جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چرا باید در فصل پاییز کتاب بخوانیم؟

author منتشر کننده
نظرات (2) 5 0
چرا باید در فصل پاییز کتاب بخوانیم؟

بهتر است اول به این نکته توجه کنید: کتاب خواندن در هر فصلی، از واجبات است! شما چقدر به ظاهر خود اهمیت می دهید؟حتما با مد روز لباس های جدید را وارد کمد لباس خود می کنید، نه؟ مدل موهایتان چی؟ به موهایتان هم می رسید؟ پوست و زیبایی که حتما اولویت شما است! روح تان چی؟ شما چقدر برای روح و فکرتان ارزش قائلید؟ چقدر برای پرورش فکرتان وقت می گذارید؟ در سال چند کتاب می خوانید؟ کتاب غیر درسی هم تا به حال خوانده اید؟

اگر بخواهیم صادق باشیم، جواب اکثر سوالات بالا بله است که میزان آن در افراد مختلف فرق می کند؛ جواب سوالات آخر به ندرت بله است! تا حالا به این فکر کرده اید که چگونه می توانیم ذهنمان را پرورش دهیم؟ من به شما کتاب خواندن را پیشنهاد می کنم، این نصیحت را از فردی می شنوید که قبلا خودش کتاب خوان نبود ولی الان یک معتاد به کتاب محسوب می شود! کتاب خوب خواندن، می تواند زندگی شما را تغییر دهد، شاید کتاب خواندن تنها چیز در دنیا باشد که خوب مطلق است.

در این مطلب سعی داریم به شما کتاب هایی مناسب خواندن در فصل پاییز معرفی کنیم؛ البته که این کتاب ها را می شود در هر فصل دیگری هم خواند اما، فصل عاشقانه پاییز و هوای تب دار آن، بهترین زمان است برای شروع به کتاب خواندن و ورود به دنیای کتاب بازها!

چرا باید کتاب بخوانیم؟

جواب این سوال را نمی شود طوری داد که شعاری نباشد؛ هر کسی برداشت متفاوتی دارد. برخی به کتاب پناه می برند چون از دنیای آدم ها جدا هستند، برخی تنها هستند و وقت خود را با کتاب می گذرانند، برخی دیگر اما می خواهند چندین جهان متفاوت را تجربه کنند! هر کتاب، ذهن ما را به جهان دیگری می برد، به جهانی که خودمان تصور می کنیم، خودمان رنگ و لباس آدم هایش را انتخاب می کنیم، به جهانی که... جهانی که رویایش را همیشه بافتیم.

شما باید کتاب بخوانید تا حرف زدنتان با بقیه فرق داشته باشد، که زندگی تان و دریافتی که از آن دارید با بقیه فرق داشته باشد! کتاب می خوانید تا سیرت شما خاص باشد، نه صورت تان. کتاب می تواند شما را به یک سفر به دور دنیا ببرد، هر بار که کتابی می خوانید بدون آن که متوجه شوید به زمان سفر کرده اید! کتابی عاشقانه مثل جای خالی سلوچ، شما را به آن حال و هوا می برد. گاه می خواهید برای شخصیت های داستان گریه کنید، گاه از خوشحالی آن ها شما هم سر از پا نمی شناسید و خوشحالید! هر بار که کتابی را می خوانید و به پایان می رسانید، شما آدم جدیدی شده اید! شما محو داستان شده اید، از آن درس گرفته اید و حالا فهمیده اید در این دنیا چه چیزهایی با ارزش اند، چه چیزهایی اهمیت ندارند، باید به چه چیزهایی فکر کنید و از کنار چه مسائلی به سادگی رد شوید.

چرا باید در فصل پاییز کتاب بخوانیم؟

فواید کتاب خواندن

شما بهتر است با برخی فواید علمی کتاب خواندن و اصلا خواندن، آشنا شوید:

1- تحریک ذهنی

مطالعات نشان داده است که تحریک ذهنی می تواند پیشرفت آلزایمر و زوال عقل را کند (یا حتی ممکن است از آن جلوگیری کند)، زیرا فعال و درگیر نگه داشتن مغز از از دست دادن قدرت تفکر جلوگیری می کند. درست مانند هر ماهیچه دیگری در بدن، مغز برای قوی و سالم ماندن به ورزش احتیاج دارد و کتاب خواندن یک نوع ورزش مغزی محسوب می شود. البته انجام پازل و بازی هایی مانند شطرنج نیز در تحریک ذهنی مفید است.

2- کاهش استرس

صرف نظر از میزان استرس شما در محل کار، در روابط شخصی، یا بی شمار مسائل دیگر که در زندگی روزمره با آن رو به رو هستید؛ وقتی در یک کتاب خوب غرق می شوید، همه چیز از بین می رود. یک رمان خوب می تواند شما را به قلمروهای دیگری ببرد، می تواند دست شما را بگیرد و به سرزمین هایی در دوردست ببرد! می توانید پس از یک روز پر تنش، با کتاب ربه کا غرق در زیبایی مندرلی و آب و هوایش شوید، یا می توانید همراه هری پاتر و دوستانش راهی ماجراجویی شوید!

3- دانش

هر چیزی که می خوانید بدون آن که بفهمید دریایی از اطلاعات به شما منتقل می کند که نمی دانید کِی برای شما مفید خواهد بود! هرچه دانش بیشتری داشته باشید، برای مقابله با هرگونه چالشی مجهزتر خواهید بود. به این نکته هم توجه کنید که اگر روزی در شرایطی قرار بگیرید که هر چیزی که دارید اعم از پول، خانواده، دوستان، شغل و حتی سلامتی را از دست بدهید، هیچ کس نمی تواند دانش شما را از شما بگیرد!

4- گسترش دایره لغت

هرچه بیشتر بخوانید، با کلمات بیشتری رو به رو می شوید و ناگزیر آن ها را وارد صحبت های روزانه ی خود می کنید! صریح بودن و خوش صحبت بودن در هر حرفه ای کمک بزرگی است و دانستن این که می توانید با بالاترین افراد صحبت کنید، می تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کند. حتی می تواند به کار شما کمک می کند، زیرا کسانی که کتاب می خوانند، خوش صحبت و دارای دانش در موضوعات مختلف هستند، سریع تر نسبت به کسانی که دایره لغات محدودی دارند، ترفیع می گیرند.

5- بهبود حافظه

وقتی کتاب می خوانید، باید مجموعه ای از شخصیت ها، سوابق، جاه طلبی ها، تاریخ و تفاوت های ظریف آن ها و طرح های فرعی مختلف که در هر داستانی وجود دارد، به خاطر بسپارید. مغز ما یک ماشین بسیار شگفت انگیز است و می تواند این موارد را به راحتی به خاطر بسپارد. به طرز شگفت انگیزی، هر حافظه جدیدی که ایجاد می شود، سیناپس (مسیرهای مغزی) جدیدی ایجاد می کند و حافظه های قبلی را تقویت می کند، که به یادآوری حافظه کوتاه مدت و همچنین تثبیت خلق و خو کمک می کند.

6- تقویت مهارت نوشتن

این امر با گسترش دایره لغات شما محقق می شود. قرار گرفتن در معرض آثار ادبی خوب، تأثیر قابل توجهی بر قدرت نوشتاری شما دارد؛ زیرا رعایت آهنگ، سیالیت و سبک های نوشتاری سایر نویسندگان همواره بر کار شما تأثیر می گذارد. نوشتن یکی از راه های تسکین روح است، وقتی عصبانی هستید و هم صحبتی ندارید، وقتی از عالم و آدم دلتان گرفته است به شما توصیه می کنم بنویسد!! دفتری مختص نوشتن داشته باشد. به اندازه تمام آدم های روی کره زمین سبک نوشتن وجود دارد که می توانند کتاب های جذابی بنویسند. شاید روزی نوشته های شما یک کتاب معروف شد، کسی چه می داند!

چرا باید در فصل پاییز کتاب بخوانیم؟

در فصل پاییز کدام کتاب ها را بخوانیم؟

هر کتابی که در این فصل بخوانید، یا هر زمان دیگری، لذت خواهید برد اما برخی کتاب ها وقتی در پاییز خوانده شوند، چیز دیگری هستند! برخی از کتاب های پیشنهادی برای گذراندن پاییز را در ادامه می بینید:

1- بر باد رفته

عشق جزء جدایی ناپذیر پاییز است؛ به نظر من کسی که در پاییز عاشق شود، دو هیچ از دیگر عشاق جلو افتاده است!  در چنین فضای عاشقانه ‌ای، رمان‌ های عاشقانه بیش از هر وقت دیگری به دل می ‌نشینند، کتاب هایی نظیر بر باد رفته اثر مارگارت میچل. مارگارت میچل یکی از مشهور ترین و توانمند‌ ترین نویسندگان زن است؛ کسی که بعد از انتشار رمان بر باد رفته جایزه‌ ی ادبی را نیز از آن خود کرد. فیلم بر باد رفته بر طبق همین داستان ساخته شده و یکی از ماندگار ترین فیلم های سینما است.

2- بار دیگر شهری که دوست می داشتم

در میان کتاب‌ دوستان کسی نیست که نام نادر ابراهیمی به گوشش نخورده باشد. نویسنده‌ی ایرانیِ توانایی که قلم عاشقانه ‌هایش عجیب بر دل می ‌نشیند. از ویژگی‌های نثر ابراهیمی، روایت نامنظم اوست. توانایی او در بیان جریان ذهنی و خط داستانی پیچیده و نامنظم، او را از دیگر نویسندگان معاصر متمایز می ‌سازد، خصلتی که در ابتدا به نظر نمی ‌رسد با ژانر عاشقانه چندان سازگار باشد. این کتاب، کتابی کوتاه است که روایت زمانی نامنظمی دارد. کتاب از پاییز آغاز می‌شود و در بهار به اتمام می‌ رسد. داستان درمورد ماجرای عاشقانه و ممنوعه میان دختر و پسری جوان در شهر گیلان است.

چرا باید در فصل پاییز کتاب بخوانیم؟

3- آنه شرلی

فکر می کنم هیچ کسی نیست که از آنه شرلی و معصومیت خاص او خوشش نیاید! یک رمان پر طرفدار که خیلی از ما دوران کودکی مان را دیدن کارتون آن به سر کرده ایم و با شنیدن صدای زنده یاد نصرالله مدقالچی که می گفت: « آنه تکرار غریبانه روزهایت چه‌گونه گذشت...» گل از گلمان می شکفت. آنه عاشق ماه اکتبر است و آن قدر زیبا طبیعت اطرافش را توصیف می کند که خواننده حس می کند دست در دست آنه در جنگل قدم می زند!

چرا باید در فصل پاییز کتاب بخوانیم؟

4- بابالنگ دراز

کتاب بابا لنگ‌ دراز اثر ماندگار و مشهور جین وبستر نویسنده ‌ی آمریکایی است. این رمان مجموعه ‌ای از نامه‌ های دختری جوان به نام جودی آبوت است که برای یک مرد ثروتمند و نیکوکار می ‌نویسد، کمتر کسی هست که کارتون بابالنگ دراز را ندیده باشد و عاشق شخصیت جودی نشده باشد!

چرا باید در فصل پاییز کتاب بخوانیم؟

بیشتر بخوانید: نقد کتاب بخواهید تابه شما داده شود

5- پاییز فصل آخر سال است

علی ‌رغم عنوان کتاب، داستان به دو بخش تابستان و پاییز تقسیم می ‌شود. هرکدام از فصول در سه قسمت از زبان سه شخصیت اصلی داستان روایت می شوند: لیلا، روجا و شبانه. داستان زبان و روایتی زنانه دارد. هر سه شخصیت در آستانه‌ ی سی سالگی هستند و دغدغه‌ هایی عاطفی، شغلی و اجتماعی دارند. تمامی داستان برشی کوتاه از زندگی این سه دختر است که در آخر نیز تعلیقش پا بر جا می ‌ماند.

چرا باید در فصل پاییز کتاب بخوانیم؟

6- تکه هایی از یک کل منسجم

این کتاب قبل از این که کتاب باشد، یک دوست مهربان برای شما خواهد بود! یک کتاب فوق العاده صمیمی که باید واژه به واژه ی آن را با طلا نوشت. این کتاب اثر پونه مقیمی است و این گونه شروع می شود:

چرا باید در فصل پاییز کتاب بخوانیم؟

شاید زندگی پیدا کردن بخش هایی از خودمان در تکه تکه هایی از یک کل منسجم است. پیداکردنی که به اندازه ی یک عمرطول می کشد. و تکه هایی که همه جا حضور دارند و فقط کافی است ما در مسیرشان قرار بگیریم، آن وقت اگر هشیار باشیم،شاید بخش هایی از خودمان را ببینیم. بخش هایی از خودمان را در رابطه ها و در آدم هایی که تجربه می کنیم، درموقعیت هایی که قرار می گیریم،در فیلم هایی که میبینیم، درتاریخی که مرور می کنیم و حتی در کوچه ای که هیچ عابری ندارد و باد درخت هایش را بدون حضورِ تماشاچیان نوازش می کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. تو فصل پاییز واقعا آدم حالت روحی بدی پیدا می کند که می شود این حالات با کتاب خواندن کاهش داد. کتاب های معرفی شده توسط شما هم بسیار قشنگ و خوب می باشن

  1. واقعا کتاب های خوبی واسه خوندن هستن

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید