جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

سلول یوزهای تلف شده ذخیره می شود/ انتقال جنین یوز به رحم گربه

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
سلول یوزهای تلف شده ذخیره می شود/ انتقال جنین یوز به رحم گربه

مسئول بانک بافت و سلولهای دامی پژوهشگاه رویان گفت: بر اساس تفاهم نامه ای سلول یوزهای تلف شده توسط سازمان محیط زیست به رویان برای تحقیقات مربوط به شبیه سازی انتقال داده می شود.

دکتر مصطفی حاجی نصراله یکی از مسئولان بانک بافت و سلول‌های دامی پژوهشگاه رویان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پژوهشگاه رویان سالهاست که در زمینه شبیه سازی تحقیقات انجام می‌دهد.

این متخصص جراحی گفت: در این راستا تحقیقات جدیدی را آغاز کردیم و آن هم شبیه سازی گربه سانان همچون یوزپلنگ و پلنگ است.

حاجی نصراله ادامه داد: شبیه سازی این گونه از حیوانات بسیار سخت و دشوار بوده و در دنیا هنوز این اتفاق پیچیده رخ نداده است لذا در تلاش و بررسی هستیم که به این مهم دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه حیوانات شبیه سازی شده امکان زندگی در جنگل را ندارند و باید در باغ وحش نگهداری شوند، افزود: بنا داریم این گربه سانان را شبیه سازی کنیم که طرح زمانبر و هزینه بری است.

این محقق گفت: در این راستا با سازمان محیط زیست تفاهم نامه‌ای منعقد کردیم که بتوانیم سلول و بافت این حیوانات با ارزش تلف شده را ذخیره سازی و در آینده شبیه سازی کنیم. بر اساس این تفاهم نامه، تخمدان یوزپلنگ به پژوهشگاه رویان انتقال داده می‌شوند تا علاوه بر نگهداری، تحقیقات لازم در این مسیر انجام شود.

نصراله تاکید کرد: ما علاوه بر ذخیره سازی سلول، پوست و … یوزپلنگ‌های ایرانی، تحقیقات را آغاز کرده ایم. در آینده می‌توانیم با این نمونه‌ها با توجه به پیشرفت تکنولوژی، تحقیقات جدید هم انجام دهیم.

مسئول بانک بافت و سلول‌های دامی پژوهشگاه رویان ادامه داد: تا کنون تحقیقاتی در راستای انتقال جنین یوز به رحم گربه در پژوهشگاه رویان انجام گرفته و همچنان این موضوع ادامه دارد امیدوار هستیم به نتایج خوبی دست بیابیم. باید جنینهای زیادی تولید کنیم تا به مطلوب برسیم.

نصراله با بیان اینکه این تحقیقات هزینه بر است، گفت: در حال حاضر پژوهشگاه رویان روی این موضوع سرمایه گذاری کرده ولی به مرور لازم است ارگان‌های دولتی برای جلوگیری از انقراض نسل پلنگ و یوز ایرانی حمایتهایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه مقوله نگهداری سلول‌های این حیوانات با ارزش از اهمیت ویژه ای بر خوردار است، گفت: اگر نتوانیم از این سلول‌ها نگهداری کنیم در آینده هم نمی‌توانیم شبیه سازی را انجام دهیم لذا این تفاهم نامه منعقد شد تا جهت ذخیره سازی سلول‌های یوز اقداماتی انجام شود.

این متخصص جراحی تاکید کرد: نکته مهمی که در این تفاهم نامه به آن اشاره شده این است که در انتقال این بافت‌ها کمتر از ۲۴ ساعت باید دقت کرد زیرا اگر این نمونه درست و در زمان مناسب به پژوهشگاه انتقال داده نشود امکان از بین رفتن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید