جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

عینک های «فیلتر نور آبی» تاثیری بر چشم ها ندارند

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
عینک های «فیلتر نور آبی» تاثیری بر چشم ها ندارند

یک مطالعه جدید نشان می دهد که کاربران صفحه نمایش اغلب برای محافظت از چشمان خود عینک هایی با فیلتر نور آبی می خرند، اما احتمالا پول خود را هدر می دهند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، یک بررسی تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد که عینک‌های فیلتر کننده نور آبی حداقل در کوتاه‌مدت هیچ تفاوتی در خستگی چشم، سلامت چشم یا کیفیت خواب ندارند.

هنوز مشخص نیست که آیا این عینک‌ها در برابر آسیب شبکیه نقش حفاظتی دارند یا خیر.

«لارا داونی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ملبورن استرالیا، می‌گوید: «ما متوجه شدیم که استفاده از لنزهای عینک فیلتر کننده نور آبی برای کاهش خستگی بصری مرتبط با استفاده از کامپیوتر، در مقایسه با لنزهای فیلتر کننده نور غیر آبی، ممکن است هیچ مزیت کوتاه مدتی نداشته باشد. همچنین در حال حاضر مشخص نیست که آیا این لنزها بر کیفیت بینایی یا پیامدهای مرتبط با خواب تأثیر می‌گذارند یا خیر، و هیچ نتیجه‌ای در مورد اثرات بالقوه بر سلامت شبکیه در درازمدت نمی‌توان گرفت.»

داونی در ادامه افزود: «مردم هنگام تصمیم گیری برای خرید این عینک‌ها باید از این یافته‌ها آگاه باشند.»

محققان ۱۷ کارآزمایی را از شش کشور بررسی کردند. تعداد افراد از پنج شرکت‌کننده تا ۱۵۶ نفر متغیر بود. طول مطالعه از یک روز تا پنج هفته متغیر بود.

با این حال محققان تاکید می‌کنند مطالعات تحقیقات بالینی با کیفیت بالا و بزرگ با پیگیری طولانی‌تر در جمعیت‌های متنوع‌تر برای تعیین واضح‌تر اثرات بالقوه عینک فیلتر کننده نور آبی بر عملکرد بینایی، خواب و سلامت چشم مورد نیاز است.

اگرچه اثربخشی این عینک‌ها زیر سوال است، اما عوارض جانبی شأن خفیف، نادر و موقتی است. از جمله آنها خلق و خوی ضعیف، سردرد و ناراحتی در استفاده از عینک بود.

داونی گفت: «در چند سال گذشته، بحث‌های اساسی در مورد اینکه آیا لنزهای عینک فیلتر کننده نور آبی در عمل چشم پزشکی شایستگی دارند یا خیر، وجود داشته است. تحقیقات نشان داده است که این لنزها به طور مکرر برای بیماران در بسیاری از نقاط جهان تجویز می‌شوند، و طیف وسیعی از ادعاهای بازاریابی در مورد مزایای بالقوه آنها وجود دارد، از جمله اینکه ممکن است فشار چشم مرتبط با استفاده از دستگاه دیجیتال را کاهش دهد، کیفیت خواب را بهبود بخشد و از شبکیه در مقابل آسیب ناشی از نور محافظت کند.»

او ادامه داد: «نتایج بررسی مانشان می‌دهد که شواهد برای این ادعاها غیرقطعی و نامطمئن هستند. یافته‌های ما از تجویز لنزهای فیلتر کننده نور آبی برای جمعیت عمومی پشتیبانی نمی‌کند.»

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید