جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

نقش ویتامین ها در بدن انسان

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
نقش ویتامین ها در بدن انسان

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که ویتامین چیست؟

از آنجا که بدن انسان به طور خودکار قادر به ساخت و تولید ویتامین و مواد مغذی و مواد معدنی نیست لازم است این مواد را از منابع دیگری برای بدنمان تامین کنیم. در این مقاله نقش و عملکرد انواع ویتامین ها در بدن، منابع تامین کننده آن ویتامین، میزان لازم و توصیه شده روزانه در مورد مصرف هر ویتامین و اطلاعاتی در مورد میزان لازم برای رفع کمبود آن ماده در اختیار شما قرار خواهیم داد. البته این را در نظر داشته باشید میزان گفته شده برای 97 درصد افراد جامعه مناسب است. مقادیر ذکر شده باید توسط پزشک توصیه و با توجه به وضعیت فرد تجویز شود. به طور کلی ویتامین ها دو دسته تقسیم میشوند که شامل ویتامین های محلول در آب و ویتامین های محلول در چربی می‌شود. ویتامین E، ویتامین K، ویتامین D، ویتامین A را محلول در چربی و ویتامین C و ویتامین‌های گروه B محلول در آب هستند. ویتامین ها، مواد مغذی و مواد معدنی کار های مختلف و مهمی را در بدن ما به عهده دارند و کمبود آنها موجب میشود عملکرد قسمت های مختلف بدن را مختل بشود و باعث ایجاد انواع بیماری ها در  بدن انسان می شوند.

نقش ویتامین ها در بدن انسان

عملکرد ویتامین آ در بدن چگونه است؟

برای استحکام بیشتر استخوان ها و دندانهای کودکان، برای داشتن بینایی سالم و ساختمان های سلولی سالم به ویتامین آ لازم است. این ویتامین در محافظت از پوشش داخلی دهان، دماغ، ریه ها، دستگاه گوارش و ادراری در برابر عفونت نقش موثری دارند. وجود ویتامین آ، مواد مغذی و مواد معدنی در بدن انسان برای تولید مثل و باروری ضروری و لازم است.

خطرات مصرف بیش از اندازه ویتامین آ

در بزرگسالان موجب اسهال، خارش پوست، ریزش مو و بی اشتهایی می‌شود. در خانم ها میتواند موجب نامنظم شدن دوران قاعدگی بشود. به خاطر افزایش فشار مایع اطراف مغز، امکان سردرد، استفراغ و ضعف امکان پذیر است و در موارد شدیدتر میتواند موجب بزرگی کبد و طحال شود. همچنین مصرف زیاد بتاکاروتن موجب نارنجی شدن پوست می شود که انچنان خطرناک نیست. باید دقت کنید که در مصرف ویتامین، مواد مغذی و مواد معدنی زیاده روی نکنید.

عملکرد ویتامین اچ در بدن

در این قسمت میخواهیم عملکرد ویتامین اچ در بدن را برایتان بازگو کنیم. بیوتین نقش بسیار مهمی را در فعالیت های بدن ایجاد میکند. این ماده موجب میشود کربوهیدارت ها تجزیه بشوند و اسید های چرب موجود در رژیم غذایی بسوزند و به انرژی تبدیل بشوند. همچنین ساخت و ساز چربی و دفع انها از تجزیه پروتئیین، مواد معدنی و مواد مغذی در بدن انسان لازم است. این ماده در جگر، مغز های خوراکی، حبوبات و زرده تخم مرغ وجود دارد. بخش زیادی از نیاز ما به بیوتین توسط باکتری هایی که در روده است تامین میشود.

چه زمانی استفاده از مکمل و ویتامین مفید است؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه زمانی استفاده از مکمل و ویتامین مفید است؟ مقدار معینی از ماده بیوتین توسط بیشتر رژیم های غذایی از طریق روده ها تامین میشود. با توجه به این موضوع استفاده از مکمل به ندرت در بدن انسان نیاز میشود. خطر کمبود این ماده و مواد مغذی و مواد معدنی در بدن، در طی دراز مدت با آنتی بیوتیک ها افزایش میابد. در هر صورت با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل نیازی به مصرف بیوتین اضافه نیست. علایم کمبود این ویتامین در بدن عبارت است از، ضعف، خستگی، کم اشتهایی، ریزش مو و افسردگی است. کمبود این ماده در بدن موجب بروز اگزمای پوست صورت و بدن و التهاب زبان بشود.

عملکرد ویتامین ام در بدن

عملکرد ویتامین ام در بدن چگونه است؟ اسید فولیک موجود در مواد مغذی و مواد معدنی جهت فعالیت آنزیم های بدن انسان ضروری است. همچنین این مواد به جهت ساخت مواد وراثتی سلول ها و تولید مثل ضروری است. این ماده ای که در بالا ذکر شد، در تولید گویچه های قرمز خون توسط مغز استخوان و عملکرد مناسب و متعادل دستگاه عصبی مرکزی بدن نقش بسیار مهم و حیاتی را دارد. بهترین منابعی که در خود این ویتامین را جای داده اند، عبارتند از سبزیجات برگی، جگر و عصاره مخمر. همچنین مرکبات، حبوبات، مغز های خوراکی نیز از منابعی که مقدار غنی از این ویتامین را در خورد دارند به حساب می آید.

چه زمانی استفاده از مکمل همزمان با ویتامین جایز است؟

به طور معمول رژیم های غذایی متفاوت شامل سبزیجات و میوه و علاوه بر آن مقادیر کافی از اسید فولیک نیز در آن است که برای بدن انسان آن را تامین میکند. امکان دارد پزشکان در بعضی از بیماری ها و یا وضعیت های بسیار ویژه مجوز تجویز  مکمل بدهد مانند بیماری های کبدی، بعضی از اختلالات روده ای و یا الکلیسم شدید موجب کاهش میزان اسید فولیک، مواد مغذی و مواد معدنی در بدن انسان می‌‌شود.

برخلاف ذهنیتی که در مردم وجود دارد، این ویتامین از سفید شدن موی سر انسان، اختلالات عصبی در دیابت و اختلالات روانپریشی جلوگیری نمیکند.

عملکرد ویتامین ای در بدن انسان

عملکرد ویتامین ای در بدن انسان: ویتامین ای یک ماده ضد اکسیداسیون قوی است که وجود آن در بدن انسان برای مثال برای کند نمودن روند پیری ضروری است. ویتامین ای، مواد مغذی و مواد معدنی ریه ها، و بافت های دیگر بدن را در مقابل آسیب دیدن و آلودگی ها حفاظت میکند. ویتامین ای به تشکیل گویچه های قرمز کمک میکند و در تولید انرژی نیز دخالت میکند. در بعضی از موارد دیده شده است که ویتامین ای در برابر بیماری های قلبی و سرطان ایستادگی میکند. ویتامین ای به صورت خوردنی و یا به صورت همراه با فرآورده های ویتامینی و یا به صورت تزریقی و به صورت کرم های پوستی در دسترس میباشد. برخی از روغن های گیاهی منبع بسیار خوبی برای جذب این ماده به حساب می آید.

علایم مصرف بیش از اندازه ویتامین ای

علایم مصرف بیش از اندازه ویتامین ای، مواد مغذی و مواد معدنی عبارتند از: بروز حالت تهوع، دل درد، استفراغ و یا اسهال. اثرات بد در مصرف بیش از اندازه این ویتامین به ندرت پیش می آید اما در هر صورت مصرف دراز مدت روزانه آن بیش از 250 گرم این اثرات که در بالا ذکر شد را در پی دارد. همچنین اگر از این ویتامین زیاد استفاده کنید موجب جذب ویتامین آ، د و ک را از روده ها کاهش میدهد. منابع تامین کننده این ویتامین عبارت است از غلات، گوشت، جگر، قهوه، ماهی، انواع لوبیا، تخم مرغ و جوانه گندم و اکثر سبزیجات می‌باشد.

عملکرد ویتامین ب یک در بدن انسان

ماده تیامین نقش بسیار مهم و حیاتی را در فعالیت بسیاری از آنزیم های بدن ایجاد میکند. این ویتامین به علت تجزیه و مصرف انواع چربی ها و کربوهیدرات ها مهم و لازم است. برای حفظ سلامت دستگاه عصبی، ماهیچه ها و عملکرد طبیعی قلب استفاده متعادل از ویتامین، مواد مغذی و مواد معدنی شرط اول است. این موضوع در بدن انسان بسیار حائز اهمیت است. منابعی که در خود مقادیر زیادی از این ماده را دارند عبارتند از: غلات، جگر، ماهی،انواع مغز ها، قلوه مرغ میباشد. میزان دوز این ماده که به بدن انسان تجویز میشود به فرد میتلا و شدت اختلال در آن فرد بستگی دارد اما به طور کلی ۵ تا ۲۵ میلی گرم به صورت خوراکی در طول روز تجویز میشود.

علایم کمبود ویتامین ب یک در بدن

از علایم کمبود ویتامین ب یک در بدن میتوان به خستگی، تحریک پذیری، بی اشتهایی، اختلال در خواب و کاهش حافظه اشاره کرد. کمبود شدید این ویتامین، مواد مغذی و مواد معدنی در بدن میتواند موجب گیجی، افسرگی، دل درد و یبوست  و بری بری بشود. بربری یک بیماری است که موجب میشود مغز، اعصاب و قلب درگیر بشود و علایم آن سوزش و احساس ناخوشایند در پاها می‌باشد. در معتادین به الکل یا مواد مخدر، کمبود ماده تیامین باعث مختل شدن عملکرد دستگاه عصبی در بدن انسان میشود.

عملکرد ویتامین د در بدن انسان

ویتامین د باعث تنظیم و تعادل کلسیم و فسفر در بدن انسان میشود. وجود ان به همراه مواد مغذی و مواد معدنی ضروری است. این ویتامین به روده برای جذب کلسیم کمک میکند و یک ماده بسیار مهم در استحکام استخوانها و دندان ها شمرده میشود. منابع غذایی که ویتامین د را در خود دارند عبارتند از: ماهی های روغنی، تخم مرغ، جگر و لبنیات. همچنین نور آفتاب نیز یک منبع بسیار مناسب جهت تامین این ویتامین در بدن انسان میباشد. برخورد نور افتاب موجب میشود که برخورد اشعه ماورا بنفش خورشید به پوست بدن موجب میشود ویتامین د از برخی از مواد شیمیایی در زیر پوست تولید بشود. به شما پیشنهاد میکنم در صورت داشتن علائم و مشکلاتی که در بالا ذکر شده است، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید