جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

فیس بوک، آغازگر تحول در دنیا

author منتشر کننده
نظرات (2) 14 1
فیس بوک، آغازگر تحول در دنیا

فیس‌بوک در طی مدت کوتاهی توانست به مهم‌ترین رسانه‌­ی پیام‌رسان و ارتباطی تبدیل شود. این برنامه علاوه بر قابلیت­‌های ویژه‌­ای که داشت، توانست موجی از طرفداری را به راه بیندازد که غیرقابل پیش بینی بود. تا قبل از این مردم از پیام رسان‌های مختلفی مثل یاهو مسنجر که قابلیت­‌های بسیار کم‌تری از فیس‌بوک داشت، استفاده می­‌کردند اما با آغاز فعالیت فیس بوک، دنیای مجازی جدیت بیشتری پیدا کرد. فیس بوک به یک برنامه‌­ی دوست یاب حرف‌ه­ای تبدیل شد که به سرعت کل جهان را به هم پیوند داد.

فیس بوک

تاریخچه فیس بوک

در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۰۴ فیس بوک توسط مارک زاکربرگ و چند تن از دوستانش در هاروارد تاسیس شد. مارک زاکربرگ قابلیتی را در فیس بوک قرارداده بود که تنها دانشجویان هاروارد می­‌توانستند از این برنامه استفاده کنند اما با گذشت مدتی فیس‌بوک اجازه داد تا کاربران بیشتری از شهرهای مختلف بتوانند وارد این برنامه شوند. پس از مدتی استفاده‌­ی عموم با محدودیت سنین بالای ۱۳ سال از فیس بوک قابل اجرا شد. با نام نویسی در فیس بوک می‌­توانید صفحه شخصی خودتان را بسازید و با دوستانتان در ارتباط باشید.

با مخترع فیس بوک آشنا شوید

مارک زاکربرگ یک یهودی زاده­‌ی ۳۵ ساله، دانشجوی علوم کامپیوتر هاروارد یکی از ثروتمندترین افراد زنده دنیا محسوب می‌­شود. او یک برنامه نویس است که در سال ۲۰۰۴ توانست با چند تن از دوستانش برنامه فیس‌بوک را طراحی کند. در سال ۲۰۱۰ بعنوان چهره­ی سال در مجله تایم انتخاب شد. در سال ۲۰۱۲ تعداد کاربران فیس بوک از مرز یک میلیارد گذشت. او جزو پنج ثروتمند دنیا است که خودش شخصا دارایی‌­اش را کسب کرده است. فیلم شبکه اجتماعی به کارگردانی دیوید فینچر یک فیلم براساس شخصیت زاکربرگ و زندگی او است که با استقبال زیادی مواجه شد.

تاثیرات جهانی فیس بوک

فیس بوک در مدت کوتاهی توانست افراد مختلفی از تمامی اقشار جامعه را به خود جذب کند. این برنامه غیر از پیام‌­رسانی به یک درگاهی برای نمایش دادن تبدیل شد. عکس­‌هایی که در فیس‌بوک آپلود می­‌شد باعث شد تا پس از مدت کوتاهی پدیده­‌ی شوآف با فیس بوک آغاز شود. در این مدت برخی بدنبال تبلیغات از طریق این شبکه مشغول شدند. برخی گروه‌­های مختلفی تشکیل دادند و در زمینه­‌های مختلف شروع به فعالیت و بیزینس کردند. این برنامه در سراسر جهان به یک اندازه رشد کرد و طرفداران خاص خودش را پیدا کرد و به سرعت به معروف‌­ترین شبکه اجتماعی تبدیل شد.

فیس بوک فارسی

فیس‌بوک در مدت کوتاهی به اولین پیام‌­رسان اجتماعی و محبوب‌­ترین آن‌ها تبدیل شد. این شبکه اجتماعی با توجه به محبوبیتش به زبان‌­های مختلفی از جمله فارسی ترجمه شد و این اتفاق باعث شد تا فیس بوک مشتریان بیشتری را به خود جذب کند. ورود به فیس‌بوک تا زمانی که این پدیده وارد فیلترینگ نشده بود، محبوب‌­ترین شبکه‌­های اجتماعی بود اما به محض فیلتر شدن آن و سخت شدن ورود کردن به آن جایگزین­‌هایی برای آن پیدا شد. در ایران با توجه به محدودیت­‌های موجود، فیس بوک را انتشاردهنده مضامین غیراخلاقی دانست که همین موضوع باعث فیلترشدن آن شد.

فیس بوک، مهد تمدن

فیس بوک به شبکه‌­ای تبدیل شد که یک وسیله مهم ­سرگرمی برای سنین مختلف بود. در این زمان جوانان، نوجوانان، محصلین و زنان خانه دار به یک میزان و ساعات زیادی از این شبکه بهره می‌­بردند. از این رو در آمار به دست آمده در انگلستان به نتیجه رسیدند که فیس بوک، یکی از عوامل مهم طلاق در میان خانواده‌­ها است. زیرا که در هر دادخواست طلاق، فیس‌بوک را یکی از عوامل نارضایتی یکی از طرفین به حساب می‌­آوردند. این اتفاق تا زمان حال و با جایگزین شدن تعدادی برنامه بجای فیس بوک ادامه دارد.

با فیس بوک معروف شوید

فیس‌بوک که در ابتدا جنبه­‌ی سرگرم کنندگی داشت، به مرور به یک وسیله برای ارتباط برقرار کردن با افراد معروف تبدیل شد. در این میان عده‌­ای بودند که با تبحری خاص آغازگر درآمدزایی از طریق شبکه اجتماعی شدند. این افراد با جمع کردن طرفدار به روش­‌هایی خاص، صفحه‌­شان را به یک صفحه معروف تبدیل کردند که نفوذ زیادی در میان مردم داشت. در این میان افراد زیادی بودند که به ناحق به جایگاه بالایی رسیدند. فیس‌بوک اولین شبکه‌­ای بود که توانست موجی از معروفیت­‌های نابجا را موجب شود که در ادامه با مخالفت عده­‌ی زیادی روبرو شد.

عملکرد فیس بوک

فیس‌بوک پیام‌­رسان از اولین کاربردهای این شبکه اجتماعی به حساب می­‌آمد. اما چندی گذشت و مردم به این فکر افتادند که با قابلیت­‌هایی که فیس بوک دارد، استفاده بیشتری از آن ببرند. آپلود کردن عکس و فیلم در فیس بوک، داستان نوشتن و زیبا کردن صفحه فیس بوک به یک عادت تبدیل شد. در این میان عده‌­ای که تا قبل از این نمی‌­توانستند تریبونی برای بیان اعتقادات و خاطرات خود پیدا کنند، از فیس بوک استفاده کردند تا این دل­نوشته‌­ها و شعارها را در آن پیاده کنند.

آمار استفاده از فیس بوک

در سایت­‌های مختلف آمار جالبی از استفاده مردم کشورهای مختلف از فیس بوک ارائه شد. برای مثال بیش از نیمی از جمعیت آمریکا معتقدند چند بار در روز فیس‌بوک خودشان را چک می­‌کنند و این به یکی از عادات روزانه آنها تبدیل شده است. شغل­‌هایی که از طریق فیس بوک درست شد آمار قابل توجهی دارد این عدد به چندین میلیون شغل می­‌رسد. دقیقه­‌ای چند صد میلیون کاربر وارد فیس بوک می­‌شوند و درصد قابل توجهی از آن‌ها تبدیل به مشتریان دائمی این شبکه می‌­شوند. این شبکه در ایران پس از مسئله فیلترینگ جایش را با اینستاگرام عوض کرد.

قابلیت های فیس بوک

فیس بوک قابلیت­‌هایی مثل پیام‌­رسانی، آپلود کردن عکس، فیلم، استاتوس نوشتن، تشکیل گروه، دوست­یابی، چت کردن، چت کردن گروهی، دوست­یابی و مارکتینگ دارد. در این شبکه اگر از ابتدا هدف خودتان را مشخص کنید، می‌­توانید براحتی صفحه‌­تان را به یک صفحه پرطرفدار تبدیل کنید و طی مدت کوتاهی با پذیرش تبلیغات درآمدزایی زیادی داشته باشید. فیس‌بوک از دو جهت سرگرمی و کاربردی می‌­تواند استفاده شود. البته در بیشتر جهان این برنامه بجز پیام­‌رسانی و ارتباط بخشی بجز برای افرادی که بعنوان شغل به آن نگاه می­‌کنند، قابل استفاده نیست.

اینستاگرام بجای فیس بوک

اینستاگرام شبکه‌­ای اجتماعی با قابلیت­‌های بیشتر از فیس بوک و استفاده آسان‌­تر براحتی جای فیس بوک را گرفت. در زمان فیلترینگ فیس بوک، مردم ایران شبکه‌­های مختلفی از جمله واتس آپ، وی چت، لاین و ... را استفاده کردند و آن‌ها را جایگزین فیس بوک آوردند اما هیچکدام از این برنامه‌­ها نتوانست قابلیت‌­هایی که فیس بوک بصورت همزمان داشت را داشته باشند و همین سبب شد تا اینستاگرام با استقبال بی نظیری مواجه شود زیرا که همان قابلیت‌­ها را با ابزارهای آسان­‌تری در اختیار گذاشت.

رقیبان فیس بوک

فیس‌بوک بعنوان اولین شبکه اجتماعی ترکیب مناسبی از آپشن­‌های جذابی که مردم به آن‌ها نیاز داشتند را در اختیار کاربرانش گذاشت. رایگان بودن این برنامه از ویژگی­‌های مثبت فیس بوک به شمار می‌­رفت. چند سال پس از فیس بوک، اینستاگرام وارد میدان رقابت شد و طرفداران زیادی کسب کرد، حتی ورود اینستاگرام به دنیای مجازی باعث شد تا از تعداد کاربران فیس بوک کاسته شود. واتس آپ، تلگرام، توئیتر از دیگر برنامه‌­هایی بود که مردم زیادی را سرگرم کرد و تاثیر مهمی در دنیا گذاشت.

دوره‌ی پایانی فیس بوک

فیس‌بوک پس از مدت کوتاهی قابلیت نصب بر روی گوشی­‌های اندروید و آیفون را پیدا کرد. برای مثال فیس بوک برای آیفون توانست طرفداران فیس بوک را که به اینستاگرام جذب شده بودند را دوباره بازگرداند. اما با وجود اینکه فیس بوک هنوز هم کاربر دارد و افراد زیادی به آن مشغول‌اند، اما اینستاگرام توانست موجی از طرفداری را به راه بیندازد و کاربران فیس بوک یک به یک به اینستاگرام جذب شوند. این دوره‌­ی پایانی فیس بوک است، زیرا که پس از ورود اینستاگرام تعداد کاربران فیس‌بوک از نصف نیز کمتر شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. فیس بوک اولاش جذاب بود ولی کم کم دیگه به دل نچسبید خودشم رفت اینستاگرام رو خرید

  1. من سال 2010 عضو فیس بوک شدم. اوایل خیلی جالب بود ولی دوستام یکی یکی رفتن و بعدشم من حسابمو بستم.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید