جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

هوش مصنوعی چیست؟

author منتشر کننده
نظرات (7) 26 0
هوش مصنوعی چیست؟

تعریف هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (Artificial intelligence) حوزه ­ای در علوم کامپیوتری است که هدف آن تولید ماشین‌­هایی با توانایی کار و واکنش مشابه انسان می­‌باشد. یک سیستم هوشمند سیستمی است که توانایی شناخت و تحلیل شرایط حاکم بر محیط خود را داشته باشد و در نتیجه عکس العمل منطقی و مناسبی را انجام دهد. امروزه به دلیل گسترش دانش و پیچیده ­تر شدن فرآیند تصمیم گیری استفاده از هوش مصنوعی در رسیدن به بهترین تصمیم توجه حوزه‌­های مختلف علمی را به خود جلب کرده است.

هوش مصنوعی

فعالیت‌های کامپیوتری که توسط هوش مصنوعی طراحی شده است عبارتند از:

  • تشخیص فرمان و درک گفتار
  • یادگیری، استدلال و استنتاج
  • برنامه ریزی
  • حل مسئله

تاریخ پیدایش هوش مصنوعی

با توجه به تعریف و هدف هوش مصنوعی و با تکیه بر وجه مشترک این ماشین­‌ها با انسان یعنی "منطق"، معرفی اولین قوانین و نظریه­‌های سیستم‌­های هوشمند توسط فلاسفه و ریاضی‌دانان نظیر جرج پول دور از انتظار نخواهد بود. جان مکارتی، هربرت سیمون، آلن نیول و ... از بنیان‌گذاران و رهبران پژوهش در زمینه هوش مصنوعی هستند. آن‌ها به همراه دانشجویان خود برنامه‌هایی نوشتند که با استفاده از این برنامه­ ها کامپیوترها سوالاتی در ریاضیات حل می‌کردند، بازی‌های مختلف فکری را انجام می­‌دادند و انگلیسی صحبت می‌کردند. جان مکارتی اولین شخصی بود که در سال 1956 اصطلاح هوش مصنوعی را در یکی از کنفرانس­‌های آکادمیک خود به کار برد. از ایشان به عنوان پدر علم ماشین‌­های هوشمند یاد می­‌شود.

زمینه‌های کاربرد هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در زمینه­‌های مختلف مثل اقتصاد، پزشکی، هوانوردی، علوم آموزشی، صنایع گوناگون، انجام کارهای روزمره بشر و ... کاربردهای فراوانی از هوش مصنوعی وجود دارد ولی به این اسم خوانده نمی‌­شود. سیستم‌­های هوشمندی در این زمینه طراحی شده‌­اند به طور نمونه: هوشمندترین سیستم سرمایه گذاری، سیستم هوشمند تشخیص بیماری انسان، حفاظت از محیط زیست، خریدار و فروشنده کالا و ...

ربات‌ها و ماشین­‌های هوشمندی نیز با استفاده از علم هوش مصنوعی طراحی و ساخته شده است که به چند مورد از جالب‌ترین آن‌ها اشاره می‌­شود:

1- ربات نوازنده موسیقی که با ضربه­ و یا دمیدن موزیکال خود آهنگ خاصی را به اجرا در می‌­آورد.

هوش مصنوعی


2- ربات سرآشپز با بیشترین سفارش که با توجه به مواد اولیه شما غذاهای متنوعی را برای شما آماده می­‌کند.


3- ربات راننده که توسط شرکت­ خودروسازی تسلا آزمایش شد و پس از آن نیز شرکت ­های آوودی، کادیلاک و ولوو مدل‌های مختلف خود را در این زمینه ارائه کرده‌­اند.

هوش مصنوعی


4- ربات‌های فضانورد که در جستجوی حیات در کرات دیگر به کمک مهندسین هوا و فضا آمده‌­اند.

هوش مصنوعی


5- ربات اقتصاددانی که در خرید و فروش کالا و سرمایه شما به شما کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (7)

  1. با عرض سلام و ارادت مقاله بیسار خوبی تهیه کرده ای . الان بیشتر تلاشهای هوش مصنوعی صرف خلق رباتهای انسان نما و ساختن شهر رباتیکی مانند ننوم میشه

  1. مطالب مختصر، مفید و خوبی بود. ممنون از شما

  1. هوش مصنوعی برنامه خیلی جالب و قابل توجهی است که برای من جذابیت خاصی دارد

  1. نظریه پردازی علمی توسط هوش مصنوعی مسئله جدیدی ایه که در محافل علمی مخصوصا علوم انسانی مطرح هستش

  1. در صورت امکان در این زمینه بیشتر مطلب بنویسید. هم چنین اگر برایتان مقدور است درباره فیلم های ساخته شده مرتبط با هوش مصنوعی هم مطلب بذارید. ممنونم.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید