جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

هر فنجان قهوه چه مقدار کافئین دارد

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
هر فنجان قهوه چه مقدار کافئین دارد

اگر فردی هستید که به قهوه خوردن اعتیاد دارید باید بگویم خواندن این مطلب برای شما ضروری است!  قهوه یکی از نوشیدنای محبوب در بین اکثر مردمان دنیاست و مخاطبان خاص خودش را دارد. به طوریکه بعضی افراد نمیتوانند زندگی بدون قهوه داشته باشند و بهتر است بگوییم به قهوه معتاد شده اند. گاهی اوقات فهمیدن اینکه چه قهوه ای را بر اساس مقدار کافئینی که در آن موجود است انتخاب کنیم؛ کاری بسیار دشوار، علی الخصوص اگر هم شما و هم آن فرد قهوه فروشی ای که از آن قهوه می‌خرید؛ از اطلاعات خوب و کافی بهره مند نباشد. به طور کلی دو دسته قهوه وجود دارد، قهوه ها یا کافئینشان زیاد است و یا کم. باید این را بدانید که مصرف زیاد از هر چیز برای سلامتتان مشکل آفرین است و باعث اختلال در سیستم نرمال و عادی بدنتان می گردد. کافئین هم جز مواردی است که مقدار زیاد آن مشکلاتی دارد که برخی از آنها جبران پذیر نیست! قهوه؛ گستره وسیعی از نظر مقدار کافئین بر اساس فاکتورهای مختلفی دارد. فاکتورهایی نظیر تکنتیک های دم آوری قهوه؛ سطح روست و تفت دادگی قهوه؛ نوع دانه های قهوه و همچنین اندازه و حجم قهوه؛ همگی بر این عامل تاثیر گذار هستند. پس بر اساس علاقه ی شخصی تان می توانید نوع قهوه ی خود را سفارش دهید و در کنار علاقه ی تان به موارد مربوط به سلامتی هم توجه کنید.

نوشیدن قهوه

حال میخواهیم بدانیم کافئین موجود در قهوه برای بدن خوب است یا بد؟

کافئین یک مادهٔ شیمیایی و در عین حال خوراکی است که در گیاهان مختلفی از جمله قهوه، کاکائو، کولا و چای یافت می‌شود و همچنین نوعی داروی محرک است. کافئین یک آلکالوئید از خانواده متیل‌گزانتین‌ها است که خواص آن به تئوفیلین و تئوبرومین هم شبیه است. کافئین خالص، به صورت پودر سفید رنگ و تلخ مزه می‌باشد. این ماده از ترکیب کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده‌است. کافئین به عنوان پرمصرف ‌ترین ماده دارویی در میان انسان‌ها به‌شمار می‌رود که تقریباً ۹۰ درصد انسان‌ها به‌طور روزانه از آن استفاده می‌کنند. طبق تحقیقات انجام شده توسط محققین امروزه 80٪ از جمعیت جهان هر روز یک محصول کافئین‌دار مصرف می‌کنند و این تعداد برای بزرگسالان در آمریکای شمالی به 90٪ می‌رسد و میتوان گفت که مصرف قهوه تبدیل به موضوعی نگران کننده شده است.

 به طور کلی کافئین به صورت طبیعی در گیاهان های مختلفی وجود دارد و از آن برای از بین بردن اثرات خواب و یا ضد درد استفاده می‌شود کافئین ماده ای است که برروی اعصاب مرکزی انسان تاثیر می‌گذارد و پس از ۱۵ دقیقه تاثیر آن شروع و می‌تواند تا ساعت ها به طول بینجامد. کاراصلی این ماده افزایش هوشیاری و کم کردن خواب است و با خوردن آن می توانید خستگی احساس خستگی را از خود دور و احساس سرحالی و شادابی را به خودتان هدیه دهید، اما مصرف بیش از حد موادی که کافئین دار هستند موجب عوارض جانبی خواهند شد!

 بیشتر متخصصان معتقدند که اگر کافئین بیش از اندازه مصرف شود، به طور مثال ۶ لیوان بزرگ قهوه یا دوازده شات اسپرسو می‌تواند باعث عوارض خطرناکی در افراد بشود مانند: لرزش در عضلات بدن، تپش قلب، سوزش در معده، عصبی بودن، عدم تمرکز حواس، بی خوابی اذیت کننده و در دوران بارداری وزن کم نوزاد در هنگام تولد یا زایمان زودرس پس باید در میزان مصرف کافئین ها بسیار دقت کرد.

تاثیرت خوب و بد نوشیدن قهوه

قهوه نوشیدن فواید بسیارزیادی دارد و ما میتوانیم با خوردن قهوه سلامت بدن خودمان را تامین کنیم. با قهوه خوردن خطرابتلا به سرطان رو از خودتان دور می کنید، حتی شانس آلزایمر را نخواهید داشت، قهوه شما را بسیار شاد تر می کند و سوخت و ساز بدن شما را بالا میبرد، همچنین باعث پاکسازی و سم زدایی بدن شما می شود و موجب پویایی و زیرکی نیز خواهد شد.  مطالعات نشان داده است که قهوه  از طریق حفظ سلامت نورون ها و حمایت از سلول های عصبی از مواد زیان بار از زوال عقل و فهم با افزایش سن جلوگیری می کند حتی درجلوگیری از برخی بیماری‌های عصبی موثر است. و همچنین اگر پیش از تمریناتتان یک فنجان قهوه بنوشید دیگر نیازی به مکمل ها نخواهید داشت چون به طور طبیعی از کافئین انرژی خواهید گرفت از طرفی قهوه موجب تولید سروتونین دوپامین و نور آدرنالین می‌شود که به کنترل و عملکرد صحیح ادراکی مغز کمک می کند.

همانطور که از فواید قهوه صحبت کردیم حالا نوبت مضرات آن است:

1- مهم ترین آن فشار خون است حتی اگر این افزایش بسیار جزئی باشد اما به هرحال فشار خون را ایجاد می کند و افرادی که دچار فشار خون هستند با مصرف قهوه دچار مشکل می شوند.

2- مورد بعد پوکی استخوان است مصرف کنندگان بالای قهوه ممکن است دچارافزایش دفع کلسیم از ادرار شوند و به این شکل در معرض خطر پوکی استخوان قرار بگیرند این مشکل به خصوص در مورد افرادی که به اندازه ی کافی کلسیم دریافت نمی کنند اهمیت بیشتری پیدا می کند.

3- خواب نامطلوب. مقدار مصرف زیاد کافئین در حد چشمگیری خواب افراد را به هم میزند  و کاهش کیفیت خواب را موجب می شود و هر شخص باید متناسب با ساعت خواب خودش نوشیدن قهوه رو تنظیم کند. محققان بررسی کرده اند که بهتر است 4 تا 6 ساعت قبل رفتن به رختخواب قهوه نخورید.

4- رفلاکس گوارشی. قهوه تا حد بالایی می تواند عامل بازگشت اسید معده و سوزش معده در افراد مستعد این مشکل شود.

نوشیدن قهوه

5- بارداری. گرچه هنوز دلایل روشنی در رابطه با آسیب قهوه به جنین تایید نشده اما توصیه می شود در مدت بارداری نوشیدن قهوه به یک تا دو فنجان قهوه در روز کاهش پیدا کند همچنین خانم هایی که سقط های مکرر داشته اند و یا برای بارداری مشکلاتی دارند باید قهوه را به طور کامل کنار بگذارند.

6- کاهش جذب آهن. نوشیدن قهوه به همراه غذا به خاطر وجود تانین جذب آهن را کم می کند افراد داری کم خونی باید قهوه را مانند چای یک ساعت تا دو ساعت قبل یا بعد از غذا بنوشند.

انواع قهوه

به طور کلی دانه های قهوه دو مدل هستند به نام های عربیکا (arabica) و روبوستا (Rubosta).چند مدل دانه ی قهوه ی دیگر هم وجود دارد که به دلیل کم یابی از چرخه ی مصرف خارج شده اندو در حقیقت بهتر است که بگوییم هر دانه ای یافت می شود به این دو گروه نسبت می دهیم.

این دو مدل قهوه با هم تفاوت های زیاد و مشخصی دارند. به عنوان مثال قهوه ی عربیکا طعم بهتر و ملایم تری دارد و قهوه ی روبوستا طعم تلخ تری دارد، خیلی از افراد طعم تلخ قهوه ی روبوستا را دوست ندارند اما روباستا دو برابر عربیکا کافئین دارد پس اگر دنبال طعم بهترید باید به دنبال قهوه ی عربیکا بروید و اگر دنبال کافئین بیشتر هستید قهوه ی روبوستا گزینه ی مناسب است.

قیمت این دو قهوه هم خیلی بایکدیگر متفاوت است و قهوه ی عربیکا از روبوستا گران تر است علت این تفاوت هم به خاطر گیاهی است که دانه ی قهوه ی عربیکا از آن گرفته میشود که گیاهی است حساس و بسیار آسیب پذیر اما گیاهی که دانه ی قهوه ی روبوستا از آن گرفته می شود بسیار مقاوم است.

زمانی که شما قهوه می خرید نوع و مدل قهوه روی بسته یا پاکت قهوه نوشته شده است ولی اگر روی آن چیزی ننوشته بود از روی قیمت آن می توان تشخیص داد که کدام قهوه است! اگر گران بود عربیکاست و اگر ارزان روبوستا.اما بعضی ازفروشندگان این دو نوع قهوه را با درصد های مختلفی با هم ترکیب می کنند و به فروش می رسانند.

دانه های قهوه بر اساس برشتگی دسته بندی های متفاوتی دارند که از  light شروع میشود و آخرین درجه از برشتگی را dark می گویند. در این بین درجه های متفاوتی از برشتگی وجود دارد که نام های دیگری به خود اختصاص داده اند و با توجه به درجه ی برشتگی شان مزه های متفاوتی نیز دارا می باشند. قهوه مانند چای است برخی افراد کمرنگ آن را ترجیح می دهند و برخی از افراد پر رنگ.

و یک مورد دیگر وجود دارد که مزه ی قهوه را تغییر می دهد که آن آب است اگر آب سالم و خوب و یا فیلتر شده به قهوه اضافه شود قهوه ی خوبی خواهید داشت و اگر آب خوبی اضافه نکنیم در نهایت قهوه ی خوبی نیز نخواهیم داشت.

در نهایت میخواهیم به معرفی چندین نوشیدنی که با قهوه ساخته میشوند بپردازیم

یکی از آن موارد آفوگاتو است که تشکیل شده از یک توپ بستنی وانیلی در یک شات اسپرسو. مورد بعدی امریکانو که یک شات اسپرسو رو با آب قاطی میکنند و این نوشیدنی را می سازند. نوشیدنی بعد کافه لاته که شامل شیر گرم و یک شات اسپرسو و کمی هم کف شیراست. کاپوچینو یک شات اسپرسو با بخار داغ و شیر داغ است و میزان کف شیر روی کاپوچینو خیلی بیشتر از کافه لاته است. دبل اسپرسو که یعنی دو شات اسپرسو. درای کاپوچینو یا همون کاپوچینوی خشک  و اسپرسو و ...

تنوع نوشیدنی هایی که با قهوه درست میشوند بسیار زیاد است پس برای اطلاعات بیشتردر موردشان تحقیق کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید