جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

ماموریتی که تکنولوژی امروز، آن ها را ناتمام باقی گذاشته است

author منتشر کننده
نظرات (1) 9 0
ماموریتی که تکنولوژی امروز، آن ها را ناتمام باقی گذاشته است

سراسر دنیای امروزی ما را تکنولوژی های روز فرا گرفته است؛ می توان وصله ی تاثیرات این فناوری ها را از علم مدرن پزشکی تا علم نجوم که فضای جدیدی بیرون از هستی ماست پیوند زد. کماکان فناوری های جدیدی درخور آزمایش قرار می گیرند و هر آن ممکن است نتیجه ی یکی از آن ها را در آینده ی نزدیک شاهد باشیم. اما چیزی که در دایره ی تکنولوژی روز حائز اهمیت است ثبات فناوری هاست. بسیاری از فناوری ها فقط در حد یک آزمایش، اجرا می شوند و نتیجه ی نهایی آن ها به اما و اگر کشیده می شود. فناوری هایی که در ادامه نیز به آن ها خواهیم پرداخت تکنولوژی هایی است که نیازمند یک جرقه برای اثبات هستند. چه بسا این جرقه زده شود و تکنولوژی جدید ما عرضه شود و یا چه بسا کماکان جای کار داشته باشد. ولی جالب به نظر می رسد که پس از پیشرفت بسزای بین المللی در عرضه‌ی تکنولوژی، یک اختراع جدیدی را داشته باشیم که تازگی داشته باشد. به نظر شما جدیدترین اختراع بشر کدام خواهد بود؟

ماموریتی که تکنولوژی امروز، آن ها را ناتمام باقی گذاشته است

تکنولوژی برق بی سیم؛ نمایش جدید تسلا

نمایش جدیدی که یک قرن پیش تسلا آن را به راه انداخت، تکنولوژی برق بی سیم بود که برای اولین بار به نمایش درآمد. زمان زیادی از گفته ها و ناگفته های تسلا می گذرد که بالاخره یک روز برق بی سیم را به جهان هدیه خواهد کرد ولی تاریخ اختراع آن در دستان ما نیست. بیش از 100 سال پیش تسلا با روشن کردن یک لامپ در هوا به صورت آویزان و بدون هیچ سیمی به مردم وعده ی برق بی سیم داد. نمایشی که همه را حیرت زده می کرد حقه نبود و تسلا به خوبی از عهده ی کار خود برآمده بود. تسلا سیم پیچ های بسیار بزرگی را به هم وصل کرده بود و گره آن در کنار یکدیگر، میدان مغناطیسی متراکمی را تولید می کردند که موجب القای جریان عامل و چراغ می شدند.

پیوند چند سیم پیچ بزرگ که یک میدان مغناطیسی را ایجاد می کند آنچنان برای دانشمندان امروزی کار دشواری نیست. دانشمندانی که تکنیک جدید اینترنت وایفای را روانه ی دنیای امروزی کردند. در دنیای امروزی تلویزیون ها بدون نیاز به هیچ سیمی کار می کنند. صداها با ایرفون های بلوتوثی در حال جریانند و ایده ی برق بی سیم، یک ایده ی با چشم انداز دور نیست و نخواهد بود. تنها چیزی که می تواند به تسریع روند این تکنولوژی کمک کند، وجود ایستگاه های شارژر بسیار بزرگی است که وظیفه ی منبع برق های بی سیم می شوند و هزینه های زیادی را نیز در بر خواهند داشت.

تکنولوژی پرسی و طرحی هنری از مقر آینده ی انسان در مریخ

تا چند سال پیش کمتر کسی باور می کرد که بتوان بر روی کره ماه پا نهاد. اما، تازه پس از پا گذاشتن بر روی کره ماه، تکنولوژی رنگی به خود گرفته و در ابتدای کار خود بود. پس از گشت و گذار زیادی بر فراز سیاره ی مریخ، بالاخره ناسا مریخ نوردی را با نام «استقامت» به سمت مریخ فرستاد تا پس از پا گذاشتن بر روی سطح مریخ، وضعیت سیاره ی سرخ را کنکاش کند. این تکنولوژی جدید را که رباتی به نام «پرسی» بر عهده دارد با هدف کشف وضعیت آب و هوای سیاره و جمع آوری نمونه خاک های آن منطقه به سمت مریخ فرستاده شده و پس از بازگشت به همه نشان خواهد داد که آیا تکنولوژی جدید راهی را برای رفتن به مریخ هموار خواهد کرد یا خیر. پرسی یا همان استقامت، تندرست و سلامت در حال کاوش است و عملیات خود را یک روز پس از ورود به مریخ آغاز نموده است.

تکنولوژی پرسی و طرحی هنری از مقر آینده ی انسان در مریخ

گرافن، ماده ی شگفتی ساز آینده ی تکنولوژی

تاکنون زره های امنیتی زیادی در کشورهای مختلف جهان ساخته شده اند اما هیچگاه این زره ها به مرحله ی نهایی تکنولوژی روز منتج نشده اند. در حقیقت بیشترین زمان در جنگ سرد، صرف سلاح های مدرن شده و آنچنان شاهد نیروی دفاعی – امنیتی مدرن نبوده ایم. اما دیواره ی علم بشر زمانی به سقف می رسد که نقطه ی سطح A به تکیه گاه B که نقطه ی مقابل آن تشکیل می دهد، برسد. اگر سلاح های هجئمی پیشرفته ی امروزی را نقطه A بنامیم، زره ی مقابل آن نقطه ی b خواهد بود. یقیناً جنگ امروزی بدون دفاع به جایی راه نخواهد برد و چه بسا در دفاع ها، از سلاح های پیشرفته تری استفاده کنیم. زره ی «گرافن» جدیدترین جلیقه ی ضد گلوله ای است که محققان آزمایشگاه‌های بالیستیک چند مدت پیش آن را کشف کردند. در حقیقت گرافن، یک نوع سلول سوختی هیدروژنی کارآمدتر از فولاد است که چیزی حدود 10 برابر فولاد مقاومت بیشتری دارد. لذا در آزمایشگاه های نظامی از گرافن برای تولید زره ها و جلیقه های ضد گلوله استفاده می شود. گرافن در حقیقت یکی از آلوتروپ های کربن (نمونه های دیگری همچون الماس، گرافیت و ...) به شمار می رود که قطر آن با یک اتم برابری می کند و محور اتصال آن ها 5 و 6 ضلعی است که برای تشکیل یک جلیقه ی ضد گلوله بسیار کارآمد به نظر می رسد.

جلیقه های گرافنی نظامی دارای بهترین هدایت کننده هوا و رطوبت هستند و تا جایی که امکان دارد شما را در هوای سرد گرم، و در هوای گرم، سرد نگه می دارد. پس از برخورد یک شیء یا شلیک یک تیر به سمت آن مجددا خود را ترمیم می کند و این قابلیت را مدیون ترکیبات شیمیایی به کار رفته در آن است. اکنون محققان در حال کار بر روی ارائه ی هر چه بهتر جلیقه های نظامی گسترده ای هستند که جنس آن ها را با گرافن تشکیل دهند.

تکنولوژی پرینتر سه بعدی هوشمند

همانطور که در سالیان گذشته پرینت یک کاغذ برای ما امری سخت به نظر می رسید، یک روز نیز نوبت به تکنولوژی پرینتر سه بعدی هوشمند خواهد رسید. پرینترهای سه بعدی هوشمند، یک تصویر 2 بعدی از شیء مجازی (تخیلی – ذهنی) شما را دریافت کرده، می خوانند و سپس با ترکیب کردن لایه ها در کنار یکدیگر یک شیء سه بعدی را نمایش می دهند. البته تکنولوژی پرینتر سه بعدی چند سالی است که برخی از شرکت ها از آن برای ارائه مستندات از آن استفاده می کنند و حتی برخی از شرکت های اتوموبیل سازی نیز در صفحه ی مانیتورینگ اتوموبیل ها از این تکنولوژی استفاده کرده اند ولی هنوز به شکل گسترده و مطلقاً هوشمند در اختیار عموم قرار نگرفته است.

پرینترهای سه بعدی امروزی با تشخیص شیء متحرک و حرارت بدن حرکت می کنند و هنوز وارد ذهن نشده است. مطمئن باشید که تکنولوژی پرینتر سه بعدی هوشمند ذهنی در آینده ای نزدیک توسط بشر ساخته خواهد شد. برای اینکه این نوع پرینترها را بهتر بشناسید، نگاهی به فیلم سینمایی Batman The Dark Night 2008 بیندازید. جایی که در اواخر فیلم مورگان فریمن، یک پرینت سه بعدی را در ذهن بتمن منتقل می کند تا بتواند بهتر دشمنان خود را بشناسد، حرکات آن را زیر نظر بگیرد و حرکات آینده ی آن ها را پیش بینی کند.

تولید جنین های مصنوعی، نگاهی به تکنولوژی آینده دارد

محققان و پزشکان، علی رغم دریافت علم امروزی، نگاهی نیز به تکنولوژی آینده دارند. جنین های مصنوعی، جدیدترین چیزی است که محققان آزمایش های مختلفی را بر روی آن پیاده کرده اند. گفته شده که برخی از دانشمندان با استفاده از سلول های بنیادی و بدون به کارگیری سلول های اسپرم مرد و تخمک زن، یک ساختار جنینی متفاوتی را ساخته اند. این ساختار جنینی را جنین های مصنوعی می ویند که در سال 2019 برای اولین بار نظریه ی آن مطرح شد و آزمایش های مدرنیته بر روی آن صورت گرفت.

محققان پس از آزمایش های اولیه به این نتیجه رسیدند که این جنین های مصنوعی مشکلات اخلاقی و روانی غیر قابل توصیفی را به بار خواهند  آورد و آزمایش برای چگونگی بقا و ادامه ی حیات آن ها هنوز جای کار دارد.

تولید جنین های مصنوعی، نگاهی به تکنولوژی آینده دارد

تکنولوژی شبکه های عصبی پیشرفته و دوئل

تکنولوژی شبکه های عصبی پیشرفته یا دوتایی نیز یکی از جدیدترین تکنیک های بشر خواهد بود. این تکنولوژی شبکه های عصبی 2 نفر را به هم وصل می کند و برا یک هدف، معین می سازد. جان فوربز ریاضیدان نابغه و برجسته آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد، در پاره ای از سخنان خود، تکنیک شبکه های عصبی دو نفره را یک حس تخیل می نامد که به اذهان هر دو نفر باید کاملا نزدیک هم  باشند. در صورتی که ذهن یکی از این دو نفر، تفاوت معناداری با دیگری داشته باشد به هیچ وجه شبکه عصبی پیشرفته ی دوئل شکل نخواهد گرفت و تکنولوژی آن نیز بی ثمر خواهند ماند. برای اینکه یک نمونه از این تکنولوژی را مثال بزنیم نگاهی به فیلم سینمایی Pacific Rim بیندازید که دو نفر از طریق یک شبکه ی عصبی به طور همزمان چگونه برای یک هدف هماهنگ می شوند!

تکنولوژی جدیدی که به دوربین های عکاسی اضافه می شود

امروزه دوربین عکاسی و صنعت عکاسی به شدت وابسته به تکنولوژی های روز شده است. اما ثابت بودن آن ها و تلاش برای فوکوس، قدرت زوم بیشتر و کیفیت فریم بهتر تنها نتایج حاصل از استفاده ی آن در صنعت عکاسی و فیلمبرداری بوده است. شاید بزرگ ترین تغییر، مربوط به قدرت پرواز دوربین ها بوده که آن ها را در لباس پهبادها مشاهده می کنیم و الا ضعف تکنولوژی گسترده تر در این زمینه آینده ی دوربین ها را به بن بست کشانده بود. اما این بار تکنولوژی جدیدی به نام IRIS ممکن است ورق را مجددا به سمت صنعت عکاسی و فیلمبرداری برگرداند. در این تکنولوژی سعی شده دکمه ی شاتر به کلی حذف شود و دستور شروع فیلمبرداری و یا عکس گرفتن (شاتر) مستقیماً از طریق ذهن و یا چشمک زدن به عمل انجامد. یعنی شما بدون اینکه دکمه ای به نام شاتر را لمس کنید با یک چشمک عکس بگیرید. محققان در حال کار بر روی این تکنولوژی هستند و فعالیت این تکنولوژی به زودی محقق خواهد شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. با درود بنظرم اختراع جدید بشر دقیقا در راستای استفاده انرژی های پاک هست مثل ماشین های شارژی(استفاده از جایگاه های عظیم شارژ بجای پمپ بنزین)

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید