جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

عوامل موثر بر ریزش مو

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
عوامل موثر بر ریزش مو

فرآیند ریزش مو آنقدر عظیم نیست که درمان آن غیر ممکن باشد، ناگفته نماند که برای درمان این مشکل ابتدا باید دلیل ریزش مو را به طور درست دانست و بعد دست به اقدام زد. ریختن مو و ریزشش تا حدودی طبیعی می باشد. اگر دستتان را در موهایتان بکشید معمولا به راحتی یک دسته از آن جدا می شود. مطابق تحقیقات صورت گرفته ریزش بین 80 تا 100 تار مو در روز طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. ریزش موی در هر روز به پوست سر شما کمک می کند تا یک چرخه سالم داشته باشد و موهای جدید بتوانند جایگزین موهای قدیمی شوند.

قضیه از زمانی جدی می شود که تعداد موهای از دست رفته از مقدار عادی خارج می شود. به گونه ای که از تراکم مو کاسته می شود و فرد دچار نگرانی خواهد شد. دلیل این موضوع می‌تواند یک دلیل ساده (مثل کمبود ویتامین) تا یک دلیل بزرگ همانند وضعیت کلی سلامتی فرد باشد. اما خبر خوب اینکه، روش‌های زیادی جهت درمان ریزش مو موجود است.

علل اصلی و مهم ریزش مو

وارد شدن هر گونه آسیب جسمی

 مواردی مثل جراحی، یا تصادف و یا بیماری های شدید گاها می‌توانند ریزش مو ایجاد کنند. در حالت عادی مو چرخه ای برنامه ریزی شده دارد که به ترتیب شامل: مرحله رشد، مرحله استراحت و مرحله ریختن است. شرایط جسمی می‌تواند چرخه رشد طبیعی مو را دچار شوک کند و با این اختلال نظاره گر از دست رفتن موهای خود باشیم. اما خوشبختانه با بهبود یافتن بدن، موها دوباره رشد کرده و نیاز به درمان خاصی ندارند. تنها کافیست تا بدن در شرایط عادی قرار بگیرد تا چرخه سلامت و طبیعی خود را باز یابد.

تأثیرات بارداری

 بارداری از مواردی است که می‌تواند خود علت ریزش مو باشد. علت این موضوع ایجاد تغییر در سطح هورمون‌ها است. نکته اینجاست که ریزش موی در اثر بارداری، به جای آنکه در دوران بارداری زیاد باشد، پس از زایمان دیده می‌شود. البته این مورد در برخی افراد فقط ایجاد می شود و در باقی افراد ممکن است اصلا بروز نکند.  اما در صورتی که پس از بارداری دچار ریزش مو شدید، اطمینان داشته باشید که که موهایتان در طی چند ماه دوباره رشد خواهد کرد. در حقیقت بهترین راهکار در این دوران برای حفظ موها داشتن رژیم غذایی سالم و درست است.

علت ریزش مو

مصرف بیش از اندازه ویتامین A

تحقیقات نشان داده است که صرف کردن زیاد مکمل‌ ها یا داروهایی که حاوی ویتامین A هستند می‌تواند ریزش مو را سبب شود. پس امکان دارد با مصرف کردن مکمل‌ ها بیشتر از مقدار مجاز مشکلات ریزش مو را تجربه کنید. البته یادتان باشد که قطع کردن یکباره مصرف این ویتامین و یا کم کردن زیاد آن خود موجب آسیب‌ های متعددی خواهد شد.

نکته ی مثبت اینجاست که این مورد نیز بخاطر برگشت پذیر بودن روند ریزش مو به درمان خاصی اتیاج ندارد و هر زمان که مصرف ویتامین A اضافی متوقف شود، موها مجدداً رشد طبیعی خود را آغاز خواهند کرد.

کمبود پروتئین

 خوردن گوشت و تخم مرغ می توان پروتئین کافی دریافت کرد، اما این امکان وجود دارد که پروتئین را از غذاهای دیگر مثل حبوبات نیز به بدن رسانید. مطالعات نشان داده است که اگر به مقدار کافی پروتئین دریافت نکنید، چرخه طبیعی مو اخلال پیدا می کند و در نتیجه ریزش مو ایجاد می شود.  پس حتما در رژیم غذایی خود از پروتئین غافل نشوید.

وراثت و ژنتیک

گاهی ژنتیک از عوامل ریزش مو است. این مدل ریزش مو (در زنان و مردان) زمانی پیش می آید که فولیکول مو به مرور زمان انقباض یافته و رشد مو صورت نگیرد.

تغییر در هورمون ها

اگر در سطح هورمون ها تعادل نباشد ریزش مو اتفاق خواهد افتاد. در خانم‌ها سطح هورمون‌ها به خاطر دلیل های متفاوتی ایجاد می شود. مانند بارداری که در بالا گفته شد، و یا تغییرات تعادل هورمونی که در یائسگی اتفاق می افتد ممکن است نتیجه مشابهی داشته باشد.

کم خونی

 در بین مردم به خصوص زنان یکی از مشکلات بسیار رایج کم خونی می باشد که همین مورد باعث ریزش مو خواهد شد. در واقع دریافت کردن آهن به مقدار لازم در رژیم غذایی کمی سخت و دشوار است. وقتی که بدن آهن دریافت نکند، نمی تواند هموگلوبین تولید کند. هموگلوبین هم اکسیژن رسانی به  سلول ها را به عهده دارد. وقتی که به  پوست سر اکسیژن نرسد رشد موها دچار اخلال شده و ریزش اتفاق می افتد.

کم کاری تیروئید

تیروئید، غده ای است در بدن که ماده هورمونی به نام TH را می سازد، این ماده وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن، ضربان قلب، دما، خلق و خو و… را به عهده گرفته است. اگر تیروئید کم تحرک باشد نمی تواند به اندازه کافی TH تولید کند که همین موضوع باعث ریزش مو خواهد شد. اما خوشبختانه در جهان از هر صد نفر تنها دو نفر به این عارضه دچار می شوند.

کمبود ویتامین B

در صورتی که ویتامین ب به اندازه کافی به بدن نرسد ریزش کو اتفاق می افتد که شاید حتی در مورد آن فکر هم نکرده باشیم. این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا  DNA و گلبول ‌های قرمز خون تولید شوند، و همچنین از سیستم ایمنی بدن شما حمایت کرده و رویش رشد مو را ترغیب می‌کند.

بیماری ای به نام لوپوس

 از مشهور ترین بیماری ‌هایی که موجب ریزش مو می شوند میتوان لوپوس را نام برد. در این مریضی سیستم ایمنی بدن به خاطر نوعی درگیری به سلول‌ های سالم حمله ور می شود. یکی از اهداف این بیماری حمله به سلول ‌های پوستی و فولیکول‌ های سالم مو می باشد. اگر کسی دچار لوپوس باشد، دلیل ریزش مو با این اخلال در ارتباطی مستقیم است.

کم کردن وزن به طور ناگهانی و با شدت بالا

گاهی اوقات کاهش وزن ناگهانی نوعی از آسیب‌های جسمی به شمار می آید و در حقیقت می‌تواند علت ریزش مو نیز باشد. تحقیقات نشان داده است که کاهش وزن باعث فشارهای غیرضروری در بدن می شود، یا صحیح غذا نخوردن می‌تواند باعث کمبود ویتامین یا مواد معدنی شود. اما این نوع ریزش مو بعد از اصلاح رژیم غذایی به حالت اولیه خود بر می گردد.

تأثیر گذاری شیمی درمانی بر بدن

متاسفانه در شیمی درمانی بعضی از داروها که در درمان سرطان از آنها استفاده می شود دلیل ریزش مو می باشد. در حقیقت شیمی درمانی شبیه به یک بمب هسته‌ ای است. این داروها تقسیمات سلولی را برای زمانی محدود یا متوقف می ‌کنند و همین موضوع سلول‌ های مو را تحت تأثیر قرار داده و باعث ریزش مو می شود.

آلوپسی آره ئاتا

آلوپسی آرئاتا یعنی فقدان مو در منطقه ‌ای از سر. این مورد یکی از علل ریزش مو می باشد. در این بیماری شخص به شکل منطقه‌ای موهایش را از دست می دهد و بسیار شکل و ظاهر افراد را دگرگون خواهد کرد. خبر خوب اینجاست که این بیماری مسری نیست وخطر ابتلا به دیگر افراد از طریق تماس را ندارد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

 سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از عوامل ریزش مو است. این سندرم به دلیل نداشتن تعادل در هورمون‌ های جنسی زنانه و مردانه ایجاد می شود.

مصرف کردن بعضی از داروها

گاها به دلیل مصرف بعضی از داروها ریز مو اتفاق می افتد. در صورتی که پزشکتان تشخیص داد که مصرف کردن داروهای شما موجب ریزش مو شماست، درباره کاهش دادن دوز یا عوض کردن آن با داروی دیگر با خود دکترتان مشورت کنید.

استایل آرایشی نادرست برای موهایمان

اگر موهای خود را با کش به صورت محکم، ببندید و یا به طور مداوم از مواد آرایشی مانند رنگ ‌ها و ژل و یا اتوی مو و سشوار …استفاده کنید، دچار ریزش مو خواهید شد.

بالا رفتن سن

 گاهی اوقات نه بیماری و نه دارویی و نه دلیل به خصوصی باعث از دست رفتن مو می شود یکی از این موراد کهولت سن است. ریزش مو در زمانی که سن بالا می رود اتفاقی طبیعی است اگر چه هنوز تحقیقات برای یافتن علت اصلی آن در حال انجام است. همانگونه که باقی عملکرد های بدن مانند عملکرد های حرکتی و غیره در پیری تحلیل می گردند، رشد مو نیز از این قائده مستثنا نمی باشد.

نخوردن آب کافی

آب از عناصر حیاتی برای بدن بوده و اگر نباشد موجب خطرات زیادی برای بدن خواهد شد. تحقیقات نشان داده است که کم آب خوردن می تواند از علل ریزش مو باشد.

مصرف بیش از اندازه مواد حجیم کننده

افرادی که بدنساز هسند و برای فرم گرفتن بدنشان از مکمل ها استفاده می کنند ممکن است روزی موهای خود را از دست بدهند زیرا مصرف این مواد موجب ریزش مو می شود.

استرس عامل اصلی ریزش مو

می توان از استرس به عنوان عامل اصلی ایجاد مشکلات نام برد. همه ی ما در دنیایی زندگی میکنیم که پراست از تنش و مشغله و این طبیعی است که دچار اضطراب و استرس شویم. تحقیقات نشان داده است که استرس علاوه بر عوارض خطرناکی که برای بدن دارد، موجب ریزش مو هم می ‌شود. مدیریت کردن استرس ریزش مو به مقدار زیادی نابود می کند. به جهت حل این مشکل بهتر است در برنامه ی خود پیاده روی در طبیعت، خلوت با خود، مراقبه و یوگا را امتحان کنید. مطمئن باشید که موهای شما شاداب و پر پشت خواهند شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید