جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

علائم آپاندیس چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
علائم آپاندیس چیست؟

همه ی ما نام این بخش از بدن را که می شنویم احساس خطر می کنیم زیرا در صورتی که عفونت کند درد زیادی را به همراه خواهد داشت. آپاندیس یک زائده و یا بهتر است بگوییم یک قسمت بسیار کوچک و انگشت مانند درون شکم است که در تحتانی ترین قسمت سمت راست در بخشی که روده بزرگ و کوچک به هم متصل می شوند، قرار گرفته است. زمانی آپاندیس ایجاد می شود که آپاندیس ملتهب و پر از مایع چرکین، مایعی که از سلول های مرده و بقایای التهاب های عفونی شود. اگر آپاندیس درمان نشود، متورم می شود و در آخر پاره خواهد شد و مواد ضائد آن درون شکم تخلیه می گردد و حیات فرد را به خطر می اندازد.

علائم آپاندیس چیست؟

اگر شما به دنبال این هستید که از آپاندیس جلوگیری کنید باید به شما بگوییم کارتان بی فایده است. زیرا چنین راهی وجود ندارد پس بهترین راه، آشنایی با نشانه های آپاندیس است. اگر آپاندیس داشته باشید اولین نشانه و علامت، احساس درد در ناحیه ی انتهایی شکم است. بعد از گذشتن چند ساعت از اولین نشانه، بین 12 تا 24 ساعت، این درد آهسته به پایین سمت راست شکم منتقل می شود و دقیقاً همان نقطه ای که آپاندیس قرار دارد درد خواهد گرفت. در حقیقت برای تشخیص آپاندیس، پزشک ابتدا سوالاتی در مورد داروهایی که قبلا مصرف می کردید یا در حال استفاده هستید می پرسد و سپس در مورد درد در ناحیه شکم و دیگر علائمی که دارید یا دارو هایی که مصرف می کنید خواهد پرسید. بعد از آن دکتر شروع به معاینه فیزیکی شخص می کند.

از آنجایی که تقریبا برای همه ی ما درد در ناحیه شکم پیش آمده است می توان ادعا کرد که درد در این ناحیه یکی از متداول ترین نوع دردها است. مثل دل درد ناشی از سندروم روده تحریک پذیر، مشکلات گوارشی، عفونت های دستگاه ادراری و بیماری های التهابی لگن، بیماری عفونی که در ناحیه لگن و رحم اکثر خانم ها اتفاق خواهد افتاد. شما ممکن است که دل دردهای زیادی را تجربه کرده باشید اگر دچار یبوست، مسمومیت غذایی، سنگ کلیه، مشکلات گوارشی شده باشید. بنابراین بسیار مهم است که به دنبال دیگر نشانه های آپاندیس باشید اگر احساس دل درد می کنید.

رایج ترین نشانه ها که می گویند شما باید برای عمل آماده شوید درد های دوره ای ایست یعنی  احساس درد در شکم زمانی که قسمت پایین سمت راست را فشار می دهید و این درد به سمت چپ شکم کشیده می شود و یا ایجاد درد در ماهیچه های نزدیک آپاندیس، دردی که در ناحیه داخلی لگن می پیچد. از دیگر علائم می توان به موارد زیر اشاره داشت:

- احساس درد در ماهیچه های شکم

- بی اشتهایی

- تهوع

- استفراغ

- تب خفیف

- عدم توانایی خارج کردن گاز و یا کار کردن روده

- تورم شکم

- یبوست یا اسهال

نکته ای که وجود دارد این است که در صورتی که آپاندیس گرفته باشید هنگامی که می چرخید، نفس عمیق می کشید، سرفه یا عطسه می کنید و درد شدیدی در ناحیه شکم احساس می کنید. درد در قسمت پایین شکم کمتر خواهد شد و اگر با دست آن ناحیه را فشار دهید و سریع رها کنید درد زیادی احساس خواهید کرد.

علائم آپاندیس چیست؟

علائم آپاندیس در کودکان

آیا تا به حال نام بیماری گاسترواینتریتیس را شنیده اید؟ این بیماری یک نوع بیماری عفونت باکتریایی است که سبب دل درد، اسهال و استفراغ می شود و در کودکان، علائم آپاندیس تقریبا شبیه به این بیماری است. این بیماری نوعی بیماری همچنین مسمومیت غذایی و تنگی نفس نیز علائم مشابه با آپاندیس در کودکان ایجاد می کنند. اگر شک دارید که کودکتان دچار آپاندیس شده است یا نه حتما به پزشک مراجعه کنید.

علائم آپاندیس در افراد باردار

علائم آپاندیس در زنان باردار کمی متفاوت تر از سایر افراد است به این صورت که آن ها بی اشتها می شوند و همچنین تهوع و استفراغ و درد در ناحیه پایین سمت راست شکم از دیگر نشانه هایی است که به این افراد گوشزد می کند به پزشک مراجعه کنند. به علاوه زنان باردار ادرار دردناک یا سخت، قطع ادرار و درد در ناحیه بالای شکم  دارند زیرا در دوران بارداری ممکن است که جای آپاندیس کمی تغییر کند. تشخیص آپادندیس در دوران بارداری می تواند بسیار مشکل باشد زیرا شکم و دستگاه گوارش باعث ایجاد ناراحتی در زنان باردار خواهند شد و تغییرات به وجود آمده در فیزیک زنان باعث ایجاد لگن و رحم بزرگ می گردد.

فواید آپاندیس چیست؟

شاید برایتان عجیب باشد که بشنوید آپاندیس برای بدن مفید است! با وجود اینکه این جمله عجیب به نظر می رسد اما باید گفت در حال حاضر پزشکان به این نتیجه رسیده اند که آپاندیس برای بدن فایده دارد و نقشی حیاتی در بدن ایفا می کند. برخی محققان دیگر نیز اظهار می دارند که آپاندیس یک عضو بازمانده از موجودات قبل از تکامل انسان است. این عضو مربوط به انسان های اولیه ای می باشد که غذای غالبشان، دانه های سخت و گیاهان بوده است تا به بدن انسان کمک کند به طور خیلی موثر با بیماری ها مبارزه کند. آپاندیس شما ممکن است به عنوان یک خانه ایمن حیاتی باشد جایی که در آن باکتری های خوب میتوانند منتظر بمانند تا بتوانند پس از یک مورد اسهال دوباره ظاهر شوند.

جالب است که بدانید آپاندیس در سیستم ایمنی بدن نقش دارد و دلیل آن هم این است که این ضایعه سلول های لنفاوی سفید زیادی دارد و بدین وسیله از بدن در برابر عفونت های میکروبی مهاجم محافظت می کند. همچنین مطالعات قبلی نیز نشان داده است که آپاندیس میتواند یک ساختار کمکی باشد و به طور مستقیم با گلبول های سفید خون در تماس باشد و در حقیقت بدین شکل مفید واقع شود. آپاندیس خیلی بیشتر از قبل شناخته شده است. آپاندیس در سوسمارهای استرالیایی مانند ومبات ها ودر موشهای صحرایی، لمینگ ها، چمنزارها و دیگر جوندگان و همچنین انسانها و پرایات های اخیر ظاهر شده است.

اما حالا سوال پیش می آید که چگونه آپاندیس موجب ارتقا و بهبود سلامت می شود؟ همان طور که در بخش بالایی نیز گفته شد مطالعه ای در گذشته نشان داد که آپاندیس شما به عنوان کارخانه پشتیبان برای باکتری های مفصلی مفید است، میکروب های همزیستی که به هضم و محافظت از بدن شما در برابر میکروب های بیماری زا کمک می کنند. جامعه مدرن به قدری در مقابل باکتری های کولون مضطرب شده است که بسیاری از نکات مهم را فراموش می کند. باکتری های بدن ما معمولا حدود ده تا یک سلول را ازبین میبرند و بدون انها شما می میرید. برای مثال باکتری های دوستانه که در کنار روده هستند، نقش های بسیار مهمی دارند مانند:

هضم و جذب برخی کربوهیدرات ها

اگر باکتری های روده ای که مفید هستند در بدن شما نباشند بدن شما نمیتواند برخی نشاسته ها، فیبرها و قندها را جذب کند. این باکتری ها در دستگاه گوارش شما کربوهیدرات ها را به منابع اولیه انرژی و مواد مغذی مهم مبدل می کنند. تولید ویتامین ها، جذب مواد معدنی و حذف سموم را فراهم می کنند. پروبیوتیک ها به تولید ویتامین k و b کمک می کنند و جذب مواد معدنی را ارتقا میبخشند. آنها همچنین به متابولیسم و شکست سموم کمک خواهند کرد.

باکتری های مضر تحت کنترل نگه داشته می شوند

بیماری هایی همانند وبا، روده را از وجود باکتری های مفید پاک می سازد و میزان باکتری های بد را افزایش می دهد و در واقع بخش بزرگی از نفوذ باکتری های مضر بر روی روده قرار دارد. در این مورد کار آپاندیس به راه انداختن دوباره دستگاه گوارش و کنترل کردن باکتری های مضر است.

از حساسیت جلوگیری می شود

باکتری های مفید به سیستم ایمنی بدن شما اموزش میدهند که تفاوت بین پاتوژن ها و انتی ژن های غیر مضر را تشخیص دهند و بطور مناسب به آن پاسخ دهند. این نقش مهم از سیستم ایمنی شما در برابر واکنشهای بیش از حد به انتی ژن های غیر مضر که باعث ایجاد حساسیت میشود، جلوگیری میکند.

حمایتی سازنده و مهم برای پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن

در بدن انواع و اقسام باکتری ها وجود دارد که باید گفت باکتری های سودمند اثر طولانی و قدرتمندی بر سیستم ایمنی بدن دارند. در حقیقت باکتری ها نقش مهمی در ایجاد و عملکرد سیستم ایمنی مخاطی در دستگاه گوارش خواهند داشت. انها هم چنین در تولید آنتی بادی های پاتوژن کمک می کنند. همچنین لازم است به یاد داشته باشید که 80℅ از سیستم ایمنی شما در سیستم گوارش قرار دارد و اگر شما بخواهید سلامت مطلوب خود را حفظ کنید یک نقطه سالم در ناحیه کانونی محسوب میشود. سیستم ایمنی قوی یک سیستم دفاع دربرابر بیماریهای شماست.

دانشمندان معتقدند که بر خلاف تاثیر مفید آپاندیس، غالب افراد که در دنیای امروز زندگی می کنند نیازی به آپاندیس ندارند، زیرا شما میتوانند به راحتی باکتری های خوب را در روده خود رشد دهند. اما همه با این ارزیابی موافق نیستند زیرا باکتری های خوب به طور مداوم توسط انتی بیوتیک ها، آب کلردار، قرص های کنترل بارداری، استرس، قند و شکر و یک مهاجم از فاکتور های محیط زیستی مورد حمله قرار می گیرد.

به طور ایده آل، روده شما باید شامل 85 درصد باکتری خوب نسبت به 15 درصد باکتری های غیر مفید باشد، اما فاکتورهایی که من در لیست بالا گفته شد موجب می شود که این میزان در تعدادی افراد نتیجه عکس دهد.  به همین دلیل است که من اغلب توصیه می شود که از یک پروبیوتیک استفاده کنید، تا مطمئن شوید بدن شما متعادل با باکتری های خوب باقی خواهد ماند، به خصوص اگر شما یک زندگی کاملا سالم را ندارید.  همچنین ارزش دارد به یاد بسپارید که این همان چیزی است که دانشمندان درباره ی آپاندیس میدانند. ممکن است اثرات دیگر بر روی عملکرد بدن شما داشته باشد، اما مهمتر از آن چیزی است که درحال حاضر شناخته شده است.

علت ترکیدن آپاندیس چیست؟

اینکه آپاندیس در بدن شما به اصطلاح بترکد امری است که با شنیدن نام این زائده به ذهن هر کسی خطور می کند، اما به طور علمی باید گفت در حقیقت، در شرایط حاد و هنگامی که درد شدید بوده و گسترش باکتری زیاد می شود، آپاندیس دچار پارگی شده و یا همان می ترکد. علت چنین پارگی مشخص نیست، اما ممکن است مربوط به تغییراتی باشد که در بافت لنفاوی رخ می دهد. به عنوان مثال، التهابی که موجب تورم و ایجاد فشار داخل آپاندیس می شود، می تواند موجب  پارگی آن شود. بعد از پارگی، عفونت می تواند در سراسر شکم گسترش یابد؛ با این حال، این عفونت، معمولا به یک ناحیه کوچک در اطراف آپاندیس و بافت های اطراف آن، محدود می شود و باعث ایجاد  آبسه می شود.

ملتهب شدن، داشتن درد و دیگر علائم در دوران عفونت آپاندیس ممکن است هنگام استفاده از آنتی بیوتیک ها ناپدید شوند. این  مورد معمولا در بیماران سالمند مشاهده می شود. اما بر اثر درمان موقت، توده کوچکی در بخش راست شکم ایجاد می شود که بروز این توده به علت زخم هایی است که در طی بهبودی اتفاق می افتد. این توده ها ممکن است باعث مشکلات بیشتری برای بدن شوند.

علائم آپاندیس چیست؟

آیا پاره شدن آپاندیس موجب مرگ می شود؟

این جمله به طور کامل صحیح نیست زیرا فقط در صورت مراجعه دیرهنگام به پزشک و عدم انجام اقدامات اورژانسی، فرد مبتلا ممکن است با پارگی آپاندیس، گسترش عفونت در احشاء، ورود سموم به خون و پخش سریع در بدن و در نتیجه تب شدید، گیجی و سردرد، کاهش و از دست رفتن هوشیاری و در نهایت مرگ رو به‌ رو شود.

در نظر داشته باشید که از زمان آغاز درد، چهار پنج ساعت وقت دارید که به پزشک مراجعه کنید، از التهاب یا عفونت این زائده مطمئن شوید و آن را درمان کنید. درمان آپاندیسیت، با خارج کردن آپاندیس عفونی یا ملتهب، به دو شیوه لاپاراسکوپی یا جراحی باز انجام می‌ شود. تشخیص و درمان عفونت آپاندیس در زنان (به سبب وجود شباهت علائم آن با بیماری‌های زنانه) و افراد چاق (به سبب وجود لایه‌ های زیاد چربی) سخت ‌تر است. اگر جزو این افراد هستید بیشتر احتیاط کنید و به دردهای شکمی سریع ‌تر مشکوک شوید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید