جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

سکته مغزی چگونه اتفاق می افتد؟

author منتشر کننده
بدون نظر 9 0
سکته مغزی چگونه اتفاق می افتد؟

سکته مغزی به عملی اطلاق می­‌گردد که در آن خون‌­رسانی به ناحیه‌­ای از مغز متوقف شده است. در صورتی که خون به نقطه­ای از مغز نرسد، آن ناحیه ازکار می‌­افتد و دیگر قادر به عملکرد طبیعی نیست. این اتفاق هنگامی می‌­افتد که یک رگ یا چند رگ در مغز پاره شود. بروز سکته مغزی در اکثر اوقات با علائم قبلی است و در برخی مواقع هیچ علامتی برای بیمار فرستاده نمی­‌شود. سکته مغزی بسته به میزان ضربه و تعداد رگ­‌هایی که درگیر کرده است و عمق جراحتی که به مغز وارد کرده است خطرناک یا خفیف شمرده می­‌شود.

سکته مغزی چگونه اتفاق می افتد؟

علائم سکته مغزی

در هنگام سکته مغزی وابسته به شدت واقعه در عرض چند دقیقه یا چند ثانیه علائمی برای بیمار فرستاده می­‌شود که شخص این علائم را باید به مثابه یک اخطار در نظر بگیرد و سریعا به نزدیک­ترین بیمارستان منتقل شود. در صورتی که بیمار از کنار این علائم هرچند کوچک بگذرد، ممکن است سکته­‌های بعدی در انتظارش باشد. کرختی دست و پاها، عدم تعادل در راه رفتن، صحیح تکلم نکردن، سرگیجه، فراموشی برای چند لحظه، اشکال در فهمیدن وقایع ساده از علائم سکته مغزی است.

انواع سکته مغزی

بیشترین نوع سکته مغزی از دست‌ه­ای هست که با یک شریان مغزی یا لخته شدن خون اتفاق می‌­افتد که اصطلاحا به آن ترومبوز می­‌گویند. دیگر انواع سکته بر اساس آمبولی یا خون­ریزی مغزی اتفاق می‌­افتد. خون­ریزی مغزی باعث می­‌شود تا بخشی از رگ‌ها به هنگام پارگی، خون روی بافت‌­ها جاری سازند. تصلب شراین در حالی اتفاق می‌­افتد که دیواره­‌ی رگ‌­ها بر اثر رسوب چربی سفت شده باشند. بسیاری از عوامل مثل سیگار کشیدن، خوردن غذاهای چرب، دیابت و ... باعث می­‌شود تا چربی در مغز رسوب کند.

سکته مغزی خطرناک است؟

سکته مغزی یکی از خطرناک­ترین وقایعی‌­است که ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد. اما اگر پیشگیری از آن به درستی اتفاق بیفتد درصد ابتلا به آن بسیار پایین می­‌آید. در مواقعی که سکته خطرناک اتفاق می‌­افتد، فرد بیهوش می‌­شود و قبل از بیهوشی برای چند دقیقه حس بینایی‌­اش را از دست می­‌دهد. تاخیر در زمان درمان ممکن است باعث مرگ بیمار شود. اگر در لحظه­‌ی سکته مغزی بیمار تنها باشد بدلیل افت فشار و تعادل نداشتن در راه رفتن نمی­‌تواند از خودش محافظت کند پس برای بیماران سابقه‌­دار توصیه می­‌شود همواره در صورت مشاهده­‌ی کوچک­ترین علائم، سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

داروهای مناسب برای درمان سکته مغزی

انواع داروهای شیمیایی در درمان سکته‌­ی مغزی توصیه می­‌شود که به محض مشاهده اولین علائم مصرف شود اما در میان این داروها درمان­‌های خانگی برخی مواقع بسیار مفید و قابل توجه است. یکی از موارد خطرناک که فرد را به سکته مغزی تهدید می‌­کند، کشیدن سیگار است از این رو توصیه می‌­شود افراد سابقه‌­دار اگر از پس اولین حمله برآمدند سیگار و مواد مخدر را سریعا ترک کنند. دومین درمان خانگی تغییر رژیم غذایی است. چربی خون و دیابت برای مغز بسیار خطرناک است. پس با داشتن یک رژیم غذایی مناسب می­‌توانیم از ابتلا به بسیاری از بیماری­‌ها جلوگیری کنیم. یکی دیگر از داروهای گیاهی موثر، کهن­دار است که باعث عدم لخته شدن خون در مغز می­‌شود.

سکته مغزی بیشتر چه کسانی را تهدید می کند؟

یکی از مسائل قابل توجه و مهم در ایران تعداد قابل توجه و بالا بودن آمار افرادی است که در ایران به سکته مغزی گرفتار شده‌­اند. این اتفاق نشانگر پایین بودن سطح سلامت مردم و آلودگی محیط است. ژنتیک و وراثت عاملی است که بسیار موثر در سکته مغزی است. اگر در افرادی که دچار سکته مغزی شده‌­اند جستجو کنیم، متوجه می­‌شویم که این بیماری در نسل آن‌ها شیوع داشته است. از دیگر کسانی که بسیار در معرض سکته مغزی هستند افرادی است که چربی خون دارند یا سیگار می‌­کشند.

تاثیر محیط در سکته مغزی

محیط در شیوع بیماری بسیار موثر است. یکی از تاثیراتی که یک محیط با کیفیت بالا و یک محیط با کیفیت پایین بر فرد می­‌گذارد فشارهای روانی است. در محیط آلوده از نظر فیزیکی و از نظر روانی فرد به مرور بیمار می­‌شود، این بیماری گاها خودش را به شکل یک توده­‌ی خطرناک و گاهی به شکل انواع سکته‌­ها نشان می­‌دهد. در محیطی که عوامل استرس­‌زا و اضطراب­‌آور زیاد باشد، احتمال سکته مغزی نیز زیاد است. همچنین در محیط­‌هایی که از نظر آب­‌وهوا کمتر آلوده­‌اند احتمال ابتلا به انواع بیماری­‌ها کمتر است.

دانستنی هایی درمورد سکته مغزی

جالب است بدانیم با درست کردن عادات غذایی و رفتاری تا حدود زیادی می­‌توانیم از انواع بیماری‌­ها و سکته دور باشیم. برای مثال خوردن سرکه سیب، ویتامین سی، مصرف انواع ویتامین‌­ها و روغن نارگیل، استفاده درست و به اندازه­‌ی پروتئین، روغن ماهی، ورزش کردن و چربی خون را در حد نرمال نگه داشتن، یوگا کردن و آرامش داشتن، مصرف آبمیوه­‌های طبیعی و تازه، سبزیجات تازه و سبزرنگ، خوردن سیب، سیر، اسفناج و عرقیجات گیاهی و دوری از محیط‌­های آلوده در رسیدن به یک زندگی سالم و به دور از انواع بیماری‌­ها بسیار موثر است.

پس از سکته مغزی چه باید کرد؟

پس از سکته مغزی، مصرف غذاهای سالم برای درست کردن فشارخون، چربی خون و قند بدن بسیار کارآمد است. اگر قبل از سکته مغزی در رژیم­‌غذایی­‌تان از میوه­‌ها و سبزیجات دوری می­‌کردید بهتر است روزی چند وعده میوه بخورید. حبوبات به ویژه لوبیا و نخود را چند بار در هفته مصرف کنید. در طول هفته تنها از یک یا دو گروه از خوراکی­‌ها مصرف نکنید، بلکه رژیم غذایی­تان را بر مبنای ترکیبی از چند گروه از خوراکی­‌ها قرار بدهید. از خوردن چربی و کلسترول بپرهیزید و تا حد امکان از روغن‌­های گیاهی و غذاهای بدون کلسترول استفاده کنید.

سکته مغزی ارثی

یکی از شایع ترین انواع سکته، سکته مغزی ارثی است. برخی از مردم دارای ژن‌­هایی هستند که مستعد انعقاد خون هست، در این افراد احتمال بروز سکته مغزی بیشتر است. در مجموع ارثی بودن سکته نمی­‌تواند مهم­ترین دلیل برای دچار سکته شدن باشد اما تجربه نشان داده است از میان افرادی که در خانواده­‌شان کسی سابقه سکته داشته است، احتمال سکته کردن بیشتر است. بطور کلی محیط آلوده، رژیم غذایی چرب و ناسالم، سیگارکشیدن و در معرض دود قرار داشتن و فشارهای روانی و استرس و اضطراب عوامل موثرتری برای سکته به شمار می­‌رود.

درمان گیاهی سکته مغزی

از میان عادات درست غذایی و رفتاری مصرف چند گیاه برای افرادی که سابقه سکته داشته‌­اند بسیار مهم است و شدیدا توصیه می‌­شود. گیاه جیسینگ، روغن ماهی، شیر و شیرنارگیل، حبوبات، بادام، سویا، جو دو سر، میوه‌های تازه و متنوع و سبزیجات و آب سبزیجات درمان‌گرهای بسیار خوبی برای افرادی هستند که دچار سکته مغزی شده اند. در این میان بسیاری از عادات بد غذایی را باید از زندگی حذف کنیم. مثلا مصرف کلسترول، نمک، آب گازدار بعلت عملکری که دارد و خیلی زود فشار را بالا می­‌برد برای افرادی که سابقه سکته داشته اند بسیار مضر است.

پیشگیری از سکته مغزی

اگر زندگی­تان را روی یک نمودار سالم بدون افت و خیز قرار بدهید، همواره از بسیاری از بیماری­‌ها و به ویژه سکته مغزی جلوگیری کرده‌­اید. سکته مغزی همیشه با علائم بیرونی اتفاق نمی­‌افتد و ما گاها دچار سکته مغزی بدون خونریزی می­‌شویم. جالب است بدانید مصرف پتاسیم، منیزیم، ویتامین ب برای جلوگیری از لخته شدن خون بسیار موثر است. ما برای پیشگیری از سکته مغزی باید سعی کنیم تا از انعقاد خون جلوگیری کنیم و مسائلی که باعث تحریک بافت­‌ها مغز و رگ‌هایمان می‌­شود را از خودمان دور کنیم. در اینباره توصیه می­‌شود مصرف موادمخدر و سیگار را ترک کنیم و ترجیحا در محیط­‌های آلوده و پردود دوری کنیم.

درمان سکته مغزی

سکته مغزی و مرگ دو عنصر بهم وابسته اند که در صورت پیشگیری نکردن از سکته و رعایت نکردن عواملی که گفته شد، براحتی به عنصر دوم نزدیک می­‌شویم. مهم­ترین عملکرد پس از سکته انتقال سریع بیمار به نزدیک­ترین بیمارستان است. پزشک و کادر بیمارستان سریعا باید مغز را از لختگی بیشتر رگ‌­ها نجات دهند. تعلل در انتقال بیمار باعث می­‌شود تا قسمت بیشتری از بافت مغز دچار خونریزی شود و بیمار جان خودش را از دست بدهد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید