جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

صندوق‌های بخشی را بشناسید

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
صندوق‌های بخشی را بشناسید

روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به دو روش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود. در سرمایه‌گذاری مستقیم فرد با استفاده از روش‌های مختلف تحلیل مانند تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، تابلوخوانی و با توجه به میزان ریسک‌پذیری و صرف زمان، سهام مناسب را شناسایی و اقدام به خرید و فروش می‌کنند. سرمایه‌گذاری غیر مستقیم شامل استفاده از صندوق سرمایه گذاری و سبدگردانی اختصاصی است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با جمع آوری مبالغ خرد از سرمایه‌گذاران مختلف، به صورت تخصصی اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار می‌کنند. از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به نقدشوندگی بالا، امکان سرمایه‌گذاری با حداقل مبلغ، مدیریت ریسک مطلوب به کمک تنوع بخشی به سبد دارایی، مدیریت دارایی تحت نظر تیم متخصص و حرفه‌ای و … اشاره کرد.

صندوق‌ها از نظر ترکیب دارایی شامل چند دسته متنوع مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی، صندوق مختلط، صندوق بخشی، صندوق اهرمی، صندوق درآمد ثابت، صندوق اصل تضمین سرمایه، صندوق طلا و … هستند. همچنین از لحاظ نحوه سرمایه‌گذاری به دو دسته صندوق‌های صدور و ابطالی و صندوق‌های قابل معامله (ETF) تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی صندوق‌های بخشی می‌پردازیم.

صندوق بخشی

به یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در یک صنعت یا بخش خاص مانند فلزات اساسی، پتروشیمی، تکنولوژی، غذایی، املاک و …سرمایه‌گذاری می‌کنند، صندوق بخشی گفته می‌شود. هدف صندوق بخشی کسب بازدهی مطلوب از طریق سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های برتر یک صنعت است. این صندوق‌ها به علت سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص، تحت تاثیر ریسک و نوسانات موجود در آن صنعت قرار خواهند گرفت.

عمده ترکیب دارایی صندوق‌های بخشی، سهام شرکت‌های بورسی فعال در یک صنعت است، همچنین احتمال اینکه بخش کوچکی از دارایی‌های این صندوق شامل سهام شرکت فعال در باقی صنایع، اوراق با درآمد ثابت کم ریسک و گواهی سپرده کالایی باشد نیز وجود دارد. با توجه به امیدنامه صندوق‌های بخشی، این صندوق‌ها می‌بایست حداقل ۷۰ درصد سبد دارایی خود را به سهام موجود در یک صنعت خاص اختصاص دهند و حداکثر ۱۰ درصد از کل دارایی خود را نیز در سهام سایر صنایع سرمایه‌گذاری کنند.

از ویژگی‌های این صندوق‌ها می‌توان به کسب بازدهی مطلوب در صورت مساعد بودن وضعیت صنعت، عدم نیاز به تحلیل و خرید تعداد زیادی از سهام مختلف یک صنعت و … اشاره کرد. در ابتدا ممکن است به نظر برسد که صندوق‌های بخشی با صندوق‌های شاخصی تفاوت زیادی ندارد و مشابه هم هستند، اما باید یه این نکته توجه کرد که عمده سرمایه‌گذاری صندوق‌های بخشی در یک صنعت خاص است و دارای یک سبد دارایی با مدیریت فعال هستند. صندوق‌های شاخصی از یک شاخص خاص پیروی می‌کنند و دارای سبد دارایی با مدیریت غیر فعال یا نیمه فعال هستند.

بخشی خودران

صندوق خودران دومین صندوق سرمایه‌گذاری بخشی کارگزاری مفید است که مدیران صندوق با سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های خودرویی و مدیریت ریسک توسط تیم حرفه‌ای در تلاش برای کسب بازدهی بیشتر نسبت به شاخص بخش خودرویی برای سرمایه‌گذاران هستند.

صندوق خودران مطابق امیدنامه می‌بایست حداقل ۷۰ درصد در سهام و حق‌تقدم‌ سهام شرکت‌های فعال در صنایع خودرو و قطعات خودرو سرمایه‌گذاری کند. همچنین امکان سرمایه‌گذاری توسط مدیران صندوق تا حداکثر  ۱۰ درصد از دارایی صندوق در سهام و حق تقدم سایر صنایع، حداکثر ۱۵ درصد از دارایی در گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی و در نهایت حداکثر ۵ درصد در گواهی‌های سپرده‌کالایی وجود دارد.

با توجه به روند رشد صنعت خودرو در بازار سرمایه، نزدیک بودن رفتار آن به شاخص کل، همچنین با توجه به افزایش تقاضا این صنعت در بازار داخلی و همچنین با کمک تجربه سبدگردان حرفه‌ای، امکان کسب بازدهی مناسب در بلند مدت برای سرمایه‌گذاران وجود دارد. با سرمایه‌گذاری در این صندوق، در سبدی تشکیل شده از بهترین نمادهای فعال در این صنعت سرمایه‌گذاری خواهید کرد.

صندوق خودران از نوع صندوق‌های قابل معامله (ETF) است، به همین علت بعد از دریافت کد بورسی می‌توانید با جستجوی نماد خودران از طریق تمامی سامانه‌های معاملاتی آنلاین در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۴۵ الی ۱۵:۰۰ (ساعت ۸:۴۵ الی ۹:۰۰ زمان پیش‌گشایش نماد) با حداقل مبلغ (۱۰۰ هزارتومان) و تعداد دلخواه سرمایه‌گذاری کنید. لازم به ذکر است که این صندوق پرداخت دوره‌ای سود ندارد و از تفاوت نرخ خرید و فروش، سود یا زیان صندوق تعیین می‌گردد. امکان مشاهده بازدهی دوره‌ای و ترکیب دارایی نیز در سایت صندوق خودران وجود دارد.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید