جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

میانبرهای کسب موفقیت

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
میانبرهای کسب موفقیت

به جرات می توان گفت که همه افراد در هر موقعیت مکانی و شغلی همواره به دنبال کسب موفقیت و گام برداشتن در مسیر رشد فردی هستند، با این حال کمتر کسی تعریف دقیقی از هدف، موفقیت و رشد برای خود دارد. یکی دیگر از مهم ترین موانع کسب موفقیت برای بسیاری از افراد، خالی بودن از صبر و حوصله کافی برای نیل به موفقیت است. اغلب افراد به حدی برای کسب موفقیت عجله دارند که با کوچکترین ناملایمتی از تلاش دست کشیده و دلسرد می شوند. موفقیت اتفاقی نیست و به برنامه ریزی، تلاش و استمرار و حوصله زیادی نیاز دارد اما گاهی عجول بودن برای کسب موفقیت، خود می تواند یک انگیزه قوی و کافی برای موفق شدن باشد. در واقع میانبرهایی بسیار هوشمندانه که می توانند در صورت درست به کار گرفته شدن زمان لازم برای کسب موفقیت را کوتاه کنند وجود دارد که با هم در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

میانبرهای کسب موفقیت

موفقیت و رشد فردی

موفقیت می تواند تعریفی کاملا منحصر به فرد برای هر فرد داشته باشد به این معنا که موفقیت برای یک دانش آموز می تواند کسب نمرات بالای درسی باشد در هر حالی که برای پدر همان دانش آموز موفقیت، می تواند کسب در آمد بالا، ترفیع رتبه و یا ایجاد کسب و کار باشد اما به طور کلی کسب بالاترین راندمان و نتیجه در هر زمینه ای موفقیت قلمداد می شود. اما رشد فردی چیست؟ همان طور که از نام رشد فردی بر می آید، گسترش و توسعه وجود فردی شخص رشد فردی تلقی می شود.

برای رشد فردی می بایست فرد تمرکز خود را از دیگران به طور کامل سلب کرده و با تمام قوا تنها بر روی وجوه شخصیتی خود، استعدادها و اهداف خود تمرکز کرده و در جهت بهبود و پیشبرد آنها کوشش کند. یک انسان تنها زمانی رشد می کند و به موفقیت دست پیدا خواهد کرد که مسئولیت زندگی خود را به طور کامل بپذیرد و همواره رو به جلو حرکت کند، در این حالت فرد در جهت تعالی خود قدم بر می دارد.

فردی که رشد یافته است، حتی در اوج نا امیدی، انگیزه ای برای ادامه راه می یابد و بی توجه به موانع و قضاوتها و یا حتی تمسخرهای اطرافیان راه خود به سوی موفقیت را پیدا می کند. اما رشد فردی چگونه حاصل می شود؟ راههای تحقق رشد فردی شاید به نظر باور نکردنی و بسیار ساده به نظر برسند، اما نکته جالب توجه همین است که با انجام کارهای کوچک و ساده و ایجاد تغییرات حتی بسیار کم نیز می توان به رشدی باور نکردنی دست یافت. به عنوان مثال یکی از توصیه های مهم و معروف برای تحقق رشد فردی و کسب موفقیت، سحرخیزی است. ساده به نظر می رسد اینطور نیست؟ اما همین قدم کوچک سحرخیزی انرژی، انگیزه و سرمایه زمان شما برای نیل به اهدافتان را چند برابر خواهدکرد. ذهن و تخیلات شکل گرفته انسان از فیلم های سینمایی او را فریب می دهند که برای موفق شدن و رشد کردن بایستی حتما دست به کارهای خارق العاده ای زد، در حالی که با انجام ساده ترین کارها مانند یادگیری، برنامه ریزی، تلاش و تمرکز بر خود می توان در انجام کارهای خارق العاده بسیار موفق شد.

همانظور که گفتیم موفقیت تعریف مشخص و محدودی ندارد و هر فرد با نیل به هدف مشخص خود می تواند احساس رضایت و موفقیت کند، کلید اصلی این دستاورد، شناخت نقاط ضعف و رفع آنها و همچنین بهبود مهارت ها و توانایی ها است. در ادامه مقاله راهکارها و میانبرهای رسیدن به رشد فردی و موفقیت را با هم بررسی می کنیم.

میانبرهایی که رشد و موفقیت شما را تضمین می کند

یادگیری یک زبان جدید، یک تجربه عالی که ضمن تقویت حافظه شما، فرصت های بی شماری برای موفقیت را در اختیارتان قرار خواهد داد.

فضا را الهام بخش کنید، اتاق خواب، اتاق کار، فضای منزل، فضای اداری تان را به فضایی آرامش بخش و در عین حال الهام بخش تبدیل کنید به گونه ای که قرار گیری در آن فضا به شما برای کسب موفقیت انگیزه بیشتری ببخشد.

سحرخیز باشید، کامروا می شوید، البته برای سحرخیزی باید سر وقت مناسب نیز بخوابید. با طبیعت بخوابید و با طبیعت بیدار شوید و میبینید که چقدر وقت در اختیار خواهید داشت و چقدر انگیزه و انرژی برای انجام کارهایتان پیدا می کنید.

کتاب بخوانید، خواندن روزانه حتی ده دقیقه کتاب به شما انگیزه و آرامش می بخشد.

راحت طلب و تنبل نباشید، هیچ چیز خوبی بدون زحمت بدست نمی آید، رشد فردی و موفقیت تنها حاصل زحمت کشیدن است، از برنامه همیشگی تان فاصله بگیرید و با تن دادن به تلاش نتیجه بگیرید.

خودتان و دیگران را به چالش بکشید، با دوست صمیمی ، همکلاس یا همکارتان یا فقط با خودتان قرار بگذارید که تا پایان یک بازه زمانی زبانی جدید یاد بگیرید یا وزن کم کنید، این گامی مهم در مسیر رشد و کسب موفقیت است.

عادات بد را کنار بگذارید، اعتیاد به گوشی موبایل، سیگار کشیدن، پرحرفی و .... فرقی نمی کند، عادات بد را کنار بگذارید، آنها جلوی رشد شما را می گیرند.

عادات خوب بیابید، کنترل وابستگی به گوشی موبایل، سحرخیزی، کتابخوانی و .... فرقی نمی کند، عادات خوب را بیابید یا آنها را تقویت کنید، عادات خوب بهترین میانبر برای کسب موفقیت هستند.

از همگان یاد بگیرید، حتی خردسالان هم درس هایی برای اموختن به ما دارند، درسهای اخلاقی، علمی و مهارتی را ببینید و بیاموزید، رشد و توسعه فردی در گرو آموختن و به کار بستن دانسته هاست.

بازی های آموزنده استراتژی فرا بگیرید، شطرنج یا بازی Warcraft به شما می آموزند چگونه موقعیت ها را بسنجید و بر اساس تحلیل عمل کنید.                                          

زمان گفتگوی مجازی و تماشای تلویزیون را کمک کنید، زمان آنها را صرف کارهای بهتری کنید حتی صرف دیدار با دوستان.

مهربان باشید،مهربانی حد ندارد، بی اندازه مهربان باشید و به دیگران احساس خوب بدهید خواهید دید چقدر احساس خوبی خواهید داشت.

مدیتیشن کنید، مدیتیشن یا مراقبه، یکی از بهترین راهها برای تمرین تمرکز بر خودتان است.

نه غرق رویای آینده شوید و نه غرق گذشته ها، گذشته را رها کنید و برای ساختن آینده تلاش کنید.

آدم های منفی را حذف کنید، آدم های منفی همه جا پیدا می شوند این شمایید که باید رفتار آنها را با برخورد صحیح خود، کنترل کنید، توصیه می کنیم در صورت امکان آنها را از دایره روابط خود حذف کنید و چنانچه مجبور به برقراری روابط با آنها هستید مثلا در محیط کار، یاد بگیرید که چطور با آنها کنار بیایید شاید با خونسردی و برقراری کمترین حد ارتباط.

برنامه ریزی کنید و به آن عمل کنید، برای خود اهداف واقعی و دست یافتنی مشخص کنید و برای رسیدن به آنها عمل کنید.

مشورت کنید، کسب تجربه و راهنمایی از دیگران یکی از موثرترین مهارت های کسب موفقیت و رشد فردی است که می تواند شما را از پیمودن راههای اشتباه بر حذر دارد و کوتاه ترین مسیر برای رسیدن به نتیجه را برای شما آشکار کند.

خوب نباشید، بهترین باشید. در مسیری که همه افراد در جهت نیل به موفقیت و ترقی در حال حرکتند، با تلاش بیشتر و هوشمندانه تر می توان به بالاترین سطح موفقیت و رشد فردی دست یافت. به قول ضرب المثل قدیمی هرکه بامش بیش، برفش بیشتر، هر که بیشتر تلاش کند بیشتر موفقیت را در آغوش می گیرد، در اینمیان کسانی که بی تلاش به دنبال کسب موفقیت هستند کنار گذاشته می شوند.

قانون 1% را فراموش نکنید، اصل این قانون بر این است که افراد یا گروه ها و حتی شرکت هایی که حتی فقط 1% از بقیه بهتر و جلوتر باشند موفق می شوند.

ورودی های کم ارزش را ببندید، را ورود افراد و افکار منفی به زندگی و ذهنتان ببینید، آنها فقط وقت شما را تلف می کنند.

زندگی خود را ارزیابی کنید، خودآگاهی مهم ترین ابزار رسیدن به رشد فردی وموفقیت است، اینکه بدانید در هر زمان در چه موقعیت و سطحی از واقعیت یا انتظارات خود هستید کمک زیادی به شما می کند تا برای کسب موفقیت گام بردارید.

از ورزش و فعالیت بدنی غافل نشوید،  حفظ سلامتی و تناسب اندام یکی از مشخصه های افراد رشد یافته و موفق است، زمانی که بتوانید جسمخود را کنترل کنید و آن را پرورش دهید می توانید سراغ رشد ذهن و شخصیت خود نیز بروید.

متعهد باشید، تعهد به خود، اهداف، برنامه ریزی، رشد فردی، روابط فردی وگروهی یکی از اخلاقی ترین صفات مهم در کسب موفقیت است. افراد متعهد به راحتی تسلیم نمی شوند و دارای ثبات و استقامت بیشتری نسبت به دیگران هستند.

موانع موفقیت و رشد فردی

ترس از شکست

درصد احتمال اینکه بدون شکست و اشتباه در مسیر موفقیت و رشد قدم بردارید بسیار کم است. این طبیعی است که پاسخ بسیاری از سوال ها را ندانید و در موقعیت های خاصی قادر به حل مساله و مدیریت آن موقعیت نباشید. اگر بخواهید به خاطر ترس و پرهیز از شکست بی حرکت بمانید، با شکستی بسیار بزرگتر مواجه خواهید شد، آگاهانه رشد کنید و به سمت موفقیت پیش بروید، موانع و مشکلات را شکست دهید و اگر در شرایط خاصی در حصول به هدف شکست خوردید، روشن بینی و انگیزه خود را از دست ندهید، دوباره شروع کنید، اشتباه و شکست تنها یک راه دیگر برای انجام کارهاست.

میانبرهای کسب موفقیت

انتظار برای رسیدن موقعیت و زمان مناسب

برای شروع مسیر موفقیت و رشد آگاهانه هیچ زمانی بهتر از لحظه حال نیست، چرا که تا زمانی که شروع نکنید در مسیر خودساختگی و رشد به جلو قرار نمی گیرید، زمان مناسب برای شروع هر کاری، همان لحظه حال است چه بسا که با آغاز مسیر موفیت و رشد به اهداف والاتری از آنچه که در ذهن داشتید دست پیدا کنید.

تصور اینکه دیگران بهتر از شما هستند

خب این یک حقیقت است که افرادی که پیش تر از شما در مسیر رشد آگاهانه قرار گرفته اند، به موفقیت های زیادی رسیده اند، گروه هی شناخت و حمایتی بیشتری دارند ومهم تر از همه افرادی رشد یافته اند. این تصور کاملا درست می تواند عامل ترس و بازدارندگی شما و یا عامل رشد بیشتر شما به جلو باشد. همواره به خاطر داشته باشید که افراد رشد یافته و بزرگ تجارب و ایده های خود را با دیگران در میان می گذارند و شما تنها زمانی می توانید موفق شوید که از افرادی که از شما جلوترند یاد بگیرید، پس به جای وحشت کردن، از وجود افراد جلوتر و بهتر خوشحال و سپاسگزار باشید.

کمال گرا بودن

کمال گرایی مانند یک شمشیر دو لبه است، می تواند از شما برای تسلیم نشدن و تن ندادن به هر شرایطی حفاظت کند و هم می تواند شما را در هاله ای از تردید برای شروع هر کاری قرار دهد و به این شکل به شما آسیب برساند. همه انسان های موفق از ابتدا کامل و موفق نبوده اند، همه انسان ها با مجموعه ای از نقایص شروع به رشد فردی کرده اند و حتی در بالاترین مرحله موفقیت نیز خالی از نقص و اشتباه نیستند. کمال گرایی را کنار بگذارید، نیازی نیست برای شروع جاده موفقیت و رشد کامل باشید، شما در طول جاده روز به روز کامل تر خواهید شد.

آگاه نبودن از علاقه و خواسته واقعی خود

با اینکه پرداختن به کار مورد علاقه، مهمترین فاکتور برای کسب موفقیت و رشد فردیست، با این حال گاهی تا در مسیر رشد قرار نگیرید علاقه واقعی خود را نخواهید یافت، توصیه می کنیم کتاب ثروت درون را بخوانید و با اعتماد به نفس بالایی مسیر رو به موفقیت را شروع کنید، علائق خود را به طور حتم پیدا می کنید.

چند و چون شروع مسیر را نمی دانید

مشکل بسیاری از افراد این است که نمی دانند چطور مسیر رو به موفقیت را شروع کنند، کافیست اهداف واقعی خود را بدانید و به سوی آن گام بردارید. می توانید گام های اول را کوچک اما قاطع بردارید و آنگاه خواهید دید که طی مدت کوتاهی بخش زیادی از مسیر رشد فردی و موفقیت را پشت سر گذاشته اید، همیشه این ضرب المثل را به یاد داشته باشید که اتومبیلی که در تارکی شب رو به جلو حرکت می کند فقط 100 متر جلوتر از خودش را می بیند و وقتی به نقطه بعد رسید قادر خواهد بود 100 متر بعدی را نیز ببیند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید