جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟ برای اینکه اعتماد به نفس داشته باشیم و  در مورد خودمان احساس بسیار خوبی داشته باشیم، چه باید بکنیم؟‌ اولین راه این است که اعتماد به نفس خود را بازسازی کنیم؛ و این کار را باید با بهبود یافتن عزت نفس مان آغاز کنیم. ما باید یاد بگیریم هر چیزی که  هستیم را دوست بداریم. باید برای شخص خودمان بجنگیم و پای آنچه هستیم و آنچه می خواهیم باشیم، بایستیم و همیشه انگیزه در وجودمان باشد که می‌توانیم موفق شویم.

اعتماد به نفس چیست؟

از نظر شما اعتماد به نفس چیست؟ اعتماد به نفس یعنی یک فرد به توانایی ها و استعداد های خودش باور داشته باشد.‌ اعتماد به نفس یکی از شرایط روانی شخص است که فرد در آن بخاطر تجربه‌های قبلی و شناختی که از خود دارد، به توانایی‌ها و استعدادهای خود در انجام کارها به طور موفقیت آمیز اعتماد دارد و این انگیزه درش بوجود می‌آید که میتواند کار راه با موفقیت به پایان برساند‌. پژوهشگران دریافتند که برخلاف آنچه تصور می‌شود، اعتماد به نفس کودکان تا سن پنج سالگی به طور کامل شکل می‌گیرد پسباید از سن کم شروع به ساخت آن کنیم.

مهم ترین نکته حائز اهمیت در اعتماد به نفس

مهم ترین نکته حائز اهمیت در اعتماد به نفس چیست؟ چند هدف کوچک و قابل دستیابی در زمان های کوتاه مدت برای خود تعیین کنیم و با دستیابی به هر یک از آنها به خود پاداش دهیم. می‌توانید برای خود یک دفتر برنامه ریزی تهیه کنید و اهدافتان را درون آن بنویسید. یک چک لیست برای خود تهیه کنیم و در آن تمام کارهایی که در مسیر موفقیت و با انگیزه بودن خود باید آنها را انجام دهیم به ترتیب ومفصلاً یادداشت کنیم و بعد از پایان هر کدام از کارها آن کار را علامت بزنیم و روبرویش بنویسیم “موفق شدم!”‌ این را در نظر داشته باشید که همین موفقیت های کوچکی که در بالا ذکر کردیم می توانند به بالا رفتن اعتماد بنفس و انگیزه شما کمک بسیار زیادی بکند، بنابراین تا می توانید در مسیر دستیابی به هدف نهایی و بزرگ خود از انجام کارهای کوچک و جزئی نیز غافل نشوید.

راه های تقویت اعتماد به نفس

در این مقاله میخواهیم راه های تقویت اعتماد به نفس را برای شما بازگو کنیم. افزایش اعتماد به نفس و اصولا بهبود کیفیت اعتماد به نفس، موضوع خیلی مهمی در زندگی است. افزایش اعتماد به نفس یعنی ایجاد ویژگی هایی در شیوه تفکر، به گونه ای که فرد از عهده کارها به خوبی برآید و در شغل و ارتباطات خود نقش موثرتر و کارایی بهترینسبت به سابق داشته باشد و این به این معنی است که آن طرز تفکر بر روی انجام کار هایش تاثیر مثبت گذاشته است. برای افزایش و‌ تقویت اعتماد به نفس، این چهار گام طلایی می‌تواند به شما کمک کند: دیدگاه مثبت درباره خودمان، واقع‌گرایی و مثبت‌گرایی در مورد موقعیت حساس، استفاده از تکنیک‌های مدیریت احساسات منفی، حفظ اعتماد به نفس و انگیزه شخصی

قانون اعتماد به نفس

یکی از مهم ترین قانون اعتماد به نفس: ممکن است در زندگی، هیچ دلیلی برای ارزشمندی خودت نبینی و بی انگیزه شوید. برای مثال فکر کنی که زیاد چاق، بی نظم، تنبل، ضعیف، زشت یا فریبکار هستی. شاید هم در این لحظه فکر کنی که بزرگترین بازنده ی دنیا هستی. اما برای تقویت اعتماد بنفس و دفع این احساسات بد باید یاد بگیریم که بخش هایی از وجودمان را که با خشم درباره ی آن ها قضاوت می کنیم، بپذیریم و قبولشون کنیم. این همان نکته ای است که بزرگترین راز داشتن عزت نفس و اعتماد به نفس را در بر می گیرد.

تغییر واقعی در زندگی با اعتماد به نفس

تقویت اعتماد به نفس در موقعیت‌های سخت بسیار چالش برانگیز است. موقعیت‌هایی مانند: شرکت در یک مسابقه حساس، صحبت کردن با فردی که او را دوست دارید، سخنرانی کردن در یک جمع، معاشرت با شخص ناشناس یا صحبت کردن در کلاس. خوشبختانه شما می‌توانید در همین لحظه با فکرهای مثبت راجع به خودتون، فکرهای واقع گرایانه در مورد موقعیت، رفتار مطمئن و استفاده از تکنیک‌های مدیریت اضطراب و برآشفتگی، اعتماد به نفس و انگیزه تان را افزایش دهید و این موضوع باعث تغییر واقعی در زندگی با اعتماد به نفس می‌شود.

پذیرش خود برابر است با اعتماد به نفس 

گام اول برای داشتن اعتماد به نفس داشتن دیدگاه مثبت درباره خودمان است که این یعنی پذیرش خودبرابر است با اعتماد به نفس. این تمرین ها را روزانه انجام دهید تا از نتایج آن شگفت زده بشوید.

1- تفکر مثبت را تمرین کنید. فرض کنید قرار است در مدرسه سخنرانی کنید. شما می‌خواهید حواس شنوندگان را به خودتان جلب کنید. با این وجود آن طور که درذهنتان است، اعتماد به نفس ندارید و نگرانید که مبادا در حرف زدن اشتباه کنید. در اینجا تفکر مثبت می‌تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و با هر موقعیت دشواری مقابله کنید. این بر اساس همان ایده است که نحوۀ تفکر شخص شما دربارۀخودتان بر رفتارتان اثر می‌گذارد و می‌تواند سرنوشت ساز باشد.

2- با خود صحبت کنید و به شکل مثبتی خود را تایید نمایید. استفاده از خو دتاییدگری مثبت و انگیزه داشتن و صحبت با خویشتن، به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند. وقتی که اعتماد به نفستان کاهش پیدا می‌کند، از جملات مثبت استفاده کنید. مثلا می‌توانم انجامش دهم! من قوی هستم.

3- تقاضای تایید کنید. افکار مثبت در مورد خودتان از طریق تعامل با دیگران تقویت می‌شوند. از دوست، اعضای خانواده بخواهید نظرش را  در مورد شما بگوید. از آن ها بپرسید در چه کاری خوب هستید و بگویید که همه چیز روبراه می‌شود و خیال آنها را راحت کنید. برای کارهایی که خودتان به تنهایی می‌توانید انجام دهید، تقاضای کمک نکنید زیرا موجب وابستگی و کاهش اعتماد به نفس شما و همچنین مانع اعتماد بقیه به شما می‌شود. چگونه اعتماد به نفس خود را همین الان افزایش دهیم شاید همیشه برایتان سوال بوده چگونه اعتماد به نفس خود را همین الان افزایش دهیم. برای دستیابی به اعتماد به نفس خوب باید ابتدا از درون خود شروع کنید. تمام زندگی بیرونی ما از زندگی درونی ما سرچشمه می‌گیرد. اگر دوست دارید در دنیای بیرونی خود از اعتماد  و انگیزه به نفس سرشار شوید باید اول اساس و ریشه اعتماد به نفس را در دنیای درون خود تقویت کنید.

استفاده از تکنیک های خاص برای تقویت اعتماد به نفس

یکی از راه های مهم در زندگی، استفاده از تکنیک های خاص و جالب برای تقویت اعتماد به نفس می باشد. یکی از این تکنیک ها، تکنیک‌هایی برای مدیریت احساسات و انرژی منفی است.

1- با اعتماد به نفس عمل کنید. ارتباط غیر کلامی و زبان بدن روش بسیار مهمی برای نشان دادن اعتماد به نفس خودتان به دیگران است. رفتارهایی که اینکونه هستند، می‌توانند به شما کمک کنند تا از درون نیز با اعتماد به نفس شوید و اگر از درون اعتماد به نفس خود را کسب کنید بر روی ظاهر شما نیزتاثیر می‌گذارد. همیشه صاف بایستید و سر خود را بالا نگه دارید. حالت بدن اهمیت ویژه ای دارد. خمیدگس و غوز کردن نشانۀ بی انگیزه بودن شخصرا نشان می‌دهد.

2- با دیگران ارتباط برقرار کنید. برون‌گرایی نشانه ای از داشتن اعتماد به نفس است. هرچه شخصبت شما اجتماعی‌تر باشد، احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهیدکرد. به جای این که به خاطر مضطرب بودن یا ناامنی خودتان را قایم کنید یا از افراد دوری کنید، به مرکز توجه بروید و با بقیه ارتباط برقرار کنید. قبل از شروع سخنرانی به مخاطبان سلام کنید و سعی کنید با آنها ارتباط برقرار کنید.

3- احساسات خود را قبول کنید. احساسات رایجی که با کمبود اعتماد به نفس در ارتباط هستند، عبارتند از: آشفتگی، اضطراب، استرس، اخلاق افسرده. اگر به جای رویارویی با این احساسات، آن‌ها را بپذیرید، می‌توانید رفتار خود را تغییر دهید و اعتماد به نفس خودتان را افزایش دهید.

اعتماد به نفس در افراد موفق

اعتماد به نفس در افراد موفق، یعنی ایمان داشتن و باورش داشتن بتوانایی های ذاتی و شخصی و استعدادهای فطری خویش. در اعتماد به نفس قدرتی هست که توانایی های شمارا را چند برابر می‌کند و به راحتی دیگران را به سوی خود جذب می‌کند و به نوعی دیگر بهیک شخصیت کاریزماتیک تبدیل می‌شوید. افراد موفق اعتماد به نفس بالایی دارند. واضح است آنها در هرکاری به اندازه کافی به خودایمان دارند خود را باور دارند. به یاد داشته باشید موفقیت آنها سبب افزایش اعتماد به نفسشان نشده؛ بلکه روحیه ی خودباوری وانگیزشی آنها، موجب شده تا موفق بشوند. یک سوال همیشه ذهن افرادی که تمایل دارند اعتماد به نفس شان را افزایش دهند مشغول می کند: آیا من هم می توانم اعتماد به نفسم رابه صورت باور نکردنی افرایش دهم و همیشه با انگیزه باشم؟ پاسخ این سوال چیزی نیست جز شما نیاز دارید قبل از اینکه اعتماد به نفس تون رو افزایش بدید، باور های ذهنی و دانش و مهارت تانرا تقویت کنید و سپس به فکر تقویت اعتماد به نفس و خود باوری بیفتید.

پنج جمله انگیزشی جهت تقویت اعتماد به نفس

در این قسمت می‌خواهیم پنج جمله انگیزشی جهت تقویت اعتماد به نفس شما، بگوییم. قدم برداشتن و حرکت کردن با برنامه ریزی به سوی هدف هایتان، اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد. در مسیر تقویت اعتماد به نفس لازم نیست چند کار را در یک زمان باهم انجام بدهید. قدم های کوتاه تر با استقامت و استمرار بیشتر شما را در مسیر تقویت اعتماد شخص به نفس خودش یاری می‌کند. در زندگی خودتان همیشه برای پیشرفتتان یک دلیل منطقی داشته باشید و بدانید اگر در مسیر زندگی پیش روی نکنید دچار روز مرگی می شود و سرانجام روزمرگی، موجب افسردگی شما می‌شود.

نتایج داشتن اعتماد به نفس

اشخاصی که "اعتماد به نفس" بالایی دارند، ارزش خودشان را براي دوست داشتن از طرف سایرین و مورد علاقه واقع شدن از طرف مردم حفظ مي‌کنند و انگیزه ای برای بهتر شدن شخصیت خود دارند. آنها خودشان را لایق توجه دانسته و سایرین را هم مورد توجه قرار می‌دهند و این کاری است که قانون جذب با آدم می‌کند. افراد ترسو، هیچگاه نمی خواهند از حریم شخصی خود بیرون بیایند به همین دلیل است که شخص هایی که اعتماد به نفس کافی ندارند، همواره از کنار فرصت های مناسب عبور کرده یا در یک بن بست سخت گیر می کنند و راه فراری ندارند.

تمرینات روزانه برای تقویت اعتماد به نفس

برای بالا بردن اعتماد به نفس آهسته صحبت کنید:این کار ساده‌ می‌تواند تفاوت زیادی در نحوه ادراک دیگران از شما ایجاد کند. آهسته صحبت کردن نشانگر اعتماد به نفس سالم و داشتن انگیزه است. شخصی که حس می‌کند حرف‌هایش ارزش شنیده شدن ندارد، سریع ترصحبت می‌کند، زیرا آن شخص نمی‌خواهد سایرین را معطل چیزی کند که ارزش شنیده شدن ندارد و به همین خاطر باعث می‌شود بقیه نیز واقعا همچین فکری در مورد صحبت های آن شخص می‌کند‌. حتی اگر با آهسته صحبت کردن احساس نمی‌کنید که اعتماد به نفس دارید، چندین بار آن را امتحان کنید تا روی شما تاثیر مثبت بگذارد. این موردها، نقش بسزایی در تمرینات روزانه برای تقویت اعتماد به نفس، دارند.

به حرف مردم اهمیت نده تا اعتماد به نفس داشته باشی!

بدترین چیزی که در رابطه با اعتماد به نفستان وجود دارد همین اهمیت دادن به حرف مردم است. شما هر چه قدر هم که تلاش کنید نمی‌توانید از حرف های مردم در امان بمانید و کاری کنید که درباره ی شما حرف نزنند به قول معروف در دهن مردم را نمی‌توان بست! برای همین است که به شما می‌گوییم به حرف مردم اهمیت نده تا اعتماد به نفس داشته باشی! حتی قدرتمندترین شخص روی زمین هم ازاین آفت در امان نخواهد بود. اهمیت ندادن به حرف مردم یعنی این که آن قدر از اعتماد به نفس برخوردار باشید و انگیزه داشته باشید که حتی لازم نباشد منتظر تایید دیگران باشید. معمولا افرادی که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند هر کاری را انجام می دهند تا مردم آن ها را تایید کنند و در موردشان بد نگویند این بدترین کاری است که یک فرد می‌تواند در حق خودش بکند. پس بهترین کاری که توصیه می کنیم برای افزایش اعتماد به نفستان انجام دهید این است که برای حرف مردم هیچ اهمیتی قائل نباشید.

توکل، اعتماد به نفس ایجاد می‌کند

توکل، اعتماد به نفس ایجاد می کند. این جمله یعنی چه؟ ایمان از ضروری ترین نیازهای زندگی جامعه می باشد که بدون آن زندگی ممکن نخواهد شد چون ایمان داشتنبه یک چیزی، شخص رابه شاهراه حیات یعنی توکل و اعتماد به خدا هدایت می کند. تنها عامل پدیدآورنده اعتماد به نفس همین خداباوری و انگیزه است که در انسان های مؤمن میتوانیم ببینیم

آیا زیبایی ربطی به اعتماد به نفس دارد؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا زیبایی ربطی به اعتماد به نفس دارد؟ قیافه خوب شما الزاما بـاعث اعتماد به نفس داشتن شما نیست، خوشگل بودن شما لزوما باعث تقویت اعتماد به نفس شما نمی‌شود این راباید در نظر گرفت که زیبایی یک چیز نسبی می‌باشد. باور تو به خودت و توانایی هات، پذیرش کمبودها و نقاط ضعفی که داری وایمان قلبی به اینکه لیاقت و انگیزه رسیدن به هر آنچه که درذهن و قلب خود داری از تو یک شخص با اعتماد به نفس و تـوانمند می سازد. بنابر این خودتان را باور داشته باشید تا به هرآنچه که در ذهنتان هست برسید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید