جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

نگاه آماری به افزایش قیمت خودرو؛ از امید به کاهش قیمت‌های بازار تا وعده های پوچ خودروسازان

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
نگاه آماری به افزایش قیمت خودرو؛ از امید به کاهش قیمت‌های بازار تا وعده های پوچ خودروسازان

۱۸ ام آبان ماه امسال بود که ایران‌خودرو و سایپا به صورت رسمی قیمت خودرو های تولیدی خود را حداقل ۱۵ درصد افزایش داده و دو روز بعد نیز این افزایش قیمت به دستور مستقیم رئیس‌جمهور ملغی شد.

پس از این اتفاق شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد که براساس آن قیمت خودرو آذر ماه مجددا با موافقت رئیس‌جمهور و ستاد تنظیم بازار افزایش می‌یافت. حتی شنیده‌ها حاکی از آن بود که قیمت خودرو ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

امروز قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: افزایش قیمت خودرو این هفته اعلام نخواهد شد و در صورتی که کارشناسان ستاد تنظیم بازار به توافق برسند قیمت‌های جدید هفته آینده اعلام خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که میزان افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی چقدر خواهد بود اما ۱۰ درصد اعلامی چندان رقم غیرمعقولی به نظر نمی‌رسد.

شایعات منتشر شده حکایت از یک افزایش قیمت ۱۰ درصدی دارد. با این حال مدیران شرکت‌های خودروسازی این میزان افزایش قیمت را کافی ندانسته و معتقد هستند که با توجه به متوسط تورم بخشی ۱۸ درصدی قیمت‌ها حداقل باید ۱۸ درصد رشد را تجربه کنند.

نگاه آماری به افزایش قیمت خودرو؛ از امید به کاهش قیمت‌های بازار تا وعده های پوچ خودروسازان

بیشتر بخوانید: رکورد تولید سالانه شرکت زامیاد شکسته شد

مدیران صنعت خودروسازی وعده داده‌‌اند که اگر این خواسته محقق شود تیراژ تولید خودرو را به میزانی افزایش خواهند داد که بازار دچار شک قیمتی نشده و حتی قیمت‌ها به سمت کاهشی شدن نیز پیش رود.

وعده‌ای که هرچند جذاب به نظر می‌رسد اما واقعیت آن است که احتمال تحقق آن بسیار کم است.

مدیران صنعت خودروسازی می‌گویند هرچند با افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودروها میزان ضرر و زیان حاصل از تولید خودرو کاهش خواهد یافت اما همچنان روند فعلی زیان‌ده ادامه خواهد یافت.

از طرف دیگر اما بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که شاخص تورم از پایان سال گذشته تاکنون ۲۵ درصد رشد یافته و در همین مدت میانگین قیمت کارخانه‌ای خودروها در حدود ۶۴ درصد بالا رفته است.

افزایش ۶۴ درصدی قیمت خودروهای داخلی در ۸ ماهه نخست امسال تنها ۶ درصد رشد تولید را با خود به همراه داشته است. در حالی که درآمد خودروسازان در این مدت ۱۰۸ درصد بیشتر شده است.

با این اوصاف به نظر می‌رسد که ارتباط افزایش قیمت خودرو با افزایش تیراژ خودروسازان چندان هم مستقیم نیست و این موضوع بیشتر به افزایش درآمد آن‌ها منتهی می‌شود.

معلوم نیست که اگر قیمت خودروها ۱۸ درصد افزایش یابد خودروسازان نیز بتواند به همین میزان تیراژ‌ تولید خود را افزایش دهند.

جالب است بدانید آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که میانگین قیمت کارخانه‌ای محصولات زامیاد نسبت به سال گذشته ۹۱ درصد، محصولات ایران‌خودرو ۷۶ درصد و محصولات سایپا ۴۳ درصد افزایش یافته است.

به عنوان نمونه در سال گذشته میانگین قیمت محصولات زامیاد ۱۴۸میلیون ‌و۵۰۰ هزار تومان بود که این میزان امسال با ۱۳۵ میلیون تومان افزایش به ۲۸۳ میلیون ‌و۵۰۰ هزار تومان رسیده است. میانگین قیمت سبد محصولات ایران خودرو هم در سال‌ جاری ۱۰۷ میلیون تومان افزایش یافته است.

با این اوصاف مشخص‌است که گره کور زیان‌ده بودن دو خودروساز بزرگ کشور حتی با افزایش دوبرابری میزان درآمد نیز گشوده‌نشده است و از سوی دیگر افزایش تیراژ‌ هم ارتباط چندانی به افزایش قیمت‌ کارخانه‌ای خودروسازان ندارد و از این رو فارغ از جنجال‌های رسانه‌ای باید سرنخ وضعیت اسفناک اقتصادی خودروسازان کشور را در جای دیگر جستجو کرد. جایی که انحصار طلبی تصمیم گیرندگان جاده مخصوص مانع از تحقق اهداف رقابتی و سود دهی شرکت‌های تحت امر ایشان می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید