­‌کنند تا این لذت را به خلوت خود و تنها در ذهن­شان بپرورانند. سادیسم پنهان در واقع ممکن است با شدت بیشتری در فرد وجود داشته باشد. تنها حسن این بیماری نسبت به سادیسم علنی بروز ندادن این بیماری توسط بیمار است.

سادیسم حاد

حاد بودن سادیسم این بیماری را در ابعاد مختلفی مثل آزار جنسی، جسمی، روحی گسترش می‌­دهد. در این نوع اختلال فرد که از آسیب رساندن به دیگران لذت می‌­برد، دیگر برای اینکار حتی دچار کمترین عذاب وجدانی نیز نمی‌­شود و با خاطری آسوده به آزار دادن دیگران ادامه می‌­دهد. آزارهای جنسی که از سمت متجاوزین صورت می‌­گیرد بیشترین تاثیر منفی را در جامعه می­‌گذارد که این آزارها در آینده به صورت ویژگی‌­های بد و فساد در جامعه رشد می­‌کنند. اگر جلوی این اختلال گرفته نشود به زودی با سرزمینی پر از امواج منفی و تاثیر بد روبرو هستیم. سادیسم حاد بصورت کتک زدن دیگران، فحاشی، اسیدپاشی، تجاوز و سایر آسیب­‌های روحی و جسمی بروز پیدا می‌­کند.

آیا سادیسم خطرناک است؟

سادیسم در همه انواع آن خطرناک است. این بیماری با توجه به ابعاد گسترده­ای که دارد تاثیرات منفی فراوانی در جامعه می­‌گذارد. سادیسم خطرناک به سادیسمی گفته می‌­شود که کل یا بخش مهمی از جامعه را درگیر خودش می‌کند. سادیسم خطرناک می­‌تواند منجر به جریحه دار کردن احساسات افراد مختلفی بشود. کمترین ضربه‌­ای که یک سادیستیک خطرناک به اطرافیان خودش می‌­زند، ضربات روحی است که منجر به بیماری­‌های مختلف روانی در افراد می‌­شود. سادیسم خطرناک را باید در متجاوزین پیدا کرد. آن‌هایی که آزار دادن و اذیت جنسی کردن  برایشان هیچ ترس و عذابی ندارد.

پیشگیری از سادیسم

پیشگیری از سادیسم را باید از دوران کودکی با افراد تمرین کرد. سادیسم بیماری­ای است که روان درمانی و پیشگیری در آن بسیار مهم است. اگر از دوران کودکی با کودکان با مهر و محبت رفتار شود و برای تنبیه کردن آن‌ها با مشاور مشورت کنید، متوجه می­‌شود که تنبیه­‌های جسمی، کتک زدن آن‌ها، حبس کردن آن‌ها و انواع دیگر تنبیه­‌های بدنی بر مغز و روان کودکان تاثیر بسیار شدیدی دارد و شاید تا سال‌ها بعد حتی تا زمان بزرگسالی این تنبیه‌­ها بصورت تاثیر منفی در زندگی افراد باقی بماند. پیشگیری از سادیسم تنها با واکنش­‌های درست نسبت به رفتار اشتباه کودکان انجام می‌­شود. سادیسم در کودکان یکی از عوارض تنبیه‌­های بدنی است.

روان درمانی سادیسم

روان درمانی سادیسم بسته به نوع بیماری و شرایط بیمار باید انجام گیرد. سادیسم باید زیرنظر پزشک متخصص در دوره­‌های درمانی طولانی مدت انجام گیرد. در بسیاری از مواقع سادیسم در دوره­‌ی کوتاهی درمان می­‌شود اما بی اهمیتی به درمان آن باعث می‌­شود که سادیسم بهبود یافته باز هم عود کند و بیمار و اطرافیانش را درگیر کند. سادیسم باید تحت درمان قرار بگیرد. پزشک نباید به بهبود یافتن ناگهانی بیمار دل خوش کند بلکه تا سال‌ها و تا زمانی که آخرین شک و شبهه برای بهبود بیمار وجود دارد، پزشک باید برای درمان او دست از تلاش برندارد.

سادیسم و مازوخیسم

مازوخیسم در مقابل سادیسم وجود دارد. در مازوخیسم بیمار از آزار رساندن به خودش لذت می­‌برد. ریشه این بیماری بر مبنای صحبت‌­های فیلسوفان مختلف به ویژه فروید باید در کودکی و سرکوب لذت­‌های جنسی وجود داشته باشد. مازوخیسم تنها به آسیب‌­های جسمی اشاره ندارد بلکه در این بیماری فرد با یاد و خاطرات عذاب آور گذشته، مرور خاطرات تلخ، تحقیر کردن خودش و ... به روح خودش لطمه می‌­زند و خودش نفسش را از بین می­‌برد. معمولا افرادی که مازوخیسم دارند، دچار سادیسم نیز هستند. این افراد از آزار دادن دیگران و خودشان لذت می­‌برند.

درمان سادیسم

درمان سادیسم باید زیرنظر پزشک مشاور انجام گیرد. در برخی موارد دوره درمان کوتاه است و به سرعت بیمار بهبود پیدا می­‌کند اما در برخی از افراد این دوره ممکن است چندین سال طول بکشد. خود فرد نیز برای بهبود باید به خودش کمک کند. او با مدیریت کردن احوال خودش و مدیریت فعالیت­‌های سادیستی اش روز به روز بیشتر از پیش رو به بهبود می­‌رود. درمان سادیسم گاها موفقیت آمیز نیست و برای کمک به بیماران لازم است تا شیوه‌­ی درمان تغییر یابد. برای برخی از بیماران داروهای ضد افسردگی و آرامبخش تجویز می­‌شود و در مقابل برای برخی دیگر تنها روان درمانی صورت می­‌گیرد. دوره درمان با توجه به شرایط خاص بیمار و شرایطی که در آن زندگی می­‌کند، متفاوت است.

شخصیت های سادیسم

شخصیت­‌هایی که دچار سادیسم هستند، طیف متفاوتی را شامل می­‌شود. برخی از آن‌ها به شدت نرمال و معمولی به نظر می­‌رسند و این حالت تا زمانی که در موقعیت سادیستیک قرار نداشته باشند ادامه پیدا می­‌کند اما به محض اینکه فرد را در موقعیت آزار رساندن قرار بدهید او به یک بیمار روانی تبدیل می‌­شود. عده­ای دیگر از این بیماران پس از جرمی که مرتکب می­‌شوند سریعا دچار عذاب وجدان می­‌شوند ولی در عده­ای دیگر این اتفاق نمی­‌افتد و رضایت قلبی از عملی که انجام داده­‌اند، وجود دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید