جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

شغل مورد علاقه خود را بیابید

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
شغل مورد علاقه خود را بیابید

یکی از بزرگ‌ترین تصمیمات بشر در طول زندگی، تصمیمی ست که در رابطه با شغلش گرفته می­‌شود. انتخاب شغل براساس نوع مهارت‌­ها و نوع علاقه یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی را شکل می­‌دهد. با انتخاب شغل مورد نظر ما می­‌توانیم به کل آینده­‌مان را با تغییر روبرو کنیم و به خواسته‌­هایمان براساس شرایط ایجاب شده برسیم یا نرسیم. شغل مورد علاقه ما صرفا شغلی نیست که آینده و خوشبختی مارا تضمین کند. نوع مهارت و استعداد، توانایی‌­ها و شرایط شخصی و حرفه­ای در انتخاب شغل بسیار مهم است. چه بسا افراد زیادی به شغلی خاص علاقه می­‌ورزند اما استعداد و توانایی­‌های لازم را برای ادامه آن شغل ندارند و متاسفانه موفق نخواهند شد. علاقه، استعداد، تلاش سه عنصر به هم پیوسته اند که با حضور همدیگر نتیجه بخش خواهند بود.

شغل

چگونه بفهمیم که بهترین شغل برای ما کدام است؟

در کشورهای پیشرفته در زمان انتخاب رشته برای دانش آموزان کلاس­‌های استعدادیابی برپا می­‌شود که براساس نوع استعداد دانش آموز، شغل و رشته پیشنهادی به او ارائه می­‌شود. متاسفانه چنین امکانی در کشور ما وجود ندارد و استعدادیابی را خود دانش آموز باید انجام دهد. بیشتر اوقات فشار روانی که خانواده­‌ها برای انتخاب رشته‌­ای خاص به دانش آموز می‌­آورند، باعث می­‌شود دانش­‌آموز فرصت خودش را برای رقم زدن آینده‌­ای پربار و حرف‌ه­ای از دست بدهد و با بی علاقگی به شغل خاصی بپردازد. در مقابل، تعداد زیادی از افراد که با علاقه خالص به انتخاب شغل و رشته می‌­پردازند از ادامه راه سر باز می‌­زنند و خستگی به آن‌ها غلبه می­‌کند. بهترین شغل برای ما شغلی است که به آن علاقه بورزیم و از تلاش کردن در آن خسته نشویم.

بهترین شغل دنیا

همیشه سوالاتی در رابطه ما بهترین شغل دنیا، سخت‌ترین شغل، آسان‌­ترین شغل و ... مطرح شده است اما هیچگاه پاسخ این سوالات واحد نبوده است. بهترین شغل دنیا شغلی است که هر روز با خیالی آسوده و لبی خمدان به سراغ آن بروید. افراد زیادی هستند که درآمد زیادی از شغل‌شان کسب نمی­‌کنند اما عاشقانه شغلشان را ادامه می‌­دهند و هر روز بیش از پیش به آن شغل علاقه نشان می‌­دهند. برای انتخاب شغل المان‌­هایی مثل درآمد، سختی و آسانی، مهارت و ... وجود دارد که اگر فکر شده و با منطق به سراغ آن‌ها برویم به نتیجه خوبی خواهیم رسید. بهترین شغل دنیا از آن کسانی است که در راهی که با علاقه انتخاب کرده­‌اند، خود و توانایی­‌هایشان را نشان می­‌دهند و همواره در آن شغل می‌­درخشند. شاید یک نویسنده به اندازه یک رئیس شرکت درآمد نداشته باشد اما چیزی که برای آن نویسنده همواره وجود دارد عشق و مثبت نگری در شغلش است.

پول‌ساز ترین شغل دنیا

همیشه نام برخی از شغل‌­ها همراه با درآمد بالا ذکر می­‌شود و این موضوع افراد را ترغیب می­‌کند که به سراغ آن شغل­‌ها بروند. برای مثال ما با شنیدن نام یک کارخانه­‌دار تصور می­کنیم که او همواره با درآمد بسیار بالایی شاغل است اما در همین مورد نیز افراد زیادی وجود دارند که درآمد اندکی دارند و در مقابل نام کارگر و کارمند با حقوق کم مطرح می­‌شود اما افرادی بوده­اند و هستند که در پست و مقامی که دارند با وجود اینکه بعنوان زیردست افراد کار می­‌کنند، اما همواره از حقوق و مزایای بسیار بالایی برخوردارند. حتی کم ارزش­ترین شغل از نظر عموم جامعه اگر با جدیت، علاقه و پشتکار دنبال شود بعنوان پر درآمدترین و بهترین شغل دنیا مطرح می‌­شود.

مدرک تحصیلی تا چه حد برای بدست آوردن شغل شما موثر است؟

شغل­‌های زیاد اعم از دولتی  غیردولتی وجود دارد که یکی از مهم‌­ترین عناصر موفقیت و استخدام در آن‌ها مدرک تحصیلی است اما تجربه ثابت کرده است که افراد زیادی با تحصیلات نامربوط در شغل­‌هایی موفق شده‌­اند و ثروت و اعتبار زیادی کسب کرده‌­اند. مدرک تحصیلی می‌­تواند بعنوان یک عنصر یاری دهنده نقش موثری داشته باشد اما صرفا این مدرک، برگ ضمانت شما برای موفقیت نیست. اطلاعات و تجربه چیزی نیست که صرفا با درس خواندن میسر شود اما شاید در برخی موارد تحصیلات شما به کمک‌تان بیایند. در برخی از شغل­‌ها عملا مدرک تحصیلی بلا استفاده هستند و یادگیری و فن مهم­‌ترین عوامل موفقیت در این شغل‌­ها به حساب می‌­آیند.

بدترین شغل دنیا کدام است؟

بدترین شغل دنیا شغلی نیست که در آمار جهانی بعنوان بدترین یا سخت‌ترین شغل مطرح شود، بلکه بدترین شغل، شغلی است که شما هر روز پس از بیدار شدن خودتان را برای انتخابش سرزنش می­‌کنید و با بی میلی مطلق به آن می‌­پردازید. بدترین شغل، شغلی است که در آن نه مهارتی دارید و نه به آن علاقه­‌ی خاصی. شغل­‌های زیادی وجود دارند که از نگاه بسیاری از افراد دلربا و جذاب هستند اما در نگاه بسیاری دیگر، بسیار سخت و طاقت فرسا به نظر می­‌رسند. در انتخاب رشته و شغلتان دقت فراوانی کنید و با بی علاقگی به انتخاب آن نپردازید، چرا که این شغل تا ابد همراه شما خواهد بود و به یکی از مهم­‌ترین بخش­‌های زندگی شما تبدیل خواهد شد.

سخت‌ترین شغل دنیا چیست؟

سخت­‌ترین شغل دنیا در مجلات شغل یابی کار در معدن انتخاب شده است اما افراد زیادی هستند که با علاقه و عشق این رشته را انتخاب کرده و در آن فعالیت می­کنند. در سخت بودن این شغل شکی نیست اما عشق و علاقه بسیاری از شغل­‌ها را آسان می‌­نماید. شغل‌­های سخت معمولا با بی علاقگی دنبال می­‌شوند و تنها المان برای انتخاب آن‌ها، درآمدی است که از طریق آن شغل کسب می­‌شود. سخت­ترین شغل دنیا شما را خسته می­‌کند و هر روز با سرزنش خودتان به سراغ آن می‌­روید و هیچ علاقه‌­ای به ادامه آن ندارید.

تاثیر شخصیت ما روی شغل مان چقدر است؟

شخصیت ما و حرفه‌­ی ما به طرز عجیبی در هم تنیده شده‌­اند. شخصیت ما باعث می­‌شود که نوع نگاهمان به شغل و حرفه­مان تغییر کند. اگر با دید مثبت به شغلمان نگاه کنیم، شغل خود را بسیار هدفمند و یاری دهنده خواهیم دید و اگر شخصیت ما شخصیتی منفی نگر باشد، شغلمان بسیار عذاب آور خواهد بود. بسیاری از افراد دارای شخصیتی هستند که اگر شغلشان را مورد علاقه ندیدند به سراغ شغل جدید می­‌روند و بسیاری دیگر با همان شغل قبلی هرچقدر هم عذاب آور تا ابد ادامه خواهند داد. شخصیت ما تاثیر بسیار زیادی درنوع نگرشمان به حرفه و شغل ما دارد و باعث می­‌شود که بعد حرفه­ای ما همواره آرامش­‌بخش و به ما احساس امنیت را منتقل کند.

تاثیر شغل روی شخصیت ما چقدر است؟

حرفه و شخصیت دو عنصر در هم تنیده­اند که هرکدام بر دیگری تاثیر می­‌گذارند. تاثیر شغل بر شخصیت بسیار زیاد است و تا حد تغییر بنیادین شخصیت پیش می­‌رود. به همین منظور است که برای افرادی که دچار مشکلاتی از قبیل افسردگی هستند، توصیه می‌­شود که به سراغ شغلی بروند و یا در شغلشان تغییر ایجاد کنند. افرادی که معمولا در کارهای اداری شاغل اند، به مرور زمان دارای اخلاق­‌هایی از قبیل نظام­‌مند بودن، دقیق بودن و کنترلگر بودن می‌­شوند و در مقابل افرادی که در ها، کارهای فنی مشغول­‌اند به مرور به افرادی که به عشق نگاه عمیق­‌تری دارند می­شوند. همه‌­ی این شرایط نسبی است اما تجربه ثابت کرده است که در موارد زیادی درست و دقیق اند. افرادی که در محیط­‌هایی مثل مهدکودک یا آرایشگاه کار می­‌کنند، معمولا دارای روحیه صبر و آرامش بیشتری هستند.

شغل یابی را از کجا آغاز کنیم؟

بسیاری از افراد از سنین بسیار پایین وارد بازار کار می­‌شوند و حرفه­ای خاص را برای خود برمی‌­گزینند. اما در مقابل افراد زیادی وجود دارند که با وجود سن بالا اما هنوز شغل مورد علاقه­‌شان را پیدا نکرده­‌اند و بر سر چندراهی برای انتخاب شغل درگیرند. برای انتخاب شغل آزاد بهتر است با عقل و دل تان تصمیم بگیرد. در ابتدا شغلی را با تمام مشکلات و مزایا بشناسید و پس از شناخت خود و مهارت­‌هایتان با علاقه به انتخاب شغل دست بزنید. شغل داشتن باعث مستقل بودن شخصیتتان می‌­شود و به افرادی که بدنبال استقلال فکری و مالی هستند، کمک فراوانی می‌­کند. بنابراین اگر می‌­خواهید هرچه زودتر به استقلال برسید، برای داشتن یک شغل اقدام کنید.

شغل: مهم‌ترین نیاز بشر

یکی از مهم‌­ترین نیازهای بشر در نسل جدید، احساس نیاز به شغل است. آدمی با داشتن یک شغل علاوه بر کسب درآمد، می­‌تواند غرق در دنیای حرف‌ه­ای که به آن علاقمند هست، بشود و فارغ از تمام دغدغه‌­های موجود، ساعاتی از روز را به کارهایی به غیر از درگیری­‌های شخصی بپردازد. انتخاب شغل یکی از مهم‌­ترین دغدغه‌­ها محسوب می­‌شود و برای رسیدن به یک شغل خوب و پردرآمد، تحقیق و محاسبه بسیار مهم است و یکی از اشتباه‌­ترین رفتارها ورود به دنیای حرف‌ه­ای بدون هیچگونه علم و آگاهی است. بهتر است برای پاسخ دهی به مهم‌­ترین نیاز بشر وقت بیشتری گذاشته شود.

چگونه از طریق شغل مان درآمد بیشتری کسب کنیم

شما در هر شغل و رشته‌­ای که قرار داشته باشد، اگر بدعت و خلاقیت را وارد کارتان بکنید به بهترین نحو ممکن نتیجه خواهید گرفت. یک کارمند موفق و یک کارمند ناموفق هر دو در یک اداره کار می­‌کنند اما کارمند موفق به شرایطی که باید در آن کار کند، عادت کرده است و این روزمرگی را قبول کرده است و با وجود تمام این شرایط، به بهترین نحو نتیجه می‌­گیرد. اما یک کارمند ناموفق و ناراضی بدون هیچگونه خلاقیتی این روزمرگی را برای رسیدن به یک درآمد جزئی با رنج و عذاب از سر می‌­گذراند. مهم نیست که شما در چه رشته و عرصه­‌ای باشید، تنها کافی ست که خلاق باشید.

آیا شغل مورد علاقه ما پول‌ساز است؟

پول‌ساز بودن یا نبودن شغل مورد علاقه ما به عوامل مختلفی بستگی دارد. بسیاری از افرادی که با صرفا علاقه به  انتخاب یک شغل دست می­زنند، ممکن است هیچگاه چشمداشت مالی به شغلشان نداشته باشند. اما بسیاری از افراد هم هستند که در شغل مورد علاقه­‌شان، انگیزه برای کسب درآمد و خلاقیت در ایجاد ابعاد جدید حرف‌ه­ای بوجود می­‌آورند که باعث می‌­شود از حرفه مورد علاقه­‌شان، درآمد کسب کنند. شغل مورد علاقه ما صرفا به خودی خود شاید نتواند پول‌ساز باشد، بلکه با خلاقیت­هایی که در انجام آن از ما سر می­‌زند، می­‌تواند برای مخاطبین جذاب به نظر برسد.

چرا در شغل خود موفق نیستم؟

عوامل زیادی وجود دارد که باعث می­‌شود در شغل خود موفق نباشید. بی انگیزگی و تمایل نداشتن به شاغل بودن، تنبلی، نداشتن خلاقیت، خوشرو نبودن و ... باعث می‌­شود در شغل­تان به موفقیت نرسید. اگر به حرف‌ه­ای که به آن دست یافتید، علاقه دارید، بهتر است تمام تلاشتان را بکنید تا در آن شغل خودتان را به بهترین نحو نشان دهید. اگر از شغل خود راضی نیستید، وقت را تلف نکنید. هرچه زودتر شغلتان را تغییر دهید و به چیزی که علاقه دارید، برسید.

ویژگی‌های یک شغل خوب چیست؟

یک شغل خوب باید به اندازه تلاش و استعداد شما به شما درآمد بدهد. متاسفانه نارضایتی از شغل در این زمانه به علت این است که مردم به اندازه تلاششان درآمد کسب نمی­‌کنند و بیشتر از اندازه­ی حقوقشان تلاش می­‌کنند. در یک شغل خوب و مناسب باید فضا و جو پرمهر و صمیمانه باشد و فرد برای رفتن به سرکار علاقه و اشتیاق داشته باشد. اشتیاق و علاقه به کار باید هر روز بیشتر شود. کار کردن در فضایی که علاقه‌­ای به آن ندارید، طاقت فرسا و غیرقابل تحمل است.

شغل مان را خودمان انتخاب کنیم

برای انتخاب شغل به خودتان و انتخابتان احترام بگذارید. از مشورت کردن برای انتخاب شغل، نترسید اما به همه‌­ی مشورت­‌ها گوش نکنید و در نهایت تصمیم نهایی را خودتان بگیرید. برای گرفتن درست ترین تصمیم باید به حرف قلب و مغزتان گوش کنید. با علاقه به انتخاب شغل دست بزنید و اگر در آن استعداد و توانایی دارید، خودتان را نشان دهید. اگر شغل­تان را خانواده‌­تان انتخاب کرده باشند، درصورت نارضایتی، این اشتباه را همواره بر گردن آن‌ها خواهید انداخت.

شغل تان را چالش برانگیز کنید

اگر شغل­تان یک‌دست و بدون هیچگونه چالش خاصی است، خودتان برای خودتان چالش درست کنید و شغل­تان را به یک شغل جالب توجه و جذاب تبدیل کنید. فضای کار را به فضای گرم و صمیمانه­‌ای تبدیل کنید و هر روز با درست کردن شادی­‌های کوچک، ریتم کند زندگی و فضای کار را تغییر دهید. روش‌­هایتان را تغییر دهید و خودتان را شگفت زده کنید. تغییر روش در شغل باعث می­‌شود که جو کار از حالت یکدستی و یکنواختی خارج شود.                                                            

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید