جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چای سبز؛ معجزه آشپزخانه شما!

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
چای سبز؛ معجزه آشپزخانه شما!

در هر کجای دنیا باشید که احتمالا دلتان می خواهید پس از بیدار شدن از خواب، یک نوشیدنی گرم دلچسب میل کنید. اگر کارمند هستید شاید بدتان نیاید در ساعات کاری یک نوشیدنی خوش طعم خستگی را از شما دور کند. دقت که بکنید می بینید نوشیدنی ها چه گرم و سرد، نفش بسزایی در زندگی روزمره ما ایفا می کنند. اگر قفسه فروشگاه های بزرگ را نگاه بکنید شاهد انواع و اقسام برند هایی خواهید بود که در بسته بندی ها و ابعاد مختلف، نوشیدنی ها را در دسترس خریداران قرار دادند.

کدام نوشیدنی انتخاب شماست؟ نوشابه های انرژی زا؟ چای میوه ای؟ چای سیاه؟ در این مطلب قصد داریم شما را با چای سبز و فواید بی نظیر آن آشنا کنیم و مطمئن خواهیم بود که پس از خواندن این مطلب، چای سبز می تواند جای خود را در کابینت آشپزخانه شما باز کند!

- حاوی ترکیبات زیست فعال است.

چای سبز چیزی بیش از یک نوشیدنی آبرسان است. چای سرشار از پلی فنول ها است که ترکیبات طبیعی هستند که به کاهش التهاب کمک می کنند و با سرطان مبارزه می کنند. مصرف منظم پلی فنول ها بر سلامت مغز تاثیر گذار است و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. شراب قرمز، شکلات تلخ، چای و انواع توت ها برخی از منابع پلی فنول ها هستند. پلی فنول ها می توانند رادیکال های آزاد مضر را خنثی کنند و در صورتی که این رادیکال های آزاد خنثی نشوند، به سلول ها آسیب می رسانند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می دهند.

چای سبز حاوی کاتچینی به نام اپی گالوکاتچین-3-گالات (EGCG) است. کاتچین ها آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کنند؛ درست مانند پلی فنول ها، این مواد می توانند تشکیل رادیکال های آزاد را در بدن کاهش دهند و از سلول ها و مولکول ها در برابر آسیب محافظت کنند. این رادیکال های آزاد در پیری و بسیاری از انواع بیماری ها نقش دارند.

سعی کنید هنگام خرید چای سبز از برند هایی استفاده کنید که شناخته شده و معتبر هستند چرا که برندهایی با کیفیت پایین، حاوی مقادیری از فلوراید هستند.

- عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

چای سبز بیش از اینکه شما را هوشیار نگه دارد، به تقویت عملکرد مغزی کمک می کند. ماده ای که نقش کلیدی را در هوشیار نگه داشتن ما بازی می کند، همان کافئین است. کافئین با مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی مهاری به نام آدنوزین بر مغز تأثیر می گذارد. به این ترتیب، ترشح نورون ها و غلظت انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می دهد و انسان را هوشیار می کند.

گرچه چای سبز به اندازه قهوه، کافئین ندارد اما همان مقدار از کافئین نیز ما را به هدف می رساند و به ما انرژی می دهد. کافئین می تواند جنبه های مختلف عملکرد مغز، از جمله خلق و خو، هوشیاری، زمان واکنش و حافظه را بهبود بخشد. با این حال، کافئین تنها ترکیب تقویت کننده مغز در چای سبز نیست. اسید آمینه L-theanine از دیگر مواد تقویت کننده مغز موجود در چای سبز است که می تواند از سد خونی مغزی نیز رد شود. L-theanine فعالیت انتقال دهنده عصبی مهار کننده GABA را افزایش می دهد که اثرات ضد اضطرابی دارد. همچنین دوپامین و تولید امواج آلفا را در مغز افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهد که کافئین و ال تیانین می توانند اثرات هم افزایی داشته باشند. این بدان معنی است که ترکیب این دو می تواند اثرات بسیار قدرتمندی در بهبود عملکرد مغز داشته باشد. بسیاری از مردم گزارش می دهند که در مقایسه با قهوه، انرژی پایدارتری دارند و زمانی که چای سبز می نوشند بهره وری بیشتری دارند.

- چربی سوزی را افزایش می دهد.

اگر به لیست مواد تشکیل دهنده هر مکمل چربی سوزی نگاه کنید، به احتمال زیاد چای سبز در آن وجود خواهد داشت. طبق تحقیقات، چای سبز می تواند چربی سوزی را افزایش داده و سرعت متابولیسم را افزایش دهد. در یک مطالعه که شامل 10 مرد سالم بود، مصرف عصاره چای سبز باعث افزایش 4 درصدی کالری سوزانده شد. در مورد دیگری که شامل 12 مرد سالم بود، عصاره چای سبز در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کردند، اکسیداسیون چربی را 17 درصد افزایش داد.

کافئین همچنین ممکن است با به حرکت درآوردن اسیدهای چرب از بافت چربی و در دسترس قرار دادن آنها برای استفاده به عنوان انرژی، عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد.

چای سبز؛ معجزه آشپزخانه شما!

- خطر ابتلا به سرطان کاهش پیدا می کند.

سرطان به دلیل رشد کنترل نشده سلول ها ایجاد می شود و همین مسئله به ظاهر ساده، یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است. تحقیقات نشان داده است که آسیب اکسیداتیو می تواند منجر به التهاب مزمن شود که می تواند منجر به بیماری های مزمن از جمله سرطان شود. آنتی اکسیدان ها می توانند به محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو کمک کنند. یک بررسی جامع از مطالعات مشاهده‌ای نشان داد که زنانی که بیشتر چای سبز می‌نوشیدند، تقریباً 20 تا 30 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه، یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان، بودند. از سوی دیگر مردانی که چای سبز می نوشند خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات دارند و تجزیه و تحلیل 29 مطالعه نشان داد کسانی که چای سبز می نوشند حدود 42 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

توجه داشته باشید که اگر می خواهید بیشترین نتیجه را از چای سبز بگیرید می بایست از افزودن شیر به چای خودداری کنید.

- از پیری مغز جلوگیری می کند.

چای سبز نه تنها می تواند عملکرد مغز را در کوتاه مدت بهبود بخشد، بلکه ممکن است با افزایش سن از مغز شما نیز محافظت کند. بیماری آلزایمر یک بیماری شایع عصبی و شایع ترین علت زوال عقل در افراد مسن است. بیماری پارکینسون یکی دیگر از بیماری ‌های رایج تخریب ‌کننده عصبی است و شامل مرگ نورون ‌های تولید کننده دوپامین در مغز می‌شود. چندین مطالعه نشان می‌دهد که ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز می‌تواند اثرات محافظتی مختلفی بر روی سلول ‌های عصبی در لوله ‌های آزمایش و مدل‌ های حیوانی داشته باشد که احتمالاً خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد.

- بوی بد دهان را کاهش می دهد.

کاتچین موجود در چای سبز برای سلامت دهان و دندان نیز مفید است. کاتچین ها می توانند رشد باکتری ها را سرکوب کنند و به طور بالقوه خطر عفونت ها را کاهش دهند. استرپتوکوک موتانس یک باکتری رایج در دهان است که باعث تشکیل پلاک می شود و عامل اصلی ایجاد حفره و پوسیدگی دندان است.

- به پیشگیری از دیابت نوع دو کمک می کند.

نرخ دیابت نوع 2 در دهه های اخیر در حال افزایش است. این بیماری اکنون از هر 10 آمریکایی 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. دیابت نوع 2 به طور ساده به معنی افزایش سطح قند خون است که ممکن است به دلیل مقاومت به انسولین یا ناتوانی در تولید انسولین ایجاد شود. مطالعات نشان می دهد که چای سبز می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را کاهش دهد. یک مطالعه بر روی افراد ژاپنی نشان داد که کسانی که بیشتر چای سبز می‌نوشیدند تقریباً 42 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند. بر اساس بررسی 7 مطالعه با مجموع 286701 نفر، افرادی که چای می نوشند 18 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

- در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی نقش دارد.

بیماری های قلبی عروقی، از جمله بیماری قلبی و سکته مغزی، علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند. مطالعات نشان می‌دهند که چای سبز می تواند برخی از عوامل خطر اصلی این بیماری‌ها شامل کلسترول کل و کلسترول بد (LDL)  را بهبود بخشد. کلسترول کل شامل HDL، LDL و 20 درصد از کل تری گلیسیرید بدن می شود.  چای سبز همچنین ظرفیت آنتی اکسیدانی خون را افزایش می دهد که از ذرات LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می کند و به همین ترتیب مسیری که به سمت بیماری های قلبی می رود را دچار اختلال می کند. با توجه به اثرات مفید بر عوامل خطر، ممکن است تعجب آور نباشد که افرادی که چای سبز می نوشند تا 31 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی قرار دارند.

دو نوع اصلی کلسترول وجود دارد: لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL). لیپوپروتئین ها از چربی و پروتئین ساخته شده اند و کلسترول در حالی که درون لیپوپروتئین ها است در بدن شما حرکت می کند. HDL به عنوان "کلسترول خوب" شناخته می شود زیرا کلسترول را به کبد شما منتقل می کند تا از بدن شما آزاد شود. HDL به خلاص شدن از شر کلسترول اضافی بدن کمک می کند، بنابراین احتمال کمتری دارد که به شریان های شما برسد. LDL "کلسترول بد" نامیده می شود زیرا کلسترول را به شریان های شما می برد، جایی که می تواند در دیواره سرخرگ شما جمع شود. کلسترول بیش از حد در شریان ها ممکن است منجر به تجمع پلاک هایی شود که به آن تصلب شرایین می گویند. اگر لخته خون پاره شود و شریان قلب یا مغز شما را مسدود کند، ممکن است دچار سکته مغزی یا حمله قلبی شوید. تجمع پلاک همچنین ممکن است جریان خون و اکسیژن را به اندام های اصلی کاهش دهد. کمبود اکسیژن به اندام‌ها یا شریان‌ها ممکن است علاوه بر حمله قلبی یا سکته، منجر به بیماری کلیوی یا بیماری شریان‌های محیطی شود.

به طور کلی مواردی که موجب افزایش میزان کلسترول در بدن می شوند و فرد را در معرض خطر قرار می دهند؛ چاقی، افزایش مصرف گوشت قرمز و فعالیت بدنی بسیار پایین می باشد.

چای سبز؛ معجزه آشپزخانه شما!

بیشتر بخوانید: ۴۷ درصد طرح‌های متقاضی سرمایه در حوزه سلامت فعالیت می کنند

- کاهش وزن با چای سبز.

حتما تا به اینجا با اطلاعاتی که به دست آوردید برایتان واضح باشد که چای سبز می تواند به شما کمک کند تا وزن خود را کاهش دهید. با توجه به اینکه چای سبز می تواند در کوتاه مدت میزان متابولیسم را افزایش دهد، منطقی است که می تواند به کاهش وزن کمک کند. چندین مطالعه نشان می دهد که چای سبز می تواند به کاهش چربی بدن به خصوص در ناحیه شکم کمک کند. یکی از این مطالعات یک مطالعه تصادفی کنترل شده 12 هفته ای شامل 240 فرد مبتلا به چاقی بود. در این مطالعه، افرادی که در گروه چای سبز بودند کاهش قابل توجهی در درصد چربی بدن، وزن بدن، دور کمر و چربی شکم در مقایسه با گروه کنترل داشتند.

برای سوزاندن چربی، ابتدا بدن شما باید آن را در سلول چربی تجزیه کرده و به جریان خون منتقل کند. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که ترکیبات فعال موجود در چای سبز می‌توانند با افزایش اثرات برخی از هورمون‌های چربی‌سوز مانند نوراپی نفرین (نورآدرنالین) به این فرآیند کمک کنند. آنتی اکسیدان اصلی چای، EGCG، می تواند به مهار آنزیمی که هورمون نوراپی نفرین را تجزیه می کند، کمک کند. هنگامی که این آنزیم مهار می شود، مقدار نوراپی نفرین افزایش می یابد و باعث تجزیه چربی می شود. در واقع همان طور که گفته شد، کافئین و EGCG - که هر دو به طور طبیعی در چای سبز یافت می شوند – اثر هم افزایی دارند. در نهایت، سلول چربی شما چربی بیشتری را تجزیه می کند، که برای استفاده به عنوان انرژی توسط سلول هایی مانند سلول های ماهیچه ای در جریان خون شما آزاد می شود. در یک مطالعه، مردانی که قبل از ورزش عصاره چای سبز مصرف کردند، 17 درصد بیشتر از مردانی که مکمل مصرف نکردند، چربی سوزی کردند.

- طول عمر را افزایش می دهد.

با توجه به اینکه برخی از ترکیبات موجود در چای سبز می تواند به محافظت در برابر سرطان و بیماری قلبی کمک کند، منطقی است که به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید. در یک مطالعه، محققان 40530 بزرگسال ژاپنی را طی 11 سال مطالعه کردند. کسانی که بیشتر چای سبز می نوشیدند - 5 فنجان یا بیشتر در روز - به طور قابل توجهی کمتر در معرض خطر مرگ در طول دوره مطالعه بودند. مطالعه دیگری که شامل 14001 فرد مسن ژاپنی بود نشان داد که کسانی که بیشتر چای سبز می نوشیدند 76 درصد کمتر در طول دوره مطالعه 6 ساله جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید