جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

شیر خشک برای تامین لاکتوژن نوزاد

author منتشر کننده
بدون نظر 9 0
شیر خشک برای تامین لاکتوژن نوزاد

شیر خشک یا شیر مادر:

شیر خشک چیست؟ شیر خشک تغذیه ای کمکی و پودری شکل برای نوزادان است که گاهی در جایگاه غذای اصلی برای آنها به حساب می‌آید. یکی از بحث های داغ میان رسانه ها و افرادی که به تازگی مادر شده‌اند مصرف یا عدم مصرف"شیر خشک"برای  نوزادان شان است. نوزادان زیادی از شیر مادر تغذیه می‌شوند و در این میان برخی دیگر از نوزادان با شیرخشک تغذیه می‌شوند. نکته اصلی این است که شیر خشک برای تامین لاکتوژن نوزاد مانند شیر مادر که بهترین تغذیه برای نوزادان به حساب می‌آید می تواند عمل کند؟ در زمانی که مادر شیر کافی برای نوزاد خود ندارد، شیر خشک برای تقویت حافظه و تامین املاح لازم به کمک مادر می‌آید. همواره شیر مادر بهترین تغذیه تا قبل از شش ماهگی به حساب می‌آید و از لحاظ جسمی و روحی تاثیر عمیقی بر نوزادان می گذارد. محتویات در شیر مادر باعث می‌شود تا بدن کودک در برابر ویروس ها و بیماری های عفونی و التهاب روده و معده قوی شود. اما در زمان ضرورت جایگزین شیر خشک بجای شیر مادر انتخاب سنجیده ای است ،اما بهتر است برای استفاده از شیر خشک با پزشک متخصص مشورت شود و نوع شیر خشک را دکتر بنا بر قد و وزن نوزاد پیشنهاد دهد.

شیر خشک برای تامین لاکتوژن نوزاد

املاح تامین کننده ی بدن نوزاد با شیر خشک

شیر خشک در بسیاری از موارد مانند شیر مادر عمل نمی کند و گاها شیر خشک برای چاقی نوزادان کمک فراوانی می‌کند. در شیر خشک مصرف بسیاری از مواد مانند لاکتوژن ممنوع می‌باشد. هورمون های پرولاکتین، لاکتوژن و سوماتوتروپین از مهم ترین هورمون های هیپوفیز هستند که به رشد بدن کمک می‌کند. ترشح لاکتوژن در شیر مادر آغاز می‌شود و تا زمانی که نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند، ترشح لاکتوژن ادامه خواهد داشت، لاکتوژن بیش از حد موجب دیابت می‌شود و چاقی نوزاد ها را موجب می‌شود.

هم چنین یکی از فواید شیر مادر برای نوزاد گوارش آسان آن است، عاملی که در شیر خشک یافت نمی‌شود، علاوه بر این خطر سندروم مرگ ناگهانی کودک و ابتلا به اضافه وزن را در یک سال اول کاهش می‌دهد. بسیاری از احتیاجان بدن نوزاد در شیر مادر وجود دارد، چیزی که در شیر خشک یافت نمی‌شود. برای مثال کمبود آهن یکی از مشکلات نوزادان در ابتدای تولدشان است، کمبود ویتامین K نیز در کودکان به شدت به چشم می‌خورد که برای جلوگیری از انعقاد خون مناسب است. ویتامین های دیگری مثل آهن، ویتامین D، از ترکیباتی است که در شیر مادر یافت می‌شود.

اما شیرخشک بسیاری از مواد مغذی را دارد که هیچ کدام از غذاهای کمکی از چنین تنوعی برخوردار نیستند. چربی های شیر خشک شامل: روغن سویا، اولئین پالم، روغن آلگال، روغن آفتابگردان، روغن نارگیل و روغن آلپینا است. مواد معدنی شیر خشک نیز فروس سولفات، کلریدکلسیم ،فسفات پتاسیم، سیترات پتاسیم، سولفات منگنز،‌ سلنات‌سدیم،‌ فسفات تری‌کلسیم، کلرید‌منیزیوم،‌ زینک‌سولفات و کاپرسولفات می‌شود. مهم‌ترین عامل ضدعفونی بودن شیر مادر یک آنتی‌بادی به نام ایمونوگلوبولین است که از نوزاد در برابر عوامل بیماری زا محافظت می‌کند، چیزی که در شیر خشک وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید