جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

سلامت اقتصادی و عوامل تهدید کننده آن

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
سلامت اقتصادی و عوامل تهدید کننده آن

پیامک های برداشت از حساب یا پرداخت وام های ماهیانه، بدون شک از استرس زا ترین عوامل موجود در زندگی امروزه است؛ استرسی که شاید به این زودی ها تمام نشود چرا که راه رشد و پیشرفت برای بهبود وضعیت اقتصادی ناهموار است. صاحب یک کسب و کار کوچک در مصاحبه با هلث لاین می گوید:

من تأثیر استرس مالی را به طور منظم احساس می کنم. گاهی اوقات، فکر کردن به پول مرا شب ها بیدار نگه می دارد. قبل از همه گیری کرونا، از نظر مالی خوب بودم. نمی‌توانستم اسراف‌آمیز زندگی کنم، اما می‌توانستم هر ماه مقداری پول پس‌انداز کنم و گهگاهی با خودم و دخترم به تفریح و استراحت بپردازم. اکنون، پس از همه‌گیری، پول یک استرس دائمی است.

متأسفانه، تجربه به اشتراک گذاشته شده توسط این صاحب کسب و کار کوچک غیر معمول نیست؛ این جملات برای شما چقدر آشناست؟ چقدر شما درگیر استرس اقتصادی هستید؟ آیا راه حل برخورد و حل این مشکل را می دانید؟ اگر نمی دانید، با ما همراه باشید.....

بر اساس یک نظرسنجی توسط مورگان استنلی، 78 درصد از پاسخ دهندگان احساس استرس مالی داشتند. همه گیری کرونا نیز تا حد زیادی، این استرس را تشدید کرد. برای کاهش چشمگیر – در حالت ایده آل، از بین بردن – استرس مالی، نیاز به بازنگری گسترده سیاست عمومی و تغییر قابل توجهی در داخل شرکت های بزرگ وجود دارد. در حالی که همه ما منتظر انجام این اصلاح هستیم، اقداماتی وجود دارد که شما به عنوان یک فرد می توانید برای بازیابی سلامت مالی خود در مواجهه با شرایط وخیم انجام دهید. ما از این مراحل به عنوان سلامت مالی یاد می کنیم. لطفاً توجه داشته باشید که این اقدامات برای به حداقل رساندن نابرابری‌های نژادپرستانه، جنسیتی و سایر نابرابری‌های موجود نیست. در عوض، این مراحل سلامت مالی به منظور تشویق و ایجاد امید در میان ناامیدی است.

سلامت مالی چیست؟

گام‌های عملی است که فرد می‌تواند برای ارتقای سلامت مالی خود بردارد. سلامت مالی، همانطور که توسط شبکه بهداشت مالی تعریف شده است، «رابطه پویای منابع مالی و اقتصادی فرد است که بر وضعیت رفاه جسمی، روانی و اجتماعی اعمال می‌شود یا بر آن تأثیر می‌گذارد». سه دسته برای سلامت مالی وجود دارد:

- آسیب پذیر

- مقابله

- سالم

در آگوست 2020، شبکه بهداشت مالی گزارش سالانه روندهای خود را منتشر کرد. این گزارش نشان داد که تقریباً دو سوم مردم در ایالات متحده از نظر مالی با مشکلات مالی مواجه هستند یا از نظر مالی آسیب پذیر هستند. این افراد در تلاش برای خرج کردن، پس‌انداز کردن، وام گرفتن یا برنامه‌ریزی هستند که به آنها اجازه می‌دهد در طول زمان انعطاف‌پذیر باشند و از فرصت‌ها استفاده کنند. بسیاری از ما برای اثبات اینکه مبارزه مالی به سلامت مالی شما آسیب می رساند و استرس مالی ایجاد می کند، به تحقیق نیاز نداریم. ما همچنین برای اثبات اینکه مبارزات مالی و در نتیجه استرس تأثیر مستقیمی بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی شما دارد، نیازی به تحقیق نداریم. با این حال، تحقیق در مورد استرس مالی و تأثیر آن ممکن است به شما کمک کند تا در موقعیت‌های چالش‌برانگیز مالی احساس اعتبار و آرامش بیشتری داشته باشید.

سلامت اقتصادی و عوامل تهدید کننده آن

تاثیر استرس مالی چیست؟

موسسه Financial Health استرس مالی را اینگونه تعریف می کند: "شرایطی که نتیجه رویدادهای مالی و یا اقتصادی است که باعث ایجاد اضطراب، نگرانی یا احساس کمبود می شود و با پاسخ استرس فیزیولوژیکی همراه است." تحقیقات نوظهور استرس مالی را با سلامت روان مرتبط می کند. مطالعه ای در سال 2014 از دانشگاه ییل این ایده را بررسی می کند که برخی از "مشکلات سلامت روان" در واقع مشکلات مالی هستند. دکتر آنی هارپر، انسان شناس و محقق پشت این مطالعه، خاطرنشان کرد که اکثر شرکت کنندگان بدهکار بودند و در مورد آن بسیار استرس داشتند. بدهی تأثیر منفی شدیدی بر سلامت روان دارد و او پیشنهاد کرد که اگر مشکلات مالی یک فرد حل شود، ممکن است مشکلات دیگر نیز حل شود.

استرس مالی روزانه می تواند تاثیر منفی بر تصمیمات مالی شما داشته باشد. می تواند منجر به افراط در مصرف بیش از حد یا کم هزینه شود. مشابه غذاهایی که در آن فرد می تواند از نظر احساسی غذا بخورد یا به دلیل استرس رژیم غذایی خود را به شدت محدود کند، همین اثر در مورد پول نیز رخ می دهد. یک فرد ممکن است در «خرده‌درمانی، خرده‌فروشی» آرامش پیدا کند – او هزینه‌های بی‌اهمیت برای اقلام غیرضروری می کند - یا در محدود کردن هزینه‌های خود تا جایی که بدون نیازهای اولیه می‌ماند، آرامش پیدا کند و برای صرفه‌جویی در هزینه، مصرف غذا را محدود کند. با این حال، در دراز مدت، هر دو افراط می تواند مضر باشد.

اما چه کاری می توانید انجام دهید تا وضعیت خود را تغییر دهید؟ چگونه می توانید قدرت خود را پس بگیرید تا استرس مالی خود را کاهش دهید، سلامت مالی خود را بالا ببرید و از وضعیت مالی خود احساس خوبی داشته باشید؟ پیشنهاد ما این است که سلامت مالی را در زندگی خود بگنجانید.

سلامت اقتصادی و عوامل تهدید کننده آن

بیشتر بخوانید: 10راه فروش شگفت انگیز یک محصول جدید

چه قدم هایی برای رسیدن به سلامت مالی باید بردارید؟

اگر برای یک سازمان کار می کنید، اولین جایی که باید شروع کنید این است که از افراد و تیم خود (که گاهی اوقات به عنوان منابع انسانی شناخته می شود) در مورد مزایای سلامت مالی بپرسید. این مزایا می تواند شامل موارد زیر باشد:

- دسترسی به دستمزد:

این امکان دسترسی به دستمزد به معنای داشتن حقوق قبل از روز پرداخت است تا بتوانید هزینه‌های غیرمنتظره‌ای که با آن ها مواجه می شوید را، بپردازید.

- مربیگری مالی:

 برخی از کارفرمایان هزینه های مربیگری مالی را جبران می کنند.

- وام های کوتاه مدت یا کمک های بلاعوض:

 برخی از کارفرمایان برای هزینه‌های غیرمنتظره‌ای که فراتر از پوشش دسترسی به دستمزد است، به وام‌ها یا کمک‌های بلاعوض دسترسی دارند. اینها یا به عنوان کمک های بلاعوض اعطا می شوند که نیازی به بازپرداخت آن ندارید یا به عنوان وام با نرخ بهره بسیار پایین - کمتر از 5 درصد ارائه می شوند.

فراتر از این مزایا، و اگر خوداشتغال هستید، گام هایی در راستای سلامت مالی وجود دارد که می‌توانید خودتان برای تغییر وضعیت خود بردارید:

- مذاکره درباره بدهی کارت اعتباری:

این مورد را می توان از طریق یکپارچه سازی یا صرفاً درخواست کاهش نرخ انجام داد. کسانی که در خارج از ایران زندگی می کنند؛ بدانید که می توانید شرکتی به نام Hello Resolve را بررسی کنید که به شما کمک می کند بدهی خود را به صورت رایگان تجمیع کنید. مایکل بووی، یکی از بنیانگذاران این شرکت، همچنین ویدیوهای خوب و آموزنده ای در یوتیوب در مورد نحوه ادغام بدهی کارت اعتباری DIY دارد.

- توجه به پول را تمرین کنید:

توجه به پول، تمرینی برای آگاهی بخشی به تصمیمات مالی است. هزينه هاي بيش از حد و بسياري از اشكال اضطراب مالي نتيجه انتخاب هاي ناخودآگاه پول است.

برای تمرین تمرکز بر پول، توصیه می کنم قبل از هر تصمیم مالی، سه نفس عمیق بکشید. آگاهی شدن به انتخاب هایتان و خرج هایی که می کنید، هزینه‌هایی را که بعداً پشیمان می‌شوید کاهش می‌دهد و در مواجهه با تصمیم‌های مالی ترسناک که احساس می‌کنید خارج از کنترل شما هستند، آرامش را به شما بازگرداند.

- یک قرار اقتصادی داشته باشید:

تاریخ بررسی پول یک تمرین هفتگی سلامتی است که به همه خوانندگان Money & Mimosas توصیه می شود. پیوستگی این عمل به شما می آموزد که چگونه به همه تصمیمات مالی آگاه شوید.

نگاهی به شایع ترین دلایل استرس در کنار پول:

نظرسنجی استرس در آمریکا هر ساله توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA) برای اندازه‌گیری نگرش‌ها و ادراک از استرس در بین عموم مردم و شناسایی منابع اصلی استرس، رفتارهای رایج مورد استفاده برای مدیریت استرس و تأثیر استرس بر زندگی ما انجام می‌شود. این سازمان، تایید کرده است که بین استرس و سلامت کلی رابطه قوی وجود دارد. پاسخ‌های شرکت‌کنندگان سطوح بالای استرس، تکیه بر رفتارهای ناسالم برای مدیریت استرس و پیامدهای نگران‌کننده سلامت جسمی استرس را نشان داده است - ترکیبی که نشان می‌دهد کشور در آستانه یک بحران بهداشت عمومی ناشی از استرس است.

 APA گزارش می دهد که در سال 2012، پول (69٪)، کار (65٪) و اقتصاد (61٪) شایع ترین دلایل استرس برای آمریکایی ها بودند. از زمانی که APA شروع به جمع آوری این داده ها کرد، تقریباً هر سال پول و کار در صدر فهرست عوامل استرس زا قرار دارند. علاوه بر این، تعداد فزاینده ای از آمریکایی ها (51٪) از سلامت شخصی و سلامت خانواده خود به عنوان منبع استرس یاد می کنند. تقریباً از هر 10 آمریکایی هفت نفر گزارش می دهند که علائم فیزیکی (69٪) یا علائم غیر فیزیکی (67٪) استرس را تجربه می کنند. علائم عبارتند از تحریک پذیری یا عصبانیت (37%)، خستگی (37%)، احساس ضعف (35%) و تغییر در عادات خواب (30%). در نهایت، بسیاری از مردم به طور موثر با استرس کنار نمی آیند: دراز کشیدن (42٪)، پرخوری یا خوردن غذاهای ناسالم (36٪) و حذف وعده های غذایی (27٪) به دلیل استرس گزارش می دهند.

تأثیر استرس مزمن بر بدن و ذهن نیز به خوبی مستند شده است. استرس مزمن توانایی شناختی، حافظه و یادگیری را مختل می کند. احتمال بروز اختلالات خواب را افزایش می دهد. احتمال استراتژی‌های مقابله‌ای ناسازگار را افزایش می‌دهد، در نتیجه احتمال استرس مالی آینده و/یا مزمن و/یا سایر بیماری‌های مرتبط با رفتار، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت بزرگسالان، و چاقی را افزایش می‌دهد.

سلامت مالی ضعیف و استرس مالی بالا مفاهیمی نیستند که مختص جمعیت های کم درآمد یا افرادی باشد که در فقر زندگی می کنند. استرس مالی 75 درصد از آمریکایی ها را تحت تأثیر قرار می دهد. استرس یک تجربه کاملا ذهنی است. در سراسر حوزه خدمات انسانی، در بیشتر موارد، مشتریانی که به آنها خدمات ارائه می شود، از نظر مالی و/یا اقتصادی با مشکل مواجه هستند. طبق تعریف، بخش عمده ای از مشتریانی که وارد سیستم خدمات انسانی می شوند با بخشی از شرایط مالی یا اقتصادی شخصی خود دست و پنجه نرم می کنند. سلامت مالی مشتری، چه به صورت حاد یا مزمن، گاهی به دلیل عوامل تحت کنترل او و گاهی به دلیل عواملی که خارج از کنترل اوست، مختل شده است.

سازمان ها اغلب به ما می گویند که مشتریانشان باید بیاموزند که چگونه پول خود را بهتر بودجه بندی کنند، مشتریان باید تفاوت بین خواسته ها و نیازها را درک کنند و اولویت بندی کنند، مشتریان باید اهمیت پس انداز پول و پرداخت به موقع صورت حساب های خود را درک کنند. سازمان سلامت اقتصادی می گوید: اکثر مشتریان کم‌درآمدی که در هشت سال گذشته با آنها کار کرده‌ایم، احساسات مشابهی را شناسایی کرده‌اند: آنها مایلند بودجه، پس‌انداز، اعتبار خود را بهبود بخشند و مخارج خود را کنترل کنند. با این حال، آنها به ناچار نکته دیگری را مطرح می کنند. آنها بارها به ما می گویند که استرس مالی بزرگترین دغدغه آنهاست و دوست دارند بتوانند استرس مالی را در زندگی خود کاهش دهند تا بتوانند پدر و مادر، همسر، اعضای خانواده و کارمندان بهتری باشند.

استرس مالی از دیدگاه مدیران:

مشتریان اغلب به مدیران، به عنوان کارشناسان اقتصادی شخصی خود نگاه می کنند. با این حال، ما دریافته‌ایم که اکثریت مدیران آموزش بسیار کمی در زمینه امور مالی شخصی برای زندگی یا شغل خود داشته‌اند. ما همچنین می دانیم که برای مدیران، ابزارها یا آموزش هایی در مورد نحوه هدایت شرایط مالی یا اقتصادی مشتری در دسترس نیست. و معدود برنامه‌هایی که در دسترس هستند، بینش بسیار کمی را در درک مؤلفه‌های اجتماعی و رفتاری دشوار امور مالی و اقتصادی شخصی ارائه می‌دهند، به‌ویژه آن هایی که به استرس و رفاه مربوط می‌شوند.

به دلیل کمبود آموزش و منابع، از بسیاری از مدیران شنیده ایم که از تلاش برای توضیح امور مالی و اقتصادی شخصی برای مشتریان خود ناراحت هستند. اغلب، وقتی نوبت به گرفتاری‌های مالی شخصی، استرس مالی و حتی آسیب‌های مالی می‌رسد، چه برای خودشان و چه برای مشتریانشان، مدیر احساس می‌کند که آمادگی ندارد. چارچوب کاری یا به اصطلاح Frameworks، در زمینه آموزش سلامت مالی، اطلاعات دقیقی در مورد علل استرس مالی و پاسخ های فیزیولوژیکی و رفتاری بعدی به استرس مالی ارائه می دهد. این آموزش به نقص های برنامه ای می پردازد که به طور ناخواسته می توانند تأثیر منفی بالقوه ای بر عملکرد مشتری داشته باشند. در نهایت، Frameworks ابزارهای ضروری را برای کمک به مدیران پرونده برای کمک به مشتریان خود در حین هدایت و کاهش بالقوه استرس مالی در سفرهای خود برای بهبود سلامت مالی فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید