جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه جوان بمانیم و پیر نشویم!

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
چگونه جوان بمانیم و پیر نشویم!

همه ما می‌دانیم که امروزه بازار" چه کار کنیم جوان بمانیم و پیر نشویم" به شدت داغ است. به طوری که هر کسی در هر گوشه و کناری راهکاری برای جوان ماندن و پیر نشدن ارائه داده است که البته برخی مفیدند و برخی دیگر نه. اما به راستی تا به حال از خود پرسیده‌اید که چه راهکارهایی برای جلوگیری از پیر شدن وجود دارد به طوری که هم ساده باشند و هم کم هزینه؟! ما در این نوشتار این راهکارها را به شما معرفی خواهیم کرد. پس تا انتهای نوشتار همراه ما باشید.

چه عواملی باعث پیری می‌شوند؟

اولین کار برای کنترل روند پیری پرسیدن این سوال است که "چه عواملی باعث پیری می‌شوند" تا با شناخت و پرهیز از انجام هر یک که بسیار ساده و کم هزینه هستند، تا حدودی بتوان روند پیری را کنترل کرد. از جمله عواملی که باعث پیری می‌شوند عبارتند از:

پرخوری و تسلیم اشتها شدن، کم خوابی مزمن، مصرف الکل و دخانیات، ورزش نکردن و عدم تحرک، انجام همزمان چند کار، دوست نداشتن خود، اجتماعی نبودن، بیش از حد جدی بودن، خوردن بی‌اندازه شیرینی‌جات، تماشای بیش از حد تلویزیون، نداشتن یک رابطه عاشقانه و نزدیک، نبخشیدن دیگران و داشتن بغض و کینه، استفاده بیش از اندازه از مواد شیمیایی همچون وایتکس، پودر لباسشویی و ...، نشستن به مدت طولانی در طول روز، عدم استفاده از کرم‌های دور چشم، عدم استفاده از کرم ضدآفتاب، آرایش کردن بیش از اندازه، دمر خوابیدن و فرو بردن صورت در بالش، گرم نگه داشتن خانه، نوشیدن مایعات با نی، حذف کل چربی‌ها از برنامه غذایی، قوز کردن و ...

چه راهکارهایی برای جوان ماندن و جلوگیری از پیری وجود دارد؟

حال که با عوامل پیر کننده آشنا شدید بهتر است با راهکارهای جوان کننده و نیز با راهکارهایی که روند پیری را کاهش می‌دهند نیز آشنا شوید تا با انجام آن ها همیشه جوان بمانید و سرحال.

ویتامین A را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید تا  از پیری جلوگیری کنید

رتینوئیدها از آن ماده‌­هایی هستند که از طریق کاهش چین و چروک به شدت روند پیری را کنترل کرده و آن را به تعویق می‌اندازند.

سعی کنید هرگز به اضافه وزن مبتلا نشوید تا پیر نشوید

اضافه وزن چند گرمی ممکن است چندان در پیر شدن و یا جوان ماندن شما تاثیری نداشته باشد اما اگر همین چند گرم اضافه وزن به چند کیلو اضافه وزن تبدیل شود آن وقت شاهد پیر شدن و مسن به نظر رسیدن خود خواهید بود.

از مصرف خوراکی‌های قندی پرهیز کنید تا جوان بمانید

قند علاوه بر آن که منجر به فسادی و خرابی دندان‌ها می‌شود می‌تواند باعث شود که پوست حالت کشسانی و کلاژن خود را از دست بدهد. از طرفی چین و چروک پوست را نیز افزایش داده و باعث می‌شود که فرد پیرتر از سن خود به نظر برسد. بنابراین برای جوان ماندن و جلوگیری از پیری باید تا حد زیادی از مصرف مواد قندی پرهیز کرد.

خود را در مقابل آسیب های خورشیدی حفظ کنید

آفتاب سوختگی، افزایش چین و چروک و ... از آسیب های خورشیدی هستند که اگر از دوران کودکی جدی گرفته نشوند می‌توانند در بزرگسالی مشکلات بسیاری را برای فرد به وجود آورند. لذا محافظت از پوست در برابر خورشید یکی از عوامل مهم برای کاهش روند پیری است. پس سعی کنید همواره در مقابل خورشید از خود محافظت کنید.

لباس مناسب بپوشید تا از این طریق از پوستتان محافظت نمایید

سعی کنید با استفاده از یک مانع فیزیکی مناسب همچون کلاه، عینک آفتابی، لباس گشاد و ... از چین و چروک شدن پوستتان محافظت نمایید و روند پیری را کنترل کنید.

با نوشیدن آب بدنتان را هیدراته نگه دارید

نوشیدن آب تاثیر بسیار زیادی هم در کاهش چین و چروک، هم در شفافیت پوست و هم در سلامتی بدن دارد. بنابراین سعی کنید در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید و از این طریق بدنتان را هیدراته نگه دارید تا پیر نشوید و سالم بمانید. این را بدانید که اگر آب نخورید هم پوستتان را تیره می‌شود و هم خشک و پر از چین و چروک.

روند پیری

به اندازه کافی بخوابید و شب بیدار نمانید

آیا می‌دانید شب زنده داری به مدت طولانی و نداشتن خواب کافی می‌تواند به شدت روند پیری را افزایش داده و شما را مسن‌تر از سن‌تان نشان دهد. پس سعی کنید خوب و به اندازه کافی بخوابید تا از این طریق به ایجاد تعادل بین هورمون‌های بدن، بازیابی و سم زدایی آن ها  و نیز به گردش کافی خون در اطراف چشم خود کمک کرده و پف و خشکی اطراف آن را به میزان چشمگیری کاهش دهید.

ورزش کنید و بعد از آن هم دوش بگیرید

سعی کنید بعد از این که ورزش کردید دوش بگیرید و اگر نتوانستید دوش بگیرید حتماً صورت خود را بشویید تا از این طریق بتوانید از ورود پوست مرده و جرم‌هایی که روی پوست هستند به درون منافذ جلوگیری کنید تا آن ها بزرگ نشوند. آیا می‌دانستید بزرگتر شدن منافذ پوست یکی از نشانه‌های پیری است؟! پس سعی کنید با شست و شوی روزانه و مناسب پوست به خصوص پس از ورزش، عرق کردن و فعالیت سنگین از بزرگتر شدن منافذ پوستتان جلوگیری کنید.

از مصرف دخانیات پرهیز کنید

هر آدم عاقلی بدون آن که تحصیلات و یا تخصص خاصی داشته باشد خوب می‌داند که سیگار چه بلایی به سرش می‌آورد بلاهایی همچون سرطان، پیری زود رس و... . پس چرا سیگار بکشد و با این کار هم سلامتی خود را به خطر بیاندازد و هم این که مانع از اکسیژن رسانی به سلول‌ها شود و از این طریق روند پیری را در خود افزایش دهد!

امگا 3 مصرف کنید

دانه‌های سرشار از امگا 3 و نیز ماهی‌های چرب می‌توانند پوست را بهبود بخشند و آن را تازه و ترمیم نمایند. پس سعی کنید مصرف موادی را که سرشار از امگا 3 هستند همچون ماهی، دانه چیا، تخم کتان و گردو را هرگز فراموش نکنید تا روند پیری را در خود کاهش دهید. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اگر از این چربی‌های سالم استفاده نکنید باعث می‌شود که پوستتان خشک، متورم و یا ترک خورده شود.

مصرف موادی که حاوی آنتی اکسیدان هستند را افزایش دهید

سعی کنید از میوه‌ها و سبزیجات تازه که حاوی آنتی اکسیدان هستند استفاده کنید تا از این طریق به ارتجاعی‌تر شدم و جوان‌تر شدن پوستتان کمک کنید و آب رسانی به آن را افزایش دهید تا پیر نشوید و سالم و جوان بمانید.

روبالشی خوب انتخاب کنید و آن را هنگام خواب زیر سر بگذارید

اگر جنس روبالشی خود را خوب انتخاب کنید نه تنها خوابی راحت خواهید داشت بلکه جوان خواهید ماند و پیر نخواهید شد. به عنوان مثال اگر روی یک روبالشی ابریشمی بخوابید می‌توانید رطوبت طبیعی پوست را هنگام خواب حفظ کنید و چین و چروک آن را از بین ببرید.

سعی کنید از برنزه کردن اجتناب کنید

برنزه کردن به مرور زمان باعث می‌شود پوستتان پیر شود و زودتر شفافیت و درخشش خود را از دست بدهد. پس برای جلوگیری از پیری سعی کنید به برنزه کردن نه بگویید.

از روغن‌های سالم استفاده کنید

چربی را به طور کامل از برنامه غذایی خود حفظ نکنید بلکه سعی کنید از روغن‌های سالم استفاده کنید چرا که آنها باعث می‌شوند پوستتان مرطوب بماند و احتمال آسیب رسیدن به آن را کاهش دهند. روغن های حاوی ویتامین E و پرو ویتامین های B5 بهترین گزینه برای آب رسانی به پوست هستند.

سعی کنید از رطوبت ساز استفاده نمایید

استفاده از رطوبت ساز یعنی استفاده از همان روشی که برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌کنید می‌تواند پوست را هیدراته کرده و آن را شاداب و مرطوب نگه دارد. علاوه بر آن رطوبت ساز می‌تواند هم مشکلات بیرونی و هم مشکلات درونی را حل نماید.

عدم استفاده از اسکراب زبر و خشن، خوردن گردو، عسل و فلفل دلمه‌­ای، خنک ماندن و عدم استفاده از حمام داغ، تنش زدایی کردن، استفاده از یک پاک کننده ملایم، دوری از مشروبات الکلی، اطمینان یافتن از سلامت روده‌ها و سیستم گوارش، از بین بردن التهاب، افزایش مصرف ویتامین C، افزایش مصرف موادی که حاوی آنتی اکسیدان هستند همچون فلفل دلمه‌ای سبز و زرد، استفاده از یک ضد آفتاب مناسب، محافظت از پوست گردن و سینه، استفاده از بالم لب با حداقل SPF سی، انجام میکرونیدلینگ، استفاده از زردچوبه جهت کاهش التهاب، مصرف ادامامه که یک سویای سرشار از مواد مغذی است، پوشیدن لباس بیشتر جهت عرق کردن که برای پوست خوب است، استفاده از مزایای لیرز کردن، کنار گذاشتن نوشابه، اجتناب از پاک کردن بیش از اندازه پوست، پاشین آب سرد بر روی پوست پس از پاکسازی و نوشیدن آب گیلاس و آب آلبالو نیز می‌تواند روند پیری را کاهش داده و به جوان ماندن کمک نماید.

آیا ورزش می‌تواند از پیری جلوگیری کند؟

از آنجایی که با افزایش سن تغییرات مختلفی در قسمت های مختلف بدن همچون قلب، سیستم عصبی، ریه­‌ها، استخوان‌ها ، عضلات و ... رخ می‌دهد بنابراین برای کنترل این تغییرات و به تأخیر انداختن روند پیری ورزش منظم بهترین گزینه می‌باشد. چرا که با ورزش ظرفیت های ریوی، قلبی، اسکلتی و عصبی حفظ و تقویت می‌شود. با فعالیت فیزیکی می‌توان تا حدود زیادی از مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان روده و ... کاست و از این طریق روند پیری بدن را کاهش داد. ورزش باعث می‌شود کلسیم داخل استخوان قرار بگیرد و انعطاف پذیری بدن نیز افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید