جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مادران بخوانند: شیوع آنفولانزا در مدارس

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
مادران بخوانند: شیوع آنفولانزا در مدارس

شیوع بیماری های تنفسی در نیمه دوم سال افزایش می یابد و این موضوع با شروع مدارس همزمان می شود. متاسفانه انتقال بیماری هایی از قبیل آنفولانزا باعث نگرانی والدین و از سوی دیگر موجب غیبت دانش آموزان و عقب ماندن از تحصیل می شود. آنفولانزا، سرما خوردگی و حتی کرونا همچنان از دلایل شایع غیبت دانش آموزان در مدرسه می باشد.

میزان شیوع آنفولانزا در سال جاری

بنا بر اعلام وزارت بهداشت،خوشبختانه روند ابتلا به کرونا در سال جاری کاهشی بوده است. با پیش بینی رئیس مرکز مدیریت بهداشت می توان گفت پیک اول شیوع آنفولانزا در کشور اوایل تا اواسط آبان ماه رخ خواهد داد.ایشان در ادامه اضافه کردند که پیش بینی می کنیم امسال موارد آنفولانزا افزایشی باشد زیرا با کاهش موارد کرونا دیگر ویروس آنفولانزا غالب نخواهد بود.

پیشگیری از آنفولانزا

اگر یک بیماری زمینه ای دارید یا باردار هستید، در معرض خطر عوارض جدی هستید. واکسن زدن هر ساله بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا است. فصل آنفولانزا - زمانی که موارد آنفولانزا به طور چشمگیری افزایش می یابد - در نیمکره شمالی (که شامل ایالات متحده می شود) از اکتبر تا مه است. بیشترین تعداد موارد (پیک) معمولا بین دسامبر و فوریه اتفاق می افتد. در هر کجای دنیا که هستید بهتر است سعی کنید قبل از رسیدن زمان پیک بیماری، اقدام به تزریق واکسن کنید.

بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا تزریق واکسن آنفولانزا در هر سال است. واکسن ها سیستم ایمنی شما را آموزش می دهند تا عفونت ها را تشخیص دهد و قبل از اینکه بیمار شوید با آن ها مبارزه کند. ویروس آنفولانزا می تواند هر سال کمی تغییر کند (جهش یابد) به همین دلیل است که باید هر سال واکسن بزنید.

حتی اگر با نسخه ای متفاوت از آنفولانزا نسبت به نسخه موجود در واکسن بیمار شوید؛ واکسیناسیون خطر ابتلا به بیماری جدی شما را کاهش می دهد. پزشک شما می‌تواند واکسن آنفولانزا را به صورت تزریقی یا مه‌آمیزی که در بینی شما اسپری می‌کنند، به شما بدهد.

راه های دیگر برای کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا عبارتند از

- دست های خود را اغلب با آب و صابون بشویید. اگر قادر به استفاده از آب و صابون نیستید، از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید.

- هنگام عطسه یا سرفه، بینی و دهان خود را بپوشانید. به جای دست برهنه، در آرنج یا دستمال کاغذی خود سرفه یا عطسه کنید.

- زمانی که شما یا آنها به آنفولانزا یا سایر بیماری های عفونی مبتلا هستید از قرار گرفتن در کنار افراد دیگر خودداری کنید.

- اگر بیمار هستید و نمی توانید از بودن در کنار دیگران اجتناب کنید، از ماسک استفاده کنید.

- از دست زدن به صورت، چشم ها، بینی و دهان خودداری کنید.

- غذا یا ظروف غذا خوردن (چنگال، قاشق، فنجان) را با دیگران به اشتراک نگذارید.

شیوع آنفولانزا

همه چیز درباره آنفولانزا

آنفولانزا یک بیماری است که شما از ویروس آنفولانزا به آن مبتلا می شوید. این بیماری علائمی مانند درد سر و بدن، گلودرد، تب و علائم تنفسی ایجاد می کند که می تواند شدید باشد. آنفولانزا در ماه‌های زمستان شایع‌تر است. آنفولانزا و سرماخوردگی می توانند علائم مشابهی مانند آبریزش بینی و سرفه داشته باشند. اما علائم سرماخوردگی معمولا خفیف هستند و علائم آنفولانزا می تواند شدید باشد و منجر به عوارض جدی شود. ویروس های مختلف باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند.

چگونه بفهمم آنفولانزا یا کووید-19 دارم؟

از آنجایی که آن ها علائم مشابهی دارند؛ تنها راه برای اطمینان از ابتلا به آنفولانزا یا COVID-19 انجام آزمایش است. هر دوی این بیماری ها می تواند فرد را در معرض خطر بیماری جدی قرار دهد اما ویروس‌های مختلف باعث ایجاد این عفونت‌ها می‌شوند و پزشکان درمان های جداگانه ای برای این بیماری ها در نظر می گیرند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر عوارض ناشی از آنفولانزا هستند؟

برخی از شرایط سلامتی می توانند شما را در معرض خطر بیشتری برای بیماری شدید ناشی از آنفولانزا قرار دهند. این لیست شامل عوارض تهدید کننده زندگی است که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. اگر:

- آسم، COPD یا بیماری مزمن ریوی دیگر داشته باشید.

- سابقه بیماری کلیوی، کبدی، عصبی، قلب یا عروق خونی از جمله سکته داشته باشید.

- شرایطی دارید که باعث مشکلاتی در عملکرد عضلانی می شود یا سرفه کردن، بلعیدن یا پاک کردن مایعات از مجاری تنفسی را دشوار می کند.

- دیابت داشته باشید

- سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید (به دلیل HIV/AIDS، سرطان یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی).

- یک اختلال خونی مانند بیماری سلول داسی شکل دارید.

- داشتن BMI بیشتر از 40 (چاقی)

- زیر 5 سال یا بالای 65 سال سن دارند

- حامله هستید

- زیر 19 سال هستید و به طور منظم آسپرین مصرف می کنید.

- در یک مرکز مراقبت طولانی مدت زندگی کنید.

علائم آنفولانزا چیست؟

علائم آنفولانزا معمولاً به سرعت ظاهر می شود و می تواند شامل موارد زیر باشد:

- تب

- لرز

- بدن درد

- سرفه

- سردرد

- گلو درد

- آبریزش یا گرفتگی بینی (احتقان)

- خستگی یا احساس خستگی

- اسهال یا استفراغ (معمولا فقط در کودکان)

- ممکن است همه این علائم را نداشته باشید

چه چیزی باعث آنفولانزا می شود؟

ویروس آنفولانزا باعث آنفولانزا می شود. آنفولانزای A، B و C شایع ترین انواعی هستند که افراد را مبتلا می کنند. آنفولانزای A و B فصلی هستند (بیشتر افراد در زمستان به آن مبتلا می شوند) و علائم شدیدتری دارند. آنفولانزای C علائم شدیدی ایجاد نمی کند و فصلی نیست - تعداد موارد تقریباً در طول سال ثابت می ماند.

H1N1 ("آنفولانزای خوکی") و آنفولانزای پرندگان هر دو زیرگروه آنفولانزای A هستند.

آیا آنفولانزا مسری است؟

بله، آنفولانزا مسری است (از فردی به فرد دیگر سرایت می کند). به ازای هر فرد مبتلا، آنفولانزا را به یک تا دو نفر دیگر منتقل می کنند.

آنفولانزا چگونه گسترش می یابد؟

ویروس آنفولانزا از تماس مستقیم یا غیرمستقیم با فرد دیگری که آلوده شده است پخش می شود. راه های رایج ابتلا به آنفولانزا عبارتند از:

از کسی که در نزدیکی شما سرفه، عطسه یا صحبت می کند. قطرات می توانند به دستان شما برسند یا در هوا حرکت کنند تا وارد بینی یا دهان شما شوند. سپس آنفولانزا وارد ریه های شما می شود.

با لمس سطحی که توسط ویروس آنفولانزا آلوده شده است؛ سپس دست، صورت، بینی، دهان یا چشمان خود را لمس کنید. این شامل مواردی مانند دستگیره در، میز، کامپیوتر و تلفن می شود.

با لمس دست ها یا صورت فردی که مبتلا به آنفولانزا است؛ سپس با لمس صورت، بینی، دهان یا چشم های خود.

چه مدت پس از قرار گرفتن در معرض آنفولانزا بیمار می شوم؟

اگر آلوده شده باشید، معمولاً یک تا چهار روز پس از قرار گرفتن در معرض (دوره کمون) علائم آنفولانزا را خواهید دید.

آنفولانزا چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک با توجه کردن به علائم و آزمایش نمونه‌ای از مخاط بینی شما، آنفولانزا را تشخیص می‌دهد. آنها یک چوب بلند با نوک نرم (سواب) را برای آزمایش آنفولانزا در بینی شما قرار می دهند. نتایج ممکن است چند دقیقه طول بکشد یا پزشک شما ممکن است نمونه را به آزمایشگاه بفرستد و در یک یا دو روز نتایج را دریافت خواهید کرد.

آنفولانزا چگونه درمان می شود؟

پزشکان می توانند آنفولانزا را تحت شرایط خاصی با داروهای ضد ویروسی درمان کنند. داروهای ضد ویروسی می توانند خطر ابتلا به بیماری شدید را کاهش دهند و مدت زمان بیماری را کاهش دهند. بسیاری از افراد می توانند آنفولانزا را بدون تجویز دارو درمان کنند. پزشکان داروهای ضد ویروسی را تجویز می کنند اگر:

کمتر از 48 ساعت علائم داشته اند. اگر داروهای ضد ویروسی بعد از دو روز از شروع علائم شروع شوند؛ احتمال کمتری اثر خواهند داشت. این ویروس قبلاً نسخه های بیشتری از خود ساخته است و بدن شما شروع به مبارزه با آن با آنتی بادی های خود کرده است.

یک بیماری زمینه ای دارند یا در معرض خطر بیماری شدید هستند. پزشکان ممکن است داروهای ضد ویروسی را تجویز کنند حتی اگر علائم را برای بیش از 48 ساعت داشته باشید.

علائم شدید داشته باشید، حتی اگر بیش از 48 ساعت بیمار بوده باشید.

با افرادی که در معرض خطر عوارض شدید آنفولانزا هستند زندگی کنید یا از آنها مراقبت کنید.

چه داروهایی آنفولانزا را درمان می کند؟

داروهای ضد ویروسی برای آنفولانزا عبارتند از:

Oseltamivir فسفات (Tamiflu®): اوسلتامیویر را به صورت خوراکی به صورت قرص یا مایع مصرف می کنید. طول مدت مصرف این دارو چند روز خواهد بود.

زانامیویر (Relenza®): زانامیویر را از طریق دهان با دستگاه استنشاقی تنفس می کنید. معمولاً باید چندین روز آن را مصرف کنید. زانامیویر برای افراد مبتلا به مشکلات تنفسی مانند آسم یا COPD توصیه نمی شود.

پرامیویر (Rapivap®): ارائه دهنده شما پرامیویر را مستقیماً با استفاده از یک IV به داخل رگ های شما می دهد. شما معمولا فقط به یک دوز پرامیویر نیاز دارید.

ماربوکسیل بالوکساویر (Xofluza®): شما بالوکساویر ماربوکسیل را به صورت خوراکی به صورت قرص یا مایع مصرف می کنید. شما فقط یک دوز مصرف می کنید. اگر باردار هستید، در دوران شیردهی یا شیردهی، بستری در بیمارستان یا شرایط پزشکی خاصی هستید، بالوکساویر توصیه نمی شود.

قبل از شروع یک داروی ضد ویروسی، به پزشک خود در مورد هر گونه بیماری که دارید بگویید.

عوارض جانبی درمان

هر داروی ضد ویروسی عوارض جانبی متفاوتی دارد، اما موارد رایج شامل تهوع و اسهال است. داروهای استنشاقی می توانند باعث اسپاسم شوند که راه های هوایی شما را سفت و باریک می کند (برونکواسپاسم).

مراقبت های لازم جهت بهبود سریع

بسیاری از افراد می توانند علائم آنفولانزا را در خانه با داروهای بدون نسخه (OTC) و سایر درمان ها مدیریت کنند، از جمله:

- استراحت زیاد

- نوشیدن مایعاتی مانند آب یا آب گوشت برای کمک به جلوگیری از کم آبی بدن.

- استفاده از بسته های حرارتی یا بطری های آب گرم می تواند به درد عضلات کمک کند.

- مصرف استامینوفن (Tylenol®) یا NSAIDs (Advil®، Motrin®، Aleve®) می تواند به کاهش تب و تسکین درد سر و بدن کمک کند.

- استفاده از اسپری یا داروهای ضد احتقان خوراکی مانند فنیل افرین یا سودوافدرین می تواند به رفع آبریزش یا گرفتگی بینی کمک کند.

- مصرف داروهای سرکوب کننده سرفه (ضد سرفه) مانند دکسترومتورفان می تواند به آرام کردن سرفه آزار دهنده کمک کند.

- استفاده از خلط آورهایی مانند گایفنزین پاکسازی مخاط از ریه ها را آسان تر می کند.

- همه نباید از OTC های خاصی استفاده کنند، بنابراین قبل از استفاده از آن ها با پزشک خود مشورت کنید. همچنین ایده خوبی است که مطمئن شوید برخی از داروها برای استفاده همزمان یا همراه با مکمل‌ها مناسب هستند. به کودکان زیر 16 سال آسپرین ندهید، مگر اینکه پزشک آن ها بگوید مشکلی ندارد.

آنفولانزا چقدر طول می کشد؟

آنفولانزا می تواند از چند روز تا دو هفته طول بکشد. علائمی مانند تب و بدن درد ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شوند اما معمولاً سریعتر از سایر علائم از بین می روند. سرفه یا آبریزش بینی می تواند بیشتر طول بکشد.

آنفولانزا چه مدت مسری است؟

شما می توانید از یک روز قبل از شروع علائم تا یک هفته پس از آن به آنفولانزا مسری باشید. شما برای سه تا چهار روز پس از شروع علائم، مسری هستید. افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و نوزادان ممکن است برای مدت طولانی تری مسری باشند.

چه زمانی می توانم به سر کار/مدرسه برگردم؟

برای جلوگیری از سرایت آنفولانزا به دیگران، نباید تا زمانی که حداقل 24 ساعت از تب شما گذشته باشد (بدون مصرف داروهای کاهش دهنده تب) به محل کار یا مدرسه برگردید. ممکن است کارفرما یا مدرسه شما شرایط متفاوتی برای بازگشت داشته باشد.

عوارض

خود ویروس آنفولانزا می تواند عوارضی ایجاد کند یا سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و به باکتری ها اجازه دهد قسمت های مختلف بدن شما را آلوده کنند (عفونت ثانویه). عوارض و عفونت های ثانویه عبارتند از:

- عفونت های گوش

- عفونت های سینوسی

- عفونت شدید ریه (پنومونی). ذات الریه می تواند منجر به سندرم زجر تنفسی حاد (ARDS) و سایر شرایط تهدید کننده زندگی شود.

- از دست دادن بارداری (سقط جنین).

- نقص لوله عصبی (NTDs) در جنین در حال رشد یک فرد باردار.

سالانه چند نفر بر اثر آنفولانزا جان خود را از دست می دهند؟

در یک فصل معمولی آنفولانزا در ایالات متحده، تخمین زده می شود که بین 20000 تا 50000 نفر بر اثر آنفولانزا می میرند. 300000 تا 500000 نفر دیگر به دلیل بیماری جدی نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید