جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

عوارض فکر و خیال بیش از اندازه

author منتشر کننده
نظرات (1) 5 0
عوارض فکر و خیال بیش از اندازه

فکر و خیال ناخواسته

اگر در حالت عادی و نرمال به یک مسئله یا موضوع فکر کنیم نه تنها ایرادی ندارد بلکه بسیار کمک کننده بوده و راه حل های بیشتری را در جلوی خود خواهیم داشت اما اگر درباره یک موضوع بیش از حدی که نیاز است و به ما کمک می کند تفکر کنیم خطرات و معضلاتی برای ما خواهد داشت و در حقیقت با این عمل تنها خودمان را نابود خواهیم کرد و این تفکرات هیچ کمکی به ما نمی کنند. ما باید افکار خود را مدیریت کنیم تا بتوانیم زندگی بهتری را تجربه کنیم.

عوارض فکر و خیال بیش از اندازه

عوارض فکر و خیال بیش از اندازه

زیاد از حد فکر کردن به هر چیزی اثرات ناخوشایندی دارد حتی اگر یک موضوع مثبت باشد به عنوان مثال فکر کردن زیاد در مورد داشتن یک زندگی لاکچری در نگاه اول شما را خرسند و راضی خواهد کرد اما به مرور زمان حس لذت بردن در لحظه را از دست خواهید داد و همه ی وجود شما از حسرت پر خواهد شد. علاوه بر این که حسادت و حسرت را در وجود خود تجربه می کنید ممکن است به بیماری هایی نیز مبتلا شوید که در ادامه از همه ی این موارد صحبت خواهیم کرد. بهتر است به جای فکر و خیال بیش از حد به فکر راه حلی برای بر طرف کردن مشکلات خود باشید. عوارض به شرح زیر است:

ضعیف شدن حافظه با فکر و خیال زیاد

اینکه شما در هر ثانیه و در هر لحظه بخواهید به مسائل پیش روی زندگیتان فکر کنید و به تجزیه و تحلیل آن ها بپردازید اعتماد به نفس شما را سلب خواهد کرد و شما را دچار یک نوع عصبانیت می کند، حتی ممکن است به مرور زمان به افسردگی مبتلا شوید.

افکارتان را مدیریت کنید وگرنه افسردگی می شوید!

اضطراب یکی از نتایج تامل و تفکر بیش از حد بر روی مسائل است که اگر مداوم باشد شما را افسرده خواهد کرد.

خستگی ذهنی و فیزیکی به دلیل تفکر بیش از اندازه

همانطور که کار کردن زیاد به صورت فیزیکی شما را از لحاظ جسمی خسته و بی رمق می کند، کار کشیدن بیش از اندازه از مغزتان به واسطه زیاد از حد فکر نیز موجب خستگی روحی شما شده و به سر درد هایی نیز دچار خواهید شد.

ترس از اقدام کردن به دلیل فکر و خیال ناخواسته

هنگامی که شما بیش از حد نیاز به یک مسئله فکر می کنید حس ترس را نسبت به انجام دادن آن کار از دست خواهید داد و یا حتی امکان دارد از انجام دادن آن کار دست بکشید و یا مدام آن را به تعویق بیندازید و یا به طور کلی پشیمان شوید از اینکه بخواهید حرکتی بزنید پس تمام تفکرات خود را باید مدیریت کنید وگرنه امکان دارد تماما همه چیز را از یاد ببرید.

فکر و خیال زیاد و از دست دادن اعتماد به نفس

تمرکز زیاد بر روی موضوعات که بار منفی دارند به شما حس کمبود اعتماد به نفس را القا می کند زیرا دائما با خود تکرار می کنید که ناتوانید یا هیچ موفقیتی ندارید و مواردی از این قبیل و همه ی این ها به مرور زمان شما را تبدیل به آدمی بدون هیچ گونه اعتماد به نفس می کند به طوری که نمی توانید به خود و توانایی هایتان اعتماد کنید.

خوردن بیش از حد غذا و رابطه آن با فکر و خیال ناخواسته

آیا تا به حال در اطراف خود با افرادی مواجه شده اید که در هنگام ناراحتی، عصبانیت، خود خوری و یا دیگر مسائل این چنینی غذاهای بیشتری می خورند؟ یکی از این موارد هنگام تفکر بیش از حد است زیرا در این موقعیت افراد میل بیشتری به سرو غذا دارند و در حقیقت به زبان ساده تر نمی توانند خود کنترلی داشته باشند زیرا ذهنشان جای دیگری است و جسمشان در جلوی میز غذا!

چگونه از فکر و خیال زیاد رها شویم؟

گاهی اوقات روش های دارویی و درمانی خاصی برای افرادی که بیش از اندازه به چیزی فکر می کنند وجود دارد که با مراجعه به پزشک می توان این روش ها را دریافت کرد اما گاها با رعایت یک سری نکات ساده و آسان مثل خوردن موادغذایی مفید می توانید از شر مشکلات این چنینی رها شوید.

انتخاب صحیح نوع غذا برای افرادی که درگیری فکر دارند

به طور مثال افرادی که درگیر بیماری های فکری هستند می بایست از مصرف غذاهای شور و تند، سیر و پیاز خام، پیازچه، تربچه گوشت گاو، گوشت گوساله، گوشت شتر، ماهی، میگو، قارچ، غذاهای ترش، ترشیجات، ،، شاهی،کاکائو، قهوه، نسکافه، چای پررنگ، عدس، کلم، بادمجان، نوشابه های کولا دار، گوجه فرنگی، رب گوجه، غذاهای کنسروی حاوی مواد نگهدارنده، خرما، برنج کته، ماکارونی، سالاد الویه، انواع سس، خیار، آب یخ و زیاد آب خوردن پرهیز کنند.

مواد خوراکی ای که برای این دسته از بیماران مفید است شامل بادام درختی شیرین خام ، مویز و انجیر، سیب،آش آلو، خورشت آلو اسفناج، آلو-به، آش ماش و گشنیز بیشتر استفاده کنید تا اجابت مزاجتان می شود.

فعالیت های بدنی مناسب افرادی که تفکرات ناخواسته زیادی دارند

اگر شما روزانه حتی پانزده دقیقه از وقت خود را به تمرینات ورزشی و یک سری فعالیت های بدنی اختصاص دهید شادی و نشاط را به خود هدیه داده اید و روحیه ی خود را عوض خواهید کرد همین موضوع منجر به حذف تفکرات ناخواسته و منفی از زندگی تان خواهد شد زیرا هورمون های شادی و نشاط را با انجام همان چند دقیقه حرکات ورزشی وارد بدنتان کرده اید..

نوشتن اهداف به جهت دوری از فکر و خیال زیاد

اهداف خود را روی کاغذ بنویسید و به جای اقسوس و تاسف خوردن به حال افرادی که در حال پیشرفت هستند و ذهن شما را درگیر کرده اند به فکر گام برداشتن در مسیر هدفتان باشید به این منظور که هر روز حداقل یک فعالیت مثبت در جهت هدف خود بردارید تا به آن نزدیک و نزدیک تر شوید.

فکر و خیال ناخواسته و حذف آن با کتاب

کتاب بخوانید. کتاب هایی که از لحاظ روانشناسی روحیه شما را مثبت می کنند تا حد بسیار زیادی می توانند ذهن شما و یا تفکرات شما را از هر گونه فکر ناخواسته و منفی دور کنند زیرا حاوی جملاتی هستند که مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد.

معاشرت با دوستان و افراد مثبت برای رهایی از هجوم افکار

می توانید از افرادی که آرامش روانی دارند و یا در مدیریت امور زندگی شان به خوبی عمل می کنند کمک بگیرید و یا با دوستانتان به هم نشینی بپردازید زیرا همین دور همی ها و در میان جمع بودن می توانند حواس شما را از تمرکز به موضوعات بیهوده دور کنند و همچنین همیشه انرژی یک گروه بسیار بیشتر از یک فرد تنهاست پس می تواند انرژی شما را بالا ببرد.

ایجاد انگیزه برای داشتن زندگی خوب بدون تفکر بیش از اندازه

برای خود ایجاد انگیزه کنید تا حتی فرصت فکر کردن به موارد منفی یا ناخواسته را نداشته باشید. هنگامی که شما وقت آزاد زیادی دارید فرصت زیادی برای تفکر کردن هم خواهید داشت و این مورد اصلا گزینه خوبی برای پیشرفت نیست زیرا همه زمان خود را صرف مسائلی می کنید که فقط به ضررتان است! پس برای خود تا می توانید مشغله بتراشید و انگیزه ایجاد کنید البته ناگفته نماند نه آنقدر مشغله که شما را از پای در بیاورد.

پناه بردن به طبیعت برای دوری از افکار مزاحم

گاها به طبیعت پناه ببرید. امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فردی و غیره همه ی ما خستگی عمیقی در وجودمان داریم و آرامش از درونمان پر کشیده. برای بازیابی خودتان و استراحت دادن به مفز و روحیه بهتر است روزهای تعطیل یا آخر هفته ها گشتی بزنید و به طبیعت سر بزنید، امتحان کنید و تاثیر مثبت آن را ببنید. محیط طبیعی شما را از همه ی دغدغه های درون شهر دور می کند و روحیه شما را بازسازی خواهد کرد.

حذف کمال گرایی از زندگی به جهت فاصله گرفتن از افکار بیش از حد بر مسائل

اینکه شما همه چیز را در برترین و بالاترین رتبه آن بخواهید اصلا چیز بدی نیست و حتی باعث پیشرفت شما خواهد شد اما کمال گرایی بیش از حد به طوری که حسرت را در دل شما ایجاد کند، نا امیدی را در زندگی رشد خواهد داد فکر میکنید دلیل آن چیست؟ زیرا در حقیقت هیچ چیز و هیچ کس بی عیب و نقص نیست و اصلا  فرد بدون عیب و ایراد وجود ندارد. کمال گرایی را کنار بگذارید چون هرگز اتفاق نخواهد افتاد. این کار غیر واقعی، غیرعملی و ناتوان کننده ای است. زمانی که زیاد فکر می کنید تا در نهایت کمال باشید هرگز به اندازه ای که باید پیشرفت نمی کنید.

با فکر و خیال ناخواسته چه باید کرد؟

همانطور که گفته شد تفکر زیاد از حد اولین آسیب را به خود شخص می زند و می تواند خوشبختی را از افراد بگیرد. اما گاهی پیش می آید که واقعا امکان فراموشی و بی تفاوت بودن برای بعضی موارد وجود ندارد مثلا غم از دست دادن عزیزان که حتی مثبت ترین افراد هم چند روزی ناخواسته به این موضوع فکر می کنند و به شدت خود را آزار می دهند. شاید به جرئت بتوان گفت تنها مواردی شما حق دارید ناراحت باشید و فکر و خیال ناخواسته به سرتان بزند فقط در همین موارد استثناست و در غیر اینصورت باید به دنبال راه حل باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. وقتی تست mbti که بهترین تست شخصیت شناسی تا به الآن است را بدهید متوجه می شوید که یک شخصیت های خاصی کلا همش در حال فکر کردن هستن. در واقع به شخصیت ربط

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید