جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

سوئیست DX3 دیارخودرو: خودروی زیبای کراس اور در بازار ایران

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
سوئیست DX3 دیارخودرو: خودروی زیبای کراس اور در بازار ایران

عرضه ی خودرو کراس اور مدل جدید توسط کمپانی دیارخودرو آغاز شده است. این کمپانی واردات خودروهایی نظیر گریت وال وینگل، سابرینا را در کارنامه ی خود دارد. شرکت ماشین سازی سوئیست از کمپانی های مشهور در صنعت ماشین سازی چین نیست. این برند فعالیت خود را از سال 1995 آغاز کرد و اکنون محصولات متنوعی را در مدل ها و قیمت های مختلف تولید می کند. 25 درصد از سهام کمپانی سوئیست متعلق به شرکت میتسوبیشی ژاپن است و پیشرانه های کمپانی سوئیست نیز توسط شرکت های ژاپنی موجود در چین تامین می شوند. با این حال کمپانی سوئیست در میان 10 مارک برتر خودرو در چین جایگاهی ندارد. به احتمال زیاد لوگوی سوئیست DX3 برای خریدار ایرانی نیز آشنا باشد زیرا ون های سبز رنگ دلیکا طی دوره ای با این نشان به خیابان های کشورمان وارد شدند. قبل از این منابع خبری آگاه اخباری از مذاکره کمپانی دیار خودرو و یک شرکت خصوصی خودروسازی دیگر را منتشر کرده بودند و اعلام شده است که سوئیست DX3 به مطالبات معوق آن شرکت خصوصی خودروسازی اختصاص خواهد یافت. اما اکنون نظاره گر آغاز فروش مستقل این خودرو کراس اوور جمع و جور توسط کمپانی ماشین سازی دیار خودروهستیم. همچنین خبرهای اولیه نشان دهنده ی آن است که تولید اولیه ی سوئیست DX3 با مونتاژ کمتر از 50 دستگاه خودرو انجام خواهد شد. در طول سال ها کمپانی دیار خودرو به خاطر فعالیت غیر شفاف و ضعیف تولیداتی را به بازار ایران عرضه کرده است که در سطح پایین ترین جایگاه خودروهای دست دوم قرار می گیرند و به این دلیل که تعداد زیادی از خودروهای عرضه ای دیار خودرو به خاطر داشتن مارک چینی و ویژگی های فنی موجب جذب بیشتر مشتری به بازار این نوع از خودروها می شوند، اما مشاهده می کنیم که خودروهایی چون سنوا، بایک X25، سابرینا و… در بازار خودرو از جایگاه ضعیفی برخوردار هستند.

سوئیست DX3 دیارخودرو: خودروی زیبای کراس اور در بازار ایران

نکته قابل توجه درسایت دیار خودرو

 شرکت دیارخودرو در سایت خود تصاویری منتشر کرده که گویی با سوئیست DX5 درحالی که DX3 روی پلاک آن مونتاژ شده رو به رو می شویم. عکس هایی که توسط بازدیدکنندگان از شرکت دیارخودرو منتشر شده است نیز محصولی بسیار شبیه به سوئیست DX5 موجود در سایت های شرکت های چینی را نشان می دهد. تفاوت چندانی از نظر ابعاد بین سوئیست DX3 و DX5مشاهده نمی شود. طول DX5 تولید شده در شرکت دیارخودرو 5 سانتی متر بیشتر از DX3 تولید شده توسط شرکت چینی است و برتری هایی از لحاظ  امکانات رفاهی، راحتی سرنشینان، کیفیت تولید تجهیزات داخل کابین دارد. وزن خالص با توجه به تریم از 1285 تا 1350 کیلوگرم و ارتفاع خودرو از سطح زمین حدود 200 میلیمتر تخمین زده شده است.

اندازه های رینگ ها حدود 16، 17 و 18 اینچی با جنس فولادی و آلومینیومی ارائه می شوند. با این تفاسیر، به کارگیری کد DX3 در آگهی فروش شرکت ماشین سازی دیارخودرو مایه ی شگفتی است.

طراحی خارجی و داخلی سوئیست DX3

در سال 2019 دیارخودرو از محصول جدید خود رونمایی کرد. این مدل خودرویی کوچک کراس اور با ارتفاع استاندارد ۱،۶۵۴ میلی‌متر و طول بدنه ۴،۴۰۶ میلی‌متر و 1840 میلیمتر در عرض، و فاصله بین محورها 2610 میلیمتر توسعه یافته است. طراحی سوئیست DX3 توسط استودیو ایتالیایی پینین فارینا تولید شده است. در نمای جلویی خودرو هماهنگی ویژه ای بین طراحی پنجره ی جلویی و چراغ های اصلی دیده می شود تا به طور کلی، این خودرو کوچک کراس اور ظاهری راضی کننده و جذاب داشته باشد. نسخه های دیگر سوئیست DX3 که به کشورهای دیگر صادر می شوند دارای تفاوت های جزعی در قسمت سپرها و پنجره جلو می باشند. این محصول برای طرفین سپر و کاپوت جلو حجم مناسبی در نظرگرفته است و ظاهری اسپورت و محبوب به آن می بخشد. در تصاویر به دست آمده، مه شکن های دایره ای شکل دیده می شوند و روشنایی روز از طریق LED موجود در کاسه پراغ منعکس می شود.

طراحی خارجی و داخلی سوئیست DX3

نمای عقبی خودرو سوئیست DX3 همانند دیکر خودروهای کوچک کراس اور چینی، کم هیجان و ساده به نظر می آید. محصول جدید شرکت دیار خودرو به دلیل داشتنچراغ های آلارم دو طرف و سپرهای پلاستیکی، خودرویی مشابه هاشبک های معمولی و ارزان قیمت را عرضه می کند. نکات مثبت در طراحی سوئیست DX3 ریل باربند، رینگ‌های ۱۸ اینچ، حجم‌دهی مناسب درپوش صندوق و بال عقبی خودرو هستند. همانند دیگر کراس اورهای کم قیمت چینی فضای داخلی سوئیست DX3 نیز تقریبا ساده است. برای تهویه مطبوع خروجی‌های هوا دایره‌ای شکل و با الهام‌ از نمونه‌های استفاده شده در مرسدس بنز طراحی شده اند؛ درحالی‌که دسته‌دنده اتوماتیک به صورت ناهماهنگ با دیگر اجزا با ابعادی بسیار بزرگ طراحی شده است.

سوئیست DX3 دیارخودرو: خودروی زیبای کراس اور در بازار ایران

پیشرانه و مشخصات فنی سوئیست DX3

سوئیست DX3 دارای دو نوع پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژ و تنفس‌طبیعی است. مدل وارداتی ساخت چین مجهز به گشتاور ۲۲۵ نیوتن‌متر و توربوشارژ با قدرت ۱۵۶ اسب‌بخار عرضه می شود. برای 100 کیلومتر رانندگی، شاخص مصرف این پیشرانه در در بزرگراه 5.9 لیتر، شهر برابر با 8.5 لیتر، و در حالت ترکیبی 6.7 لیتر است. در تمامی تریم ها ظرفیت باک 45 لیتر است. مقدار مصرف سوخت خودرو که در بالا اشاره شد؛ برای مدل توربو مرتبط با جعبه دنده سی وی تی 8 سرعته و برای مدل تنفس طبیعی مرتبط با جعبه دنده دستی 5 سرعته است. این اعداد هنگامی که نوع جعبه دنده تغییر کند مقداری جا به جا می شوند.

سوئیست DX3 دیارخودرو: خودروی زیبای کراس اور در بازار ایران

انتخاب های متنوعی در بخش جعبه دنده پیش روی خریداران قرار می گیرد که شامل و مدل های 6 و 6 سرعته دستی و مدل سی وی تی 8 سرعته می شود.

سیستم ترمز در تمامی چرخ ها دیسکی است. با‌‌توجه‌‌‌ به وزن خالص ۱،۵۰۰ کیلوگرمی و جعبه‌دنده CVT نصب شده در سوئیست DX3، می‌توان  صفر تا صد کیلومتر‌‌‌بر‌‌ساعت سرعت‌گیری خودرو را حدود 12 ثانیه برآورد کرد. با پیشرانه توربو ۱٫۵ لیتر میانگین مصرف سوخت سوئیست DX3، ۷٫۵ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.

سوئیست DX3 دیارخودرو: خودروی زیبای کراس اور در بازار ایران

طراحی مرتبط با تجهیزات ایمنی و رفاهی سوئیست DX3

سقف سان‌روف پانورامیک، قابلیت تنظیمات دستی برای صندلی‌های جلو، نمایشگر ۷ اینچ با درگاه USB و رابط بلوتوث، جعبه‌فرمان برقی، دوربین پارک ۳۶۰ درجه، دوربین زیر آینه‌بغل، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، ورود و استارت بدون کلید ، ، تهویه مطبوع اتوماتیک، برف‌پاکن خودکار، کروز‌کنترل و سایر امکانات رفاهی مهم‌ سوئیست DX3 کراس اوردیار خودرو طراحی شده اند. در نطر سیستم ایمنی، برای سرنشینان جلو چهار کیسه هوا و در طرفین کابین دو کیسه هوای پرده‌ای ، کنترل پایداری برقی (ESP)، ترمز ضدقفل، نگه‌دارنده صندلی کودک، سیستم کنترل خودرو در شیب، توزیع نیروی ترمز (EBD)، مه‌شکن جلو و عقب، و نمایشگر کنترل فشار باد لاستیک‌ها تعبیع شده اند. برای محصول نهایی، تنوع این امکانات در بازار ایران احتمالا تاحدودی متفاوت خواهد بود.

قیمت سوئیست DX3

کمپانی  دیار خودرو در آگهی پیش‌فروش خود، قیمت مدل جدید خودرو سوئیست DX3 با مدت تحویل ۴۵ روزه را ۶۳۹ میلیون تومان تعیین کرده است و ۳۰ تخفیف میلیون تومانی برای اولین نمونه‌ها ارائه می کند. با این وجود، خریدار باید هنگام ثبت‌نام این خودرو مبلغ ۴۴۹ میلیون تومان و در هنگام تحویل نیز مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان ‌بپردازد. در بازارهای خارجی به غیر از چین و ایران مثل امارات و روسیه قیمت خودرو سوئیست DX5 که در ایران سوئیست DX3 نام دارد، با جعبه‌دنده اتوماتیک و پیشرانه ۱٫۵ لیتر شارژ توربو حدود ۱۵،۰۰۰ دلار است.

پرسش‌های متداول

سوئیست DX3 ساخت کدام شرکت خودروسازی است و محدوده ی قیمت آن چقدر است؟

شرکت دیار خودرو در آگهی پیش‌فروش خود، قیمت خودرو سوئیست DX3 با مدت زمان تحویل 45 روزه مبلغ 639 میلیون تومان اعلام کرده است.

مشخصات و نوع موتور سوئیست DX3 چیست؟

مدل وارداتی این نوع سوئیست مجهز به گشتاور 225 نیوتن‌متر، قدرت 156 اسب‌بخار، پیشرانه ۱٫۵ لیتر شارژتوربو خواهد داشت.

کدام خودروها در ایران، رقیب سوئیست DX3 هستند؟

رقبای واقعی سوئیست DX3 دیار خودرو، چری X55، دیگنیتی و فیدلیتی، ام‌وی‌ام X33، درمحدوده ی قیمتی 550 تا 750 میلیون تومان هستند.

آغاز تولید سوئیست DX3 چه زمانی است؟

قائم مقام شرکت دیار خودرو، آقای لارنی در اردیبهشت 1400ضمن اشاره به آغاز تولید سوئیست DX3 در استان اصفهان در کارخانه دیار خودرو، خبر داده که از اواخر تیرماه 1400، اولین فروش نقدی DX3 شروع خواهد شد. قرار است دیار خودرو در سال 1400 طبق برنامه‌ریزی، 5000 دستگاه خودرو سوئیست DX3 تولید کند. بنابراین، تحویل اولین نسخه خودرو سوئیست DX3 در نیمه اول سال 1400، قطعی خواهد بود.

ظاهرا، تمرکز اصلی سوئیست تولید کراس‌اورها است، چراکه صرف نظر از سدانA5، اگر به اعضای فعلی تولیدات این شرکت نگاه کنید، کلیه تولیدات عرضه شده اش کراس‌اور هستند.

سال 2015 کراس‌اور سوئیست DX7 اولین محصولی بود که ایتالیایی‌ها برای کمپانی سوئیست طراحی کردند، و در همان سال وارد بازار چین شد. دومین محصول نیز که تمرکز اصلی مقاله امروز ماست، خودرو سوئیست DX3 است که برای اولین بار در سال 2016 طراحی و تولید شد. سومین و چهارمین محصول تولید شده در این شرکت نیز سدان سوئیست A5 و سوئیست DX5 کراس‌اور کامپکت بودند که هردو در 2019 طراحی شدند. علاوه برهمه ی این‌ محصولات، پنجمین محصول سوئیست، درحال آماده شدن است؛ DX9 پرچمداری است  که با این عنولن و برند معرفی شده و قرار است در سال 2021 وارد بازار چین شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید