جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه بفهمیم از نظر شخصیت شبیه به کدام فرد معروف هستیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
چگونه بفهمیم از نظر شخصیت شبیه به کدام فرد معروف هستیم؟

در زمان جنگ جهانی دوم، روانشناسی تصمیم گرفت که افراد مختلف، با روحیات گوناگون را از هم جداسازی کند. هدف او از این کار بنابر دستور رسیده شده به وی این بود که زنان، با روحیات متفاوت را برای کمبود نیرویِ پیش آمده به جنگ اعزام کند. این روانشناسِ با تجربه با تلاش های شبانه روزی سرانجام توانست آزمونی را اختراع کند که با حل این تست شخصیت شناسی افراد از هم دیگر متمایز میشدند. او پس از اینکه افراد مختلف آزمون را زدن به نتایج جالبی دست یافت و دید که بسیاری از افرادی که حتی کوچکترین نسبت ژنتیکی با هم ندارند، ولی خصوصیات اخلاقیِ مشابهی را بروز می دهند! اما دلیل این شباهت شخصیتی چه بود؟

چگونه بفهمیم از نظر شخصیت شبیه به کدام فرد معروف هستیم؟

آشنایی با تست شخصیت شناسی mbti

دلیل سوال فوق این بود که هر فرد با وجود ژنتیکِ از پیش تعیین شده ولی باز هم یک فرد منحصر به فرد در خانواده یا فامیلش محسوب می شود. ولی با این حال همین شخص می تواند به طرز عجیبی با افراد غریبه شباهت داشته باشد! در هر حالت جواب آزمون با اینکه عجیب بود ولی کاملا درست  تعبیر شد و روانشناس توانست به هدفش که جداسازی زنان با روحیه جنگاوری بود، برسد. این روانشناس متبحر سر انجام فوت کرد اما کارِ آزمونِ او به اینجا ختم نشد و روانشناسی دیگر همین آزمون را دوباره نوسازی کرد. هدف این روانشناس این بار این جنگ  نبود و می خواست به افراد برای انتخاب در رشته ی تحصیلی کمک کند.

در نهایت با تلاش های بی وقفه ی این دو روانشناس آزمونی اختراع شد که ما امروزه آن را با نام mbti یا مایزر بریزگر می شناسیم. گفته می شود که مایزر بریزگر نام روانشناسی می باشد که این تست را اختراع کرده است. در این آزمون شخصیت شناسی ۴ ویژگیِ اخلاقی افراد شناسایی می شود که با شناختن این ۴ ویژگی فردِ آزمون دهنده می تواند با شخصیت کلیِ خود آشنایی پیدا کند. چهار مولفه ی اصلی این آزمون شخصیت شناسی عبارت اند از : درون گرایی و برون گرایی، حسی و شهودی بودن، احساسی و منطقی بودن و در نهایت داشتن انعطاف و یا قضاوتی بودن.

درون گرایی و برون گرایی در این آزمون با دو حرف e و iلاتین که مخفف معانی این کلمات به انگلیسی هستند نمایش داده می شود.( در واقع تمام کلمات مخفف هستند و نه فقط این مورد) حسی و شهودی بودن در این آزمون شخصیت شناسی با دو حرف s و n انگلیسی نمایش داده می شود. سومین مولفه هم که در این آزمون t  و f است؛ t نمایانگر افراد منطقی و f نمایانگر افراد احساسی می باشد. در آخر هم  p  و j  پس از دادن آزمون شخصیت شناسی به نمایش در می آید که اولی نماد انعطاف و دومی نمادِ افرادِ قضاوتی است.

چگونه بفهمیم از نظر شخصیت شبیه به کدام فرد معروف هستیم؟

خب احتمالا حالا در ذهنتان می گوئید که چگونه این حروف می توانند شخصیت من را تعیین کنند؟ ما در جوابِ این سوال به شما می گوییم که هر زمان  مایل بودین به سراغِ تست mbti که در اینترنت به صورت رایگان و فارسی برای شما قرار داده شده است بروید و این تست را بزنید. توجه داشته باشید که این آزمون شخصیت شناسی به دو نوع برگزار می شود که اولی همان mbti است و دومی با نام ۱۶ شخصیتی شناخته می شود. دقت داشته باشید که آزمون دوم یعنی ۱۶ شخصیتی تعداد سوالاتِ بیشتری برای پاسخ دادن دارد.

شما می توانید پس از زدن و گرفتنِ نتیجه این آزمون، به راحتی تفاسیر خود را با حروف لاتین که به شما در فوق آموزش دادیم ببینید. توجه داشته باشید که شما پس از این آزمون می فهمید که بیشتر برای چه کارهایی ساخته شده اید. یعنی در واقع استعداد شما با شخصیت تان در این آزمون نمایش داده می شود. نکته ی جذابی که این آزمون را می تواند برای شما شیرین کند این می باشد که خارج از فهمیدنِ استعداد های ذاتی خود، با افراد معروفِ هم شخصیتِ خود نیز آشنایی پیدا می کنید. بنابراین شما بعد از زدن تست شخصیت شناسی دوباره به این مقاله برگردید و تیپ خود را از بین رهبران و دانشمندان و هنرمندان بزرگ انتخاب کنید.

قبل از خواندن تفاسیر که در ادامه قرار دادیم در ابتدا بهتر است بدانید که این آزمون، ۱۶ شخصیت کلی را به نمایش در می آورد که این شخصیت ها عبارت اند از: entp, entj, esfj, esfp, enfj, enfp, intp, intj, istp, istj, infj, infp, isfj, isfp, estp, estj شما در ابتدای آزمون یکی از این چهار حرف را می بینید که در ادامه با شما می گوییم که هر کدام چه تفسیری برای شما و افرادِ معروفِ هم شخصیتِ شما دارد. پس ادامه ی این مقاله را از دست ندهید.

تیپ شخصیتی رهبران بزرگ دنیا

اگر در این آزمون شما یک entj در آمدید باید به شما بگوییم که شما که شما یک رهبر موفق هستید و اصلی ترین مولفه ی شما هم همین میلِ به رهبر بودن شما است. اگر بخواهیم ویژگی های منفی شما را بازگو کنیم این است که عمدتا با وجود رهبر بودن هیچ گونه سیاست خاصی در رفتارهایتان ندارید یعنی در واقع با ظاهری بد اخلاق و جدی و لی در عمل و رفتار کاملا ساده هستید! از دیگر مشخصه های منفی شما این می باشد که به هیچ وجه نمی توانید افراد نالایق را تحمل کنید. شما یک فرد برون گرا و کمال طلب هستید که به منطق و واقعیات اهمیت بسیاری می دهید. افراد معروفِ هم شخصیت شما رهبران بزرگی مثل آنگلا مرکل و ملکه الیزابت اول است.

دومین شخصیتی که  می تواند یک رهبر واقعی باشد enfj است. اگر شما در این آزمون شرکت کردید و این تیپ درآمدید باید بدانید که شما یک رهبر جذاب هستید. همچنین شما به راحتی احساسات دیگران را درک می کنید و می توانید با مردم ارتباط برقرار کنید. خصلت منفی شخصیت شما این است که زیادی خودتان را درگیرِ احساسات دیگران می کنید. رهبرانی مثل باراک اوباما و همچنین نیلسون ماندلا از نظر شخصیتی شبیه به شما هستند. همچنین سلبریتی هایی مانند مورگان فریمن نیز شبیه به شما هستند.

شخیت بعدی که برخی از رهبران مانند آن می باشند infj است. افراد این شخصیت افرادی درون گرا و کمال طلب هستند. افراد این تیپ به دلیل اینکه در عین احساسی بودن قضاوتی هستند معمولا موردِ توجه دیگران قرار می گیرند. این دسته از افراد کاملا هم خودشان و هم دیگران می فهمند که تا چه حد متفاوت از دیگران هستند. تعداد افرادِ این تیپ شخصیتی بسیار نادر می باشند. هیتلر رهبرِ آلمانِ نازی از این نوع شخصیت بوده است. اگر شما بعد  از زدن تست شخصیت شناسی پی بردید که این شخصیت را دارید باید به شما بگوئیم که شما معمولا از قدرت نویسندگی بالایی برخوردار می باشید.

سایر شخصیت های این تست شخصیت شناسی نظیرِ estj و istj ها و به بطور کلی سایر افراد j نیز از نظر شخصیتی شناسی افرادی هستند که می توانند رهبران خوبی باشند. اگر بخواهیم درباره ی این دو شخصیت هم توضیح مختصری بدهیم درباره ی estj ها می توان گفت که این شخصیت ها عمدتا علاوه بر اینکه رهبر خوبی هستند می توانند ورزشکار خوبی نیز باشند. علی دایی قهرمانِ بزرگِ فوتبال ایران این نوع شخصیت را دارد. درباره ی istj ها هم باید بگوئیم که این افراد معمولا به بازپرس معروف هستند و عمدتا در زمان تحصیل درس خوان می باشند.

تیپ شخصیتی دانشمندان بزرگ جهان

معمولا دو تا شخصیت intp و intj عمده ی دانشمندان بزرگ را تشکیل می دهند. البته به این معنا نیست که در شخصیت ها دیگر دانشمندان وجود نداشته باشند بلکه به این معنا می باشد که این افراد بیشترین تعداد دانشمندان را تشکیل می دهند. شخصیت intj که افراد عمدتا نادری هستند معمولا از نظر اخلاقی افراد ساکت و در عین حال رهبر گونه ای هستند. اگر شما  این شخصیت را دارید باید به شما بگوئیم که شما فردی کمال طلب و قضاوتی هستید. افراد معروف هم تیپ شما دانشمندان بزرگی هم چون تسلا و داروین و همچنین مریم میرزاخانی است.

تیپ شخصیتی بعدی که از آن ها می توان به تیپ دانشمندان یاد کرد intp است. از نظر شخصیتی این نوع شخصیت ها اصلا به گونه ای خلق شده اند که دانشمند باشند! از نظر ویژگی های اخلاقی منفی این شخصیت به این گونه هستند که اعتماد به نفس کاذب دارند و معمولا کارها را به اتمام نمی رسانند. همچنین به دلیل درون گرایی و کمال طلب بیش از حد شاید این افراد تنهایی را از ابتدا تا انتهای راهشان سر لوحه ی کار خود قرار دهند. اگر شما یک intp هستید باید بدانید که دانشمندانی مثل  آلبرت انیشتن و ماری کوری و داروین از نظر شخصیتی به شما شباهت داشتند.

بعضی از شخصیت های دیگر مثل entp ها نیز می توانند دانشمند باشند. البته این افراد از نظر علمی به سبک دیگری دانش خود را نسبت به دو شخصیت فوق اعلام می دارند. ادیسون یکی از دانشمندان این شخصیتی بوده است . همچنین بازیگرِ نقش مستر بین نیز جزء این شخصیت ها می باشد. از نظر ویژگی های مثبتِ این شخصیت ها می توان به بامزه بودنِ آن ها اشاره کرد و از نظر خصایل منفی می توان این نکته را گفت که گاهی همین با مزه بودنِ آن ها می تواند برای دیگران آزار دهنده باشد.

تیپ شخصیتی هنرمندان بزرگ جهان

به سراغ تیپ های شخصیتی هنرمندان می رویم. این تیپ های شخصیتی هنرمند گونه عبارت اند از infp, enfp, isfp, esfp, esfj, lsfj. درباره ی افراد با شخصیت infp باید بگوئیم که این تیپ عمدتا هنرمندان بزرگی مثل شکسپیر را تشکیل می دهند. از خصوصیت منفی این تیپ این است که معمولا این افراد آن قدر محو رویا های خود می شوند که گاهی زندگی عادی و واقعی خود را فراموش می کنند. enfp ها نیز خصوصیاتی مشترک با infp ها دارند با این تفاوت که افراد این دسته برون گرا می باشند. پنه لوپه کروز از این دسته هنرمندان می باشد.

isfp ها نیز از دیگر افرادِ تیپِ هنرمند می باشند (مانند اورلاندو بلوم بازیگر آمریکاییِ هالییود) که از نظر شخصیتی به esfp ها شباهت دارند. esfp ها معمولا افرادی هستند که در جمع ها معمولا با حرکات یا حرف های خنده دارمردم رو به خنده وا می دارند. از خصلت های منفی این دسته این است که معمولا زیادی خوشبین می باشند. از دسته افراد سلبریتی این شخصیتی لئوناردو دیکاپریو و همچنین کارگردان معروفِ ایرانی یعنی رضا عطاران است.

تیپ های شخصیتی esfj و isfj نیز از تیپ های شخصیتی هنرمند گونه هستند که البته با نوع افراد هنری فوق تفاوت دارند. این شخصیت ها  همراه با  داشتن طبع هنری به  دلیل وجود J  تا حدودی رهبر نیز می توانند باشند. از خصلت های معروفِ esfj ها این می باشد که ممکن است رفتار های کمی دو رو گونه را از خود نشان دهند. تیلور سویفت که از خوانندگان آمریکایی می باشد از این تیپ تبعیت می کند. Isfj  نیز خصوصیات مشابهی با esfj ها ولی از نوعِ درون گرایی دارند. از خصلت های خوب این دو تیپ این می باشد که معمولا دوست دارند در جمع ها مفید باشند.

تفاوت زنان و مردان از نظر تیپ شخصیت

روان شناسان بعد از مطالعاتی فهمیدند که بعضی از تیپ های شخصیتی در مردان و برخی دیگر در زنان به تعداد بیشتری وجود دارند. برای مثال تیپ های intp ,intj ,infj و entj و entp در مردان تعداد بیشتری دارند و شخصیت هایی که وجه احساسی آن ها بالاتر است (به غیر از infj) در زنان به تعداد بیشتری وجود دارند. از جمله ی این تیپ ها می توان به enfj ها و enfp ها اشاره کرد. در مقالات آینده شما را باز هم با تفاوتِ زنان و مردان از نظر شخصیتی آشنا می کنیم.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید