جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

شاد بودن در محیط کار

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
شاد بودن در محیط کار

حتما شما هم شنیده‌اید که افراد زیادی از کار سخت و مداوم گلایه می‌کنند. همین امر موجب می‌شود که در محیط کاری خود احساس شادی نکنند. اما این افراد باید توجه داشته باشند که هیچ چیزی مهم‌تر از سلامتی روانشان نیست پس باید تمام سعی خود را بکنند تا در محیط کارشان احساس شادی و رضایت داشته باشند. اما ممکن است این اشخاص به این مسئله فکر کنند که چگونه در عین کار سخت و مداومی که دارند می‌توانند احساس شادی هم داشته باشند؟ باید به این افراد گفت که این امر محقق شدنی است و فقط لازم است که راهکارهای آن را یاد بگیرند. پس چنانچه شما هم دوست دارید در عین کار سختی که انجام می‌دهید احساس شادی هم نمائید تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با آموختن راهکارهای شاد بودن در محیط کار هم بهره‌وری کار خود را افزایش دهید و هم به سلامتی روان هرچه بیشتر خود کمک کنید.

احساس شادی

راهکارهای شاد بودن در محیط کار کدامند؟

باید شاد بودن را انتخاب کنید

باور داشته باشید که شادی و خوشبختی یک انتخاب است و شما خود باید آن را انتخاب کنید. این موضوع شاید ساده نظر آید اما باید گفت که زیاد ساده نیست و عملی کردن آن قدری مشکل است. مسلما همه دوست دارند که بهترین کارفرمای جهان را داشته باشند اما باید بپذیرید که همیشه و هرکسی نمی‌تواند کارفرمایی مطابق با میل و اخلاق خود داشته باشد. پس باید در مورد کاری که دارید مثبت بیندیشید و جنبه‌هایی از کار خود را که برایتان لذت‌بخش است به خاطر بسپارید و از افراد منفی‌نگر و شایعات دوری کنید. همکارانی را برای معاشرت انتخاب کنید که شیوه فکری مشابهی با شما دارند: می‌توان گفت که این انتخاب‌های شما هستند که سبب می‌شوند در محل کار خود احساس شادی کنید.

سعی کنید خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

هر شخصی کار خود را به شیوه‌ای متفاوت از دیگران آغاز می‌کند حتی به روش خود هم ترقی می‌کند. اینکه دیگران در مسیر شغلی خود به کجا خواهند رسید موضوعی است که به شما و به هیچ شخص دیگری ارتباط ندارد از این رو شما نمی‌توانید خود را با دیگران مورد مقایسه قرار دهید چرا که انسان‌ها با یکدیگر فرق دارند. پس اگر شما هم خود را با دیگران مقایسه کنید کاری به جز اینکه وقت خود را بیهوده تلف کنید انجام نمی‌دهید.

خودتان را خیلی جدی نگیرید

توانایی خندیدن به نقاط ضعف و عیوب خودتان موجب می‌شود که هم فرد قدرتمندتر و شادتری به نظر آیید و هم با این کار دیگران را به سوی خود جذب می‌کنید. اگر شما این توانایی را نداشته باشید که به مشکلات پیش روی خود بخندید دیگران شما را مورد تمسخر قرار خواهند داد و به شما خواهند خندید.

لوازمی را که به آن ها نیاز ندارید دور بریزید

شما تقریبا چیزی در حدود یک سوم از عمر خود را در محل کار می‌گذرانید از این رو بایستی این محیط را برای خود شادتر کنید. برای رسیدن به این هدف به شما توصیه می‌کنیم لوازم اضافی و زشتی را که به آن نیاز ندارید دور بریزید.

انرژی خود را بیهوده در راستای غیبت همکارانتان تضعیف نکنید

قبل از اینکه شروع به غیبت همکاران خود بکنید و یا بخواهید به غیبت دیگر همکاران خود گوش دهید از خود بپرسید که آیا این کار درستی است؟ آیا خود من دوست دارم که دیگر همکارانم در مورد من این حرف‌ها را بزنند؟ اگر بتوانید به این سوالات پاسخ دهید قطعا از غیبت کردن منصرف خواهید شد. به مرور زمان این کار باعث می‌شود که هم حس خوبی نسبت به خود داشته باشید و هم انرژی مثبت خود را حفظ کنید.

تلاش نکنید که همیشه در بحث‌ها برنده باشید

بعضی از مسائل وجود دارند که هیچ ارزشی برای جنگیدن و حتی برای ادامه دادن ندارند. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم در صورت قرار گرفتن در این مواقع عقب نشینی کنید و اجازه دهید فرد مقابلتان احساس برنده بودن نماید. مهم این نیست که در بحث‌ها برنده باشید بلکه آن چیزی که حائز اهمیت است آن است از مسئله‌ای که پیش آمد کرده است درس بگیرید و برای دفعات دیگر خود را آماده کنید.

در محل کار خود گلدان بگذارید

نگاه کردن به گل می‌تواند احساس طراوت و شادی را در شما تقویت کند پس برای این‌که بتوانید در محل کار خود احساس شادی کنید گلدانی با گل مورد علاقه خود تهیه کنید و آن در جایی قرار دهید که هر از چند گاهی چشمتان به آن بیفتد.

سعی کنید که در کار خود پیشرفت کنید

موفقیت در هر زمینه‌ای در زندگی می‌تواند برای هر فردی شادی‌بخش باشد قطعا پیشرفت در کار هم از این قاعده مستثنی نیست. این را به یاد داشته باشید که تنها فردی که می‌تواند بر روند حرفه‌ای شدن و پیشرفت شما در کارتان تاثیرگذار باشد خود شما هستید. پس باید مسئولیت رشد خود را بر عهده بگیرید. از مافوق خود کمک بگیرید اما مطابق با آهنگ شخصی خود برنامه‌ها و اهدافی را که دارید پیش ببرید. اگر حرکت را آغاز کنید شانس بیشتری برای رشد خواهید داشت اما اگر متوقف شوید و انگیزه‌ای برای رشد درکارتان نداشته باشید علاوه بر این‌که فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهید احساس خوبی نخواهید داشت که همین امر به نوبه خود می‌تواند سبب شادی شما در محیط کارتان گردد.

تعهداتی را بپذیرید که مطمئن هستید از عهده انجام آن بر خواهید آمد

یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب می‌شود فرد در محیط کاری خود احساس نارضایتی و استرس داشته باشد به انجام نرساندن تعهداتی است که قول انجام آن‌ها را داده است. تعداد زیادی از کارمندان وقت زیادی را صرف بهانه‌گیری برای انجام ندادن تعهدات خود می‌کنند. این دست از کارکنان با این کار نگرانی خود را افزایش می‌دهند که مسلما این نگرانی اجازه شاد بودن در محیط کار را از فرد سلب می‌کند. پس برنامه‌ریزی داشته باشید. برنامه‌ریزی‌ای که به شما این امکان را می‌دهد توانایی‌هایی خود را در به انجام رساندن تعهدات درخواست شده به اثبات برسانید. پس اگر وقت کافی ندارید داوطلب نباشید. اگر هم حجم کاریتان بیشتر از زمان و انرژی شماست برنامه کاملی داشته باشید و از رئیس خود بخواهید که فردی را برای کمک به شما قرار دهد.

حد و مرز خود را بدانید و سعی کنید که آن را حفظ نمائید

زمانی‌که شما فکر می‌کنید در دنیا چیزی به اندازه شغلتان اهمیت ندارد در حقیقت بخشی از خود را از بین می‌برید و نابود می‌سازید. شغل شما می‌تواند حریم خشم و ثبات اخلاقی را در شما نابود سازد.

از منفی‌بافی پرهیز کنید

همان‌طور که قبلا هم گفته شد شاد بودن در محل کار یک انتخاب است. این امر با دوری از مکالمه‌های منفی، افراد ناراضی و شایعات تا حدودی امکان‌پذیر است. این‌که شما تا چه میزان احساس مثبت دارید اهمیت ندارد مهم این است که بدانید افراد منفی تاثیری عمیق بر روح و روان شما خواهند داشت پس اجازه ندهید که افکار و افراد منفی شما را بیازارند.

اجازه ندهید که گذشته‌اتان بر آینده تاثیرگذار باشد

این‌که بخواهید روی اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده‌اید تمرکز کنید مانند این است که هنگام رانندگی تمامی حواس خود را به آینه عقب بدهید. در این حالت تا زمانی می‌توانید پیش بروید که با مانعی تصادف نکنید.

نگران این نباشید که دیگران در مورد شما چه فکری می‌کنند

شما قدرت این را ندارید که فکر دیگران را بخوانید بنابراین نمی‌توانید دقیقا به این مسئله پی ببرید که دیگران در مورد شما چگونه فکر می‌کنند البته اهمیتی هم ندارد که دیگران چه طرز فکری درباره شما دارند پس هیچ‌گاه زمان باارزش خود را برای اینگونه مسائل تلف نکنید.

همیشه امیدوار باشید که بهترین‌ها در انتظارتان است

آیا به این نکته فکر کرده‌اید که برخی از پیرزن‌ها بعد از این‌که همسر خود را از دست می‌دهند برای خود دوست پیدا می‌کنند، درس می‌خوانند و ... . همه این‌ها نشان از این دارد که این افراد اعتقاد دارند که زندگی در جریان است و همیشه بهترین‌ها در راه هستند پس شما هم امید خود را نسبت به آینده از دست ندهید.

حال که با راهکارهای شاد بودن در محیط کار آشنا شدید ممکن است این سوال به ذهنتان خطور کند که اصلا چرا باید در محیط کاری شاد باشیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که شادی و نشاط به دلایل زیر در محیط کاری به همه کارکنان توصیه می‌شود:

افرادی که شاد هستند با دیگران بهتر کار می‌کنند

افرادی که شاد و سرزنده هستند تاثیری مثبت بر سایر افراد می‌گذارند و توانایی این را دارند که پیوندهای نزدیک‌تری با سایر افراد در محیط کاری خود برقرار کنند که این به معنای کار گروهی بهتر، افزایش رضایتمندی مشتریان، بهبود روابط بین کارمندان و مدیران و ... است.

افراد شاد بهتر و سریع‌تر می‌آموزند

هنگامی‌که افراد، شاد و آسوده خاطرند، قابلیت و توانایی بیشتری دارند تا چیزهای جدیدی در محیط کار بیاموزند که همین امر سبب می‌شود میزان بهره‌وری آن‌ها افزایش پیدا کند.

افراد شاد به جای این‌که از مشکلات شکایت کنند آنها را برطرف می‌کنند

کسانی‌که کار خود را دوست ندارند و با اکراه آن را انجام می‌دهند همیشه عادت دارند که از کاه، کوه بسازند و به جای این‌که تلاش کنند تا آن را حل کنند از وجود آن‌ها ابراز شکایت و نارضایتی می‌کنند، این در حالیست که یک کارمند شاد که به کار خود علاقه دارد همواره در پی این است که مشکلات و موانعی که وجود دارد را از بین ببرد.

افرادی که شادند، تصمیمات بهتری می‌توانند بگیرند

افرادی که در محیط کاری خود شاد و خوش‌بین نیستند، دائما در اتخاذ تصمیمات درست، دچار آشوب می‌شوند. این دست از افراد از کوته بینی و تنگ نظری خود آزار می‌بینند و قادر نیستند تمامی ابعاد قضیه را مشاهده کنند بنابراین به اتخاذ تصمیماتی که کوتاه مدت هستند راضی می‌شوند اما افرادی که شاد بوده و بلند نظر می‌باشند افق‌های دوردست را میبینند و دست به تصمیمات بهتر و آگاهانه‌تر می‌زنند.

افرادی که شاد هستند انگیزه بیشتری برای کار کردن دارند

انگیزه بیشتر و قوی‌تر به معنای بهره‌وری و کارآمدی بیشتر و البته بهترین و مطمئن‌ترین راهی است که می‌تواند انگیزه کارکنان را بیشتر کند. افزون بر این می‌تواند کارکنان را شادتر کرده و نسبت به کارشان علاقه‌مند نماید. این شادی سبب تقویت انگیزه شده و همه را به حرکت وامی‌دارد.

افراد شاد کمتر دچار بیماری می‌شوند

بیمار شدن دشمن بهره‌جویی است. عامل مهمی که موجب بیمار شدن مستمر کارکنان می‌شود عوامل بهداشتی و ارگانیک نیست بلکه بی‌علاقگی و نگرانی نسبت به کار است. بر اساس بررسی انجام شده در خصوص کارکنان و کارمندان نتیجه شده است که آن دست از افرادی که شغل خود را دوست ندارند و در محیط کاری خود احساس شادی و لذت نمی‌کنند، بیشتر دچار بیماری‌هایی از قبیل دیابت و سرطان می‌شوند.

افراد شاد از این که اشتباه کنند نگرانی ندارند و در نتیجه کمتر دچار اشتباه می‌شوند

زمانی‌که افراد، شاد هستند و مثبت فکر می‌کنند از این‌که اشتباهی کنند ترس ندارند و هنگامی هم که چنین اشتباهاتی از آن‌ها سر می‌زند به جای این‌که ناراحت شوند از آن‌ها درس می‌گیرند و به جای این‌که دیگران را مسئول اشتباهات خود بدانند سعی می‌کنند آن‌ها را برطرف نمایند. داشتن چنین رویکردی سبب کاهش قابل توجهی از میزان اشتباهات و همچنین افزایش میل به آموختن و پند گرفتن از آن‌ها در بین کارکنان می‌شود.

افراد شاد از خلاقیت بیشتری برخوردارند

بهترین راهی که برای به وجود آوردن ایده‌های تازه و پیشرفت بهره‌وری وجود دارد شاد بودن در محل کار است. زمانی‌که محیط کار شاد بوده و پر از عشق باشد ایده‌های خلاقانه در آن‌جا موج خواهد زد و زمینه مناسبی برای مسئولیت‌پذیری، افزایش انعطاف‌پذیری و تفکر خلاق را به وجود خواهد آورد و همه این فرایندهای مثبت تا مدت‌ها داخل شرکت باقی و جاری خواهد شد.

در پایان باید گفت که شاد بودن در محیط کار یکی از عواملی است که رضایت از کار را به دنبال دارد. این‌که فردی کارفرمایی داشته باشد که محیط کار خوب و عالی برای آن فراهم نماید یک گزینه بوده و این امکان وجود دارد که همه جا چنین کارفرمایی وجود نداشته باشد پس باید شما خود شاد بودن را انتخاب کنید و راهکارهای ارائه شده را به کار ببندید تا بتوانید در محیط کاری خود که حدود یک سوم از عمرتان را در آن می‌گذرانید احساس خوب و رضایتمندی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید