جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

نرم‌افزار eviews راهکار سنجش اقتصادی

author منتشر کننده
بدون نظر 8 0
نرم‌افزار eviews راهکار سنجش اقتصادی

امروزه سخن از داده‌های اقتصادی و نرم‌افزارهایی چون نرم‌افزار EVIEWS برای انجام پروژه‌ها و برآورد و پیشبینی متغیرهای اقتصادی اهمیت ویژه‌‌ای در ارائه تحلیل های اقتصادی و اعمال سیاست‌های اقتصادی مناسب دارد. با توجه به حجم بالای رقابت‌های اقتصادی امروزی و وابستگی شدید موفقیت در کسب و کار به وجود اطلاعات لازم و کافی این امر را ضروری کرده که حتما باید به ساختار های متغیر های اقتصادی نه تنها اشراف داشت بلکه لازم است با این اطلاعات به پیش‌بینی و تحلیل اقتصادی برای انتخاب راه و روش درست اقتصادی پرداخته شود. علم اقتصاد سنجی عهده‌دار این امر بوده و با راهکارها و معادلاتی که برای آن تعریف شده است یک دستیار اقتصادی برای انجام امور پیش‌بینی و تحلیل بوده است. در این میان با پیشرفت تکنولوژی قالب‌های این معادلات پیچیده اقتصادی برای برآور رگرسیون‌ها در نرم‌افزارهای کامپیوتری با داده‌های آماری و الگوریتم معادلاتی مناسب پیش گرفته شده‌است. Spss، matlab و نرم‌افزار  eviews جزو این دسته از نرم‌افزارهای بخش آماری و اقتصاد سنجی هستند.

نرم‌افزار eviews

امتیاز نرم افزار eviews

اقتصادسنجی، دانش مطالعه ارتباط بین نظریه (فرضیه)های اقتصادی و داده‌های واقعی است. نرم‌افزار EVIEWS و اقتصاد سنجی با استفاده از تحلیل‌های آماری و داده‌‌های واقعی به بررسی صحت نظریات اقتصادی می‌پردازد. با رشد و گسترش دانش اقتصاد سنجی، محاسبات مربوط به آن نیز پیچیده تر شده است که درنتیجه آن استفاده از نرم افزارهای اقتصادسنجی در کارهای تجربی، امری ضروری و ... می‌توان اشاره کرد. ازجمله نرم افزارهای کاربردی در زمینه اقتصاد سنجی میتوان به ایویوز اشاره کرد این نرم افزار امکان بسیاری از محاسبات و تحلیل‌های پیچیده اقتصادسنجی برای تخمین داده‌ها را به خوبی فراهم می‌کند. یادگیری و استفاده از این نرم افزار می تواند نقش بسزایی در یادگیری درس اقتصاد سنجی و کاربردهای عملی این درس در تحقیقات و پژوهش‌های اقتصادی داشته باشد. نرم‌افزار EVIEWS بهترین نرم افزار موجود در بازار برای تخمین داده‌های آماری به صورت تخصصی است، چرا که تمامی معادلات و آزمون‌های اقتصاد سنجی را در خود جای داده و دیگر آن که یک نرم افزار تخصصی برای علم اقتصاد سنجی است.

عملکرد نرم افزار eviews

برای کار با نرم‌افزار EVIEWS باید به جمع‌آوری داده‌های آماری از پایگاه‌های آماری از جمله، صندوق جهانی پول، بانک جهانی، پایگاه آماری اتحادیه اروپا، پایگاه آمار اقتصادی کشورهای اسلامی، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی ایران، پرداخته شود. این وبسایت‌ها عموما فایل یا فرمت فایل‌های مختلفی ارائه می کنند، نرم افزار ایویوز نیز این قابلیت را دارد که داده‌ها را از فرمت های مختلف بخواند. با اجرای نرم افزار EVIEWS، پنجره‌ای به شکل زیر ظاهر می‌شود که آن را پنجره اصلی می‌گوییم. اجزای پنجره شامل منوهای اصلی، پنجره فرمان و ناحیه کار است.

نسخه‌های نرم افزار eviews

نسخه 11 آخرین ورژن از نرم‌افزار EVIEWS است که در سال 2019 به بازار آمده است از جمله ویژگی این نسخه از نرم‌افزار EVIEWS می توان به محیط کاربری آسان، قابل استفاده بودن بدون نیاز آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی، رابط کاربری و گرافیکی خوش ساخت، برخورداری از ابزارهای نوین اقتصاد سنجی و آماری کامل و کارآمد مطابق با متد های جدید و استاندارد، طراحی شده بر مبنای مفهوم آبجکت با مولفه‌های منحصر به فرد، توانایی پذیرش، خوانش و نوشتن حجم گسترده‌ای از فرمت‌های گوناگون داده‌ها بدون واسطه و امکان تخمین و شبیه سازی الگوهای اقتصاد سنجی با بهترین نتایج اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید