جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

فوائد سلامتی انواع چای

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
فوائد سلامتی انواع چای

چندین نسل است که از چای در فرهنگ های مختلف برای تقویت سلامتی استفاده می‌شود. انواع مختلف چای، از چای سبز گرفته تا رویبوس، دارای فواید مختلف سلامتی هستند. بنابراین اگر به دنبال یک مزیت خاص هستید، مهم است که به تفاوت چای های مختلف توجه کنید. در این مطلب ما به شما کمک خواهیم کرد تا با انواع چای، ویژگی ها و فوائد سلامتی آن ها آشنا شوید.

انواع چای و ویژگی های آن ها

قبل از خرید انواع چای، شناخت گیاه منشا آنها خالی از لطف نیست. اصولا تمام چای های سنتی از گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) تهیه می شوند. در حال حاضر فقط چهار دسته چای سنتی وجود دارد:

- چای سفید

- چای سبز

- چای اولانگ

- چای سیاه

تفاوت بین هر چای در میزان اکسید شدن یا تخمیر برگها است. معمولاً برگ های چای که به شدت اکسید می شوند تیره تر یا قرمزتر هستند و چایهایی که تخمیر کمتری دارند سبکتر یا سبزتر هستند. چای سنتی معمولاً حاوی کافئین است. اساسا دمنوش های گیاهی و دمنوش های میوه ای با چای های سنتی متفاوت هستند. این گونه ها کمتر حاوی کافئین هستند و همانطور که ممکن است از نام آنها تصور کنید، آن ها از گیاهان خشک یا میوه تولید می شوند. گیاهان مختلف ممکن است فواید مختلف سلامتی را به همراه داشته باشند و احتمالا با خوردن دمنوش های گیاهی از آن ها بهره مند خواهید شد. در ادامه، برخی از محبوب ترین انواع چای گیاهی و سنتی ذکر شده است. فواید چای برای سلامتی همراه با شواهد علمی موجود بیان شده است.

فواید سلامتی چای سبز و ماتچا

چای سبز یکی از محبوب ترین انواع چای در بازار است که تا حدی به دلیل شهرت آن در داشتن آنتی اکسیدان ها و تقویت سلامتی است. ماتچا یا چای سبز پودر شده، همچنین در و جوامع بسیاری محبوب است. چای باروت نوعی چای است که از برگهای چای سبز نیز تشکیل می شود. طبق برخی منابع، یک فنجان چای ماتچا فواید 10 فنجان چای سبز که به طور منظم دم می شود را فراهم می‌ کند. فوائد سلامتی چای سبز و عصاره چای سبز به طور گسترده ای مورد بررسی قرار گرفته است. طبق گفته انستیتوی ملی بهداشت، تنها برخی از این مزایا توسط مدارک علمی پشتیبانی می‌شوند. با توجه به پایگاه داده پزشکی یکپارچه در مرکز سرطان، شواهد محدودی وجود دارد که این چای دارای هرگونه خاصیت ضد سرطانی است. همین امر در مورد اثر احتمالی چای سبز بر کلسترول و بیماری های قلبی صدق می کند.

چای سبز ممکن است توانایی محدودی در جلوگیری از پوسیدگی دندان داشته باشد، اگرچه این تئوری در آزمایشات بالینی آزمایش نشده است. برخی مطالعات نشان داده اند که نوشیدن چای سبز به شما کمک می کند خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهید. کافئین موجود در چای سبز ممکن است سیستم عصبی را برای افزایش آگاهی ذهن تحریک کند و ممکن است تاثیری (محدود) بر متابولیسم داشته باشد. عوارض جانبی نوشیدن چای سبز ممکن است در برخی افراد شامل حالت تهوع و ناراحتی معده باشد. کافئین موجود در چای سبز همچنین ممکن است باعث عصبی شدن و مشکلات خواب شود.

فواید سلامتی چای زردچوبه

فواید سلامتی چای سیاه

چای سیاه سنتی محبوب ترین نوع چای در سراسر جهان است. انواع چای سیاه شامل ارل گری، دارجلینگ، ماسالا (وقتی با سایر ادویه ها مخلوط می‌شود)، چای صبحانه انگلیسی و چای های سیاه معطر مانند چای سیاه و گل رز و چای سیاه لیچی است. چای سیاه سنتی تقریباً 50-90 میلی گرم کافئین در هر فنجان دارد. مانند چای سبز، چای سیاه حاوی پلی فنول ها از جمله کاتچین، فلاونوئید و تانن است. پلی فنول ها ترکیباتی گیاهی هستند که ممکن است فواید سلامتی داشته باشند. محققان مصرف فلاونوئیدها را با نتایج مهم سلامتی مرتبط دانسته اند، اما دانشمندان توصیه می کنند که تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چای سیاه می‌تواند به طور قابل توجهی سلامت شما را تقویت کند، لازم است.

فواید سلامتی چای اولانگ

اگر ترجیح می‌دهید که چای شما کمی غنی تر از چای سیاه باشد، پس چای اولانگ را امتحان کنید. زیرا در هر فنجان آن حدود 30 میلی گرم کافئین دریافت خواهید کرد (کمتر از قهوه)، اگرچه کافئین موجود در لیوان شما بر اساس تعدادی از فاکتورها از جمله زمان دم کردن متفاوت خواهد بود. چای اولانگ مانند چای سبز به عنوان عاملی مفید برای کاهش وزن شناخته شده است. برخی شواهد علمی نشان داده است که مصرف چای اولانگ ممکن است به کاهش چربی بدن در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی کمک کند. همچنین این چای دارای خاصیت کاهش کلسترول است و مطالعات حیوانی نشان داده است که سطح تری گلیسیرید را کاهش می دهد.

فواید سلامتی چای بابونه

چای بابونه یک چای گیاهی است. این چای مانند چای سیاه یا سبز حاوی کافئین نیست، بنابراین باعث تحریک به همان روش چای های سنتی نمی شود. در عوض، بابونه به عنوان یک چای آرام بخش شناخته می‌شود. از نظر برخی شواهد علمی امکان استفاده از چای بابونه برای اضطراب و بی خوابی وجود دارد. برخی شواهد بالینی محدود نیز وجود دارد که نشان می‌دهد می‌تواند به کاهش اسپاسم عضلات کمک کند، اگرچه برای تأیید این مزیت تحقیقات بیشتری لازم است. از چای بابونه در طول تاریخ به صورت موضعی به عنوان ضد عفونی کننده برای درمان زخم های پوستی یا حتی برای درمان بواسیر استفاده میشده است. اما هیچ آزمایش بالینی بر روی انسان انجام نشده است که ثابت کننده این اثر باشد. عوارض جانبی ناشی از چای بابونه ممکن است شامل قرمزی یا تورم در افرادی باشد که نسبت به این گیاه حساسیت زیادی دارند (به ویژه کسانی که به گیاهان گل جعفری یا گل داوودی حساسیت دارند).

فواید سلامتی چای پوئر

چای پوئر از هزاران سال پیش در چین رواج داشته و اخیراً در سایر مناطق جهان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. برخلاف سایر انواع چای، پوئر تخمیر می‌شود، به شکل فشرده می‌شود و سپس قبل از اینکه آماده مصرف شود، تحت رطوبت بالا دم می‌کشد. بیشتر چای های پوئر بوی تند یا کپکی دارند. طرفداران این چای ادعا می‌کنند که هم خاصیت کاهش وزن و هم خاصیت سم زدایی دارد. برخی از افراد همچنین معتقدند که می تواند قدرت ذهنی را افزایش داده و کلسترول را کاهش دهد. کافئین موجود در این چای ممکن است عامل کاهش وزن و افزایش قدرت ذهنی آن باشد، اگرچه پوئرکافئین کمتری نسبت به سایر چای های سنتی دارد.

فواید سلامتی چای رویبوس

منشا چای رویبوس آفریقای جنوبی و فاقد کافئین است. رویبوس عطر و طعم مغزی دارد. گزارش شده است که این دمنوش گیاهی فواید سلامتی بسیاری دارند. برخی معتقدند که می‌تواند از بروز سرطان پیشگیری کنند، خواص ضد پیری (از جمله درمان چین و چروک) را فراهم می کند، سلامت استخوان را بهبود می‌بخشد، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند، گرفتگی معده را تسکین می‌دهد و میل به شیرینی را مهار می کند.

فواید سلامتی چای زردچوبه

چای زردچوبه در حال کسب محبوبیت در محافل غذایی و تغذیه ای است، اما در واقع چای به معنای سنتی آن نیست زیرا با برگ چای یا گیاهان دم نمی شود. در عوض، ترکیبی از ادویه جات است که برای ایجاد عطر و طعم و سلامتی مفید است. دستورالعمل معمول تهیه چای زردچوبه شامل زردچوبه آسیاب شده، عسل و لیمو است. در دستور العمل های دیگر همچنین می توان از ادویه های دیگری مانند زنجبیل، فلفل سیاه، دارچین و جوز هندی استفاده کرد. برخی از دستور العمل ها همچنین شامل برخی از انواع شیر است. هنگامی که شیر وجود دارد، نوشیدنی حاصل اغلب "شیر زردچوبه" نامیده می‌شود. طرفداران این نوشیدنی معتقدند که این نوشیدنی خاصیت ضد سرطانی دارد، التهاب را کاهش می‌دهد، آکنه را بهبود می‌بخشد، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد، زمینه کاهش وزن را فراهم می‌کند و حتی می تواند درد و افسردگی را کاهش دهد. شواهد علمی برای تأیید برخی از این مزایا وجود دارد. زردچوبه حاوی کورکومین است، ماده موثری که هم در حیوانات و هم در انسان به خوبی بررسی شده است. تحقیقات برخی شواهد نشان می دهد که کورکومین دارای خواص ضد التهابی است. اما اینکه این ادویه می‌تواند از انواع بیماری جلوگیری کند یا خیر موضوع دیگری است. مطالعات حیوانی و تحقیقات محدود انسانی نشان داده است که کورکومین مزایای احتمالی را در درمان و پیشگیری از برخی سرطان ها فراهم می‌کند. اگرچه، برخی تحقیقات نشان داده است که زردچوبه ممکن است در برخی از درمان های شیمی درمانی سرطان پستان تداخل ایجاد کند. همچنین مطالعات حیوانی انجام شده است که ارتباط بین مصرف عصاره زردچوبه و پیشگیری از بیماری آلزایمر را نشان می‌دهد. محققان همچنین متوجه شده اند که میزان این بیماری در مناطقی (مانند هند و آسیا) که مردم زردچوبه بیشتری مصرف می کنند، کمتر است.

اگرچه به نظر می‌رسد که زردچوبه ادویه شگفت انگیزی است، اما مصرف آن نیز اشکالاتی دارد. موسسه ملی بهداشت می‌گوید که دوزهای زیاد یا استفاده طولانی مدت از زردچوبه ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کند.

فواید سلامتی چای زردچوبه

فواید سلامتی انواع چای طعم دار

بسیاری از شرکت ها چای سنتی یا چای گیاهی را با طعم های میوه، مانند چای ترنج، یا ادویه جات ترکیب می‌کنند تا چای های طعم دار ایجاد کنند. اگر طعم چای سیاه ساده یا چای سبز را دوست ندارید، ممکن است به جای آن یکی از این چای های طعم دار را ترجیح دهید. در بیشتر موارد، افزودن طعم دهنده فواید چای را برای سلامتی تغییر نمی‌دهد و انتخاب یک چای ساده با طعم میوه (مانند چای سورسوپ) برای سلامتی شما بهتر از نوشیدن چای با شکر یا خامه است که خودتان اضافه می‌کنید. بنابراین با توجه به نکات ارائه شده از فوائد سلامتی انواع چای غافل نشوید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید