جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

عمل لیزیک چشم چگونه است؟

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
عمل لیزیک چشم چگونه است؟

لیزیک چشم و دنیای بدون عینک

آیا از عینک استفاده می کنید؟ و یا بهتر است بپرسیم آیا از عینک زدن خسته شده اید؟ اگر پاسختان به سوال مثبت است باید بگوییم که این مقاله برای شما بسیار مناسب است. عمل لیزیک چشم نوعی عمل جراحی توسط نور لیزر بر روی چشم است، که به طور معمول، برای درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم و به طور کلی برای حذف دائمی عینک انجام می شود. عمل لیزیک (Lasik surgery) باعث می شود عینک را کنار گذاشته و بتوانید از محدودیت های آن خلاص شوید. روش لیزیک نیز مانند انواع روش های دیگر جراحی درمان بینایی ، شکل قرنیه را تغییر می دهد و این کار را با پرتو لیزر انجام می دهد و قرنیه را تصحیح می کند، تا وقتی نور وارد چشم می شود، بتواند روی شبکیه به صورت مناسب متمرکز گردد.

این عمل نیازمند یک سری ضوابط و شرایط است که باید آن ها را به طور دقیق از پزشک متخصص بپرسید و بی گدار به آب نزنید. معمولا این عمل جراحی بدون درد بوده و بی هوشی ندارد و در عرض 15 دقیقه برای هر دو چشم انجام می شود. نتایج آن نیز بهبود بینایی بدون استفاده از عینک و یا لنز بوده و معمولا در طول 24 ساعت، اولین نتایج آن نمایان میگردد.

همان طور که گفته شد شما ملزم به رعایت شرایط و ضوابط این عملید و در صورتی که شما قصد عمل داشته باشید و به دلایلی همانند نازک بودن قرنیه واجد شرایط انجام این عمل نباشید، انواع دیگری از جراحی های تصحیح بینایی مانند "عمل PRK" ، "عمل لازک" و جراحی IOL نیز برای شما وجود دارد. پزشک تعیین خواهد نمود که کدام یک از این روش ها برای وضعیت شما مناسبتر است. چنانچه بعلت قوز قرنیه نمیتوانید از عمل های لیزری استفاده نمایید، میتوانید برای درمان قوز قرنیه خود از روشهای نوین مختلفی مانند لنزهای اسکلرال استفاده نمایید.

عمل لیزیک چشم چگونه است؟

عمل لیزیک چشم چگونه است؟

در صورتی که از عینک استفاده می کنید و از استفاده ی مداوم از این وسیله ی همیشه ی همراه خسته شده اید پیشنهاد ما به شما این است که ریسک این عمل را بپذیرید و از چیزی نترسید زیرا لیزیک عمل بسیار ساده ایست و نوعی عمل سرپایی محسوب می شود. شما میتوانید کلیه‌ ی پروسه ی عمل - از معاینات دقیق قرنیه تا خود عمل- را در یک روز انجام دهید. قبل از شروع جراحی، برای جلوگیری از هر نوع ناراحتی در طی مراحل جراحی، قطره بی حسی در چند نوبت در چشم ریخته می شود. همچنین ممکن است پزشک، به منظور آرام نمودن بیمارانی که استرس شدیدی دارند، برای آنها داروی آرام بخش تجویز کند. در ادامه که چشم تحت اشعه لیزر قرار می گیرد، از یک دستگاه به نام اسپکولوم جهت بازنگهداشتن پلک استفاده می شود.

اقدامات قبل از عمل لیزیک

پیش از شروع هر نوع عمل جراحي یک سری موارد و نکات باید رعایت شود و عدم رعایت آن ها نتیجه ی عمل را رضایت بخش نخواهد کرد در این رابطه نیز پیش از شروع عمل بر روی فرد می بایست برای اطمينان حاصل کردن از سلامت چشم ها، معاينه كامل چشم توسط پزشک صورت گيرد. وقتي اين كار انجام شد، پزشك انحناي قرنيه و اندازه و موقعيت مردمك ها، شكل چشم ها و ضخامت قرنيه را اندازه مي گيرد. همه ی این اقدامات انجام می شوند تا جراح مطمئن باشد قرنیه، بافت کافی برای این عمل را داراست و بهبودی بینایی، با مشکلی مواجه نخواهد شد. چرا که قرنیه‌ ی نازک، میتواند برای عمل لیزر چشم، مشکل ساز باشد.

به علاوه در ادامه رطوبت چشم نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و امکان دارد برای کاهش خطر ابتلا به خشکی چشم بعد از عمل، توصیه های پیشگیرانه به داوطلبان عمل داده شود. معمولا از یک ابزار به نام توپوگرافی قرنیه برای اندازه گیری انحنای سطح مقابل چشم و ایجاد یک طرح از قرنیه استفاده می شود. همچنین پزشک برای تشخیص اینکه آیا شما واجد شرایط برای انجام ليزيك هستید یا خیر، تاریخچه کلی سلامت چشم شما و هر نوع دارویی که در حال حاضر مصرف می نمایید را بررسی خواهد نمود. شما باید استفاده از لنز را برای مدت زمانی که توسط پزشک تعیین میشود (معمولا حدود دو هفته) قبل از معاینه چشم و قبل از Lasik متوقف نمایید؛ زیرا استفاده از لنز می تواند شکل طبیعی قرنیه را تغییر دهد.

در حین عمل لیزیک چه میگذرد؟

حالا احتمالا این سوال برای شما پیش می آید که در حین عمل چه اتفاقاتی رقم می خورد و شخص مراجعه کننده شاهد چه اعمالی است. در ابتدای امر جراح ليزيك ، قبل از ایجاد فلپ، از نشانگری برای علامت گذاری قرنیه استفاده می کند. حلقه‌ ی مکش برای جلوگیری از حرکات چشم، که می تواند بر کیفیت فلپ تاثیر بگذارد، بروی چشم شما قرار داده می شود. ابتدا جراح لیزیک، از یک ابزار جراحی به نام میکروکراتوم برای ایجاد یک برش نازک دایره ای شکل (به نام فلپ) در قرنیه استفاده می کند. (برای ایجاد این برش در عمل های فمتولیزیک و فمتو‌اسمایل، از لیزر فمتوثانیه توسط دستگاه های بسیار پیشرفته استفاده می شود).

در ادامه پزشک بعد از ساخت فلپ، از سیستمی جهت تنظیم کردن از لیزری برای نمره‌ ی چشم فرد مراجعه کننده بهره می برد. بعد از گذراندن این مرحله پزشک بخش پشتی فلپ را برای دسترسی به قرنیه، باز می کند تا برخی از بافت های قرنیه را با استفاده از لیزر اگزایمر بردارد. پزشک در حالیکه از طریق میکروسکوپ مخصوصی چشمان شما را تحت نظر دارد، از شما میخواهد که به محل خاصی که منبع نوعی نور سبز رنگ لیزر میباشد ، برای مدت کوتاهی خیره شوید. زیرا لیزر، پالس های نور را به قرنیه شما ارسال می نماید.

بهتر است بدانید که این لیزر بسیار تخصصی عمل می کند و دقت عمل آن بسیار بالاست زیرا چشم یکی از اعضای بسیار حساس می باشد که اگر حتی نقطه ای خطا در حین عمل رخ دهد ممکن است فرد مراجعه کننده دچار اختلال در بینایی شود و حتی تا آخر عمر با این اختلال زندگی کند. این لیزر با کمک پرتوهای نور ماوراء بنفش، با از بین بردن مقادیر میکروسکوپی از بافت قرنیه، شکل آنرا تغییر می دهد تا با تمرکز دقیق تر نور بر روی شبکیه چشم، میزان بینایی بهبود پیدا کند. پالس های نور لیزری، بدون ایجاد درد یا سوزش یا خونریزی، شکل سطح قرنیه را تغییر می دهند. هرچند ممکن است فشار خفیفی روی چشم احساس شود. در حالی که لیزر مشغول انجام کار است، صدایی مانند کلیک را روی سطح چشمتان خواهید شنید. ليزيك بر روی هر چشم، به صورت جداگانه انجام می شود و جراحی در هر چشم، فقط پنج دقیقه طول خواهید کشید.

خطرات و عوارض عمل لیزیک چشم چه مواردی می باشد؟

بدون شک هر عمل جراحی یک نوع ریسک محسوب می شود زیرا انسان و دستگاه هایی که انسان ساخته است همیشه درصد کمی خطا دارند و اگر شما قصد هر نوع جراحی ای را دارید باید از قبل این موضوع را با خود حل کنید و در واقع در این رابطه با خود کنار بیایید و بعد اقدام به عمل کنید. تمامی اتفاقات و جراحی های پزشکی دارای مزایا و معایب هستند و نمی توان گفت کاری که برای بیماری انجام می شود بدون هیچ عوارض و یا معایبی رخ خواهد داد. به همین علت با توجه به آسان بودن و یکی از بهترین روش های جراحی اصلاح عیوب انکساری چشم، جراحی لیزیک چشم نیز معایبی دارد که به بررسی آنها می پردازیم.

- تغییراتی که در قرنیه توسط پزشک صورت می گیرد قابل بازگردانی نیستند.

- در حقیقت لیزیک جراحی سخت و بسیار حساسی است و می توان گفت که ریسک زیادی دارد و حتی این امکان وجود دارد که در هنگام عمل جراحی آسیب های دائمی روی دید بیمار ایجاد شود.

- بررسی ها نشان داده است که تعداد کمی از افراد بیمار امکان دارد بعد از عمل لیزیک چشم، شماره چشمشان بازگردد.

- شاید بتوان گفت این مورد از همه ی موارد درک سخت تری دارد و آن هم این است که در بعضی از جراحی های لیزیک بیمار دچار انحراف دید می شود که پزشکان اطلاعاتی در این باره ندارند.

- قرنیه چشم ثبات ساختمانی اولیه اش را ندارد.

- برخی از بیماران، پس از عمل درگیر موضوعی به نام فتوفوپی یا ترس از نور می شوند و که این مورد باعث خشکی چشم خواهد شد.

- عمل لیزیک چشم گاها سبب افزایش احتمال بروز آب مروارید می شود.

عوارض عمل لیزیک چشم

همانطور که گفته هر گونه عمل جراحی خطراتی دارد این عمل نیز بی خطر نیست اما باید گفت خطرات این جراحی آنقدری نیست که ترس انجام این عمل بیشتر از رهایی از ضعف بینایی باشد. پزشکان چشم این عمل را عملی سبک می دانند و به دلیل سرپایی بودن آن به بسیاری از افراد که با بینایی خود مشکل دارند پیشنهاد می شود. جراحی لیزیک دارای عوارضی است که البته هر کدام از این موارد ممکن است برای افراد اتفاق بیافتد و تمام آنها حتمی نخواهد بود. این موارد به شرح زیر اند:

- مشکل پیدا کردن دید در شب علی الخصوص در زمان رانندگی و یا سخت بودن مطالعه برای فرد

- خسته بودن چشم به طور تقریبا دائمی

- تاری دید

- خشکی چشم

- حساسیت پیدا کردن به نور حتی نور چراغ ها

- احتمال بازگشت عیوب انکساری چشم

- پدیدار شدن چشم آستیگمات

- عفونت قرنیه

فواید و مزایای عمل لیزیک چشم

لیزیک یکی از عمل های زیبایی است و برای اقدام کردن هیچ گونه اجباری نیست در حقیقت می توان گفت تنها رضایت و سلیقه فرد در این عمل حرف اول را می زند. این روزها با زیاد شدن متقاضیان لیزر چشم جهت رفع عیوب انکساری، به بررسی مزایای روش های مختلف می پردازیم تا با اطلاع کامل از آنها، بهترین روش را انتخاب نماییم، البته این امر در شرایطی است که تمامی ملزومات عمل های لیزری را داشته باشید.

نتایج نشان داده است که بالغ بر 96 درصد از افرادی که این عمل را انجام می دهند، از نتیجه آن راضی هستند.

بیمار به علت استفاده از قطره های بی حسی، درد بسیار کمی را تحمل می کند.

میدان دید پس از 1 روز و فوراً بهبود می یابد.

بر خلاف بسیاری از عمل ها، پس از این جراحی نیازی به بخیه و بانداژ نیست.

بعد از این عمل جراحی بیماران به ندرت از عینک و لنز استفاده خواهند کرد.

در صورتی که نیاز باشد و پزشک معالج تشخیص دهد بعد از چند ماه یا چند سال عمل اصلاح (جراحی مجدد لیزیک چشم) امکان پذیر می باشد.

مصرف دارو بعد از عمل جراحی دارای مدت زمان کوتاهی است و در این مورد نیاز به داور درمانی طولانی مدت نمی باشد.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

این عمل جراحی با وجود سبک و همچنین سرپایی بودنش نیازمند رعایت یک سری نکات برای افراد است که در صورت رعایت نکردن آن ها امکان دارد فرد دچار اختلال در بینایی شود این موارد به شرح زیر هستند:

- پرهیز از رانندگی بلافاصله بعد از عمل جراحی

- تا سه روز از حمام کردن به شکلی که سر زیر آب قرار بگیرد خودداری کنید.

- حدودا تا سه هفته یا یک ماه از شنا و جکوزی رفتن دوری کنید.

- به طور تقریبی تا 2 ماه از ورزش های سنگین و برداشتن اجسام سنگین وزن پرهیز نمایید.

- از كرم ها و مواد آرايشي چشم و همچنین محلول هاي طبي مثل مایع لنز، به مدت دو تا چهار هفته استفاده نکنید.

- حدودا به مدت یک ماه چشم های خود را ماش ندهید و یا به اصلاح با چشم های خود بازی نکنید.

- قطره های تجویز شده از سمت پزشک را دقیقا طبق دستور استفاده نمایید.

- این مورد بسیار مهم و حیاتی است و آن هم این است که در نور شدید و در بیرون از منزل از عینک آفتابی استفاده کنید.

به طور کلی باید گفت پزشک دستورات دقیق تر  به شما خواهد داد. اما برای اطلاعات بیشتر، میتوانید مقاله ‌های بسیاری که در رابطه با مراقبت های قبل و بعد از عمل لیزیک وجود دارند را مطالعه کنید. اما به طور خلاصه مهم ترین مورد را فراموش نکنید که شما نمی توانید بعد از انجام ليزيك، رانندگی کنید و باید پزشک، روز بعد از جراحی، چشمان شما را معاینه نموده و بینایی شما را مطابق استاندارد قانونی جهت رانندگی، تایید نمایید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید