جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

همه چیز درباره برند زارا

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
همه چیز درباره برند زارا

در همین ابتدای صحبت از شما تقاضا داریم که تا آخر همراه ما باشید چرا که قصد داریم به شرح و بررسی یکی از معروف‌ترین برندهای اسپانیایی پوشاک و زیورآلات بپردازیم که کار خود را از شهر ارتشیو در گالیسیا آغاز کرد! زارا ناو سرفرماندهی گروه فروشگاه های زنجیره ای ایندیتکس محسوب می‌شود. کمپانی ایندیتکس یک مجموعه بزرگ نساجی و طراحی اسپانیایی و بزرگترین گروه مد جهان است، که به غیر از زارا، مالک برندهای دیگری، مانند ماسیمو دوتی، پول اند بر، اویشو، اوترکه، استرادیواریوس و برشکا نیز است. این شرکت در سال ۱۹۷۵ توسط روزالیا مرا گوینتیا و آمانسیو اورتگا تأسیس شده ‌است.

با اینکه این برند خوش آوازه در مقایسه با دیگر برندهای شناخته شده دنیا در حیطۀ مد و پوشاک، پیشینۀ خیلی طولانی ندارد ولی به خاطر تولید محصولات با کیفیت بالا و ارائه قیمت‌های مناسب، سریعاً توانست نام خود را در این عرصه مطرح سازد. لوگو زارا نیز نسبت به سایر کمپانی‌های تولیدکننده پوشاک و اکسسوری، لوگویی بسیار ساده است که طرح و نماد خاصی نداشته و تاکنون چندین مرتبه تغییر پیدا کرده است. معمولاً زارا برندی بی‌حاشیه و در عین حال پویا و فعال بوده که از ابتدای شروع فعالیت خود تا به امروز توانسته است نام خود را به عنوان برندی باکیفیت و خاص در دنیا مطرح سازد. در ادامه این مطلب شما را با این برند معروف و خوش نام بیشتر آشنا خواهیم کرد.

تاریخچه و داستان شنیدنی برند زارا

همان طور که در ابتدای مطالب نیز اشاره کردیم، این برند در سال 1975 در یکی از شهرهای شمالی اسپانیا تأسیس گردید و در حال حاضر نیز به عنوان بزرگ‌ترین برند زیرمجموعه شرکت خرده فروشی ایندیتکس شناخته می‌شود. ایندیتکس بزرگ‌ترین خرده فروش در صنعت مد و پوشاک دنیا است که موسس آن آقای آمانسیو اورتگا بوده و دارای بیش از صد شرکت زیر مجموعه نساجی است. آقای اورتگا (Amancio Ortega) در سال 1936 در اسپانیا و در خانواده‌ای از قشر ضعیف به دنیا آمد و به همین دلیل در سن 14 سالگی مدرسه را ترک کرد و وارد بازار کار شد. او در ابتدا کار خود را با درست کردن لباس در منزل آغاز کرد و پس از مدتی در یک فروشگاه لباس زنانه مشغول به کار شد.

آمانسیوی جوان در این فروشگاه علاقه باورنکردنی به طراحی و تولید پوشاک پیدا کرد به طوری که بعد از کار در آن فروشگاه تصمیم گرفت هر طور که شده کسب و کار شخصی خودش را راه اندازی کند. او سرانجام در سال 1972 مغازه‌ای کوچک در اسپانیا اجاره کرد و نام زوربا (Zorba) را با الهام از فیلم مورد علاقه خود یعنی «زوربای یونانی» برای آن انتخاب نمود. وی تصمیم گرفت کسب و کار خود را با طراحی و تولید لباس‌های زنانه ارزان قیمت و با رویکرد فست فشن (Fast Fashion) آغاز کند. به همین دلیل تولیدات خود را با الهام از محصولات برندهای مطرح آن زمان به صورت های کپی (High Copy) و با قیمت‌های مناسب تولید کرد.

نکته جالب توجه اینکه این فروشگاه کوچک در آن زمان دقیقاً در حوالی یک مشروب فروشی با نام زوربا قرار داشت و بدون شک وجود دو مغازه با یک نام و در مجاورت یکدیگر موجب سردرگمی مردم می‌شد و از این گذشته صاحب آن مشروب فروشی هم نسبت به این موضوع اعتراض داشت. اما از آنجایی که آقای اورتگا پیش از آن تابلوی فروشگاه خود را سفارش داده بود دیگر نمی‌توانست نام آن را تغییر دهد، تصمیم گرفت ترتیب حروف زوربا را طوری بچیند تا نام جدیدی را برای کسب و کار خود انتخاب کند. همین موضوع سبب شد تا نام Zara برای مغازه کوچک او ابداع شود؛ اما در آن زمان هیچکس نمی‌دانست که این نام بعدها به برندی جهانی و پرطرفدار تبدیل خواهد شد.

همان گونه که پیش از این هم گفته شد، رویکرد این برند نوظهور در اوایل شروع کار، تولید پوشاک ارزان قیمت و با طرح‌ها و مدل‌هایی از برندهای مطرح آن زمان بود. از این رو به سرعت مورد توجه طیف گسترده‌ای از مردم اسپانیا قرار گرفت و در مدت زمانی کوتاه توانست رشد و پیشرفت چشمگیری داشته باشد و به دنبال آن چندین فروشگاه دیگر نیز در سراسر اسپانیا افتتاح نماید. اما آقای اورتگا صاحب برند زارا در دهه 80 میلادی تصمیم گرفت استراتژی طراحی و تولید محصولات برند خود را به طور کلی تغییر دهد و وارد فاز جدیدی از صنعت مد و پوشاک شود. استراتژی جدید زارا در آن زمان Instant Fashion نام گرفت که به معنای مدهای لحظه‌ای یا مقطعی بود.

همه چیز درباره برند زارا

این شرکت با چنین استراتژی، اقدام به استخدام چندین طراح مد گرفت و تمرکز خود را بر طراحی و تولید لباس‌های خاص و جدید معطوف کرد. محصولات تولیدشده طبق استراتژی مدهای مقطعی در آن زمان با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و برند زارا را بر سر زبان‌ها انداخت. این استراتژی امروزه نیز طرفداران بسیاری دارد و محصولات منحصربه‌فرد و خاص معمولاً فروش بالایی دارند. دهه 80 میلادی را می‌توان دهه شکوفایی و نقطه عطف کاری برند zara در نظر بگیریم؛ زیرا در این دهه به واسطه بکارگیری استراتژی Instant Fashion توانست به شهرت و فروش قابل توجهی دست پیدا کند. طراح برند زارا پس از آن تصمیم گرفت zara را به نامی جهانی تبدیل کند و در کشورهای دیگر دنیا نیز فعالیت رسمی‌ خود را آغاز نماید.

زمان زیادی نگذشت که در سال 1988 نخستین شعبه برون مرزی خود را در شهر پورتوی پرتغال افتتاح کرد که اتفاقاً با استقبال بسیار خوبی هم از طرف مردم آن کشور مواجه شد و درآمد چشمگیری از اولین شعبه خارجی خود بدست آورد. این رشد و موفقیت سبب شد تا نمایندگی‌های رسمی این برند در کشورهای مطرح و پرمتقاضی دیگری همچون آمریکا، فرانسه، مکزیک، ژاپن، یونان، بلژیک، سوئیس، نیز افتتاح شوند و Zara را به برندی جهانی و خوش آوازه تبدیل کنند. در اوایل دهه 2000 نیز برند زارا اولین فروشگاه‌های مجلل خود را در طی چندین سال در کشورهای بزرگ دیگری همچون برزیل، ژاپن، سنگاپور، روسیه، ونزوئلا،‌ مالزی،‌ مجارستان، رومانی،‌ فیلیپین، اندونزی، کره جنوبی، هند، تایوان، آفریقای جنوبی، استرالیا و چندین کشور دیگر تأسیس کرد.

محصولات خاص و با تنوع بالای این برند در همۀ شعب آن در کشورهای مختلف سراسر دنیا وجود دارند و با سرعت بسیار بالایی به فروش می‌رسند. این کمپانی در زمینۀ فست فشن تخصص دارد و محصولات آن شامل پوشاک (زنانه، مردانه و بچگانه)، انواع اکسسوری، کفش، لباس شنا، محصولات زیبایی و عطر و ادکلن است. زارا در حال حاضر به عنوان معروف‌ترین شرکت از گروه Inditex (بزرگ‌ترین خرده فروش پوشاک در جهان) شناخته می‌شود که از سال 2017 بیش از 20 کالکشن لباس در طول سال را طراحی و مدیریت می‌کند.

بد نیست بدانید که اولین خرید آنلاین این برند در سال 2010 راه اندازی شد و محصولات خود را از طریق وب سایت خود به کشورهایی همچون اسپانیا، انگلستان، ایتالیا، آلمان و فرانسه صادر نمود. در ماه نوامبر همان سال نیز ارسال آنلاین محصولات خود را به پنج کشور دیگر از جمله استرالیا، ایرلند، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ گسترش داد. پس از گذشت چندین ماه، ارسال محصولات زارا به کشورهای بزرگ دیگری همچون آمریکا، کانادا، روسیه و غیره توسعه پیدا کرد و فرآیند خرید محصولات این برند برای مردم دنیا آسان و راحت شد.

این کمپانی به حدی پیشرفت کرد که حتی در سال 2015 نیز، برند آن در لیست بهترین مارک‌های جهانی Interbrand و در رتبه 30ام قرار گرفت. این برند همیشه به روز است و دائما از محصولات جدید و منحصر به فرد رونمایی می‌کند و خط تولید آن همیشه در حال گسترش و نوآوری است. در سال 2019 انجمن تجارت جهانی مد ژورنال MDS اظهار داشت که در حالی که نرخ تجارت نساجی در جهان به میزان 2/38 درصد کاهش یافته است، تجارت زارا از این قاعده مستثنی بوده و 2/17 درصد رشد پیدا کرده است. این آمار نشان می‌دهد که برند زارا، برندی پویا و خلاق است که مشکلات و چالش‌های اقتصادی و یا کمبود مواد اولیه، تأثیری بر خط تولید آن نخواهند داشت.

همه چیز درباره برند زارا

بیشتر بخوانید: با هر اندامی چه لباسی به ما می‌آید؟

طراحی لوگو برند زارا

لوگوی این شرکت در همان ابتدای سال تأسیس خود و هنگام نام گذاری رسمی آن به شکل خیلی ساده و ابتدایی طراحی گردید. طرح آن نیز دربردارندۀ حرف‌های اصلی آن است که به صورت capital (با حروف بزرگ) و با رنگ مشکی نوشته شده است. لوگو زارا نماد و یا طرح ویژه‌ای ندارد و با پس زمینه سفید و نام زارا طراحی شده است. این طرح تا سال چندین سال به عنوان لوگو برند زارا مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه در سال 2011 از لوگوی جدید این نام تجاری مطرح و پرطرفدار رونمایی شد. بر خلاف انتظار لوگوی جدید زارا تفاوت چندانی با لوگوی قبلی نداشت و تنها فاصله میان حروف آن کمتر شده بود.

این شرکت به مدت 8 سال دست به تغییر طراحی لوگوی خود نزد؛ در حالی که تغییر لوگوی شرکت‌ها اگر به شکل حرفه‌ای و هوشمندانه انجام شود، به‌سادگی می‌تواند میزان فروش آنها را افزایش دهد. از این رو برند زارا تصمیم گرفت تا پس از 8 سال یعنی در سال 2019 تغییری در لوگوی خود ایجاد کند. تغییر لوگو زارا همانند سایر لوگوهای این برند، چندان چشمگیر و قابل توجه نبود و همین موضوع نیز انتقادهای زیادی را به همراه داشت. فاصله حروف کلمه ZARA در ظاهر جدید لوگو زارا از میان رفته بود و حروف آن در لوگوی جدید به یکدیگر چسبیده بودند. از بین بردن فاصله میان حروف لوگو زارا تنها نوآوری طراح آن بود که چندان مورد پسند طرفداران این برند قرار نگرفت.

زنجیره تأمین کالای زارا

نکته مثبت و حائز اهمیت این مجموعه این است که در ۳۶۵ روز سال به صورت شبانه روزی فعال بوده و در حال ارسال مجموعه لباس‌های خود به نقاط مختلف جهان است. این شرکت، هفته‌ای دو بار به تمام فروشگاه‌های خود کالا می‌فرستد. محصولات پس از تولید ۱۰ تا ۱۵ روز فرصت دارند تا در فروشگاه‌ها قرار بگیرند. در حقیقت شرکت زارا یک مجموعه مجهز به ادغام عمومی است. در اقتصاد خرد و مدیریت، ادغام عمومی فرایندی است که در آن یک شرکت، شرکت‌های توزیع و پخش محصولات خود را تحت تملک خود درمی‌آورد و بدین ترتیب پس از تولید محصولات، توزیع و پخش محصولات را هم خود کنترل می‌کند.

شاید برایتان جالب و شنیدنی باشد اگر بگوییم که تمام محصولات شرکت، ابتدا در مرکز توزیع اسپانیا بررسی و مارک‌گذاری شده و پس از آن به تمامی شعب خود تنها در عرض ۴۸ ساعت ارسال می‌شوند. در واقع زارا هر سال بیش از ۴۵۰ میلیون محصول تولید می‌کند. به همین جهت باید مجهز به سیستم توزیع و زنجیره تأمین باکفایت باشد که بتواند لباس‌های خود را به موقع و در سریع‌ترین زمان ممکن به دست مشتریانش برساند. مدیریت عالی زارا در زنجیره تأمین محصولات توانسته با موفقیت از پس مشکلات سیستم توزیع برآید.

پایداری محصولات زارا  و مسئولیت‌ پذیری این برند

احتمالاً می‌دانید که هدف از تولید محصولات پایدار، از بین بردن کامل اثرات زیست ‌محیطی از طریق طراحی هوشمندانه و دقیق محصول است. تولیدکنندگان برای رسیدن به این منظور باید از انرژی‌های تجدیدپذیر که تأثیر منفی کمی روی محیط ‌زیست می‌گذارند، استفاده کنند. آنها در عین حال باید از مواد اولیه دوستدار محیط ‌زیست بهره ببرند. موضوع پایداری در شرکت زارا بنابه گفته مدیران آن از حساسیت بالایی برخوردار بوده است. آنها همیشه خواسته‌اند با داشتن احساس مسئولیت در قبال مردم و محیط‌ زیست، اعتماد و وفاداری مشتریان خود را در سراسر جهان حفظ کنند.

سخن پایانی در مورد برند زارا

برندی که امروز آن را به شما معرفی کردیم، یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین برندهای تولید پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه در سراسر دنیا است که کار خود را حدود 50 سال پیش در کشور اسپانیا آغاز کرد. این برند هیچ هزینه‌ای را صرف تبلیغات و بازاریابی نمی‌کند و از همان ابتدا تمام انرژی و سرمایه خود را صرف افتتاح فروشگاه‌های مختلف در اقصی نقاط دنیا کرده است. لوگو زارا نیز برگرفته از نام لاتین آن است که با حروف بزرگ و به صورت ZARA و بدون فاصله طراحی شده است. این برند هم‌اکنون به‌عنوان یکی از برندهای پرطرفدار و پرفروش در زمینه تولید پوشاک و اکسسوری شناخته می‌شود که محصولات خاص خود را از طریق فروشگاه‌های حضوری و وب سایت در سراسر دنیا به فروش می‌رساند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید