جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

نقش اشخاص مناسب در موفقیت کسب و کار

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
نقش اشخاص مناسب در موفقیت کسب و کار

همه چیز در زندگی و تجارت یعنی رابطه، انجام هر کاری یا شکست در آن به طریقی به دیگران مرتبط می شود، توانایی شما در ایجاد روابط مناسب با افراد مناسب در هر مرحله ای از زندگی و کار، یکی از عوامل مهم و تعیین کننده برای موفقیت است و تاثیر بی اندازه ای بر سرعت دستیابی به اهدافتان دارد.

هر چه افراد بیشتری را بشناسید و دیگران نیز شما را به خوب بودن بشناسند در هر تلاش و کاری به موفقیت بیشتری می رسید. یک نفر، در زمان مناسب و در جای مناسب می تواند دری را به روی شما بگشاید که زندگیتان را متحول کند و از سال ها کار سخت معاف شوید.

هیچ کس به تنهایی نمی تواند

یکی از هدف های کلیدی شما باید این باشد که افراد، گروه ها و سازمان هایی که می توانند در دستیابی سریع تر شما به اهدافتان نقش مثبتی داشته باشند را شناسایی کنید. برای به ثمر رساندن هر هدفی، نیاز به کمک افراد زیادی دارید. آن ها چه کسانی هستند؟

به طور کلی سه دسته افراد هستند که طی سال های پیش رو به کمک آن ها نیاز دارید. این سه گروه عبارتند از:

افراد حاضر در محیط کار، افراد خانواده و دوستان، اعضای گروه ها و سازمان های خارج از چرخه تجارت و دایره اجتماعی

لازم است که با بهبود استراتژی تان، با هر یک از این گروه ها ارتباط مفید تر و موثر تری برقرار کنید.

روابط کلیدی در کار شما

از کار و حرفه تان آغاز کنید. چه افرادی در زندگی شغلی شما، مهم ترین افراد به شمار می آیند؟ برنامه تان برای ارتقای روابط با این افراد چیست؟ لیستی از افرادی که با شغل شما ارتباط دارند، چه داخل محیط کار و چه در خارج آن تهیه کنید. کسانی مانند رئیستان، همکارانتان، زیر دستانتان و به ویژه مشتریانتان و نیز تهیه کننده های مواد اولیه و فروشندگان. کدامیک از این گروه ها توانایی بیشتری برای کمک یا آسیب رساندن به شما در زمینه دستیابی به اهداف کاری تان دارند؟

مشتریان خود را مشخص کنید

مشتری می تواند به هر کسی اطلاق شود که برای موفقیت وپیشرفت در کارتان به آن ها وابسته هستید، همچنین می توان گفت مشتری کسی است که به نوعی به شما وابسته است. با این دو تعریف می توان نتیجه گرفت که همه افراد حاضر در زندگی شما به نوعی مشتری شما هستند.

برای مثال رئیس شما اولین مشتری شما در زمینه کارتان است. توانایی شما در جلب رضایت و خرسندی رئیستان بیشتر از هر توانایی دیگرتان در آینده شغلی و در آمد شما تاثیر گذار است. اگر همه اطرافیانتان از شما ناراضی باشند اما رضایت رئیستان را جلب کنید، می توانید با امنیت و اطمینان به کارتان ادامه دهید. اما اگر همه افراد داخل و خارج از شرکتتان را خشنود و راضی کنید ولی رئیستان از شما رضایت نداشته باشد، همین کافیست تا آینده شما به خطر بیوفتد.

استراتژی شما در زمینه خدمات مشتری

یکی از بهترین استراتژی هایی که در این زمینه می توانید در پیش بگیرید این است که لیستی از تمام کارهایی که فکر می کنید به خاطر انجام آن ها استخدام شده اید، تهیه کنید. به این سوال پاسخ دهید که برای چه چیزی حقوق می گیرم؟ و هر چیزی که به ذهنتان رسید را یادداشت کنید سپس آن لیست را نزد رئیستان ببرید و از او بخواهید وظایف شما را اولویت بندی کند. چه چیزی بیش از همه برای رئیستان اهمیت دارد؟ دومین چیزی که برای او اهمیت دارد چیست؟ و به همین ترتیب.

از آن لحظه به بعد، خودتان را موظف کنید که به طور روزانه بر روی وظایف مهمی که رئیستان مشخص کرده است کار کنید. این کار می تواند بیش از هر تصمیمی که شخصا درمورد کارتان اتخاذ می کنید در وضعیت شغلی تان موثر باشد.

دو ویژگی برای ارتقای شغلی

در گزارشی که چند سال پیش، مجله موفقیت آن را تهیه کرده بود از 104 مدیر ارشد اجرایی خواسته شده بود که نظرشان را درباره 20 ویژگی مهم یک کارمند نمونه بنویسند. 86 درصد از ان ها دو ویژگی خاص را به عنوان مهم ترین عوامل موفقیت شغلی و پیشرفت، معین کرده بودند و آن ها را قبل از بقیه عنوان نموده بودند. نخست توانایی تعیین اولویت های کاری و جدا کردن کارهای مربوط از کار های نامربوط و دوم، توانایی اداره و  انجام سریع تر کار ها بود.

هیچ چیز در زمینه شغلی بیشتر از کسب اعتبار و شهرت به عنوان فردی که کارهای مهم تر را سریع تر انجام می دهد به شما کمک نمی کند.

سخت کوشی در وظیفه اشتباه

نکته در اینجاست، بسیاری از مردم، به سختی کار می کنند ولی فعالیتشان بر روی کارهایی که از نظر رئیسشان اولویت بیشتری دارد نیست. حقیقت تلخ این است که در این صورت، شما فقط کار های غیر مهم را خیلی خوب انجام می دهید. این کار می تواند به شما آسیب بزند و حتی تهدیدی برای از دست دادن شغلتان باشد.

برای تغییر شرایط، خطوط ارتباطی تان را با رئیستان باز نگه دارید. مطمئن شوید که کاری که در حال انجام آن هستید از نظر رئیستان در اولویت است. سپس باید راهی پیدا کنید تا کارها را سریع تر انجام دهید. هیچ چیز بیشتر از کسی که کارهای مهم را به سرعت انجام می دهد باعث خشنودی یک رئیس نمی شود مطمئن شوید که آن شخص شما هستید.

نقش اشخاص مناسب در موفقیت کسب و کار

سایر مشتری کلیدی شما

همکاران شما یعنی کسانی که در شغلشان به شما وابسته هستند جزو مشتریان شما محسوب می شوند. به سراغ یکایک آن ها بروید و از ایشان بخواهید که اگر می توانید کاری برای کمک به ایشان انجام بدهید به شما بگویند. از آن ها بپرسید که انجام سریع تر، کند تر، بیشتر یا کمتر چه کارهایی به بهتر شدن وضعیت کاری آن ها کمک می کند.

حقیقت این است که اغلب مردم، تمام روز فقط به خودشان و کار خودشان فکر می کنند. هرگاه به دیگران پیشنهادی کنید تا در زمینه انجام سریع تر کارشان به آن ها کمک کنید آن ها نیز ترغیب می شوند تا در آینده به شما کمک کنند. توجه کنید که قانون کاشت و برداشت، قانون برداشت و کاشت نیست. نکته مهم در این قانون این است که ابتدا باید کاشت و سپس برداشت.

باید از هر فرصتی برای کمک به دیگران برای انجام بهتر کارهایشان استفاده کنید. ثمره هر کمک صادقانه ای به دیگران را زمانی و در جایی که اصلا انتظارش را ندارید دریافت خواهید کرد. مشهور ترین افراد در هر سازمان، معمولا کسانی هستند که همیشه دست کمک به سوی دیگران دراز می کنند.

هر چقدر افراد بیشتری خواه روسایتان و خواه زیر دستانتان، شما را دوست داشته باشند و از شما حمایت کنند، درآمد بیشتری کسب می کنید و سریع تر ارتقا می یابید. شهرت خود را به عنوان یک فرد یاری گر افزایش دهید.

در جستجوی راه هایی باشید که برای اطرافیانتان مبدل به منبعی پر ارزش شوید تا آن ها نیز به دنبال راهی باشند که به شما کمک کنند و زمانی که نیاز دارید از شما حمایت کنند.

یک بازیکن در یک تیم باشید

شاید مهم ترین ویژگی ای که برای موفقیت بلند مدت در زمینه تجارت، باید در خود توسعه دهید، این باشد که یک بازیکن خوب باشید. در جریان یک بررسی دو ساله در دانشگاه استنفورد، محققان دریافتند که توانایی عمل کردن به عنوان بخشی از یک تیم، مهم ترین عاملی است که می توان از آن به عنوان ویژگی فردی که مراحل ترقی را به سرعت پیموده، نام برد.

مباحث مربوط به فعالیت های گروهی بسیار جذاب هستند. اول از همه اینکه بیست درصد از اعضای تیم، هستاد درصد از کار ها را انجام می دهند. هشتاد درصد مابقی در ملاقات ها و انجام کارها مشارکت کمتری دارند و به ندرت دستشان به عنوان داوطلب انجام کاری، بالا می رود.

وظیفه شما این است که به عنوان عضوی از یک تیم همواره جزو 20 درصد موثر باشید. برای آن که عضو خوبی از تیم باشید همواره در جلسات حاضر شوید. رو به رو و در جهت نگاه شخصی بنشینید که گردهمایی را اداره می کند. خیلی زود وارد گفتگو ها شوید و سوالاتتان را بپرسید. برای انجام این وظایف داوطلب شوید و وقتی متقاضی انجام کاری می شوید آن را سریع و درست، طوری که مشخص باشد علاقمند به کار هستید، انجام دهید.

مهم ترین توانایی قابل اتکا بودن است

با کسب شهرت و اعتبار به عنوان فردی که در انجام کار ها می توان به او تکیه کرد، می توانید محیط جذاب و پر از انرژی مثبتی را در اطراف خود ایجاد کنید. در نتیجه کارهای بزرگتر و مهم تری به شما محول خواهد شد که باعث افزایش نفوذ و درآمدتان نیز می شود.

برای شناختن زیر دستانتان و افرادی که در نمودار سازمانی در رده های پایین تر از شما قرار دارند وقت بگذارید. با آن ها حرف بزنید و سوالاتی بپرسید. به آن ها پیشنهاد کمک بدهید در برخورد با ایشان مهربان و مودب باشید. از آن ها تعریف کنید و در انجام کارهایشان به آن ها قوت قلب بدهید. به زودی از تاثیرات و تفاوت هایی که این کار در بازدهی و کارآیی شما ایجاد می کند شگفت زده خواهی شد.

برای ایجاد روابط، سرمایه گذاری کنید

در هر سازمانی، کسی که اکثریت افراد را بشناسد معمولا همانند پیچک بالا می رود. ایجاد رابطه با دیگران در ابتدا کاری وقت گیر به نظر می رسد ولی سود فوق العاده این کار در ماه ها یا سال های بعد پدیدار خواهد شد. در خارج از محیط کارتان، باید با گروه ها و ارگان های فعال در زمینه صنعت مرتبط با حرفه تان رابطه خوبی برقرار کنید. اغلب مدیران اجرایی موفق و فروشندگان حرفه ای افرادی هستند که به طور مرتب با سایر افراد فعال در مشاغل و حرفه های دیگر رابطه دارند. به طور دائم در حفظ و توسعه این روابط و دوستی ها می کوشند.

به سازمان های تجاری در جامعه تان نگاه کنید. یک یا دو سازمان را انتخاب کنید که شناخت افراد شاغل در آن ها می تواند در سال های آینده به شما کمک کند. در گردهمایی ها و جلسات عمومی آن ها شرکت کنید و خودتان را معرفی کنید. زمانی که دریافتید عضویت در هر کدام از این سازمان می تواند مفید باشد در آن عضو شوید و به طور منظم در گردهمایی ها و جلسات شرکت کنید.

نقش اشخاص مناسب در موفقیت کسب و کار

بیشتر بخوانید: تعریف استارت آپ

شبکه حرفه ای

در اینجا بهترین استراتژی ایجاد روابط شبکه ای را ذکر می کنیم. یکی از مجامع و انجمن های مهم و وابسته به سازمان خود را انتخاب کنید و برای کار در آن داوطلب شوید. انجمنی را انتخاب کنید که علاقمند به آشنایی و ایجاد رابطه با اعضای آن هستید. همچنین باید به فعالیت های آن انجمن علاقمند باشید و بتوانید از این طریق با افراد کلیدی داخل و خارج از سازمان رابطه برقرار کنید.

زمانی که به عضویت در آن انجمن درآمدید، برای انجام کار ها پیشقدم شوید. هر چند ممکن است این کار ها بدون دستمزد باشد، اما به شما فرصت برقراری رابطه و همکاری با کسانی را می دهد که می توانند در ادامه مسیر و در آینده شغلی تان به شما کنند.

در آمریکا، تقریبا 85 درصد از کارمندان مشاغل جدید، به واسطه توصیه های شفاهی و سفارشات شخصی استخدام می شوند. هر قدر افراد بیشتری را بشناسید و در جرفه مورد نظرتان با آن ها همکاری کنید، در زمان مقتضی، دروازه های فرصت بیشتری به روی شما گشوده خواهد شد.

بخشش کنید

قانونی هست که می گوید: هر چه بیشتر بخشش کنید و انتظار بازگشت نداشته باشید، چیز های بیشتری از سرچشمه هایی که توقع آن ها را نداشتید به سویتان باز می گردد.

ذره ای از کوشش هایی که برای توسعه ارتباطتان صرف می کنید گم نمی شود. ایجاد رابطه همانند کاشتن بذر های مختلف است، برخی زودتر جوانه می زنند و برخی دیرتر. برخی سریعا به بار می نشینند و برخی به ماه ها یا حتی سال ها زمان نیاز دارند. باید درمورد آن ها صبور و شکیبا باشید.

دکتر دیوید مک کلاند یکی از اساتید دانشگاه هاروارد، تحقیقاتی بر روی مشخصات و ویژگی های افرادی که به موفقیت های سریعی دست یافتند انجام داد. چیزی که او دریافت این بود که انتخاب گروه مرجع از سوی شما، یعنی افرادی که بر اساس عادت با آن ها مراوده می کنید بیشتر از هر عامل مجزای دیگری، تعیین کننده موفقیت یا شکست شماست.

زیگ زیگلار می گوید: اگر می خواهید با عقاب ها پرواز کنید، نمی توانید به قدم زدن با بوقلمون ها ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید