جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

قلب تان را بیشتر بشناسید

author منتشر کننده
نظرات (1) 14 0
قلب تان را بیشتر بشناسید

قلب یکی از مهم­ترین عضلات بدن است که در انسان‌­ها و حیوانات مشترک است. این عضو با به گردش در آوردن خون در رگ­‌ها و تامین اکسیژن و موادغذایی لازم برای بدن به حیات بدن کمک می­‌کند. قلب، خون را بوسیله‌­ی رگ­‌ها به دستگاه گردش خون می­‌فرستد و به متابولیسم برای سوخت و ساز در بدن کمک می­‌کند. قلب در میان سینه­ و بین دو شش قرار دارد و راس آن در پایین سمت چپ قرار گرفته است. قلب بصورت یک تلمبه خون را در سراسر بدن پمپاژ می­‌کند.

قلب تان را بیشتر بشناسید

علائم یک قلب سالم

قلب سالم با المان­‌های مخصوصی شناخته می‌­شود. مثلا قلب انسان بالغ ۷۵ بار در دقیقه می­‌زند. وزن آن حدودا ۳۰۰ گرم است و بطور منظم خون را پمپاژ می­‌کند و خون کثیف را به خون تمیز تبدیل می‌­کند. قلب یک سیستم به هم پیوسته است که اختلال در هر جزئی از آن به کل بدن خلل وارد می­‌کند. قلب شامل رگ­‌های مهمی است که گرفتگی در هر یک از آنها باعث می­‌شود تا خون بطور منظم در رگ­‌ها جاری نشود. هم­چنین پارگی در رگ‌­ها باعث می­‌شود تا خون در بافت بدن پخش شود و خیلی زود بیمار جان خودش را از دست بدهد.

علائم یک قلب بیمار

قلب سالم و ناسالم با مجموعه‌­ای از علائم شناخته می­‌شود. برای مثال قلب­جنین که بطور نرمال بیشتر از انسان­های بالغ می‌­تپد، در وضعیتی که تپش کمی دارد مشکوک به بیماری قلبی است. کیست‌­های چربی که به زانتوماس معروفند یکی دیگر از علائم بیماری قلبی است. این کیست­‌ها نشانگر تجمع کلسترول بیش از اندازه در عروق قلبی است. لب آبی و کبودی در این نواحی، کوتاه بودن انگشت حلقه و بوی بد دهان از دیگر علائم یک قلب بیمار است. بسیاری از افرادی که به ظاهر بیماری معده دارند، ریشه‌­ی این مشکلات را در قلبشان باید جستجو کنند.

بیماری های قلبی

بیماری­‌های قلبی در رگ­‌ها شامل سرخرگ­‌ها، مویرگ­‌ها و سیاهرگ­‌ها تاثیر می­‌گذارد. بیماری قلبی دستگاه گردش خون را تحت تاثیر قرار می‌­دهد و کلیه‌­ی سیستم‌­ها را از رویکردی که دارد باز­می­‌دارد. یکی از شایع­ترین بیماری­‌های دنیا که افراد زیادی را تحت تاثیر خودش قرار داده و سالانه بسیاری از افراد را به مرگ رسانده بیماری قلبی است. هر آنچه از شریان­ رگ‌های قلب پیش‌گیری کند و در آن خلل وارد کند باعث بیماری قلبی می‌شود. عوامل بسیاری مثل چربی خون، کلسترول و ... در سیستم خون­رسانی اختلال ایجاد می­‌کنند.

کالبدشناسی قلب

قلب شامل دهلیز چپ و راست، بطن چپ و راست، دریچه میترال، دریچه سه­‌لتی، دریچه ششی، سرخرگ ششی، سیاهرگ ششی است. قلب مجموعه کاملی از انواع رگ­‌های مهم و حیاتی است که گرفتگی در هرکدام خلل جدی به قلب وارد می­‌کند. قلب مثل یک سیستم، تجمع عناصر ویژه را سرپرستی می­‌کند. در قلب هیچ عنصری مهم تر از بقیه عناصر نیست و هیچ کدام  اهمیت کمتری نسبت به دیگری ندارد. برای مثال یکی از رگ­‌های قلب که آئورت نام دارد با گرفتگی پس از چند ساعت براحتی پاره می‌­شود و خون را به بقیه بافت‌­های بدن می­ریزد و قلب را از کار می­‌اندازد.

آشنایی با بطن در قلب

بطن، حفره‌­هایی است که در انتهای قلب قرار دارد. بطن‌­ها توسط یک عضله­‌ی محکم به نام سپتوم از یکدیگر جدا شده‌­اند. وظیفه بطن، تلمبه کردن خون به خارج از قلب و فرستادن به کل بدن است. از طریق دهلیزها که در بالای بطن وجود دارد، خون وارد بطن می­‌شود و از بطن بعدی خارج می‌­شود. فشار خونی که از بطن­‌ها وارد رگ‌­ها می­‌شود بسیار زیاد است به همین علت دیواره­ی بطن بسیار زخیم است. قلب پرندگان و پستانداران نیز مانند انسان­ها دارای دو بطن است اما با تفاوتی جزئی در فیزیک خون را پمپاژ می­‌کند.

عصب دهی قلب

قلب جنین تنها پس از تقریبا بیست روز شروع به تپیدن می­‌کند و شکل­ده‌ی را آغاز می­‌کند. قلب در ابتدا تنها یک لوله است که به مرور ساختار پیچیده‌­تری به خود می­‌گیرد. سلول­‌های عصبی بخش عمده­ای از قلب را دربرمی‌­گیرد. انواع عصب‌­ها در قلب با رشد انسان رشد می­‌کنند و هم­چنین عصب­‌های رشد به رشد انسان نیز کمک می­‌کنند. اگر هرکدام از این اعصاب به درستی کار نکنند به رشد و سایر اعصاب دیگر ضربه وارد می­‌کنند و مشکل جدی در قلب  و بقیه نواحی بدن که در تاثیر مستقیم قلب وجود دارد، بوجود می‌­آورند.

مضرترین عوامل برای قلب چیست

سیگار کشیدن، مصرف چربی زیاد در غذا، کلسترول بالا، ورزش نکردن، زندگی و تنفس در محیط­‌هایی که در معرض پرتوهای شیمیایی قرار دارند، اضافه وزن، فشارخون بالا، دیابت در قلب تاثیر مستقیم دارد. قلب یک عضله به ظاهر قوی اما بسیار حساس است. هرآنچه موجب تنگی کانال­‌های قلبی و گرفته­‌شدن رگ‌­ها شود به قلب ضرر می­‌رساند. برای مثال سیگار کشیدن مثل یک مرگ خاموش اکسیژن رسانی را در طولانی مدت از قلب سلب می­‌کند و رگ‌­های قلب را سیاه می­‌کند و در ادامه باعث گرفته شدن رگ‌­های قلب می‌­شود.

پیشگیری از بیماری های قلبی

با دادن آزمایش‌­های مختلف می‌­توانیم از وضعیت سلامتی خود براحتی اطلاع پیدا کنیم. همواره با نگه داشتن زندگی در خط نرمال بدون فراز و فرود باعث پیشگیری از بسیاری از بیماری­‌ها می‌­شویم. رژیم غذایی درست و سالم و متنوع و پر از گروه‌­های مختلف غذایی، ورزش کردن و فعال بودن بدن، مصرف نکردن افراطی چربی بخصوص چربی­‌هایی شیمیایی و کلسترول، زندگی در محیط­‌های غیرآلوده، مصرف نکردن قند برای پیشگیری از دیابت، سیگار نکشیدن و بسیاری از اقدامات سالم در زندگی باعث پیشگیری از سایر بیماری­‌های قلبی می­‌شود و سلامت ما را تضمین می­‌کند.

آشنایی با رگ های قلبی

قلب کانال وسیعی از سرخرگ­‌ها، سیاهرگ­‌ها است. یکی از مهم­ترین علل مرگ در چند سال اخیر، گرفتگی رگ‌های قلب است. مهم‌­ترین علت گرفتن رگ قلب، انباشت چربی در دیواره­‌های رگ‌­ها و اجازه عبور خون ندادن در رگ است. گرفتگی رگ­‌ها عاملی نیست که در یک شب بوجود بیاید این اتفاق در طول سالیان طولانی به مرور رگ­‌ها را اشغال می‌­کند تا در نهایت موجب پارگی رگ­‌ها و یا گرفتگی آن‌ها می‌­شود که در اینصورت خون از تلمبه شدن می‌­ایستد و قلب کارآیی خود را از دست می­‌دهد.

مهم ترین عناصر در قلب

در قلب تمامی اعضا در یکدیگر تنیده شده‌­اند و برتری دادن یکی بر دیگری کار درستی نیست. اما چند مورد از شایع­‌ترین بیماری­‌های قلبی در مورد دریچه میترال و رگ آئورت است که این موضوع از اهمیت ویژه‌­ی این دو عنصر حکایت دارد. دریچه میترال که بین دهلیز چپ و راست قرار گرفته است، به عملکرد درست بطن و دهلیز برای پمپاژ خون کمک می­‌کند. دریچه میترال در حالت عادی به اندازه طبیعی باید قطر مشخصی داشته باشد اما اگر این دریچه تنگ تر یا گشادتر از حالت طبیعی باشد خون به درستی وارد بدن نمی‌­شود و در عملکرد قلب مشکل ایجاد می­‌کند. تنگی یا گرفتگی در رگ آئورت نیز یکی از عوامل مهم در بیماری قلبی است.

درمان بیماری های قلبی

اگر با مراجعه به پزشک از بیماری قلبی خود اطمینان یافتید، در صورتی که بیماری شدید نیست و با مراقبت­‌های ویژه قابل جبران است، با آغاز یک زندگی سالم به قلبتان فرصت بازسازی دهید اما اگر قلب در حالت بسیار وخیمی قرار دارد بسیاری از درمان­‌های جدی برای نجات بیمار آغاز می­‌شود. اکثرا با آنژیو ­قلب رگ­‌های گرفته را شناسایی می­‌کنند. با شناخت نوع بیماری قلبی شما، پزشک داروهای مخصوص برای شما تجویز می­‌کند. بسیاری از بیماری­‌های قلبی ارثی است، پس بهتر است در صورت وجود این ژن در اطرافیان شما هرچه سریع­تر از وضعیت قلبی خودتان آگاه شوید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. مطالب خیلی جامع و کامل بود. از طرفی بیان ساده داشت و مطالب را برای همه قابل فهم می کرد. ممنون از شما

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید