جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چه کنیم تا ناخن هایی مقاوم تر داشته باشیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
چه کنیم تا ناخن هایی مقاوم تر داشته باشیم؟

یکی از بزرگترین دغدغه های امروزی خانم ها مشکلاتی از قبیل ضعیف و شکننده شدن ناخن هایشان می باشد و باعث میشود که از این بابت به کارهایی مانند کاشت بی رویه ناخن، استفاده از مواد های نامرغوب و … روی بیاورند. قبل از راهکارهای داشتن ناخن هایی مقاوم باید به عواملی که از رشد ناخن جلوگیری میکنند بپردازیم.

عواملی که از رشد ناخن جلوگیری میکنند

مورد اول: جویدن ناخن ها یکی از عواملی است که در رشد ناخن ها بسیار تاثیر مستقیم دارد. اگر عادت دارید که دائما ناخن هایتان را بجوید پس هرچه سریع تر این عادتان را ترک کنید. این عادت منجر به رشد عفونت های باکتریایی متعدد در آن منطقه میشوند که رشد پوست و ناخن را کاهش میدهند. سعی کنید همیشه به ناخن هایتان لاک بزنید تا دیگر ناخن هایتان را نجوید.

مورد دوم: لاک پایه بر روی ناخن هایتان را فراموش نکنید. وقتی که به ناخن هایتان لاک میزنید حتما به عنوان پوشش اولیه از لاک پایه استفاده کنید. این امر باعث میشود که به عنوان یک لایه محافظ بین آخرین لایه ناخن و لایه لاک ناخن عمل کند.

مورد سوم: تراشیدن لاک ناخن یکی دیگر از عواملی است که به ناخن آسیب وارد میکند. پس از اینکار دوری کنید. زمانی که لاک روی ناخن را می تراشید در واقع دارید پوست لایه بالایی ناخن تان را می کنید. این کار باعث ضعیف و شکننده شدن ناخن ها میشود.

مورد چهارم: استفاده بیش از حد از ژل و اکریلیک فرصت رشد طبیعی از نان هایتان را میگیرد. ژل ها و اکریلیک ها برای یک بار استفاده کردن عالی هستند اما اگر به طور یک عادت منظم آن را تکرار کنید، سرعت رشد ناخن هایتان را کاهش میدهد.

ویتامین های مورد نیاز برای ناخن

ویتامین H (بیوتین): این ویتامین به رشد ناخن، پوست و مو کمک میکند. بیوتین هم میتواند به صورت غذا و هم به صورت مکمل مصرف شود. درکل برای اطمینان از سلامت ناخن ها به مصرف حدود 30-40 میکروگرم در روز نیاز دارید. بیوتین در غذاهایی مانند موز، آووکادو و ماهی پیدا میشود.

اسید فولیک (ویتامین B2): ویتامین B2 برای رشد سلولی بسیار مورد ضروری هستند و به این معنی میباشد که در رشد ناخن ها بسیار موثر میتواند باشد. اسید فولیک از مواد غذایی مانند برگ سبزیجات، تخم مرغ، چغندر و مرکبات بدست می آید. برای سلامتی و رشد ناخن ها باید روزانه 400-500 میکروگرم اسید فولیک مصرف شود.

ویتامین A: این ویتامین برای تقویت بافت ها، استخوان، دندان و ناخن حیاتی است. این ویتامین یک آنتی-اکسیدان محبوب میباشد. ویتامین A آسیب های ناشی از سموم از داخل بدن را خارج میکند. ویتامین A در غذاهایی مانند گریپ فروت، اسفناج، سیب زمینی و سیب میباشد. در میان غلات و گوشت یا تخم مرغ، جگر و شیر، از ویتامین A خوبی برخوردار هستند.

ویتامین C:  یکی از معروف ترین مرکباتی که برای جلوگیری و بروز از سرماخوردگی در هر دوره ای نیز استفاده می‌شود پرتقال است. پرتقال یا هر نوع مرکبات دیگری سرشار از ویتامین C هستند که برای مبارزه با باکتری ها بسیار عملکرد عالی و قوی دارند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. خیلی مهم است که غذاها یا مکمل های حاوی ویتامین C مصرف کنید به این دلیل که این ویتامین را بدن تولید نمی کند. این ویتامین در مواد غذایی مانند زغال اخته، مرکبات (پرتقال، لیمو ترش، لیمو شیرین)، گوجه فرنگی، برگ سبزیجات و توت فرنگی می‌باشد.

رشد ناخن ها

روش هایی برای داشتن ناخن های مقاوم با رشد سریع

آبلیمو: ویتامین C که در لیمو وجود دارد باعث رشد بهتر ناخن ها میشود. خاصیت بالای لیمو باعث می شود که لکه های زرد ناخن را به مرور از بین ببرد و به عنوان یک عامل سفید کننده ناخن عمل کند. برای استفاده از آبلیمو می توانید در یک ظرف، 1 قاشق غذاخوری آبلیمو و 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. محلول بدست آمده را به مدت 20 دقیقه در ماکروویو قرار دهید و ناخن های خودتان را به مدت 10 دقیقه در آن خیس کنید.

 این کار را میتوانید هر روز انجام دهید. یک روش دیگر میتوانید یک تکه لیمو را به مدت 5 دقیقه روی ناخن ها قرار دهید و سپس آن ها را با آب گرم بشویید. باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر بریدگی یا ریشه ناخن دارید از لیمو استفاده نکنید چون باعث بوجود آمدن زخم میشود.

روغن نارگیل: روغن نارگیل دارای مواد مغذی است که رطوبت و تغذیه برای ناخن و پوست اطراف ناخن ها را فراهم میکند. این امر باعث رشد سالم و قوی ناخن میشود. همچنین برای درمان عفونت های قارچی ناخن بسیار عالی است. برای انجام این کار میتوانید مقداری روغن نارگیل را در یک کاسه گرم کنید و بعد از گرم شدن ناخن ها و انگشتانتان را با آن ماساژ دهید. ماساژ را به صورت دایره ای انجام دهید. این امر سبب گردش بهتر خون میشود و به رشد ناخن ها کمک میکند. این کار را میتوانید هر شب قبل از خواب انجام دهید.

آب پرتقال: ویتامین C که در پرتقال وجود دارد می تواند در تولید کلاژن کمک کند تا ناخن های شما قوی و سالم باشد. برای این کار میتوانید آب پرتقال را در یک ظرف بگیرید و ناخن های خودتان را به مدت 10 دقیقه در آن خیس کنید و سپس بشویید. در نظر داشته باشید که به خوبی ناخن هایتان را مرطوب سازی کنید. این کار را میتوانید روزی یک بار انجام دهید.

روغن زیتون: برای اطمینان از سلامت و استحکام ناخن هایتان، مهم است که آن ها را خوب تغذیه کنید و همیشه مرطوب نگه دارید. روغن زیتون دارای ویتامین E است که باعث گردش خون بهتر میشود و در رشد ناخن ها تاثیر بالایی دارد. برای انجام این کار باید روغن زیتون را حرارت دهید و به مدت 5 دقیقه ناخن ها و کوتیکول ها را ماساژ دهید. سپس دستکش دستتان کنید و بگذارید در طول شب همانطور بماند. در روش دیگری می توانید ناخن هایتان به مدت 15-20 دقیقه در روغن زیتون خیس کنید. این کار را میتوانید روزی یک بار انجام دهید.

مواد غذایی مغذی برای ناخن

در کنار تمام درمان های موضعی و خانگی، مواد غذایی هم تاثیر زیادی در رشد و استحکام ناخن ها دارد. پس باید در نظر داشته باشید که علاوه بر روش های موضعی، از مواد غذایی سرشار از ویتامین نیز استفاده کنید تا تاثیر بهتری در فرایند رشد ناخن هایتان مشاهده کنید.

اولین مواد غذایی مناسب، تخم مرغ میباشد. پروتئین موجود در تخم مرغ باعث رشد و ساختن استخوان ها در بدن می‌شود. همچنین باعث استحکام ناخن ها و موها میشود. تخم مرغ سرشار از ویتامین D، B12 و بیوتین میباشد. بیوتین برای تقویت و رفع شکنندگی ناخن بسیار عالی عمل میکند.

مورد دوم لوبیا است. لوبیا هم سرشار از بیوتین است و برای کمک به رشد ناخن ها بسیار عالی است. در طی یک مطالعه مشخص شد که اگر غذاهای غنی از بیوتین مصرف شود، ضخامت ناخن­ها حدود 25٪ افزایش می­یابد. بنابراین سعی کنید لوبیا را به رژیم روزانه خود اضافه کنید و از مواد غذایی که حاوی بیوتین هستند استفاده کنید.

سومین مواد غذایی جو است. مواد معدنی مانند مس و روی برای حفظ استخوان­ ها و ناخن­ ها حیاتی هستند. این­ها را می‌­توان در جو دو سر یافت. اضافه کردن گندم به رژیم روزانه، کار ساده ­ای است. کیک غلات خود را با یک کاسه از بلغور جو دوسر همراه با مقداری میوه تازه تعویض کنید. همچنین می توانید در وعده های صبحانه خود از جو استفاده کنید و به همراه عسل میل کنید.

مورد بعدی دانه آفتاب گردان می‌باشد که بسیار پر خاصیت است. دانه­ های آفتابگردان یک نیروگاه مواد مغذی هستند. شامل مواد معدنی مانند مس و منگنز که تولید بافت همبند در استخوان­ ها و غضروف را تقویت می­کنند. تخم آفتابگردان را می­توانید بر روی نان، سالادها و یا تقریبا در هر چیزی بپاشید یا اگر بر روی غذا دوست ندارید میتوانید خالی میل کنید.

مواد غذایی بعدی ماهی آزاد یا همان سالمون است. ماهی آزاد یا سالمون یا سَمن یا قزل­ آلا حاوی مواد مغذی است که استخوان­ها و ناخن­ها را قوی می­کنند. ماهی قزل­ آلا، همچنین حاوی ویتامین D است که برای رشد استخوان­ها بسیار مهم است. علاوه بر این ها، ماهی حاوی پروتئین بالایی نیز میباشد.

با چند راهکار ساده میتوانید ناخن هایی براق و محکم داشته باشید اما فقط کافیست تا باید و نباید هایی را رعایت کنید تا همیشه بتوانید ناخن هایی جذاب و زیبا و همچنین منحصر به فرد داشته باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید