جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

همکاری فیسبوک و ری بن برای ساخت عینک هوشمند

author منتشر کننده
نظرات (1) 3 0
همکاری فیسبوک و ری بن برای ساخت عینک هوشمند

می خواهیم در این مقاله خبری بسیار داغ و تازه را به شما بدهیم آن هم درمورد همکاری بزرگ ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا با بزرگ‌ترین برند تولید کننده عینک دنیا. یعنی کمپانی عینک ری بن و فیسبوک، این دو کمپانی قصد دارند با کمک هم یک عینک هوشمند ویژه برای عرضه به کاربران جهانی ایجاد کنند. بر اساس گزارشات به دست آمده، مارک زاکربرگ به صورت رسمی این موضوع را تائید کرده و بیان کرده است که این شرکت ها قراردادی بسته اند که مبنی بر یک عینک هوشمند جدید را طراحی و عرضه کنند.  دو سال پیش بود که نخستین گزارش‌ها در زمینه تولید عینک هوشمند با مشارکت این دو شرکت منتشر شد ولی در طول این مدت هیچ خبری در این زمینه وجود نداشت تا اینکه مارک زاکربرگ به صورت مستقیم توفیق این پروژه را اعلام کرد.

در حقیقت باید گفت که زاکربرگ هیچ گونه اطلاعات تکمیلی‌ ای را در این حیطه اعلام نکرده است و تنها اطلاعاتی اولیه و نا واضح را به کاربران احتمالی این تلفن همراه هوشمند اعلام کرده است. او در ادامه افزود: من برای رساندن این محصول به دست مشتریان و ادامه پیشرفت به سوی آینده عینک‌ هایی که کاملا از واقعیت افزوده استفاده می ‌کنند هیجان‌ زده هستم. شاید تنها اطلاعات اولیه ‌ای که توسط زاکربرگ اعلام شده و می ‌توانند مفید باشند را بتوان در این جمله خلاصه کرد: این عینک در رده محصولات واقعیت مجازی طبقه ‌بندی نخواهد شد و همچنین هیچ نمایشگر اختصاصی ‌ای در خود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: عینک های هوشمند و تحول دنیای بصری

همه چیز درباره این عینک هوشمند

بارا به عنوان یکی از نایب رییسان بخش آزمایشگاه‌ های واقعیت فیس‌ بوک به صورت همزمان با این موضوع، در توییتر اظهار داشته است که این همکاری یک شاهکار منحصر به فرد بوده و تنها شروع یک مسیر به حساب می‌آید. گفته می‌شود فیسبوک در حال ساخت عینک‌هایی با قابلیت واقعیت افزوده است. این غول آمریکایی برای توسعه عینک هوشمند خود با شرکت لوکساتیکا، سازنده عینک های ری بن همکاری می‌کند تا بتواند محصول خود را تا سال 2023 وارد بازار کند. به گزارش CNBC این عینک‌ با نام رمز «اوریون» شناخته می‌شود و شرکت ری بن روی مراحل توسعه آن نظارت مستقیم خواهد داشت. این عینک قرار است تجربه واقعیت افزوده مستقل را برای کاربران به ارمغان بیاورد، یعنی نیازی به گوشی همراه نخواهد بود.

این عینک قابلیت این را دارد بدون نیاز به حضور موبایل به تماس‌ ها پاسخ دهد و اطلاعات مورد نیاز کاربران را در صفحه نمایش کوچکی به نمایش بگذارد. در نتیجه باعث می‌ شود تا حدودی قابلیت ‌های آن مشابه گوگل گلس قلمداد شود. همچنین گفته می ‌شود از یک دوربین برای لایو استریم نیز برخوردار است تا کاربران بتوانند بخش‌‌ های هیجان ‌انگیز زندگی خود را به صورت زنده پخش کنند. همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است که همکاری ری بن و فیسبوک محدود به توسعه اوریون نمی‌شود. قرار است ری بن از عینک هوشمند خود با نام رمزی «استلا» رونمایی کند که مشابه اوریون دارای قابلیت لایو استریم خواهد بود. همچنین احتمالا عینک هوشمند ری بن زودتر از اوریون به بازار عرضه شود و به انحصار عینک‌های اسپکتکلز اسنپ پایان دهد.

همکاری فیسبوک و ری بن برای ساخت عینک هوشمند

به علاوه با در نظر گرفتن این موضوع که کمپانی ری بن بر مراحل توسعه این عینک‌ ها نظارت دارد، باید انتظار داشت که این عینک‌ ها از طراحی‌های زیبایی برخوردار باشند و به نوعی پای تکنولوژی را به عرصه مد نیز باز کنند. این اولین تجربه فیسبوک از تکنولوژی واقعیت افزوده یا مجازی نیست و می‌دانیم که فیسبوک با اکیلس به خوبی جای پای خود را در بازار تکنولوژی واقعیت مجازی محکم کرده است. در نتیجه می‌توان احتمال موفقیت این عینک‌ها را تا حدودی مثبت ارزیابی کرد.

این عینک هوشمند چه ویژگی هایی دارد؟

همیشه تا بوده همین بوده که وقتی محصولی جدید قرار است به بازار ورود پیدا کند همه ی افراد علاقه مندند تا ویژگی های آن محصول را بدانند تا بتوانند در مورد خرید آن بهتر تفکر کنند. این بار فیسبوک روی انواع تکنولوژی های واقعیت مجازی و هوشمند کار کرده است و کاری نو و تازه است  کند.  باید گفت طبق گزارشات این عینک هوشمند حسگر هایی برای ضبط صدا و تصویر دارد و می توانند ویژگی هایی مفید را به کاربران ارائه دهند:

1- این عینک می تواند فیلم و صدا را به همراه ردیابی چشم و موقعیت مکانی به وسیله سنسورهایی که دارد، ضبط کنند.

2- این عینک های هوشمند قابلیت این را دارند که مواردی مثل کلید های گمشده و اشیای دیگر را پیدا کنند.

3-  قابلیت ارسال تجربه کاربر به سمت دنیای دیجیتال

4- با بهره گیری از این عینک به آسانی این امکان برای شما وجود دارد که با یکی از دوستان خود تماس بگیرید و با آواتار واقعی او در آن جدول صحبت کنید.

5- با استفاده از این عینک شما قادر خواهید بود که هنگام رفتن به محل کار خطرات جاده را شناسایی کنید.

6- حتی این عینک به شما کمک خواهد کرد که در یک محیط پر از سر و صدا واضح تر بشنوید.

واقعیت مجازی با این عینک هوشمند

کمپانی فیسبوک به تازگی اعلام کرده اشت که هم اکنون در حال کار بر روی عینک ‌های واقعیت افزوده خود است. پس از عرضه‌ی صفحه نمایش هوشمند پورتال، حرکت‌های فیسبوک می‌تواند هم برای اپل و هم برای گوگل چالش‌هایی را به همراه داشته باشد که شاید بتواند در صحنه سخت ‌افزار بیشتر شود. تقریبا یک سال بعد از اینکه مدیر عامل فیسبوک مارک زاکربرگ گفت که فیسبوک هیچ فناوری شخت‌افزاری نداشته و به پنج یا هفت سال زمان برای ساخت عینک واقعیت افزوده نیاز دارد، تغییر بزرگی در حال حاضر رخ داده است. سرپرست بخش واقعیت افزوده‌ی فیسبوک Ficus Kirkpatrick معتقد بوده این تغییر زود هنگام بدلیل رقابت با HoloLens مایکروسافت، Magic Leap و Thalmic Labs است و عینک واقعیت افزوده این شرکت به زودی به واقعیت می‌پیوندد.

البته مدیر این کمپانی گفته است که در حال کار بر روی آن است و فکر می کنند که در این مورد به طور عمومی‌ در رویداد Oculus Connect صحبت کرده اند. آن ها در حال انجام تحقیقات بیشتردر مورد این فناوری اند و فکر می کنند که با عینک ‌هایی که رویای آنها را دارند فاصله‌ ی زیادی نداشته باشند. در حال حاضر هیچ محصولی را برای معرفی ندارند، اما بسیاری از افراد با استعداد فیسبوک بر روی انجام تحقیقات پیشرفته به امید ساخت هدست آینده گرا مشغول هستند. این اظهارات، پتنت و اختراعات از اوایل سال جاری تأیید می‌ کند که فیسبوک در حال کار بر روی  یک هدست واقعیت افزوده است. بخشی از این شایعات در ابتدا شامل اعلانیه‌ی جذب نیرو و “شغلی برای دستیابی به موفقیت در چشم انداز رایانه، یادگیری ماشینی، واقعیت ترکیبی، گرافیک، صفحه نمایش، سنسورها و روش‌های جدید برای نقشه برداری از بدن انسان” بوده است. همچنین باید اشاره کرد که فیسبوک به دنبال کنترل کامل در روند ساخت هدست  واقعیت افزوده تا سطح تراشه است.

فیسبوک در طی سال های اخیر با بسیاری از رسوایی‌ های حفظ حریم خصوصی و امنیتی روبرو بوده است، اما با توجه به نگرانی‌ها در مورد جمع آوری داده‌ها در اولین بخش‌ سخت‌افزار، هنوز هم جالب است که چگونه افراد به چنین هدست واقعیت افزوده واکنش نشان می‌دهند. غول رسانه‌های اجتماعی هم اکنون دارای آزمایشگاه ساخت سخت‌افزار خود است و با توجه به مالکیت Oculus توسط فیسبوک، ممکن است برخی از درس‌ها و شاید همکاری در مسیر نرم‌افزار هدست وجود داشته باشد. تا عرضه‌ی این هدست هنوز فاصله‌ی زیادی باقی مانده است و قبل از اینکه هر محصول واقعی به دست مشتریان برسد، به توسعه‌ی بیشتری نیاز است.

البته امکان دارد که مخاطبان، همانند عینک واقعیت افزوده‌ ی گوگل در سال 2013 برای آن آمادگی نداشته باشند، اما می بایست به این موضوع توجه کرد که شکست گوگل به دلیل کمبود نرم افزار مناسب بوده است. ساخت عینک واقعیت افزوده توسط فیسبوک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا موفق خواهد بود یا به شکستی مانند عینک گوگل منجر خواهد شد؟

واقعیت مجازی با عینک هوشمند

فیسبوک و ری بن دو ابر قدرت

همه‌ی افرادی که کمی با فضای مجازی آشنایی دارند کمپانی پر آوازه و مشهور فیسبوک را میشناسند و همچنین دسته دیگری نیز برند به نام ری بن را به خوبی می شناسند. این دو کمپانی بسیار در زمینه های تولیدات خودشان قوی هستند و جز ابر قدرت ها دسته بندی می شوند. حال تصور کنید محصولی که از اشتراک این دو کمپانی تولید شود چقدر باکیفیت خواهد بود! مدیر عامل فیسبوک اعلام کرد که محصولی که می خواهند ارائه دهند یک غول در رسانه‌ های اجتماعی است.

این عینک هوشمند که در حقیقت یک سخت ‌افزار است؛ بخشی از یک هدف بسیار بزرگ ‌تر جهت کمک کردن به تحقق "متاورس"(Metaverse) می باشد. متاورس در حقیقت، یک ابر واقعیت مجازی است که کاربران می‌توانند از سراسر جهان به آن متصل شوند. متاورس، یک محیط مجازی است. ما می‌توانیم به همراه مردم در فضاهای دیجیتال حضور داشته باشیم. می‌توانید تصور کنید که متاورس، یک اینترنت مجسم است که به جای نگاه کردن به آن، در آن حضور دارید. ما اطمینان داریم که این فناوری می‌تواند جایگزین تلفن همراه شود. قرار است که این عینک‌ها یک بازیگر اصلی در جهان مجازی باشند، اما فیسبوک در نظر دارد که برخلاف ابزارهای ناموفق پیشین مانند "عینک گوگل"(Google Glass)، از شکل نمادین ری-بن استفاده کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. خیلی مطالب جالبی بود. البته ای کاش این مطالب جوری بودن که در ایران هم بشه از شون استفاده کرد. ولی باز هم جذاب بود. ممنون از جمع آوری مطالب خوبتون.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید