جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چای سفید و خواص آن

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
چای سفید و خواص آن

هیچ چیزی به اندازه نوشیدن یک فنجان چای در کنار خانواده نمی‌تواند خستگی کار روزانه را از تن به در کند. به همین دلیل است که چای از نوشیدنی‌های پرطرفدار در سراسر دنیاست. این نوشیدنی‌ها دارای خواص زیادی هستند که برای سلامتی بدن انسان مفید می‌باشند. یکی از انواع این چای‌ها چای سفید است که قرار است در این مقاله با خواص آن آشنا شوید. امیدواریم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

منشأ پیدایش چای سفید

در دوره سلسله‌های آغازین امپراتوری چین نوعی از رسوم مربوط به چای ایجاد گردید که در اثر نوشیدن چای و فرهنگ چای در کل کشور شکوفا گردید. رسم بر این بود که شهروندان سالیانه احترام خود را به امپراتوری آن دوران در قالب تهیه و نیز اهدای چای‌های نادر و مرغوب نشان می‌دادند. گاهی به طور مخفیانه باغ‌های چای امپراتوری جهت پرورش انواع چای‌های نادر توسعه داده می‌شدند. شاعران از این چای‌های مخصوص به عنوان "سفید همچون ابر، خالص مثل برف و خوشبو همچون ارکید" یاد می‌کردند. این ابراز احترام به امپراتوری نخستین شکل‌های چای سفید را شکل داد ولی چای سفیدی که در حال حاضر شناخته می‌شود با چای‌های سفیدی که در آن دوران وجود داشتند تفاوت دارند. جوانه‌های چای جوان در بهار(1297-960) Huizong در زمان حکومت امپراتور کشت می‌شدند، برگ‌های بیرونی آن‌ها را جدا می‌کردند و حرارت می‌دادند، با آب بهاری به دقت می‌شستند پس از آن با دقت در معرض هوا خشک می‌نمودند و داخل یک پودر سفید نقره‌ای می‌ریختند. این پودر سفید را با آب گرم می‌شستند و در آخر مرغوب‌ترین چای موجود را به دست می‌آوردند که فقط امپراتور توانایی خرید آن را داشت.

انواع چای سفید

چای سفید از اولانگ و بوته گیاه چای سیاه و سبز تهیه می‌گردد. با این حال باید توجه داشت که نوع برگ و روش فراوری این نوع چای از سایر چای‌ها متفاوت است. برگ‌های چای سیاه از جوان‌ترین برگ‌های بوته چای چیده می‌شوند البته یک تفاوتی دارد و آن، این است که برگ چای سفید را بایستی پیش از باز شدن برگ‌های بوته چای برداشت نمود. ظاهر این برگ‌ها کوچک و نازک بوده و دارای کرک‌های سفید رنگ می‌باشد که بلافاصله بعد از این‌که چیده می‌شوند با نور خورشید به صورت طبیعی خشک می‌شوند. چای سفید در مقایسه با سه نوع چای دیگر بیشترین کافئین را دارد چرا که میزان فرآوری آن بسیار اندک است. لازم به ذکر است که میزان کافئین موجود در یک فنجان چای سفید تا حد زیادی به روش دم کردن آن وابسته است. هر اندازه که درجه حرارت آب و مدت زمان دم کردن آن بیشتر باشد کافئین بیشتری از خود آزاد خواهد نمود.

امروزه شمار زیادی از کشورهای دنیا چای سفید مخصوص به خود را تولید می‌نمایند، برخی از محبوب‌ترین انواع چای سفید شامل موارد زیر است:

چای سفید و خواص آن

پونی سفید: پونی سفید نوع جدیدتری محسوب می‌شود که در چین و دیگر کشورهای جهان کشت می‌گردد. این امکان وجود دارد که این گیاه را از یک بوته چای سفید چینی اصلی یا از انواع دیگری کشت نمود. این نوع از چای سفید جوانه‌هایی دارد که با برگ‌های بسیار جوان چای یا برگ‌هایی که اندکی باز شده‌اند ترکیب می‌شود.

دارجلینگ: این نوع از چای سفید از بوته‌های استان فوجیان تهیه نمی‌شود بلکه از گیاهان چای بومی منطقه‌دار دارجلینگ هند تهیه می‌شود که روش پردازش آن مشابه چای‌های سفید فوجیان می‌باشد ولی طعم آن تفاوت زیادی دارد.

سوزنی نقره‌ای: یک سوزنی نقره‌ای واقعی در استان فوجیان که در چین واقع است تهیه شده و از انواع اصلی بوته‌های گیاه چای سفید در چین تولید می‌گردد. این نوع از چای از جوانه‌های گیاهی تهیه می‌گردد که مملو از رگه و پرزهای سفید می‌باشد. رنگ نقره‌ای این چای به دلیل همین ویژگی گیاه آن می‌باشد.

چای سفید برداشت شده توسط میمون: برخی از شایعات حاکی از آن است که زمانی از بالاترین قله‌های درخت چای وحشی در مناطق کوهستانی چین را میمون‌های بودایی آموزش دیده برداشت می‌کردند. این اصطلاح امروزه برای نشان دادن یک چای بسیار مرغوب چینی تهیه شده از جوانه‌ها و برگ‌های جوان گیاه چای استفاده می‌گردد.

خواص چای سفید

چای سفید یکی از سالم‌ترین انواع چای گیاهی محسوب می‌شود که خواص زیادی دارد. این نوع چای میزان زیادی مواد مغذی دارد. در ادامه با چندی از خواص این نوع چای آشنا خواهید شد.

چای سفید و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

چای سفید در درمان بیماری‌های رایجی همچون آنفولانزا و سرماخوردگی موثر است. مصرف این نوع چای به کاهش علائم بیماری و تسریع در روند بهبود آن کمک میکند.

چای سفید سرشار از آنتی اکسیدان

‌خواصی که در چای سفید وجود دارد با وجود آنتی اکسیدان چندین برابر می شود. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که آنتی اکسیدان موجود در چای سفید سبب می‌شود تا سلول های عصبی حفظ شده و افزون بر این سبب می‌شود که پلاسمای خون افزایش یابد. علاوه بر این آنتی اکسیدان یکی از عوامل اصلی ضد پیری می باشد از این رو می توان گفت که چای سفید خاصیت ضد پیری نیز دارد.

چای سفید مفید برای بیماران دیابتی

دیابت نوع دو با سندورم متابولیک و نیز بروز مشکلات قلبی ارتباط مستقیم دارد. نتایج مطالعات نشان داده است که پلی فنول‌هایی که در چای سفید وجود دارد خطر مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهند؛ به عبارتی می‌توان گفت که احتمال بروز بیماری دیابت را کم می‌کنند. این پلی فنول‌ها اثرات انسولین را افزایش می‌دهند و از بالا رفتن سطح قند خون ممانعت می‌کنند.

 چای سفید و جلوگیری از بیماری آلزایمر و پارکینسون

با توجه به مطالعات انجام شده مشخص شده است که پلی فنول که به وفور در چای سفید وجود دارد می‌تواند فرد را از خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر پارکینسون و آلزایمر حفاظت کند.

چای سفید و خواص آن

خواص چای سفید برای کبد

چای سفید مملو از مواد معدنی می‌باشد که به سلامت بدن کمک می‌نماید و دارای خاصیت ضد باکتریایی است. یکی از این مواد مغذی که در چای سفید وجود دارد کاتچین است. این کاتچینی که در چای سفید وجود دارد در جلوگیری از بیماری هپاتیت و درگیر شدن کبد بسیار مفید خواهد بود. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه هر چیزی مناسب نیست و چای سفید هم از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. مصرف بیش از اندازه چای سفید باعث می‌شود که کبد سمی شده و امکان دارد عملکرد کبد را دچار مشکل کند.

چای سفید و خاصیت ضد باکتری آن

خاصیت ضد باکتری چای سفید سبب می‌شود تا بدن در برابر باکتری و میکروب حفظ گردد. این چای سیستم ایمنی افراد را نسبت به بیماری قوی‌تر می‌نماید و از بیماری‌های پوستی که باکتری‌ها می‌توانند برای ما ایجاد نمایند جلوگیری می‌کند.

چای سفید و ترمیم DNA

بسیاری از افرادی که در آزمایشگاه‌ها و مراکز هسته‌ای مشغول به کار هستند با اشعه‌های رادیو اکتیو سرو کار دارند‌ این گروه از افراد می‌توانند با مصرف این چای تاثیری که اشعه تابیده شده بر بدن‌شان دارند را کمتر کنند تا آسیب کمتری به DNA آن‌ها وارد شود.

چای سفید و رسیدن به اندام ایده آل

خاصیت چربی سوزی یکی از شناخته شده‌ترین خاصیت چای سفید می‌باشد. دو عنصر موجود در این چای کافئین و کاتچین می‌باشند که سبب می‌شوند که وزن کم کنید. بر اساس مطالعات انجام شده عصاره چای سفید به عنوان محرکی برای تجزیه چربی و نیز جلوگیری از تشکیل سلول‌های چربی جدید عمل می‌کند. علاوه بر این می‌تواند متابولیسم فرد را حدود 4 الی 5 درصد افزایش دهد.

چای سفید و کاهش خطر قلبی

یکی از دلایل اصلی افت سلامت و مرگ و میر در دنیا بیماری‌های قلبی می‌باشد. بیماری‌های قلبی شدیدا مرتبط با التهاب مزمن می‌باشد که عوامل زیادی در ایجاد آن دخیل هستند. از جمله این عوامل می‌توان به مواردی از قبیل ورزش، رژیم غذایی و استعمال دخانیات را نام برد. پلی فنولی که در چای سفید وجود دارد امکان دارد از راه‌های مختلف خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. نتایج چندین مطالعه نشان داده است که پلی فنول‌ها امکان دارد به شل شدن رگ‌های خونی و تقویت ایمنی بدن کمک کنند. افزون بر این مطالعات دیگر ثابت کرده‌اند که پلی فنول‌ها می‌توانند از اکسید شدن کلسترول که یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده بیماری‌های قلبی می‌باشد جلوگیری کنند. چندین مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند که این تجزیه و تحلیل‌ها نشان داده است که دانشمندان کشف کرده‌اند افرادی که روزانه سه تا 5 لیوان چای می‌نوشند به میزان 21% خطر کمتری نسبت به ابتلا به بیماری قلبی تهدیدشان می‌کند. در حالی که نتایج نشان می‌دهند که چای سفید خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند، ایجاد تغییر در سبک زندگی برای داشتن قلبی سالم نیز حائز اهمیت است. افزون بر این خوردن میوه و سبزیجات، استراحت و ورزش نیز در داشتن قلب سالم مهم هستند.

چای سفید و خاصیت ضد سرطانی بودن آن

چای سفید دارای خاصیت ضد سرطانی بوده به ویژه برای سرطان ریه مفید می‌باشد. در واقع چای سفید عاملی بری مرگ سلول‌های سرطانی و یا جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی می‌باشد. نتایج تحقیقات نشان داده است که خواص ضد سرطانی چای سفید خود را به شکل قوی‌تری در جلوگیری از سرطان ریه نشان می‌دهد.

چای سفید و سلامت پوست

آنتی اکسیدان خاصیتی را به خواص چای سفید افزوده است. آنتی اکسیدانی که در چای سفید وجود دارد به جوان سازی و جوان ماندن پوست کمک می‌کند. علاوه بر این چای سفید پوست را در برابر نور زیان‌آور و بیش از حد آفتاب حفظ می‌نماید.

چای سفید و کاهش کلسترول و فشار خون

چای سفید از کم پردازش‌ترین نوع از این نوشیدنی می‌بشد ز ین رو بسیاری از فواید طبیعی آن برای بدن حفظ می‌گردد. پلی فنول‌هایی که در این نوشیدنی وجود دارند بالاخص در چای‌های سفید کمک می‌کنند که فشار خون و کلسترول بالا کاهش پیدا کنند.

چای سفید و حفاظت از دندان‌ها

چای سفید به محافظت از دندان‌ها در برابر باکتری کمک می‌کند چرا که منبع خوبی از آنتی اکسیدان، تانن و فلوراید می‌باشد. ترکیب فوق قادر است به مبارزه با باکتری‌ها و قند به تقویت دندان کمک می‌نماید.

چای سفید و جلوگیری از پوکی استخوان

رادیکال‌های آزاد و التهاب مزمن امکان دارد باعث سرعت بخشیدن به پوکی استخوان گردد. آنتی اکسیدانی که در چای سفید وجود دارد سلول‌های تجزیه کننده استخوان را مهار می‌کند. به گونه‌ای که این مواد در چای سفید در مقایسه با سایر انواع چای فراوان‌تر می‌باشد.

چای سفید و خواص آن

نحوه دم کردن چای سفید

چای سفید دارای طعمی لطیف و باطراوت است که می‌توان آن را هم به صورت سرد و هم به صورت گرم نوشید. ای نوع چای را می‌توانید به صورت بسته‌بندی یا کیسه‌ای از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری نمایید.

جهت دم کردن چای سفید بایستی آب را بجوشانید و صبر کنید تا از جوشیدن بیفتد سپس به ازای هر نفر یک قاشق چای خوری برگ چای سفید در قوری ریخته و در آخر قوری را با آب داغ پر نمایید. قوری را روی حرارت کتری و یا به طور غیر مستقیم روی اجاق بگذارید تا به مدت 5 دقیقه دم بکشد. چنانچه تمایلی به مصرف زیاد کافئین ندارید چای ممتاز را به مدت 3 دقیقه و چای معمولی‌تر را به مدت 5 دقیقه بگذارید دم بکشد. در حالت عادی برای این‌که طعم واقعی چای سفید را تجربه کنید لازم است که به مدت 5 الی 10 دقیقه اجازه دهید دم بکشد.

مضرات چای سفید

در حالت کلی نوشیدن چای سفید خطری ندارد اما لازم است که خطرات احتمالی آن را در نظر داشته باشید. از خطرات احتمالی این نوع چای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوران بارداری و شیردهی

برخی از مارک‌های چای سفید امکان دارد دارای سرب باشد. مطالعات نشان داده‌اند که برخی از چای‌های موجود در فروشگاه‌ها دارای سطوحی هستند که برای نوشیدن در دوران بارداری و شیردهی خطرناک است.

بی‌خوابی و اضطراب

میزان کافئینی که می‌تواند در چای وجود داشته باشد بنا به زمان دم کردن و دمای آن تفاوت دارد. کافئین زیاد باعث بی‌خوابی شده و یا حتی ممکن است سبب اضطراب و بی‌‌قراری گردد.

کلام آخر

احتمالا تا قبل از مطالعه این مقاله اسم چای سفید را اصلا نشنیده بودید و این نوع چای در مقایسه با چای سیاه و سبز زیاد اسم و رسم‌دار نباشد اما خواصی که در این چای وجود دارد سبب شده است که گاهی از دیگر انواع چای پیشی بگیرد. همان‌طور که در سراسر مقاله اشاره گردید چای سفید خواص زیادی از جمله ضد سرطان بودن، سلامت پوست، حفاظت دندان‌ها و دیگر موارد اشاره کرد. چای سفید در کنار طعم ملایم خود خواص بی‌شماری دارد از این رو به شما خوانندگان عزیز پیشنهاد می‌کنیم که هر از چند گاهی این چای را بنوشید تا هم از طعم آن لذت ببرید و هم از خواص بی‌شمار آن بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید